Het huis opruimen, wie doet er mee!

30-12-2013 16:05 2947 berichten
Jep, zo rond de jaarwisseling klinkt het als een goed voornemen voor 2014... maar nee hoor, het huis is nu op het moment zo'n zooi dat ik er niet meer tegenaan kan kijken en nu genoodzaakt ben er wat mee te gaan doen.



In juni ga ik bevallen van mijn eerste kind en dat vond ik wel een goede motivatie om het huis eens goed aan te pakken. Ik ben vijf jaar geleden uit huis gegaan, de spullen zijn er neergezet en veel dingen zijn geeneens meer uitgepakt sindsdien. Ook is er een hoop bijgekocht wat achteraf niet nodig was of kapot is gegaan.



Voor de discipline leek het mij een fijn idee om met anderen er over te praten. Wellicht kunnen we een leuke club vormen.



Dus: toekomstige opruimers, wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik vandaag op de zolder begin trouwens, is de grootste klus. Staat al maanden in de verbouwing, maar doordat er nog zoveel troep ligt, is het klussen soms erg lastig. Dus poging nummer zoveel om op te ruimen start vandaag!
Hé Lola, gezellig dat je meeschrijft! Wat goed dat je aan de zolder gaat beginnen, lijkt me een grote klus. Veel succes vandaag.



Ik ben aan mijn eerste pauze toe, heb in plaats van 3 lades er al 6 opgeruimd. Vooral veel bakspullen gaan er weg, jeetje, wat had ik daar veel van liggen. Het smaakt wel naar meer overigens, om nog meer op te ruimen. Ik heb ook heel erg veel servies (kommetjes, mokken e.d.) dat weg kan. Ook de voorraadkast is echt een drama, ik denk dat dat ook nog gaat lukken vandaag.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik heb een goede reden om me hier te melden: wij verwachten in mei een tweeling. We willen 2 slaapkamers hiervoor inrichten, waarvan 1 met de hele rataplan als commode ed.

Het klussen is al gedaan en we hebben de ene kamer al helemaal leeg. De tweede kamer schiet mooi op, deze willen we eind januari leeg hebben. Hier staan met name nog tassen, boeken en kleding.

Verder wil ik t graag beneden wat opgeruimder hebben; er zal genoeg babyzooi bij komen schat ik zo in!

Laatst al t keukenkastje met voorraad gedaan. Vandaag is de salontafel aan de beurt.

Dit topic lijkt mij een goede stok achter de deur!
Alle reacties Link kopieren
Wauw formidable, gefeliciteerd! Dat is zeker een goede reden! Hier wordt de zolder verbouwd tot slaapkamer voor de oudste, omdat we geen 3 kinderslaapkamers hebben, maar ondertussen wel 3 kinderen. Jongste slaapt dus nog bij ons, in ieder geval tot de zolder af is! Maar klussen tussen de troep is echt niet handig..

En je gaat lekker fleetfox! Ik ga nu echt starten, eerst eens een berg was opvouwen, daarna het echte opruimwerk!
Gefeliciteerd Formidable! Leuk, een tweeling! Reden om dus goed aan de slag te gaan (ik ken het ). Successen posten vind ik altijd heel motiverend werken, dus ik denk dat het jou ook wel gaat helpen.



Lola: een goede reden om aan die zolder te beginnen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook mee, was een tijdje lang aardig opgeruimd maar door allerlei factoren, onder andere het overlijden van mijn vader, heeft opruimen een aantal maanden geen prioriteit gehad. We hebben vier kinderen en zijn zelf ook niet heel opgeruimd van nature dus het huis slipt dicht als je er een aantal maanden niet op let.



@fleetfox, ja ik ben ook erg van het minimalisme, vind die sites heerlijk. Mijn favoriete mantra is: You cannot organize clutter; you can only get rid of it.”



Ik geloof dus ook niet in veel spullen, mandjes e.d. bijkopen om op te ruimen. Ook op andere gebieden van mijn leven probeer ik minimalistisch te zijn maar het valt me nog niet mee.



Ik ga zo beginnen met mijn ergste hotspot in huis, de speelkamer. Veel succes allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Shisensa, herkenbaar. Hier 3 kinderen en als we inderdaad niet oppassen slibt echt het hele huis dicht. Snap ook niet wat we met al dat speelgoed moeten bijvoorbeeld.. Ik wil ook het liefst zo min mogelijk in huis hebben. Probeer nu ook als er iets nieuws komt (speelgoed, kleding) iets ouds weg te doen. Maar met speelgoed vind ik dat toch lastig..

Hier zojuist éindelijk mijn sokkenla en ondergoedla opgeruimd. Zat al héél lang in mijn hoofd! (eh ja, die zolder komt ook nog wel geloof ik)
Hier ook te veel spullen en druk aan het opruimen. Wat ik wel lastig vindt is dat het huis 6 maanden later weer vol staat met ander spul (:

Niet alleen wat ik zelf heb aangeschaft, maar vooral gekregen van anderen. Hoe lossen jullie dit op en vooral: hoe lang houden jullie het netjes?

Ga nu vlug weer verder, kastje bijna klaar, op naar de volgende kamer!
Shisensa: ten eerste gecondoleerd met je verlies. Helemaal begrijpelijk dat je hoofd daar totaal niet naar staat. De mantra is een goede, ik ga die van je lenen. Veel succes met de speelkamer!



Lola: je komt er wel! Ik kan mij wel een voorstelling maken wat het speelgoed betreft. Vaak merk je toch dat er een hernieuwde fascinatie ontstaat voor dát stuk speelgoed.



Marjan: ook al lekker bezig! Mijn voornemen is toch om pas iets nieuws te kopen als het andere kapot is. Of als ik perse die leuke mokken wil hebben, dat er eerst de oude weg moeten. Met verjaardagen e.d. ga ik vragen voor geld en ik wil eigenlijk voor als kraamcadeau straks ook zoveel mogelijk bonnen vragen i.p.v. kleding. Speelgoed kwestie heb ik al met mijn moeder besproken: met Sinterklaas en verjaardag maar 1 stuk speelgoed van mijn ouders en broers samen. Hoeven zij zich niet rot te zoeken op veel geschikte cadeau's en hier blijft het dan opgeruimd. Later ook de schoonfamilie hierover inlichten.



Ik ben even lange pauze aan het houden, moet ook eten en merk nu dat ik zit, dat ik toch hard gewerkt heb. Ik heb nu alle kasten in de keuken opgeruimd! Dus veel meer dan ik had gedacht. Wel laat ik dan het koken van in te vriezen maaltijden dan eventjes voor het weekend. Onze container zit vol, overmorgen word hij weer geleegd dus moet wel de zakken in de gang laten staan tot dan. Servies heb ik in dozen gedaan en gaan naar de kringloop. Ik ben heel genadeloos geweest hierin! Alleen dadelijk nog de weckpotten uitwassen en terug in de kast zetten. Dan nog even de kleine rommel opruimen en dan ga ik stofzuigen en dweilen.



De eetkamertafel ga ik makkelijk in zijn: wat in de prullenbak moet gaat er in, kleding gooi ik in de was (zitten kleding bij die ik niet gewassen heb en sommige wel, maar weet niet meer wat). Dan ook snel stofzuigen en dan nog boodschappen doen. Lijkt nog veel, maar ik ben al heel ver gekomen vandaag!
Alle reacties Link kopieren
Vandaag wordt het niets met opruimen. Ik heb mijn nichtjes op visite (4 en 5 jaar). Mijn woonkamer is nu ontploft.



Vanmiddag maar weer opruimen als ze weer opgehaald zijn.
Ohjee Ikdus, ben je nog verder verwijderd van een schoon huis.



Ik ben bijna klaar. Heb direct de hele keuken onder handen genomen... Nu wil ik ook alles goed doen eigenlijk. Dus de hele keuken zal nu schoner en opgeruimder zijn dan ooit tevoren! Ben er binnen een half uurtje wel mee klaar vermoed ik.



Man gaat de boodschappen doen na het werk, dat scheelt. Ik kijk nog of ik puf heb om nog de woonkamer onder handen te nemen, maar anders doen man en ik dat gezellig samen. Voor een zwangere, mag ik best zeggen: ik heb hard gewerkt! Moet wel zeggen, zo voldaan ben ik nog nooit het jaar uit gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig Fleetfox, wel heel veel gedaan. Doe wel een beetje rustig aan he dan hou je het langer vol



@Marjan77, aan mijn familie heb ik gevraagd niet te grote plasticmeuk te kopen voor de kinderen. En de grootste leverancier van onnodige spullen is mijn man. Dan krijgt hij weer een aquarium of zoiets. Tegenwoordig verbied ik het hem om dat soort dingen mee te nemen of om in ieder geval eerst goed te overleggen....vond ie eerst heel vervelend maar hij geniet nu ook wel van de ruimte in huis.



Mijn speelkamer is klaar. Was best een klus maar gelukkig ook gelukt.
Shisensa: wat goed! Jij hebt de klus ook geklaard. Ik zit nu lekker in een comfortabele stoel en hoef voor de rest van de dag niets meer te doen, behalve even te douchen en dan te genieten van de avond.



Zaterdag is weer de eerste dag dat ik weer wat ga doen.
Alle reacties Link kopieren
Ook hier een kleinklusje geklaard: de salontafel.

Eind deze week maar eens bezig met de administratie.
Alle reacties Link kopieren
@ lola:



je kan op facebook zoeken naar Flylady Groep NL, dan kan je je aanmelden als lid. Is een besloten groep.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt wel leuk Trotter maar als er meer mensen in je huis lopen komt er vanzelf ook meer troep mee. Dus iets opruimen en leeg laten werkt niet. Eerder het tegenovergestelde: o, een lege plank, daar kan ik mooi........

De grootste troep hier in huis is in de kamers van de kinderen. Niet dat er veel spullen bijkomen, maar gewoon je schooltas leeghalen en dat niet even in de kast zetten. Schilderijen maken en de verfspullen niet opruimen enz enz. Wat even werkt is met een vuilniszak naar boven gaan, dan hollen ze ineens want ze weten dat alles wat me niet zint in de vuilniszak verdwijnt. Maar ja, de volgende dag beginnen we weer van voor af aan. Regelmatig probeer ik nieuwe afspraken te maken maar helaas......zonder resultaat. Misschien zo nog even proberen, goed voornemen........
Ach Phips, je kunt het allicht proberen, toch? Leuk geschreven!



Formidable: toch weer geflikt, netjes hoor!



Ik heb toch iets gedaan wat ik normaal niet zou doen! We hebben gisteren O&N gevierd met zijn tweetjes, met hapjes erbij. Rond half 2 naar bed gegaan, maar eerst de salontafel opgeruimd en met de natte doek afgeveegd. Ook de afwasmachine ingeruimd en ook met de natte doek even nageveegd. Normaal ben ik zo snel moe dat ik daar geen trek in heb, maar wil het nu wel gaan volhouden!



Het was me overigens gelukt om ook nog de woonkamer op te ruimen, de tafels afgestoft en even met stofzuiger langs geweest. Beneden ziet het er nu fijn uit! Zaterdag ga ik beginnen aan de badkamer.
Goeiemorgen en gelukkig nieuwjaar!



Ik ben gister al begonnen door de koelkast schoon te maken mijn kledingkast uit te mesten.



Vandaag de kast van Mihoen opruimen, alles dat te klein is eruit en naar de berging. Ergens komend weekend wil ik beginnen met de muren opnieuw te witten maar dat schuif ik al tijden voor me uit.
Zo had gister nog 2 kastjes gedaan en de vloer gedweild, de slierten spinnenweb van alle hoeken en plafond gehaald beneden.

Vandaag alleen de bedden verschonen en overal stofzuigen. geen kasten of andere zooi ruimen



Alsnog gelukkig nieuwjaar en dat het een fris opgeruimd jaar mag worden!!!
Oh ja bedden verschonen, ga ik vandaag ook doen!

Mooie dag ervoor.
Hé Noodles, leuk dat je meeschrijft! Voor jullie ook een gelukkig nieuwjaar en een jaar zonder te veel rommel en zooi.



Hier draait de eerste was weer, ik denk dat ik het beddengoed er zometeen ook even ingooi. Dat heb ik ook weer een week te lang uitgesteld. Moet ik toch nu netjes iedere week gaan doen hoor...



Ik heb dat probleem met vooruit schuiven met de badkamer... Ik moet eerlijk zeggen: ik schaam mij dood voor onze badkamer. We krijgen niet zo vaak visite die boven komt dus de motivatie om deze schoon te maken is er niet zo snel. Maar het is vies, echt heel vies. Dus zaterdag is hier ook de dag dat die schoongemaakt gaat worden en dan ga ik ook de onnodige spullen weggooien. We hebben zo'n muurtje achter het toilet en daar staan wat toiletartikeltjes op, wat nog meer spul aantrekt natuurlijk. Ik denk dat we daar gemakkelijk een dag zoet mee zijn (al moet ik zeggen, dan doe ik de slaapkamer ook altijd meteen). Maar ik kijk er echt naar uit nu, het is goed geweest!
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig allemaal. Noodles, dat doe ik ook altijd tussen kerst en oud en nieuw, dan ruim ik alle kledingkasten uit en vul ikze aan met nieuwe spullen voor zover nodig. Grappig is dat ik al een aantal jaren met mijn zakken met oude kleren bij een dichte kledingcontainer stond, afgesloten in verband met vuurwerk. Een zak nu meteen de dag na kerst weg gebracht en de andere staat hier nog. Mijn man moet namelijk ook nog even zijn eigen kast uitzoeken. Als ik dat doe en de verkeerde dingen weg gooi, krijgen we ruzie

@fleetfox, ja dat badkamergedoe ken ik. Wat enigszins helpt, is niet teveel shampoos e.d. Te kopen maar eerst alles op te maken. Daarnaast gebruik ik de Swish-and-swipe techniek van Flylady dus ik probeer bijv. Elke keer als ik een washandje heb gebruikt met datzelfde washandje ook even door de wasbak te gaan om de ergste tandpasta vlekken en dergelijke weg te halen voor die dag. Dan blijft het enigszins toonbaar.

Vandaag zou ik eigenlijk aan de ladekast beneden en onze slaapkamer moeten beginnen, benieuwd wat daarvan gaat lukken want er staat ook nog een nieuwjaarsduik en familiebezoek op de planning. Fijne dag allemaal
Jullie hebben het nu meer over schoonmaken dan over opruimen, toch? Daar zit voor mij toch wel een wezenlijk verschil tussen. Ik ben niet zo'n fanatieke schoonmaker, maar ik voel me wel verplicht om het toch regelmatig te doen. Onder opruimen versta ik meer het uitzoeken en weggooien of -geven van spullen.
Shisensa, wat een goede tip voor de badkamer! Ik ben wel nogal van het kopen van aanbiedingen, maar heb mijzelf wel aangeleerd eerst een fles op te maken. Ik heb daar voor in de onderste lade een mandje staan waar dat in kan. Die van dat washandje ga ik zeker gebruiken, al zal ik dat doen met de handdoek. Ik gebruik BB créme en dat geeft vieze vlekken helaas...



Heb net het beddengoed er vanaf gehaald en heb ook even met een doek gestoft en de stofzuiger er doorheen gehaald. Ramen wassen heb ik eigenlijk nog niet gedaan sinds ik hier woon (hielp mijn moeder mij mee, maar ze is nu goed ziek) dus ik denk dat dat ook op mijn lijstje komt. Uitzoeken van de lades heb ik niet gedaan (ga straks namelijk ook op bezoek), maar dan doe ik dat zaterdag direct met de badkamer. De lades op de slaapkamer heb ik een half jaar geleden uitgemest, dus daar ben ik dan zo mee klaar.



Veel plezier vandaag iedereen, altijd leuk, Nieuwjaarsdag!
Mag ik ook,meeschrijven? Ik ben al een tijdje bezig mijn huis op te ruimen (en dus vooral veel weg te doen of te verkopen), heerlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven