Schuldgevoelens tegenover kat/

16-09-2014 17:03 257 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Viva,



Ik zit sinds twee dagen ergens heel erg mee en hoop op Viva wat "hulp"/reacties te krijgen.



Ik heb een hele lieve kat uit het asiel. We hebben haar nu ongeveer 9 jaar en we weten niet waar ze is geweest toen we haar hebben gekregen (ze was 1 toen ze in het asiel kwam). Ze is erg angstig (vooral bij onbekenden, bij ons valt het wel mee) en heeft ook erg veel stress (wat zich uit in veel wassen en krabben). Ze heeft het volgens mij erg goed bij ons: ze krijgt veel liefde en aandacht, is eigenlijk nooit alleen, mag overal slapen waar ze wilt, krijgt alleen eten wat ze lust, we gaan niet op vakantie omdat ze niet alleen thuis wilt/kan blijven en we zouden eigenlijk alles voor haar doen.



Één ding zit me eigenlijk heel erg dwars: ik verveel mijn kat best vaak, toch wel dagelijks een paar keer per dag. Ik ga nooit lang door ofzo en als ze boos wordt stop ik ook. Wat ik doe? Vooral vroeger (toen deed mijn zus het ook wel eens) schreeuwde we soms best hard haar naam. Ook pak ik haar (tegenwoordig) nog steeds heel vaak op, pak ik haar vast of roep ik hard haar naam. Ook laat ik haar wel eens voor de grap schrikken (doe ik niet heel vaak en zorg er ook niet voor dat ze helemaal getraumatiseerd is ofzo).



Iedereen zal nu wel denken van: waarom doe je dat in hemelsnaam als je zoveel van haar houd? Het antwoord is: ik weet het eigenlijk niet... Het is gewoon een gewoonte en ik denk ook dat ik niet weet hoe ik moet uiten dat ik van haar houd, dus til ik haar vaak op knuffel haar, schreeuw haar naam en laat ik haar schrikken, zodat ik ook aandacht van haar krijg (en misschien vind ik het soms ook gewoon grappig).



Ik ken wel meer mensen die gewoon hun kat optillen en soms een beetje plagen enzo, maar ik begin me steeds meer af te vragen hoeveel dit haar beïnvloed en hoeveel stress ze wel niet heeft door mij... Ze is gewoon een vrolijke en gelukkige kat en ze gaat erg veel naar mijn zus toe, omdat die haar waarschijnlijk niet verveeld en ook wat rustiger is. Ze komt ook wel eens naar mij toe, maar wel minder en ze vertrouwt me ook wel wat minder.



Kort gezegd: ik voel me dus ontzettend schuldig, ook over het verleden en ik heb er zelfs vandaag om moeten huilen... Mijn ouders zeggen dat het niet goed is en dat ik moet stoppen, maar denken dat mijn kat echt wel voelt dat ik van haar houd. Ze wordt ook wel eens "boos" op mij en ze is ook wel eens bang als ik kom, maar ze kan ook gewoon heel vredig erbij liggen als ik haar aai.



Ik wil gewoon graag weten hoe erg dit is en hoe schuldig ik me wel niet moet voelen... Ik voel me er echt heel rot over, maar ik weet niet hoe ongelukkig een kat hiervan kan worden en hoe erg dit haar beïnvloed.



Voor de beeldvorming: ik ben 18 jaar oud.



En sorry voor dit rare verhaal... Ik heb trouwens ook last van dwanggedachtes (waar het door Viva echt een heeeel stuk beter mee gaat!!), maar ik weet dus ook niet of dat met dit vage verhaal te maken kan hebben.



En ik houd echt zielsveel van mijn kat, dus jullie moeten niet denken dat ik het doe vanuit haat ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Dwanggedachtes of niet, in therapie leer je inzicht te krijgen in bepaalde gewoontes en deze te doorbreken. Niet zo'n gek idee, Katie!
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 september 2014 @ 21:04:

[...]





Hoe vaak per dag?Een keer ongeveer?
Alle reacties Link kopieren
quote:antiope schreef op 16 september 2014 @ 21:13:

Overigens heb ik echt een hekel aan mensen die denken dat knuffelen met een kat "erbij hoort". Nee, dat hoort er niet bij. Je hebt geen "recht" op knuffelen oid.

Geen recht misschien nee, maar wél behoefte.

Tenminste ik heb daar behoefte aan, om mijn neus over de zachte wangen en oren te wrijven van mijn geliefde honden. En dat weten ze, en dat hebben ze geaccepteerd. Doen ze echter niet zomaar van iedereen natuurlijk.
Dit komt over als dwanghandelingen, matcht mooi bij je dwanggedachten.

Verder kom je over als 13 ipv 18.



Tijd om serieuze hulp te gaan zoeken dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat poeslief je vandaag of morgen een beste haal over je gezicht geeft. Puur uit liefde natuurlijk, maar dat snap je.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 21:09:

[...]





Rare dwanggedachtes die ik niet meer heb. Ze hebben er niets mee te maken en ik heb er bijna geen last meer van (door Viva onder andere).



Ik heb ook veel aan Viva gehad hoor maar je bent van je rare dwanggedachtes af door Viva o.a.?



Oh. Hopelijk meer door o.a. (bedoel ermee te zeggen dat wij geen psych zijn)
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 21:14:

[...]





Een keer ongeveer?





En nu ongeveer eerlijk?



Wat vond je van mijn posting net; over DWANG om je kat op te moeten pakken? Zoek hem anders nog even op.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet gewoon dat ik fout bezig ben geweest en dat mijn kat mij ontweek (wat ik vaak wel accepteerde, maar ik probeerde toch een band met haar te krijgen) en dat ik haar dus verveelde. Of ik er nou goede of slechte bedoelingen bij had, ik had het inderdaad niet moeten doen.



Laten we het maar afsluiten. Ik kan niets anders doen dan er mee stoppen en gewoon me schuldig blijven voelen...
En dwanggedachten zijn niet in 2 weken opgelost. Dan had je dus geen dwanggedachten, hoe dan ook, er gaat iets niet helemaal goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 september 2014 @ 21:17:

[...]





En nu ongeveer eerlijk?



Wat vond je van mijn posting net; over DWANG om je kat op te moeten pakken? Zoek hem anders nog even op.



Nee, het is echt een of twee keer, meer kan ik het sowieso niet doen, want ben echt bijna de hele dag niet thuis.



Over die dwanggedachtes: die hebben er echt niets mee te maken en die handelingen ook niet, geloof me alsjeblieft...
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 16 september 2014 @ 21:18:

En dwanggedachten zijn niet in 2 weken opgelost. Dan had je dus geen dwanggedachten, hoe dan ook, er gaat iets niet helemaal goed.Ik had zeker wel dwanggedachtes en heb er inderdaad misschien nog steeds wel last van, maar Viva is op de een of andere rare manier heel belangrijk in wat ze zeggen voor mij, in de zin van dat ik eigenlijk bijna alles geloof.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 16 september 2014 @ 21:11:



Mijn paard iones wilde vroeger absoluut niet geknuffeld worden. Dan hield hij zijn hoofd ver uit mijn bereik zodat ik er niet bij kon. Maar de laatste jaren vindt hij het prima. Hij kent me behoorlijk goed namelijk. En dat laatste is belangrijk. Een dier moet je eerst goed kennen om je te begrijpen. En andersom ook.



Wat zegt het jou als een kat al 9 jaar bang is voor TO? Het kan zonder dat TO daar iets mee te maken heeft. Maar als ik de lijst zie wat ze elke dag doet om haar kat te pesten denk ik, laat het beestje met rust. HELEMAAL.



Als ze een knuffel wilt komt ze naar TO toe. Ze moet eerst weer vertrouwen in TO krijgen. Waarom pesten als het ook niet hoeft?



Wie weet komt de kat heerlijk elke dag knuffelen als TO haar niet meer pest? Begin met eigen gedrag te stoppen.



Hopelijk dat de kat ook beter wordt en geen stress meer heeft. Dat is nu even vergeten, de kat is ziek van de stress. Even met rust laten.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 21:22:

[...]





Ik had zeker wel dwanggedachtes en heb er inderdaad misschien nog steeds wel last van, maar Viva is op de een of andere rare manier heel belangrijk in wat ze zeggen voor mij, in de zin van dat ik eigenlijk bijna alles geloof.En nog ga je geen hulp zoeken.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 21:18:

en dat ik haar dus verveelde....vervelen is wat anders, he; van iemand vervelen valt diegene in slaap. Van iemand sarren, pesten, plagen krijgt diegene stress.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 21:22:

[...]





Ik had zeker wel dwanggedachtes en heb er inderdaad misschien nog steeds wel last van, maar Viva is op de een of andere rare manier heel belangrijk in wat ze zeggen voor mij, in de zin van dat ik eigenlijk bijna alles geloof.

Dwanggedachten zijn gewoon níet opgelost na wat posts op Viva. Dat is gewoon onmogelijk.

Als dat zo zou zijn, zouden al die therapieën ook overbodig zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 21:20:

[...]





Over die dwanggedachtes: die hebben er echt niets mee te maken en die handelingen ook niet, geloof me alsjeblieft...Waarom is het zo belangrijk dat IK je geloof? Zolang jij jezelf maar gelooft.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 16 september 2014 @ 21:16:

Dit komt over als dwanghandelingen, matcht mooi bij je dwanggedachten.

Verder kom je over als 13 ipv 18.



Tijd om serieuze hulp te gaan zoeken dus.Eens, ik vind je ook jonger overkomen
Alle reacties Link kopieren
quote:katiecatherine schreef op 16 september 2014 @ 21:22:

[...]





maar Viva is op de een of andere rare manier heel belangrijk in wat ze zeggen voor mij, in de zin van dat ik eigenlijk bijna alles geloof.





En als er hier nou een paar pesters, vervelers en plagers zitten die rare dingen zeggen?

Beetje dom, om vreemde mensen zo maar te geloven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Istar_ schreef op 16 september 2014 @ 21:23:

[...]



Dwanggedachten zijn gewoon níet opgelost na wat posts op Viva. Dat is gewoon onmogelijk.

Als dat zo zou zijn, zouden al die therapieën ook overbodig zijn.Nou ben ik natuurlijk wel echt héél goed, he, Istar.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 september 2014 @ 21:24:

[...]





Waarom is het zo belangrijk dat IK je geloof? Zolang jij jezelf maar gelooft.Misschien heeft de kat er minder vertrouwen in?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Werk je? Ga je naar school?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 september 2014 @ 21:26:

[...]





Nou ben ik natuurlijk wel echt héél goed, he, Istar. Jij bent natuurlijk wel een soort digitale Jomanda op het vlak van dwanggedachtes.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 september 2014 @ 21:23:

[...]

vervelen is wat anders, he; van iemand vervelen valt diegene in slaap. Van iemand sarren, pesten, plagen krijgt diegene stress.Ik denk dat TO het Surinaamse 'vervelen' bedoelt. Iemand vervelen is in Suriname iemand lastig vallen. Waar ze schrijft dat ze de kat verveelt, bedoelt ze dat ze de kat lastig valt.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 september 2014 @ 21:27:

Werk je? Ga je naar school?Ik ga naar school. Maar ik heb niet echt goede vrienden enzo, dus het kan ook zijn dat ik mijn kat om zoveel aandacht vraag, omdat ze gewoon echt mijn maatje is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 16 september 2014 @ 21:22:

[...]





Wat zegt het jou als een kat al 9 jaar bang is voor TO? Het kan zonder dat TO daar iets mee te maken heeft. Maar als ik de lijst zie wat ze elke dag doet om haar kat te pesten denk ik, laat het beestje met rust. HELEMAAL.



Als ze een knuffel wilt komt ze naar TO toe. Ze moet eerst weer vertrouwen in TO krijgen. Waarom pesten als het ook niet hoeft?



Wie weet komt de kat heerlijk elke dag knuffelen als TO haar niet meer pest? Begin met eigen gedrag te stoppen.



Hopelijk dat de kat ook beter wordt en geen stress meer heeft. Dat is nu even vergeten, de kat is ziek van de stress. Even met rust laten.

Het zegt mij het volgende, dat de to en haar kat niet echt bij elkaar passen. De kat kan niet voldoen aan haar behoefte om geknuffeld te worden, en ik denk ook dat de to er van houdt om een dier te prikkelen tot reactie en dat ze een dier moet hebben dat daar niet alleen mee om kan gaan, maar ook op in gaat op een manier die voor beiden leuk is. Door spelen. Dus een speelse kat of een speelse hond.



We hebben allemaal een dier nodig waarmee we combineren. Een partner waarmee je samen wilt leven, moet óók bij je passen. En dat geldt ook voor huisdieren.



Ik zal ook geen hond nemen de niet bij me past, helaas doen veel mensen dat wel. En bij katten doen veel mensen dat ook, maar bij katten wordt het nog niet zo onderkend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven