Vriend ongelukkig in structuur

23-04-2014 18:22 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames,



Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb een hele lieve vriend en we zijn allebei erg blij met onze relatie. Hij doet echter, zijn moeder is ziek geworden tijdens zijn pubertijd wat voor allerlei moeilijkheden zorgde, iets langer over de middelbare school dan gewoon. Op zich niets mis mee, dingen kunnen soms raar lopen. Hij doet nu voor het 2e jaar thuisonderwijs en heeft vorig jaar een deel van zijn eindexamen moeten doen en dit jaar weer (zijn eindexamens werden verdeeld over 2 jaar). Vorig jaar heeft hij echter niet alle vakken gehaald en die moet hij nu dit jaar opnieuw doen. Nu maak ik me redelijk druk over zijn examens en ik ben bang dat hij het niet gaat halen. Iedere keer als ik er met hem over praat dan verandert hij snel van onderwerp of wimpelt hij me een beetje af. Nu hebben we er net een discussie over gehad en hij zei dat zich er constant druk om maakt. Dit verwachtte ik al wel, want ik denk dat hij erge faalangst heeft, maar als resultaat hiervan alles uitstelt tot het laatste moment. Vervolgens zei hij ook dat hij erg ongelukkig wordt van deze structuur (de structuur van de maatschappij/samenleving), maar dat hij zich er toch aan moet houden. Ik snap hem wel, maar ik zei wel tegen hem dat je toch wel een diploma moet hebben om een baan te kunnen krijgen en om in je levensonderhoud te kunnen voorzien. Hier reageerde hij kortaf op en zei dat hij geen motivatie kon opbrengen om iets te doen waar hij ongelukkig van werd.



Ik snap hem helemaal wat betreft structuur en er ongelukkig van worden, maar toch weet ik niet wat ik hiermee aanmoet. Ik wil hem steunen en helpen. Ik wil dat hij gelukkig wordt in het leven, maar ik vraag me wel af of dit mogelijk is zonder diploma in de huidige samenleving. Hij is overigens 20 en ik ben 21 en studeer aan de universiteit. Wat denken jullie? Wat moet ik hiermee? Help?
Ik snap de link niet helemaal tussen examenstress en "de structuur van de maatschappij".
Ik had dit ook nog toen ik 20 was trouwens. Nu 24 en helemaal geen moeite meer met plannen, voorbereiden etc.
Alle reacties Link kopieren
"Wat denken jullie? Wat moet ik hiermee? Help?"



Hem steunen, zonder hem te bemoederen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt groot gelijk natuurlijk Brie.



Geen diploma betekent ook geen (fatsoenlijk) betaalde baan. En zonder voldoende inkomen is het heel moeilijk om gelukkig te worden in Nederland.



Geld maakt namelijk niet gelukkig, maar een gebrek aan geld maakt zeker wel ongelukkig in mijn ogen.



Maar gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen.



Jij maakt je druk om zijn examens, jij maakt je druk om zijn toekomst. Dat moet je loslaten. Je stelt je op als zijn moeder en dat lijdt on-her-roepelijk tot frictie binnen jullie relatie.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
hij moet als een speer dit nu gaan doen ookal wordt hij er ongelukkig van anders kan hij een heel leven lang dingen doen voor weinig geld waar hij ongelukkig van wordt.
Alle reacties Link kopieren
Biedt zijn school geen cursus faalangst aan? Faalangst is een heel vervelend probleem als je tentamens en examens hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 23 april 2014 @ 18:25:

Ik snap de link niet helemaal tussen examenstress en "de structuur van de maatschappij".Het gaat helaas een stapje verder dan simpelweg examenstress. Hij voelt zich helemaal niet prettig in de structuur van de maatschappij 'waarin je een diploma moet halen, een 9 tot 5 baan om een hypotheek te kunnen betalen'. Dat is even heel erg versimpeld gezegd, maar daar komt het kort door de bocht op neer.
quote:fransebrie schreef op 23 april 2014 @ 18:39:

[...]





Het gaat helaas een stapje verder dan simpelweg examenstress. Hij voelt zich helemaal niet prettig in de structuur van de maatschappij 'waarin je een diploma moet halen, een 9 tot 5 baan om een hypotheek te kunnen betalen'. Dat is even heel erg versimpeld gezegd, maar daar komt het kort door de bocht op neer.Waarom kijkt hij dan niet naar manieren om daar omheen te komen? Zat mensen die niet 9-5 werken en geen hypotheek hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil hij dan wel?
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:rrinkje schreef op 23 april 2014 @ 18:31:

hij moet als een speer dit nu gaan doen ookal wordt hij er ongelukkig van anders kan hij een heel leven lang dingen doen voor weinig geld waar hij ongelukkig van wordt.Precies, maar dat krijg ik er maar niet in bij hem.
Alle reacties Link kopieren
Wat jij hier mee moet? Niets. Hij moet er wat mee. Hij kan wel willen dat het leven alleen maar leuk is, maar vaak zit er om het zoet toch een heleboel zuur waar je doorheen moet.

Hij moet zijn keuzes maken: stoppen met opleiding, en dan over een jaar of 10 bedenken dat de diplomavrije baantjes ook niet gelukkig maken, en dan toch nog gaan studeren.

Of over een jaar of 10 nog steeds denken dat die baantjes niets zijn, en daar over blijven klagen dat het leven gemeen is voor hem, en dat hij het leuk wilt

Of zelf de slingers voor zijn eigen feestje ophangen door te bedenken of hij deze studie af wil maken, of iets anders wil gaan doen, of gaat werken. Veel meer keuzes zijn er niet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:EvyBlissy schreef op 23 april 2014 @ 18:29:

Je hebt groot gelijk natuurlijk Brie.



Geen diploma betekent ook geen (fatsoenlijk) betaalde baan. En zonder voldoende inkomen is het heel moeilijk om gelukkig te worden in Nederland.



Geld maakt namelijk niet gelukkig, maar een gebrek aan geld maakt zeker wel ongelukkig in mijn ogen.



Maar gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen.



Jij maakt je druk om zijn examens, jij maakt je druk om zijn toekomst. Dat moet je loslaten. Je stelt je op als zijn moeder en dat lijdt on-her-roepelijk tot frictie binnen jullie relatie.Dankjewel. Je hebt ook gelijk, ik moet me niet als zijn moeder opstellen en ik moet het loslaten, maar hoe. Ik blijf me er toch druk om maken en dit moet ik stoppen, maar ik vraag me af hoe.
Alle reacties Link kopieren
Ben je zijn moeder of zijn vriendin?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dat verzetten tegen de "structuur" klinkt ook als faalangst. Heeft hij hulp gehad bij de problemen van vroeger? Heeft hij dat goed verwerkt?



Probeer hem te steunen en achter hem te staan maar inderdaad niet te bemoederen. Lastig hoor.



Zijn er dingen buiten school of werk waar hij evt wat meer vertrouwen uit kan halen? Durft hij zijn (faal)angst onder ogen te zien?



Sterkte.
quote:fransebrie schreef op 23 april 2014 @ 18:39:

[...]





Het gaat helaas een stapje verder dan simpelweg examenstress. Hij voelt zich helemaal niet prettig in de structuur van de maatschappij 'waarin je een diploma moet halen, een 9 tot 5 baan om een hypotheek te kunnen betalen'. Dat is even heel erg versimpeld gezegd, maar daar komt het kort door de bocht op neer.Grow up. Iedereen (uitzonderingen daargelaten) moet werken, klaar.
quote:Star schreef op 23 april 2014 @ 18:47:

[...]





Grow up. Iedereen (uitzonderingen daargelaten) moet werken, klaar.Klopt. Maar er is best wat ruimte om je leven anders dan "9-17 met hypotheek" in te richten.
Alle reacties Link kopieren
Absoluut, maar dat moet hij zelf gaan organiseren/inrichten/bedenken. Dus daarom de vraag van ClaudeFiolle ook vanuit mij: wat wil hij dan wel?
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 23 april 2014 @ 18:52:

[...]



Klopt. Maar er is best wat ruimte om je leven anders dan "9-17 met hypotheek" in te richten.



Waarbij inrichten een werkwoord is. Met thuis zitten en examenstof negeren heeft nog nooit iemand een eigen bedrijf opgebouwd of een zeilreis om de wereld gepland/bijelkaar gespaard.

TO Ik snap dat je wil dat je vriend gelukkig wordt , maar dat zal hij toch zelf moeten doen. Dat geldt ook voor hulp vragen bij zijn faalangst.
Alle reacties Link kopieren
Wat doet hij nu de hele dag? Heeft hij een baan?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik weet het niet; er komt niks door.



Heeft hij al een beroepskeuzetest gedaan? Is hij lui? Hoe is hij met geld en van wiens geld leeft hij?
Alle reacties Link kopieren
quote:pompsnol schreef op 23 april 2014 @ 18:28:

"Wat denken jullie? Wat moet ik hiermee? Help?"



Hem steunen, zonder hem te bemoederen.Dit dus.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik zou het een beetje laten, het staat eigenlijk los van jou en het klinkt gewoon als een fase waar hij (zoals wel meer mensen op die leeftijd) even doorheen moet.



Als je denkt dat hij het echt erg moeilijk heeft zou je kunnen voorstellen dat hij met een psycholoog/decaan oid gaat praten en kan je zelf ook aanbieden er voor hem te zijn en gewoon te luisteren.



Als je op ten duur helemaal gek wordt van zijn houding kan je dat tegen hem zeggen en het uitmaken als er niets verandert.
Ik ken schrijvers en kunstenaars en eigen bazen die allemaal zonder 9 tot 17 structuur leven.



Maar brood op de plank moet er komen. Ik zou best kunnen leven met iemand die z'n examens laat schieten, maar niet met iemand die op z'n kamer gaat zitten wachten totdat de maatschappij wat aangenamer ingericht is.
Persoonlijk word ik erg ongelukkig van mensen van 20 die nog nooit zelfstandig in de Structuur van de Maatschappij geleefd hebben, maar alleen al bij het vooruitzicht ongelukkig worden en maar roepen dat ze dat niet willen en dus niet eens een poging doen om het te proberen.....En dat zijn dan mensen aan wie we de wereld doorgeven... schop onder zn kont zou ik 'm geven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven