Mijn tuin is een oerwoud!

10-07-2014 13:30 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn tuin is een regelrechte ramp. Al een aantal keer heb ik de boel met wortel en al leeg getrokken en het lijkt steeds erger terug te komen.



Gister de buurman aan de deur. Het onkruid heeft zich een weg weten te banen door de afschutting en de doorntakken zegevieren nu in hun tuin.

Schaam me dood.

En ja, ik heb het echt laten verloederen.



Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen. Sta op het punt om met een zeis door de tuin te gaan..

(wat eerder op de lachzenuwen van straatbewoners zou werken dan op het onkruid)



Hoe red ik mijn tuin?
Alle reacties Link kopieren
Kokend water over het onkruid een idee?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Riek ✓



Tja, Lizzebeestje, daar heb je wel gelijk in. Al ben ik in staat kanonnen zuur te lossen in mijn tuin.

Maar met de tips van hier kom ik er nog op een enigszins milieuvriendelijke manier vanaf.



Het is gewoon zonde. En ook niet leuk voor de omringende bewoners die er tegenaan moeten kijken.
Alle reacties Link kopieren
Haha, zuur is dan weer niet eens zo'n gek idee. Fosfor en zwavelzuur geef ik ook aan mijn (aquarium) plantjes. Wel sterk verdund.



Maar of dat handig is in hoge concentratie in een tuin?
Schoonmaakazijn met water (verhouding eenderde/tweederde) is wel een doeltreffend middel tegen onkruid. Maar in jouw tuin lijkt me dit geen afdoend middel, hier moet groter geschut aan te pas komen. Alles uittrekken en dan goed diep omspitten. Of af (laten) graven, afhankelijk van hoe groot je tuin is.
quote:ririanneke schreef op 10 juli 2014 @ 14:14:

[...]



Wat moet ik me hier bij voorstellen? Doet het een beetje aan als echt gras of zie je van ver al dat het kunstgras is? Mijn tuin ligt op het zuiden en heeft 2 kleine stukjes gras. Vind dat zelf mooier dan helemaal bestraten. Maar doordat in de zomer de hele dag de zon er op staat is het gewoon niet mooi te houden en heb ik ook al kunstgras overwogen. Maar dan wel graag dat het een beetje echt lijkt en niet die kunstgrasmatten die je wel eens op balkons ziet, want daar gruwel ik van.

Zo ziet het er bij ons uit



quote:diana_banana schreef op 10 juli 2014 @ 14:23:

Bedankt voor het meedenken!



Dus sowieso de tuin weer leegplukken. Zit nog een beetje in de knoop of ik dit zelf weer ga doen. Durf mijn tuin in deze staat ook niet eens voor te schotelen aan een ander..

En dan laten uitgraven.

Want ook zonder onkruid is het gewoon geen mooie tuin.

Er moet echt iets nieuws in.



Desperate Housewive, waar heb jij al het groenafval gelaten destijds?Wij hadden een aantal bomen, die hebben we naar de stort gebracht. Verder een heleboel in de container, maar dat was meer in het begin steeds. De rest is meegenomen door de hovenier.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eindelijk de moed gehad om elke keer een border helemaal te ontdoen van het onkruid. Met een soort van een pootachtig harkje woelde ik het los en trok ik het met wortel en al er uit. En nu moet ik feitelijk elke week er doorheen harken, want binnen de kortste keren komt het weer op. Maar wel schijnt er een soort humus te zijn wat je op het zand kunt leggen en dat moet dan echt 10cm dik. Dan komt het niet meer er doorheen.
quote:meivogel schreef op 10 juli 2014 @ 17:41:

Schoonmaakazijn met water (verhouding eenderde/tweederde) is wel een doeltreffend middel tegen onkruid. Maar in jouw tuin lijkt me dit geen afdoend middel, hier moet groter geschut aan te pas komen. Alles uittrekken en dan goed diep omspitten. Of af (laten) graven, afhankelijk van hoe groot je tuin is.Dat heeft mijn man in de voortuin gedaan, azijn. De hele straat stonk een paar dagen vreselijk, maar het hielp wel!
quote:diana_banana schreef op 10 juli 2014 @ 14:23:



Dus sowieso de tuin weer leegplukken. Zit nog een beetje in de knoop of ik dit zelf weer ga doen. Durf mijn tuin in deze staat ook niet eens voor te schotelen aan een ander..

En dan laten uitgraven.



Oh ik heb dit ook gehad. Echt vreselijk. Is alweer tig jaar geleden maar ik zie het nog voor me. Schaamde me ook kapot met zo'n oerwoud.



Als ik jou was zou ik gewoon veel azijn inslaan en daarmee flink gaan sproeien. Moet wel bij zonnig en droog weer.

En daarna zou ik een dagje (of ochtend of middag) "afzien in de tuin" inplannen. Wellicht wel met een lekker muziekje erbij (niet te hard want anders belt de buurman weer aan).



Ik zou dan met het meest in het oog springende/verwilderde stukje beginnen zodat je snel resultaat ziet.

Wel af en toe pauze inlassen (zet desnoods een timer) en zorg voor voor voldoende proviand en vooral veel water drinken tussendoor.

En ga je daarna lekker verwennen door bijv lekker eten te laten bezorgen en met de benen omhoog een filmpje kijken.

Wellicht kun je nog een keer zo'n middagje of avond inplannen.

Als het allerergste woud weg is dan zou ik toch een tuinman inschakelen.

Die kan dan bijv de rest opruimen en met jou een vervolgplan maken.



Succes.

En als je in de buurt van Groningen City woont wil ik je best wel helpen. Ik vind het eigenlijk wel leuk werk. Helaas alleen bij een ander en niét bij mijzelf.
Schouders over ophalen en nog wat extra kleurige wilde bloemen inzaaien, is dat geen optie? Of is het echt heel lelijk nu?
Alle reacties Link kopieren
Ziet er mooi uit Desperate Housewive! Gezien de kinderspeeltoestellen voelt het denk ik ook zacht aan en niet als hard plastic? Toch maar eens kijken of dit iets voor mij is. Twee gele veldjes gras is ook geen kijk...
Oh Desperate Housewife! Zo'n tuin wil ik ook.... Maar ik heb ook een oerwoud :(



Wat kost dat nou zo'n hovenier (afgraven en aanleggen?) en wanneer in het jaar moet je dat laten doen? Ik ben aan het sparen
Alle reacties Link kopieren
Verhuis naar een appartement met balkon.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.werkspot.nl/tuin
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Toen wij dit huis kochten was de tuin een groot oerwoud.

12x5,5 meter.

De schuttingen hebben we er ook uitgehaald, maar totaal waren het twee 10kuub containers vol......

Wij hebben in drie weekenden met hulp van familie alles eruit getrokken, gespit en echt de grond tot vijftig centimeter diep omgespit om alle woekerend wortelstokken eruit te halen. De klimop en lelietjes van dalen wortels gingen echt kris kras door de tuin.

En zelf nu komt er af en toe nog een lelietje de kop op steken.



De enige oplossing is denk ik alles leeg trekken, huur een container, of zo'n tuinafvalzak, ligt eraan hoeveel bende het is, of het kleine of grote planten en struiken zijn.

Eventueel bij laag woekerend spul kun je er eerst plastic overheen gooien en dan een paar dagen met felle zo'n laten liggen, dan verwelkt het, kun je het simpeler uitspitten en neemt het minder ruimte in je container in.



Onkruid weg plukken of knippen heeft geen zin, de wortels moeten eruit! Anders komt het steeds terug. Als je het het stug volhoudt en elke week alle nieuwe uitlopers wegknipt heb je kans dat een plant het na een jaar opgeeft of zo, maar dat is wel veel werk, geduld en stug doorgaan, uitgraven is eerst meer moeite maar wel sneller resultaat.
Daar staan nul prijzen bij bianca (op werkspot) ik vroeg me vooral een indicatie af, wil de klus nog niet laten doen.



En ik wil ook niet meer in een flat/appartement wonen
Idd werkspot inzetten, of iets als Bureau Dagloon oid. Dat laatste is vaak goedkoper, en ze leveren prima werk (iig voor schilderwerk, en daar heb ik tegenwoordig best wel wat ervaring mee!)
Sorry, beetje late reactie maar toch

Onder de grasmat hebben wij van die rubberen tegels liggen. 1m x 1m, gekocht via mp ergens. Het is dus lekker zacht, grasmat is ook vrij dik. We kwamen uiteindelijk uit bij de duurste variant, die voelde en zag er toch het beste uit. Het merk bij ons is namgrass.

Qua kosten waren wij rond de 3500 kwijt. Maar moet wel zeggen dat wij zelf de oude bestrating eruit hebben gehaald en dus zoveel mogelijk leeg hebben gehaald. Alleen afvoeren heeft de hovenier gedaan. De gele tegels zijn een krijgertje, dus dat scheelt ook een heleboel.

Ik ben er wel echt heel blij mee. Links in de border staat wat echt groen, rechts achterin tegen de schutting staat een clematis, dus qua groen zit er nog genoeg levends in

En dat gras is ideaal om te spelen voor dochter. Maar ik lig er ook regelmatig op en met een zwembadje is het ook heel fijn. Het geeft daarna even een platte plek in je gras, maar dat trekt na een dag weer gewoon bij. Ben ook heel tevreden over de kwaliteit van dat gras.
Alle reacties Link kopieren
Je kan het onkruid nu wel kapot spuiten, eruit trekken of wat dan ook. Maar het komt zeker weer terug. Gaat je veel tijd en geld kosten. Verder gaat het hele bodemleven kapot, heb je totaal geen evenwicht meer in je tuin en zal je tuin dus altijd chemicalien, meststoffen, etc nodig hebben.



Zoek eerst eens uit welke planten het goed doen in je tuin. Als planten het goed naar hun zin hebben, heeft onkruid vanzelf minder kans.



Haal een zooi dozen bij de supermarkt. Bedek de grond van (een deel van) je tuin met karton en laat de planten die het goed doen en die je wilt houden er tussendoor piepen. Zet lekker wat bodembedekkers neer. Het onkruid eronder wordt opgegeten door allerlei organismen, het bodemleven krijgt een boost, dus je planten gaan het heel goed doen. Laat dat karton gerust een paar maanden liggen. Je ziet er al gauw weinig meer van omdat je planten er overheen groeien. Volgend jaar is je onkruid helemaal weg, doordat de goede planten sterk zijn geworden zullen zaadjes van het onkruid ook minder kans krijgen. Je hebt dan een gezonde, groene tuin wat door een goed evenwicht weinig onderhoud nodig heeft.



Oh ja, een tuin mag best een beetje spontane natuur hebben. Vind ik dan ;) Niets zo verrassend als een vogeltje dat een nest bouwt in je weelderig groeiende klimplant of een egeltje dat zich verschuilt in het hoopje blad. Een tuin met steen, plastic en een sporadisch dotje groen is geen tuin meer maar een stuk huis zonder dak.
Alle reacties Link kopieren
Het opgeven? Hebben wij ook maar gedaan. Gelukkig hebben we geen moeilijke buren, want het is een énorm oerwoud.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
thistle : ik wil geen tuin om daar uren aan te moeten besteden. Ik wil een tuin waar ik in kan zitten, die niet teveel tijd en groene vingers kost en een goede en veilige speelplek voor dochter is. Vandaar onze keus om het zo te doen dat groen zoeken die vogels maar in het bos om de hoek.
Nou ik heb dus ook een oerwoud..nou ja mijn vriend met wie ik ben gaan samenwonen maar hem boeit het niet. Mij wel dus ik mag alles alleen gaan doen. Er is 7 jaar niks aan de tuin gedaan. Heb voor mijn vakantie een heleboel onkruid eruit getrokken en wegens slakkenplaag slakkengif gestrooid. 3 weken later kwamen we weer thuis en stond het onkruid hoger dan ooit tevoren. "Mooi, je hebt de wezens gemold die het onkruid nog enigszins in toom hielden" was het droge commentaar van vriendlief. Balen dit! Wil het zo graag mooi hebben maar heb geen geld om iemand in te huren hiervoor en zelf mis ik de spierkracht om het tot 50 cm diep om te gaan spitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 13 juli 2014 @ 13:08:

thistle : ik wil geen tuin om daar uren aan te moeten besteden. Ik wil een tuin waar ik in kan zitten, die niet teveel tijd en groene vingers kost en een goede en veilige speelplek voor dochter is. Vandaar onze keus om het zo te doen dat groen zoeken die vogels maar in het bos om de hoek.Precies zoals ze zegt dus: een stuk huis zonder dak.
Alle reacties Link kopieren
quote:GrumpyCat1983 schreef op 13 juli 2014 @ 13:58:

Nou ik heb dus ook een oerwoud..nou ja mijn vriend met wie ik ben gaan samenwonen maar hem boeit het niet. Mij wel dus ik mag alles alleen gaan doen. Er is 7 jaar niks aan de tuin gedaan. Heb voor mijn vakantie een heleboel onkruid eruit getrokken en wegens slakkenplaag slakkengif gestrooid. 3 weken later kwamen we weer thuis en stond het onkruid hoger dan ooit tevoren. "Mooi, je hebt de wezens gemold die het onkruid nog enigszins in toom hielden" was het droge commentaar van vriendlief. Balen dit! Wil het zo graag mooi hebben maar heb geen geld om iemand in te huren hiervoor en zelf mis ik de spierkracht om het tot 50 cm diep om te gaan spitten.



De tip van thistle werk wel. Laat het 1 jaar stikken door kartonnen dozen of landbouwplastic (te koop bij elke tuinhandel) en je tuin kun je vanaf de basis opbouwen.



Of doe het precies zoals thistle, laat de gewenste planten er tussenuit piepen.
Ik zal zo ff foto hier plakken dan snappen jullie de frustratie...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven