Vriend ongelukkig in structuur

23-04-2014 18:22 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames,



Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb een hele lieve vriend en we zijn allebei erg blij met onze relatie. Hij doet echter, zijn moeder is ziek geworden tijdens zijn pubertijd wat voor allerlei moeilijkheden zorgde, iets langer over de middelbare school dan gewoon. Op zich niets mis mee, dingen kunnen soms raar lopen. Hij doet nu voor het 2e jaar thuisonderwijs en heeft vorig jaar een deel van zijn eindexamen moeten doen en dit jaar weer (zijn eindexamens werden verdeeld over 2 jaar). Vorig jaar heeft hij echter niet alle vakken gehaald en die moet hij nu dit jaar opnieuw doen. Nu maak ik me redelijk druk over zijn examens en ik ben bang dat hij het niet gaat halen. Iedere keer als ik er met hem over praat dan verandert hij snel van onderwerp of wimpelt hij me een beetje af. Nu hebben we er net een discussie over gehad en hij zei dat zich er constant druk om maakt. Dit verwachtte ik al wel, want ik denk dat hij erge faalangst heeft, maar als resultaat hiervan alles uitstelt tot het laatste moment. Vervolgens zei hij ook dat hij erg ongelukkig wordt van deze structuur (de structuur van de maatschappij/samenleving), maar dat hij zich er toch aan moet houden. Ik snap hem wel, maar ik zei wel tegen hem dat je toch wel een diploma moet hebben om een baan te kunnen krijgen en om in je levensonderhoud te kunnen voorzien. Hier reageerde hij kortaf op en zei dat hij geen motivatie kon opbrengen om iets te doen waar hij ongelukkig van werd.



Ik snap hem helemaal wat betreft structuur en er ongelukkig van worden, maar toch weet ik niet wat ik hiermee aanmoet. Ik wil hem steunen en helpen. Ik wil dat hij gelukkig wordt in het leven, maar ik vraag me wel af of dit mogelijk is zonder diploma in de huidige samenleving. Hij is overigens 20 en ik ben 21 en studeer aan de universiteit. Wat denken jullie? Wat moet ik hiermee? Help?
quote:Bitje93 schreef op 23 april 2014 @ 23:25:

[...]





Zo ver ik weet heeft Bill Gates zijn opleiding nooit afgerond.



We hadden hier ook iemand die een taleninstituut (NTI) heeft opgericht, ene Bram van Leeuwen, die nooit een fatsoenlijke opleiding had gehad maar wel als miljonair de kist in ging.



Ik weet zeker dat er alleen in Nederland al meerdere van dit soort voorbeelden te vinden zijn.



Andere voorbeelden zijn George Bush en Michael DellGeorge Bush en zijn vader zijn beide academisch geschoold, check gewoon even wat je zegt want je zou nog maar eens mensen het idee kunnen geven dat je zonder opleiding president kan worden.
quote:sabbaticalmeds schreef op woensdag 23 april 2014 23:37 John de Mol kwam uit een welgesteld gezin en in zekere zin was zijn bedje als gespreid. Volgens mij heeft Joop van den E. de ambachtsschool volbracht en is hij technicus van het 1 of ander.Klopt wat betreft John. En ik heb net gegoogeld en Joop is idd opgeleid tot timmerman (dat wist ik, maar dat zie ik als een vak leren en niet als studeren) en ook tot technisch tekenaar (en dat was nieuw voor me )
quote:sabbaticalmeds schreef op woensdag 23 april 2014 23:38 Dus Joop is wel degelijk geschoold. John de M weet ik neit



Quote van Wikipedia:

Na het toelatingsexamen voor het vwo bij het R.K. Lyceum te Hilversum, ging hij toch in de tweede klas naar de havo. Met veel moeite doorliep hij deze havo en daarna wilde hij graag profvoetballer worden.
quote:NummerZoveel schreef op 23 april 2014 @ 23:41:

[...]





Klopt wat betreft John. En ik heb net gegoogeld en Joop is idd opgeleid tot timmerman (dat wist ik, maar dat zie ik als een vak leren en niet als studeren) en ook tot technisch tekenaar (en dat was nieuw voor me )O, studeren of een vak leren zijn wat mij betreft beide cruciaal voor je verdere leven. En op dit moment staan de mensen die een vak leren er best goed voor. Een goede timmerman is zeldzaam tegenwoordig, dus misschien nog een tip voor de vriend van TO. Laat hem met zijn handen werken.
quote:NummerZoveel schreef op 23 april 2014 @ 23:44:

[...]





Quote van Wikipedia:

Na het toelatingsexamen voor het vwo bij het R.K. Lyceum te Hilversum, ging hij toch in de tweede klas naar de havo. Met veel moeite doorliep hij deze havo en daarna wilde hij graag profvoetballer worden.Voetballer OMG
al die self made men zonder opleiding hebben 1 ding gemeen, ze zijn intelligent, werklustig en creatief. Vriend van TO lijkt niets van dat alles te hebben
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 april 2014 @ 23:48:

al die self made men zonder opleiding hebben 1 ding gemeen, ze zijn intelligent, werklustig en creatief. Vriend van TO lijkt niets van dat alles te hebbenJuist, en dat zijn dan geen banen van 8 tot 17.00 uur, maar van 6 tot 22 uur. Selfmade kost zeker o veel tijd als een opleiding
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven