Schuldgevoelens tegenover kat/

16-09-2014 17:03 257 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Viva,



Ik zit sinds twee dagen ergens heel erg mee en hoop op Viva wat "hulp"/reacties te krijgen.



Ik heb een hele lieve kat uit het asiel. We hebben haar nu ongeveer 9 jaar en we weten niet waar ze is geweest toen we haar hebben gekregen (ze was 1 toen ze in het asiel kwam). Ze is erg angstig (vooral bij onbekenden, bij ons valt het wel mee) en heeft ook erg veel stress (wat zich uit in veel wassen en krabben). Ze heeft het volgens mij erg goed bij ons: ze krijgt veel liefde en aandacht, is eigenlijk nooit alleen, mag overal slapen waar ze wilt, krijgt alleen eten wat ze lust, we gaan niet op vakantie omdat ze niet alleen thuis wilt/kan blijven en we zouden eigenlijk alles voor haar doen.



Één ding zit me eigenlijk heel erg dwars: ik verveel mijn kat best vaak, toch wel dagelijks een paar keer per dag. Ik ga nooit lang door ofzo en als ze boos wordt stop ik ook. Wat ik doe? Vooral vroeger (toen deed mijn zus het ook wel eens) schreeuwde we soms best hard haar naam. Ook pak ik haar (tegenwoordig) nog steeds heel vaak op, pak ik haar vast of roep ik hard haar naam. Ook laat ik haar wel eens voor de grap schrikken (doe ik niet heel vaak en zorg er ook niet voor dat ze helemaal getraumatiseerd is ofzo).



Iedereen zal nu wel denken van: waarom doe je dat in hemelsnaam als je zoveel van haar houd? Het antwoord is: ik weet het eigenlijk niet... Het is gewoon een gewoonte en ik denk ook dat ik niet weet hoe ik moet uiten dat ik van haar houd, dus til ik haar vaak op knuffel haar, schreeuw haar naam en laat ik haar schrikken, zodat ik ook aandacht van haar krijg (en misschien vind ik het soms ook gewoon grappig).



Ik ken wel meer mensen die gewoon hun kat optillen en soms een beetje plagen enzo, maar ik begin me steeds meer af te vragen hoeveel dit haar beïnvloed en hoeveel stress ze wel niet heeft door mij... Ze is gewoon een vrolijke en gelukkige kat en ze gaat erg veel naar mijn zus toe, omdat die haar waarschijnlijk niet verveeld en ook wat rustiger is. Ze komt ook wel eens naar mij toe, maar wel minder en ze vertrouwt me ook wel wat minder.



Kort gezegd: ik voel me dus ontzettend schuldig, ook over het verleden en ik heb er zelfs vandaag om moeten huilen... Mijn ouders zeggen dat het niet goed is en dat ik moet stoppen, maar denken dat mijn kat echt wel voelt dat ik van haar houd. Ze wordt ook wel eens "boos" op mij en ze is ook wel eens bang als ik kom, maar ze kan ook gewoon heel vredig erbij liggen als ik haar aai.



Ik wil gewoon graag weten hoe erg dit is en hoe schuldig ik me wel niet moet voelen... Ik voel me er echt heel rot over, maar ik weet niet hoe ongelukkig een kat hiervan kan worden en hoe erg dit haar beïnvloed.



Voor de beeldvorming: ik ben 18 jaar oud.



En sorry voor dit rare verhaal... Ik heb trouwens ook last van dwanggedachtes (waar het door Viva echt een heeeel stuk beter mee gaat!!), maar ik weet dus ook niet of dat met dit vage verhaal te maken kan hebben.



En ik houd echt zielsveel van mijn kat, dus jullie moeten niet denken dat ik het doe vanuit haat ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 20:53:

[...]





Ik lees hier al een keer paar dat de meeste mij al het huis hadden uitgeschopt.



Ik doe het omdat ik het leuk vind dat ze schrikt en omdat ik gewoon heel veel van haar houd en haar dus graag vast heb ik knuffel. Dat ik het leuk vind dat ze schrikt twijfel ik wel heel eerlijk gezegd aan, want als ik erover na ga denken vind ik het echt heel zielig...



Ok, je bent gek op je kat. Goed. En je weet dat het een katje uit het asiel is met verleden. Ze schrikt heel erg van jouw gedrag.



Heeft iemand jou ooit wel eens heel erg laten schrikken? Hoe vond je dat? En stel je voor dat iemand dat jou elke dag aandoet?



Ik durf het bijna niet te vragen, ik heb niet geloepd, maar je schrijft maar dat er redenen zijn. Wat dan? Wat is jouw aangedaan dat jij graag je kat zo laat schrikken?



Wat heeft iemand dan gedaan dat je dit doet?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat het hier om een Noorse boskat gaat en zo niet.... Jij spoort niet

Maar dat is mijn bescheiden mening...
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Ga eens na waar dit gedrag vandaan komt en besef je dat het echt niet leuk is voor de kat.
Alle reacties Link kopieren
quote:antiope schreef op 16 september 2014 @ 20:52:

[...]





Dat is inderdaad wel pesten als je weet dat de kat dat niet wil. Als iemand jou aanraakt en jij zegt 'Joh, doe eens niet' en ze blijven dat doen dan is dat toch ook pesten? Terwijl als mijn vriend mij aanraakt ik dat natuurlijk prima vind.In mijn ogen is het niet pesten als je het doet uit liefde. Als iemand mij vastpakt de hele tijd omdat hij van mij houdt, vind ik dat echt geen pesten. Mijn zus pakt ook wel eens mijn kat vast en knuffelt. Ik vind dat dat er ook een beetje bij hoort, dat contact, mijn kat weet nu bijvoorbeeld ook dat een kus iets positiefs is. Ze reageert daar nu heel goed op.
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 20:56:

[...]





Mijn dwanggedachtes hebben hier echt NIETS mee te maken!



WAT voor dwanggedachtes heb je dan?



Zoek je hier nou hulp of wat?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 20:58:

[...]





In mijn ogen is het niet pesten als je het doet uit liefde. Als iemand mij vastpakt de hele tijd omdat hij van mij houdt, vind ik dat echt geen pesten. Mijn zus pakt ook wel eens mijn kat vast en knuffelt. Ik vind dat dat er ook een beetje bij hoort, dat contact, mijn kat weet nu bijvoorbeeld ook dat een kus iets positiefs is. Ze reageert daar nu heel goed op.Ja dat is het wel als de kat niet wil!!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 20:58:

[...]





In mijn ogen is het niet pesten als je het doet uit liefde. Als iemand mij vastpakt de hele tijd omdat hij van mij houdt, vind ik dat echt geen pesten. Mijn zus pakt ook wel eens mijn kat vast en knuffelt. Ik vind dat dat er ook een beetje bij hoort, dat contact, mijn kat weet nu bijvoorbeeld ook dat een kus iets positiefs is. Ze reageert daar nu heel goed op.Zo denkt een kat niet. Jij pakt haar op om haar te laten zien dat je haar lief vindt maar jouw kat denkt alleen maar 'help hoe kom ik hier weg want ik wil niet vastgehhouden worden'. Dieren denken niet op die manier over liefde/affectie, als ze dat uberhaupt al kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:plucky schreef op 16 september 2014 @ 20:54:

Wat is er dan leuk aan dat ze schrikt?Weet ik eigenlijk niet... Ik vind het ook niet leuk dat ze zich helemaal kapot schrikt, dat zou ik echt heel erg vinden, maar voor mij is het gewoon een spelletje. Ik roep "hey!" hey minoes, loop naar haar toe, geef haar een knuffel en kus, aai haar even goed en ga dan weer weg.
Wat nou als de kat de hele tijd op jou wil plassen uit liefde, zou je dat dan ook zo leuk vinden?
Alle reacties Link kopieren
quote:pokkewijf schreef op dinsdag 16 september 2014 20:58 Ik hoop dat het hier om een Noorse boskat gaat en zo niet.... Jij spoort niet

Maar dat is mijn bescheiden mening... Hee. Ik heb een Noorse. Niet beledigen hè. Ff ander synoniem zoeken.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
DwangGEDACHTES of dwangGEDRAG hebben iets gemeenschappelijks, namelijk; D.W.A.N.G.

Jij hebt de dwang om de kat op te pakken en te laten schrikken, ook al vind je het eigenlijk best zielig. Je bent zelfs een beetje bang voor je kat, maar iets in je zegt dat je het toch MOET ( dwang!!! ) doen.



Zou je er morgen mee kunnen stoppen, denk je?

Het helpt niet als je ouders er iets van zeggen, het is al sterker dan je zelf wilt...........



Ik denk echt dat je hulp moet zoeken, meissie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om het respecteren van grenzen Katie. En om inlevingsvermogen.
Alle reacties Link kopieren
Norse booskat
Mensen moeten mij ook niet de hele tijd vastpakken "uit liefde", dan krijgen ze mooi een klets "uit niet liefde"
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 16 september 2014 @ 20:57:

En waarom zit je er sinds twee dagen pas mee?Ik zocht iets op over trauma's bij dieren, omdat ik misschien bang was dat mijn kat een trauma had.
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 20:58:

[...]





In mijn ogen is het niet pesten als je het doet uit liefde. Als iemand mij vastpakt de hele tijd omdat hij van mij houdt, vind ik dat echt geen pesten. .





Stel, jij wilt mascara op doen. Je vader vindt je heel lief en die geeft je een hele dikke knuffel; zo strak, dat je je armen niet omhoog kan doen. Gevolg: mascara op je blouse en je kan niet verder met opmaken .....je komt nu te laat op school/ je werk/ je afspraak.

Leuk? Of zeg je dan " pa-haaaaaaaaaaaaaaap, laat me los, ik ben bezig, man! " ???
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 21:01:

[...]





Weet ik eigenlijk niet... Ik vind het ook niet leuk dat ze zich helemaal kapot schrikt, dat zou ik echt heel erg vinden, maar voor mij is het gewoon een spelletje. Ik roep "hey!" hey minoes, loop naar haar toe, geef haar een knuffel en kus, aai haar even goed en ga dan weer weg.Als ik je verhaal zo lees vindt ze het duidelijk niet leuk en dat likken/wassen door de stress laat wel zien dat ze stress heeft. Als je haar aandacht wilt geven kun je beter een spelletje verzinnen dat zij ook leuk vindt. Ik denk dat je het wel goed bedoeld maar je kat zit nu eenmaal anders in elkaar dan een mens. Als ik mijn kat tegen haar zin op til krijg ik het ook te horen van haar (klagend miaauwen) en als ik niet oppas krijg ik een tik. Nou, duidelijke taal lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 21:01:

[...]





Weet ik eigenlijk niet... Ik vind het ook niet leuk dat ze zich helemaal kapot schrikt, dat zou ik echt heel erg vinden, maar voor mij is het gewoon een spelletje. Ik roep "hey!" hey minoes, loop naar haar toe, geef haar een knuffel en kus, aai haar even goed en ga dan weer weg.Hoe vaak per dag?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 16 september 2014 @ 20:58:

[...]





Ok, je bent gek op je kat. Goed. En je weet dat het een katje uit het asiel is met verleden. Ze schrikt heel erg van jouw gedrag.



Heeft iemand jou ooit wel eens heel erg laten schrikken? Hoe vond je dat? En stel je voor dat iemand dat jou elke dag aandoet?



Ik durf het bijna niet te vragen, ik heb niet geloepd, maar je schrijft maar dat er redenen zijn. Wat dan? Wat is jouw aangedaan dat jij graag je kat zo laat schrikken?



Wat heeft iemand dan gedaan dat je dit doet?



Ik had heel eerlijk gezegd echt een ander account moeten maken voor dit topic, want ik kan iedereen verzekeren dat mijn dwanggedachtes hier NIETS mee te maken hebben. Die heb ik al bijna niet meer.



Ik zou het tuurlijk heel erg vinden als iemand dit elke dag bij mij zou doen. Ik laat haar niet letterlijk echt heel erg schrikken, vaak schrikt ze al als ik haar naam noem (heeft ze wel bij meerdere mensen).



Mij is echt niets aangedaan. Ik doe het waarschijnlijk gewoon omdat ik me niet goed kan uiten hoe ik van haar houd en gewoon heel graag aandacht van haar heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik plaag mijn honden ook wel eens. Maar op een manier dat ze het aan kunnen. Ik prikkel ze, maar ga niet over hun grens. En op de een of andere manier begrijpen ze dat wel, want zelf kennen ze het concept plagen óók, heb ik gezien.



Ze vinden het heerlijk om een andere hond op de kast te jagen zodat die boos wordt. Het is dat ze niet kunnen lachen zoals mensen, want dan zouden ze dat zeker doen. Alleen kunnen zij daarin wél te ver gaan en moet ik soms ingrijpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 20:58:

[...]





In mijn ogen is het niet pesten als je het doet uit liefde. Als iemand mij vastpakt de hele tijd omdat hij van mij houdt, vind ik dat echt geen pesten. Mijn zus pakt ook wel eens mijn kat vast en knuffelt. Ik vind dat dat er ook een beetje bij hoort, dat contact, mijn kat weet nu bijvoorbeeld ook dat een kus iets positiefs is. Ze reageert daar nu heel goed op.Ha. Nou, dat is mooi: alle criminaliteit is opgelost. Als we gewoon allemaal zeggen dat het uit liefde is dan telt het niet meer. Mishandeling? Nee joh, ze sloegen gewoon uit pure liefde voor elkaar. Verkrachting? Nee, hij had haar toch gewoon lief?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 16 september 2014 @ 20:59:

[...]





WAT voor dwanggedachtes heb je dan?



Zoek je hier nou hulp of wat?Rare dwanggedachtes die ik niet meer heb. Ze hebben er niets mee te maken en ik heb er bijna geen last meer van (door Viva onder andere).
Alle reacties Link kopieren
Katiechatherin heeft ergens wel gelijk.

Een dier kan de betekenis van iets gaan begrijpen.

Knuffelen is echt een mensending, iets wat dieren onderling niet doen. Die doen daarvoor in plaats iets anders, iets met dezelfde betekenis, een uiting van genegenheid.



Ik heb honden gekend die niet van knuffelen hielden, en later toen ze de betekenis ervan gingen begrijpen, kwamen ze er om vrágen!



Mijn paard iones wilde vroeger absoluut niet geknuffeld worden. Dan hield hij zijn hoofd ver uit mijn bereik zodat ik er niet bij kon. Maar de laatste jaren vindt hij het prima. Hij kent me behoorlijk goed namelijk. En dat laatste is belangrijk. Een dier moet je eerst goed kennen om je te begrijpen. En andersom ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 21:06:

[...]





Ik had heel eerlijk gezegd echt een ander account moeten maken voor dit topic, want ik kan iedereen verzekeren dat mijn dwanggedachtes hier NIETS mee te maken hebben. Die heb ik al bijna niet meer.



Ik zou het tuurlijk heel erg vinden als iemand dit elke dag bij mij zou doen. Ik laat haar niet letterlijk echt heel erg schrikken, vaak schrikt ze al als ik haar naam noem (heeft ze wel bij meerdere mensen).



Mij is echt niets aangedaan. Ik doe het waarschijnlijk gewoon omdat ik me niet goed kan uiten hoe ik van haar houd en gewoon heel graag aandacht van haar heb.Zo, dat is knap. 2 weken geleden opende je er nog een topic over en nu is het zo goed als over. Ik veroordeel je niet, maar ik heb het idee dat jij wel degelijk ideeën hebt die anders zijn dan zeg maar volgens de norm. Dat kan, jij zult niet de eerste en niet de laatste te zijn die dat heeft. Doe er iets aan, zoek een pro met wie je erover kunt praten zodat het niet groter wordt.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Overigens heb ik echt een hekel aan mensen die denken dat knuffelen met een kat "erbij hoort". Nee, dat hoort er niet bij. Je hebt geen "recht" op knuffelen oid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven