Wie is wat aan het haken? Deel 4

01-10-2013 19:57 777 berichten
Alle reacties Link kopieren
En we zijn bij nummertje 4 aangekomen!!!!

Linkjes naar de vorige delen:

Deel 1

Deel 2

Deel 3



Linkjes waar je o.a. wol en haaknaalden kunt kopen:

www.haakidee.nl

www.hobbydoos.nl

www.hetwolhuis.nl

www.ltcleiden.nl

www.echtstudio.nl

www.robbelien.nl

www.kuddelz.nl



Sites om inspiratie op te doen:

Ravelry (gratis registreren en dan gratis patronen downloaden)

Lionbrand (gratis registeren en dan patronen downloaden)

Etsy (betaalde patronen, vaak in het Engels)

Delicious Crochet

Ma-ak



Handige linkjes:

Streepjesmaker



En wees niet bang om foto's van jullie creaties te posten, daar zijn we dol op!



Kun je nog niet haken? Google dan eens op Haken voor Dummies, daar vind je veel informatie en links naar YouTube filmpjes zodat je lekker aan kunt sluiten bij ons gezellige groepje.
Help, ik kom er niet uit!



Omschrijving is als volgt:



1. Magic ring, 6 v. (6 v)

2. (sc, inc. 3x2) x 2 (14) 3x2 is al 6, waar is die 7e dan die 14 wordt?

3. sc 3, inc. 3x2, sc 5, inc. 3x2, sc 2 (22)

4. sc 4, inc. x 3, sc 8, inc. x 3, sc 4

5. sc 6, inc. x 2, sc 12, inc. x 2, sc 6 (32)

6-12 sc in each stitch (32)

13: sc 10, dec, sc 14, dec. sc 4 (30)

14. sc 14, dec., sc 4, dec., sc 8 (20)

15. sc 6, dec., sc 18, dec. (26)

16: sc 2, dec, sc 11, dec., sc 9 (24)

17, sc, dec, sc 8, dec, sc 3, dec, sc 6 (21)

18. sc, dec., sc 4, fasten off (20)



Dit moet het lichaam van een uiltje zijn. Anders dan het Matawi uiltje loopt dit niet rond. Ik ga al de fout in bij toer 2, heb geprobeerd te tekenen maar kom er niet uit.

Wie kan me helpen met een goede Nederlandse beschrijving??



Alle reacties Link kopieren
toer 2: (1 vaste, 3 x 2 vermeerderen) x 2
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Vandaag strijden mijn haakwerkje en mijn leesboek om voorrang...



Heb nu een compromis tussen ze weten te bereiken: tijdens het schaatsen krijgt haakwerkje de aandacht (vandaag, morgen en iig ook dinsdag tijdens de 10 km). Boek ervoor en erna tijd, plus misschien nog een avondje ergens .
Alle reacties Link kopieren
Mijn ripple deken is bijna af, en ik ben helemaal bij met de CAL. Nu wil ik voor mijn vriend ook een deken haken. Wie heeft er een leuke suggestie voor een (gratis) patroon. Het liefste een deken die je in 1 keer kan haken, dus niet met granny squares. Bijvoorbeeld zoiets als de Groovy Afghan.



Alvast bedank!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hamerhaai, hoe lang heb jij over de ripple deken gedaan? Ik ben pas bij ripple 35..

Ik zag een hartjesdeken op de FB van de CAL, erg mooi. En zag laatst allemaal felgekleurde ruitjes als deken langskomen.

Op Pinterest kun je veel inspiratie opdoen.



Heb een extra project bedacht. Wil een tas voor dochter maken voor haar dansles. Met hartjes Granny squares die ik op een deken heb gezien.

En dan de posttas die ineens gratis te downloaden is als patroon als basis. Maar dan een stuk kleiner. Ze is pas 4..
Hoi allemaal, mag ik even inbreken voor een hulpvraagje...? Ik ben nog niet zo lang aan het haken (stille meelezer) en ben net begonnen aan Teuntje de pauw van Christel Krukkert. Lijfje is goed gelukt, maar de poten krijg ik niet voor elkaar...

Er staat het volgende: Haak met geel een ketting van 7l, haak dan om deze lossen als volgt: Toer 1: 5v, 3v in de volgende v, 4v, 2 v in de volgende v (=14v). enz.



Hoe moet ik om de lossen haken? Ik krijg een heel vreemd ovalen dingetje, dat wel begint te krullen, maar op het moment dat het dus echt poten zouden moeten worden, gebeurt dat niet. Het worden niet van die langere poten zoals op de foto. Hopelijk kan iemand mij helpen...
En weer een project af, meisje-meisje Otto

Alle reacties Link kopieren
Dames, ik ben een niet haakster maar wil wel een keer aan een granny quares beginnen. Op youtube heb ik een nederlandstalig filmpje gezien waarin het wel te doen is.

Wat voor een garen kan een beginner het beste gebruiken?

Alvast dank.
Hoi steph, het ligt er een beetje aan wat je wilt gaan maken. Voor een tas van granny's is het leuk om die bijvoorbeeld met Catania grande te maken, naald 4 of 5. Wil je wat kleiner dan kun je haakgaren van Catania of Phildar nemen voor naald 3.

Zeker als beginner moet je geen "waaibomenhout" garen nemen, dan is de lol er snel af
Alle reacties Link kopieren
Dames. Ik haak van alles probleemloos. Maar nu wil mijn nichtje van 9 leren haken. Wat zou een leuk beginnersproject zijn?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Als je haar ook granny's leert haken dan kan ze daar van alles van maken, een deken, een tas, een kussenhoes, een dekje voor over een kruk. Hoeft ze maar 1 ding te leren zonder dat ze meteen heel veel steken hoeft te leren.

En ze kan combineren met allerlei kleurtjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:SilverShadow schreef op 19 februari 2014 @ 20:48:

Hoi steph, het ligt er een beetje aan wat je wilt gaan maken. Voor een tas van granny's is het leuk om die bijvoorbeeld met Catania grande te maken, naald 4 of 5. Wil je wat kleiner dan kun je haakgaren van Catania of Phildar nemen voor naald 3.

Zeker als beginner moet je geen "waaibomenhout" garen nemen, dan is de lol er snel af

Dank je voor de tips.

Wat is waaibomenhout? Heel dun garen denk ik.

Juist als ik granny's maak lijkt het mij dat ik dan idd ook van alles kan maken. Dekens, kussens, tas ed.

Eerst met een deken beginnen.
Alle reacties Link kopieren
steph, "waaibomenhout" is een soort van "bijnaam" voor hele slechte kwaliteit van iets... Slechte kwaliteit garen haakt minder fijn dan goede kwaliteit garen en is dus als je net begint niet fijn om mee te haken.

Tip: begin met wat kleiners dan een deken (kussen of zo)... dan heb je eerder resultaat! Da's veel leuker dan nu al maaaaaaaaaaanden met een deken bezig te zijn...
Alle reacties Link kopieren
quote:PeetjeP schreef op 19 februari 2014 @ 22:05:

steph, "waaibomenhout" is een soort van "bijnaam" voor hele slechte kwaliteit van iets... Slechte kwaliteit garen haakt minder fijn dan goede kwaliteit garen en is dus als je net begint niet fijn om mee te haken.

Tip: begin met wat kleiners dan een deken (kussen of zo)... dan heb je eerder resultaat! Da's veel leuker dan nu al maaaaaaaaaaanden met een deken bezig te zijn...

Ja, ik dat nu al met een deken zou wel te hoog gegrepen zijn. Ik doe ook aan loomknitting (in het nederlands breiraam) en daar heb ik ook een deken gemaakt. Veel werk.

Nu eerst fatsoenlijk garen en naald gaan kopen.
Alle reacties Link kopieren
@steph, een deken hoeft niet te hoog te grepen te zijn. Maar je moet wel realistisch zijn.



Wat voor type ben je? Hou je van freubelen, friemelen, ben je precies en kan je goed patronen lezen. Dan kan je aan dieren of poppen haken denken. Of aan gordijntjes van fijn garen



Ben je iemand van grote halen snel thuis, dan kan je met spaghetti garen een tas maken.



Heb je veel geduld dan kan je denken aan een kleed



Of anders granny squares haken, daar kan je bijna alles mee maken.



Ben je creatief, kijk dan eens rond op pinterest goed leuke suggesties voor in huis of kleding
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
quote:hamerhaai schreef op 20 februari 2014 @ 10:18:

@steph, een deken hoeft niet te hoog te grepen te zijn. Maar je moet wel realistisch zijn.



Wat voor type ben je? Hou je van freubelen, friemelen, ben je precies en kan je goed patronen lezen. Dan kan je aan dieren of poppen haken denken. Of aan gordijntjes van fijn garen



Ben je iemand van grote halen snel thuis, dan kan je met spaghetti garen een tas maken.



Heb je veel geduld dan kan je denken aan een kleed



Of anders granny squares haken, daar kan je bijna alles mee maken.



Ben je creatief, kijk dan eens rond op pinterest goed leuke suggesties voor in huis of kleding



In patronen lezen ben ik totaal niet goed. Hou wel van freubelen, heb geduld maar grote halen maken geen idee. Tas van zpagettigaren heb ik al een keer gebreid, dat vond ik wel saai.

Garen ( drie kleuren) en naald voor granny's gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Vind je patronen lezen lastig (kan je wel een ikea kast in elkaar zetten? ) dan kan je ook op YouTube kijken. Heel veel filmpjes te vinden over opzetten zonder eerst een ketting van lossen te haken, de verschillende steken en patronen, etc



Wanneer je een tas breien saai vond, dan zou ik niet zo snel aan een deken beginnen. Zeker niet in granny stripes, want dan moet je heel veel het zelfde haken voordat je deken klaar is Of je moet een deken voor het poppenhuis maken of de wieg.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
quote:hamerhaai schreef op 20 februari 2014 @ 12:12:

Vind je patronen lezen lastig (kan je wel een ikea kast in elkaar zetten? ) dan kan je ook op YouTube kijken. Heel veel filmpjes te vinden over opzetten zonder eerst een ketting van lossen te haken, de verschillende steken en patronen, etc



Wanneer je een tas breien saai vond, dan zou ik niet zo snel aan een deken beginnen. Zeker niet in granny stripes, want dan moet je heel veel het zelfde haken voordat je deken klaar is Of je moet een deken voor het poppenhuis maken of de wieg.De tas was gewoon saai omdat ik maar drie naalden per keer kon doen vanwege de dikke naalden. In het weekend ga ik aan de granny's beginnen. Komt goed.
Alle reacties Link kopieren




Ben begonnen met granny's voor tas van dochter.
Alle reacties Link kopieren
Mirjam, misschien kun je eens proberen om met een magische ring te beginnen... Dan krijg je waarschijnlijk niet zo'n groot gat in 't midden van je werk... (Of met minder steken beginnen,

Dan kan ook al schelen...)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het met PeetjeP eens. Probeer eens op te zetten met een magische ring. Kijk eens op YouTube hoe dit moet.



Wel een ontzettend leuke Granny Square, met zo'n hartje. Waar heb je het patroon vandaan Mirjam82?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
De magische ring gebruik ik voor mijn knuffels ook altijd

Had eigenlijk idee om de gaten op te gaan vullen met een versiering, is toch een meisjestas. Van die kleine roosjes bijv.



Patroon heb ik via de FB van de CAL.
Alle reacties Link kopieren
quote:hamerhaai schreef op 20 februari 2014 @ 13:58:

Ik ben het met PeetjeP eens. Probeer eens op te zetten met een magische ring. Kijk eens op YouTube hoe dit moet.



Wel een ontzettend leuke Granny Square, met zo'n hartje. Waar heb je het patroon vandaan Mirjam82?Dat ziet er ook al zo makkelijk uit, dank jullie voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu met mijn eerste beestje bezig, maar er zitten een paar gaatjes in omdat ik te los gehaakt had. Kan ik dat bijvoorbeeld straks met een steekje dichtmaken ( dus niet in de vorm van haken, maar meer zoals bij naaien )? Dit zodat ik niet de hele boel hoef uit te trekken en opnieuw moet beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Boemie ik denk niet dat dat mooi word eerlijk gezegd..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven