Andijvie: Hebben jullie een vaatwasser?

21-08-2014 10:46 256 berichten
Een stomme vraag op deze donderdagochtend. Mijn vader is ervan overtuigd dat geen vaatwasser hebben alleen iets is voor studenten, ik denk dat er stiekem nog best veel huizen zijn zonder vaatwasser. Dus vandaar dat ik de vraag hier stel.

Heb je een vaatwasser?

Totaal aantal stemmen: 158

Ja (67%)
Nee (33%)
Alle reacties Link kopieren
Waarom duurt dat uitruimen dan zo lang en waarom heeft iedereen daar zo'n hekel aan? Dat snap ik niet. Als je met de hand afwast moet je het daarna toch ook nog opruimen?



Ik vind dat plan met die twee vaatwassers trouwens briljant.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Yup, elke dag 1x aan minimaal. Nooit meer zonder.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 21 augustus 2014 @ 12:01:

[...]



aan het wasrek



Heb jij zo'n groot en hoog wasrek dan, dat je daar lakens en hoezen op kwijt kan? Ik heb alleen zo'n uitklaprekje, als ik kleding was zit die vol. Zonder droger zou ik met een lading handdoeken weer moeten wachten tot de kleren droog zijn. Op het lege rekje zou ik ook maar 1 laken kwijt kunnen.

Nee, zonder droger zou ik dan weer niet graag willen.
.
Alle reacties Link kopieren
Nee, wij hebben geen vaatwasser en geen droger. Ik denk altijd: zo lang we het nut er niet van inzien, zou het alleen maar zonde van het milieu zijn als we die apparaten zomaar gaan aanschaffen. Dan is het beter als we het zelf doen.
2/3 minuten inruimen en weer uitruimen, daar kan geen hand tegen op.

En als je niet voorspoelt (wat ook echt niet hoeft als je het meteen na het avond eten inruimt) is de vaatwasser zuiniger.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben altijd zo klaar met uitruimen en dat moet je idd met gewoon afwassen ook doen.



Droger zou ik ook niet zonder willen, ik moet niet denken aan handdoeken die aanvoelen als schuurpapier
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 21 augustus 2014 @ 12:04:

[...]





Heb jij zo'n groot en hoog wasrek dan, dat je daar lakens en hoezen op kwijt kan? Ik heb alleen zo'n uitklaprekje, als ik kleding was zit die vol. Zonder droger zou ik met een lading handdoeken weer moeten wachten tot de kleren droog zijn. Nee, zonder droger zou ik dan weer niet graag willen.Wij hebben een vijfdubbele waslijn, van de Blokker, geloof ik. Die lijnen trek je uit een kleine strip als je ze nodig hebt en ze schieten terug als je ze weer losmaakt. Dus de rest van de tijd zie je nooit lijnen hangen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mundy schreef op 21 augustus 2014 @ 12:06:

Ik ben altijd zo klaar met uitruimen en dat moet je idd met gewoon afwassen ook doen.



Droger zou ik ook niet zonder willen, ik moet niet denken aan handdoeken die aanvoelen als schuurpapier Schuurpapier? Dat heeft toch met kalk te maken en daar heb je toch wasverzachter voor? Onze handdoeken voelen heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dana schreef op 21 augustus 2014 @ 12:03:

Waarom duurt dat uitruimen dan zo lang en waarom heeft iedereen daar zo'n hekel aan? Dat snap ik niet. Als je met de hand afwast moet je het daarna toch ook nog opruimen?







Ik vind het in- en uitruimen ook geen issue, maar ik weet dat mijn twee puberdochters (die verantwoordelijk zijn voor De Vaat) onderling een strakke afspraak hebben. De een ruimt uit en op (vindt de ander vreselijk) en de ander ruimt in (vindt zij ook niet leuk, maar het was of dit of uitruimen).

Enige waar ik bij hen nog aan moet werken is het schoonmaken van het aanrecht
Alle reacties Link kopieren
quote:marco321 schreef op 21 augustus 2014 @ 12:00:

We hebben het op vakantie een keer geprobeerd, in een bungalow waar een vaatwasser was, maar dat beviel niet zo goed. Het apparaat was best lang en intensief bezig, wat naar ons idee zonde was van de energie en het water. Toen het eruit kwam was het goed schoon, maar na het uitruimen en opbergen hadden we het idee dat we in diezelfde tijd als waarin we hem uitruimden net zo makkelijk zelf alles hadden kunnen afwassen en drogen. En dan had het minder water gekost. Dus nee, de rest van de vakantie deden we de vaat gewoon weer met de hand.



Nou ja, jullie hebben het in ieder geval geprobeerd.

Wij zijn ook niet van plan een vaatwasser te kopen, maar hebben het ook nooit geprobeerd. Wel meegekeken bij vrienden, maar we vonden het niet zo zinvol.
Alle reacties Link kopieren
Geen droger en geen schuurpapier handdoeken. Als het even kan laat ik ze buiten drogen. Ik gebruik azijn als wasverzachter.
quote:melissa-x schreef op 21 augustus 2014 @ 12:08:

[...]





Schuurpapier? Dat heeft toch met kalk te maken en daar heb je toch wasverzachter voor? Onze handdoeken voelen heerlijk.Dat werkt niet bij ons, nu gebruik ik bijna geen wasverzachter( scheelt ook best veel geld) meer en is alles lekker zacht. Alleen shirts en jurkjes enzo gaan niet in de droger ivm krimpen en de energie rekening.
Alle reacties Link kopieren
quote:dutchsuzanne schreef op 21 augustus 2014 @ 12:08:

[...]





Ik vind het in- en uitruimen ook geen issue, maar ik weet dat mijn twee puberdochters (die verantwoordelijk zijn voor De Vaat) onderling een strakke afspraak hebben. De een ruimt uit en op (vindt de ander vreselijk) en de ander ruimt in (vindt zij ook niet leuk, maar het was of dit of uitruimen).

Enige waar ik bij hen nog aan moet werken is het schoonmaken van het aanrecht Met kinderen heb je sowieso geen vaatwasser nodig, toch? Zo dachten mijn ouders er vroeger in elk geval wel over, geloof ik.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
quote:melissa-x schreef op 21 augustus 2014 @ 12:08:

[...]





Schuurpapier? Dat heeft toch met kalk te maken en daar heb je toch wasverzachter voor? Onze handdoeken voelen heerlijk.



Wasverzachter gebruik ik nauwelijks, heb ooit eens begrepen dat dit slecht is voor milieu en met mijn gebruik van vaatwasser en droger kies ik om mijn geweten te sussen niet voor wasverzachter. Handdoeken die ik in het trapgat droog zijn wel wat harder dan uit de droger. Ik kan er niet mee zitten, maar manlief heeft gevoelig velletje. Omdat ik een vaatwasser eiste bij het kopen van een huis, heeft hij de droger afgedwongen.



Ik gebruik hem voornamelijk voor 60 graden wasgoed en soms ook wel ander spul, als ik erg veel wassen hebben gedraaid die ik niet op mijn droogrekje of buiten kwijt kan. (zoals na thuiskomst van vakantie bijvoorbeeld).
Wat ik heel grappig vind is dat veel mensen denken dat afwassen met de hand minder water zou kosten...
Alle reacties Link kopieren
quote:Dana schreef op 21 augustus 2014 @ 12:12:

[...]



Met kinderen heb je sowieso geen vaatwasser nodig, toch? Zo dachten mijn ouders er vroeger in elk geval wel over, geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:melissa-x schreef op 21 augustus 2014 @ 12:08:

[...]





Schuurpapier? Dat heeft toch met kalk te maken en daar heb je toch wasverzachter voor? Onze handdoeken voelen heerlijk.Ik vind harde handdoeken héérlijk. Wat dat betreft hang ik ze liever op, dan dat ik ze in de droger gooi. Wasverzachter komt er al helemaal niet in.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:dutchsuzanne schreef op 21 augustus 2014 @ 12:12:

[...]





Wasverzachter gebruik ik nauwelijks, heb ooit eens begrepen dat dit slecht is voor milieu en met mijn gebruik van vaatwasser en droger kies ik om mijn geweten te sussen niet voor wasverzachter. Handdoeken die ik in het trapgat droog zijn wel wat harder dan uit de droger. Ik kan er niet mee zitten, maar manlief heeft gevoelig velletje. Omdat ik een vaatwasser eiste bij het kopen van een huis, heeft hij de droger afgedwongen.



Ik gebruik hem voornamelijk voor 60 graden wasgoed en soms ook wel ander spul, als ik erg veel wassen hebben gedraaid die ik niet op mijn droogrekje of buiten kwijt kan. (zoals na thuiskomst van vakantie bijvoorbeeld).
Alle reacties Link kopieren
quote:melissa-x schreef op 21 augustus 2014 @ 12:05:

Nee, wij hebben geen vaatwasser en geen droger. Ik denk altijd: zo lang we het nut er niet van inzien, zou het alleen maar zonde van het milieu zijn als we die apparaten zomaar gaan aanschaffen. Dan is het beter als we het zelf doen.



Hier ook geen vaatwasser en geen droger. Het scheelt ook een hoop qua stroomkosten. Die apparaten moeten ook geproduceerd worden en op een gegeven moment wordt het weer afval.

Ik heb sowieso amper elektrische (keuken)apparaten. Ik kan beter zeggen wat ik wél heb aan spullen met een snoer, dan ben ik sneller klaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 21 augustus 2014 @ 12:12:

Wat ik heel grappig vind is dat veel mensen denken dat afwassen met de hand minder water zou kosten...Bij mij zeker wel, hoor. Eén teiltje warm water voor de hele vaat, that's all. En die paar drupjes afwasmiddel kosten me ook de kop niet.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 21 augustus 2014 @ 12:12:

Wat ik heel grappig vind is dat veel mensen denken dat afwassen met de hand minder water zou kosten...Vaatwasser worden steeds zuiniger met water. Zou dat misschien een reden zijn voor de stroeve glazen? Dat er niet meer voldoende gespoeld wordt? Sommige wasmachines spoelen ook niet meer goed door de waterbesparing.
.
Alle reacties Link kopieren
Onze vaatwasser verbruikt 20 liter water per keer, dat is net zoveel als je bij handafwas gebruikt. En als je de hele dag door bordjes en kopjes afspoelt onder de kraan verbruik je nog wel meer.
quote:Dana schreef op 21 augustus 2014 @ 12:14:

[...]



Bij mij zeker wel, hoor. Eén teiltje warm water voor de hele vaat, that's all. En die paar drupjes afwasmiddel kosten me ook de kop niet.Alleen als je warm water uit een een zeer zuinige HR Ketel of een zonneboiler. Anders is een A label vaatwasser zuiniger.
Alle reacties Link kopieren
quote:melissa-x schreef op 21 augustus 2014 @ 12:06:

[...]





Wij hebben een vijfdubbele waslijn, van de Blokker, geloof ik. Die lijnen trek je uit een kleine strip als je ze nodig hebt en ze schieten terug als je ze weer losmaakt. Dus de rest van de tijd zie je nooit lijnen hangen.Ja handig. Maar je moet er wel de ruimte voor hebben, om zo'n waslijn daadwerkelijk te gebruiken.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:melissa-x schreef op 21 augustus 2014 @ 12:08:

[...]

Schuurpapier? Dat heeft toch met kalk te maken en daar heb je toch wasverzachter voor? Onze handdoeken voelen heerlijk.Zelfs met wasverzachter zijn handdoeken die je ophangt te drogen veel harder dan handdoeken uit de droger. En voor mijn gevoelige velletje wil ik zachte doeken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven