Schuldgevoelens tegenover kat/

16-09-2014 17:03 257 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Viva,



Ik zit sinds twee dagen ergens heel erg mee en hoop op Viva wat "hulp"/reacties te krijgen.



Ik heb een hele lieve kat uit het asiel. We hebben haar nu ongeveer 9 jaar en we weten niet waar ze is geweest toen we haar hebben gekregen (ze was 1 toen ze in het asiel kwam). Ze is erg angstig (vooral bij onbekenden, bij ons valt het wel mee) en heeft ook erg veel stress (wat zich uit in veel wassen en krabben). Ze heeft het volgens mij erg goed bij ons: ze krijgt veel liefde en aandacht, is eigenlijk nooit alleen, mag overal slapen waar ze wilt, krijgt alleen eten wat ze lust, we gaan niet op vakantie omdat ze niet alleen thuis wilt/kan blijven en we zouden eigenlijk alles voor haar doen.



Één ding zit me eigenlijk heel erg dwars: ik verveel mijn kat best vaak, toch wel dagelijks een paar keer per dag. Ik ga nooit lang door ofzo en als ze boos wordt stop ik ook. Wat ik doe? Vooral vroeger (toen deed mijn zus het ook wel eens) schreeuwde we soms best hard haar naam. Ook pak ik haar (tegenwoordig) nog steeds heel vaak op, pak ik haar vast of roep ik hard haar naam. Ook laat ik haar wel eens voor de grap schrikken (doe ik niet heel vaak en zorg er ook niet voor dat ze helemaal getraumatiseerd is ofzo).



Iedereen zal nu wel denken van: waarom doe je dat in hemelsnaam als je zoveel van haar houd? Het antwoord is: ik weet het eigenlijk niet... Het is gewoon een gewoonte en ik denk ook dat ik niet weet hoe ik moet uiten dat ik van haar houd, dus til ik haar vaak op knuffel haar, schreeuw haar naam en laat ik haar schrikken, zodat ik ook aandacht van haar krijg (en misschien vind ik het soms ook gewoon grappig).



Ik ken wel meer mensen die gewoon hun kat optillen en soms een beetje plagen enzo, maar ik begin me steeds meer af te vragen hoeveel dit haar beïnvloed en hoeveel stress ze wel niet heeft door mij... Ze is gewoon een vrolijke en gelukkige kat en ze gaat erg veel naar mijn zus toe, omdat die haar waarschijnlijk niet verveeld en ook wat rustiger is. Ze komt ook wel eens naar mij toe, maar wel minder en ze vertrouwt me ook wel wat minder.



Kort gezegd: ik voel me dus ontzettend schuldig, ook over het verleden en ik heb er zelfs vandaag om moeten huilen... Mijn ouders zeggen dat het niet goed is en dat ik moet stoppen, maar denken dat mijn kat echt wel voelt dat ik van haar houd. Ze wordt ook wel eens "boos" op mij en ze is ook wel eens bang als ik kom, maar ze kan ook gewoon heel vredig erbij liggen als ik haar aai.



Ik wil gewoon graag weten hoe erg dit is en hoe schuldig ik me wel niet moet voelen... Ik voel me er echt heel rot over, maar ik weet niet hoe ongelukkig een kat hiervan kan worden en hoe erg dit haar beïnvloed.



Voor de beeldvorming: ik ben 18 jaar oud.



En sorry voor dit rare verhaal... Ik heb trouwens ook last van dwanggedachtes (waar het door Viva echt een heeeel stuk beter mee gaat!!), maar ik weet dus ook niet of dat met dit vage verhaal te maken kan hebben.



En ik houd echt zielsveel van mijn kat, dus jullie moeten niet denken dat ik het doe vanuit haat ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 20:37:

[...]





Vaak als ik beneden binnen kom en zij ligt boven of als ik de kamer binnenkom. Ik weet eigenlijk niet waarom ik het doe, misschien toch om een beetje te pesten, maar vooral toch wel uit enthousiasme en gewoon blij om haar te zien, want ik geef haar dan meteen een knuffel en een kus en ga even naast haar zitten om te aaien.





Waarom noem jij het zelf eigenlijk pesten? Haar naam roepen als je thuis komt vind ik heel normaal.



Heb je dwanggedachtes over je kat? Ben je bang dat je haar pijn gaat doen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Even een opsomming voor de mensen die niet kunnen/willen lezen en alles keer op keer vragen.



- kat is ANGSTIG en heeft STRESS

- to schreeuwt haar naam

- to pakt haar tegen haar zin op

- to laat de kat schrikken

.. omdat ze het grappig vindt en wil laten zien dat ze van de kat houdt.



Reacties van de kat:

- '' Ze komt ook wel eens naar mij toe, maar wel minder en ze vertrouwt me ook wel wat minder''

- ''Ze wordt ook wel eens "boos" op mij en ze is ook wel eens bang als ik kom, maar ze kan ook gewoon heel vredig erbij liggen als ik haar aai.''
Alle reacties Link kopieren
quote:zomerfreak schreef op 16 september 2014 @ 20:39:

Als er tóch niks aan de hand is, vanwaar dan dit topic?Er is wel iets aan de hand: ik zie heus wel in dat ik mijn kat plaag en dat ik haar stress oplever, maar ik zag daar nooit echt de ernst van in, vooral omdat ik gewoon zielsveel van haar houd en ik gewoon dacht dat zij dit wel merkte.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je behoorlijk wat issues hebt TO. Ga daar mee aan de slag. En laat je kat met rust. Koop een boksbal ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 20:42:

[...]





Ik loop niet bij een psycholoog en mijn ouders zeggen dagelijks dat ik de kat met rust moet laten. Zolang ik het echter niet gemeen bedoel en ze zien dat ik gewoon echt van haar houd en niet te ver ga, zullen ze me niet uit huis schoppen. Maar ze zeggen er zeker wel iets van!! Mijn ouders zijn ook grote dierenliefhebbers hoor, echt de grootste die ik ken.



Niemand zou willen dat je hiervoor het huis uit moet. Dat je dat alleen al denkt, heeft iemand dit ooit tegen je gezegd?



Waarom als je het zelf als pesten ziet, weet dat je kat ziek van stress is, je ouders zeggen er DAGELIJKS iets van, en jij doet er NIETS aan?



Waarom in hemelsnaam?



Waarom doe je dat? Geef nou eens eerlijk antwoord want je schreef dat je weet waarom je dat doet.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Er is wel wat aan de hand maar je gaat wel tegen de reacties in waarin wordt aangegeven dat er iets mis met je is terwijl je je t wel lijkt te beseffen. Wat wil je dan precies bereikenmet het topic?
Alle reacties Link kopieren
Ha TO,



Als ik je topic zo lees denk ik dat je niet zoveel weet over kattengedrag. Als jullie kat al zo angstig is en veel last van stress heeft moet je dit natuurlijk niet erger voor haar gaan maken. Dat jij haar wilt optillen en een knuffel wilt geven is voor jou leuk maar voor haar helemaal niet als ze dat niet wilt en daar krijg ze alleen maar meer stress van. Als je dus het beste met de kat voor hebt doe je dit niet en laat je haar naar jou komen ipv tegen haar zin haar optillen of achter haar aanzitten. Ook dat laten schrikken is wel heel zielig voor haar en daar gaat ze je echt door wantrouwen. Alsjeblieft niet meer doen dus! Heb je al met je ouders besproken dat je er zo mee zit? En ik lees over je dwanggedachten, zoek daar hulp voor, misschien valt dit gedoe met je kat daar ook wel onder.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 20:43:

[...]





omdat ik gewoon zielsveel van haar houd en ik gewoon dacht dat zij dit wel merkte.Zo werkt het natuurlijk niet; als je acties je tegenspreken, dan zal je kat niet denken " gohhhh, wat houdt Katiecatherine toch veel van me " ( als een kat al zoiets denkt, natuurlijk )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 20:43:

[...]





Er is wel iets aan de hand: ik zie heus wel in dat ik mijn kat plaag en dat ik haar stress oplever, maar ik zag daar nooit echt de ernst van in, vooral omdat ik gewoon zielsveel van haar houd en ik gewoon dacht dat zij dit wel merkte.Ja, zo werkt dat dus niet helemaal . Alsjeblieft, doe wat je ouders zeggen en laat de kat met rust. In ieder geval voor een tijdje. Of stop in ieder geval met bijvoorbeeld haar oppakken. Want hoe lief je het ook bedoelt: als het voor haar stress oplevert dan zorgt het ervoor dat ze ziekig blijft, jeuk blijft houden etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 september 2014 @ 20:42:

[...]





Waarom noem jij het zelf eigenlijk pesten? Haar naam roepen als je thuis komt vind ik heel normaal.



Heb je dwanggedachtes over je kat? Ben je bang dat je haar pijn gaat doen?Omdat ten eerste iedereen het pesten noemt en ook omdat ik dagelijks te horen krijg dat ik mijn kat niet moet vervelen. Ik weet ook gewoon niet zo goed waar de grens tussen plagen en pesten zit. Ook vinden mensen hier blijkbaar vastpakken en optillen ook pesten... Mijn dwanggedachtes hebben in mijn ogen eigenlijk niets met dit te maken.
Alle reacties Link kopieren
Wie pest er nou iets of iemand waar je zo veel van zegt te houden? Wordt jij gepest?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
In je op vind je zelf ook dat kat oppakken vervelen is. Je spreekt jezelf nogal tegen!!
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 20:49:

[...]





Omdat ten eerste iedereen het pesten noemt en ook omdat ik dagelijks te horen krijg dat ik mijn kat niet moet vervelen. Ik weet ook gewoon niet zo goed waar de grens tussen plagen en pesten zit. Ook vinden mensen hier blijkbaar vastpakken en optillen ook pesten...Dat is inderdaad wel pesten als je weet dat de kat dat niet wil. Als iemand jou aanraakt en jij zegt 'Joh, doe eens niet' en ze blijven dat doen dan is dat toch ook pesten? Terwijl als mijn vriend mij aanraakt ik dat natuurlijk prima vind.
Alle reacties Link kopieren
Als de kat iets niet prettig vind moet je het gewoon niet doen. Plagen, pesten. Hoe je het ook noemt. Je moet het allebei niet doen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het probleem groter is Katie. Heb je al eens hulp gevraagd voor je dwanggedachtes?
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 16 september 2014 @ 20:46:

[...]





Niemand zou willen dat je hiervoor het huis uit moet. Dat je dat alleen al denkt, heeft iemand dit ooit tegen je gezegd?



Waarom als je het zelf als pesten ziet, weet dat je kat ziek van stress is, je ouders zeggen er DAGELIJKS iets van, en jij doet er NIETS aan?



Waarom in hemelsnaam?



Waarom doe je dat? Geef nou eens eerlijk antwoord want je schreef dat je weet waarom je dat doet.



Ik lees hier al een keer paar dat de meeste mij al het huis hadden uitgeschopt.



Ik doe het omdat ik het leuk vind dat ze schrikt en omdat ik gewoon heel veel van haar houd en haar dus graag vast heb ik knuffel. Dat ik het leuk vind dat ze schrikt twijfel ik wel heel eerlijk gezegd aan, want als ik erover na ga denken vind ik het echt heel zielig...
Alle reacties Link kopieren
Wat is er dan leuk aan dat ze schrikt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 16 september 2014 @ 20:50:

Wie pest er nou iets of iemand waar je zo veel van zegt te houden? Wordt jij gepest?Nee.
Alle reacties Link kopieren
Dat IS ook zielig!!
Alle reacties Link kopieren
Stel dat jij een vriend krijgt die zoveel van je houdt dat hij je slaat. Hij houdt toch van je dus moet jij het maar leuk vinden?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Phoolan schreef op 16 september 2014 @ 20:52:

Ik denk dat het probleem groter is Katie. Heb je al eens hulp gevraagd voor je dwanggedachtes?Mijn dwanggedachtes hebben hier echt NIETS mee te maken!
Alle reacties Link kopieren
En waarom zit je er sinds twee dagen pas mee?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:noa schreef op 16 september 2014 @ 19:58:

Ik heb je ook geloept en ik vraag me af of je al hulp hebt gezocht, zo niet doe dat dan, evt. met behulp van jouw ouders voordat het erger wordt. Ik lees nl. dat je je zorgen maakt om verschillende dingen en er zelf niet uitkomt.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 20:49:

[...]





Omdat ten eerste iedereen het pesten noemt en ook omdat ik dagelijks te horen krijg dat ik mijn kat niet moet vervelen. Ik weet ook gewoon niet zo goed waar de grens tussen plagen en pesten zit. Ook vinden mensen hier blijkbaar vastpakken en optillen ook pesten... Mijn dwanggedachtes hebben in mijn ogen eigenlijk niets met dit te maken.





Plagen en pesten .....je kat zal het allebei net zo vervelend vinden want die merkt het verschil niet op; het is beide iets wat ze niet prettig vindt. Dus of jij het als grapje bedoelt of met de bedoeling dat zij zich vervelend voelt, dat maakt eigenlijk niet uit voor haar.

Jij zegt dat je zoveel van haar houdt,.....waarom zou je dan iets doen wat ze vervelend vindt? Voel JIJ je daar beter door?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op dinsdag 16 september 2014 20:56 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Phoolan in "Schuldgevoelens tegenover kat/"" class="messagelink">Phoolan schreef op 16 september 2014 @ 20:52</a>:</b>

Ik denk dat het probleem groter is Katie. Heb je al eens hulp gevraagd voor je dwanggedachtes?</div></blockquote>Mijn dwanggedachtes hebben hier echt NIETS mee te maken! Zegt wie?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven