opruimen en weggooien

20-09-2009 19:08 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf nogal moeite om dingen weg te gooien. Denk bij veel oude spullen nog wat ze voor me betekend hebben, een stukje nostalgie, ...,

Ik bedoel eigenlijk, dat als ik opruim , en twijfel over het weggooien van kleding, en andere praktische zaken, dat ik dan meestal na de twijfel het toch weer een plekje geef in mijn huis.



Wie heeft er goede tips, en vooral ook motivatie zinnetjes om toch meer weg te gooien ? !!!
O mag ik bij je langskomen, ik vind opruimen en weggoien echt heerlijk! Een opgeruimd huis geeft zoveel rust in je hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt er een goede daad mee doen! Oude spullen naar de SWITCH en oude kleren naar het leger des heils... heb er laatst nog 4 vuilniszakken gebracht!
Alle reacties Link kopieren
Een tip die ik hier gelezen heb ik de volgende: Voordat je het weggooit maak je er een foto van. Dan heb je het toch nog een beetje bij je.

Misschien is het wat voor je!
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Alle reacties Link kopieren
Dingen die ik bij mezelf toepas, zijn: heb je het het afgelopen jaar/half jaar:

- nodig gehad

- gemist

- gebruikt



Zo nee, dan kan het gewoon weg.



Uitzondering bij mij zijn dingen van vroeger die voor mij sentimentele waarde hebben. Die mogen van mij gewoon blijven.
Ik leg spullen die ik denk te kunnen missen eerst op zolder. Heb ik er na 'n jaar nog niet naar omgekeken kunnen ze weg. Ik probeer meestal nog via marktplaats te verkopen, dan brengt 't ook nog wat op.
Alle reacties Link kopieren
Oh, dat vind ik ook heerlijk, opruimen.

Hier is niets overbodigs meer in huis. Dat gaat naar rommelmarkten, of ik geef het aan iemand, of ik ruil, of ik zet het op MP. Persoonlijke spullen bewaar ik wel. Hoewel ik wel al vaker heb gedacht dat ik de proefwerken en agenda's van de middelbare school ga weggooien - aan de andere kant: ik denk ook dat het leuk is als mijn kinderen dat ooit (hoop ik) kunnen zien.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Motivatiezinnetje: Het verleden is geweest, de toekomst moet nog komen en in het heden leef je.

Of zoiets...

Dus gooi die ouwe meuk herinneringen weg, zodat je weer ruimte kunt maken voor nieuwe dingen.
Twee leuke tips die ik ooit las:

1. doe alles wat je niet gebruikt in een kast en als je die kast dan een jaar niet hebt opengemaakt kan alles weg. Ook heel handig voor al die archiefzooi op je werk.



2. Hang alle kleding met het hangertje verkeerd om terug in je kledingkast en als je het kledingstuk gebruikt hang je het weer goed terug. Alle kledingstukken die na een jaar ofzo nog steeds verkeerd-om hangen kun je wegdoen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenikhetisnietanders schreef op 20 september 2009 @ 19:13:

Een tip die ik hier gelezen heb ik de volgende: Voordat je het weggooit maak je er een foto van. Dan heb je het toch nog een beetje bij je.

Misschien is het wat voor je!

Dat heb ik zelf ook wel eens bedacht. Helaas nog niet toegepast.



Ik heb weinig tips voor je, heb hetzelfde probleem. Gooi niet graag iets weg, en als het weg moet, dan naar kringloop oid.

Heb kleding die ik al heel lang bewaar. En echt, soms na een paar jaar denk ik: hey dit is ook wel weer eens leuk!



Ga wel binnenkort wat oud speelgoed weggeven. Zal voorlopig zelf geen kinderen hebben die ermee gaan spelen en heb genoeg familie die t wellicht wél leuk vindt.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
En ik kan zo zwijmelen met dingetjes van vroeger in mijn hand. Laatst weer een gedichtenbundel die we op de middelbare school hadden samengesteld: ben ik dan ineens weer een hele tijd in aan t lezen.



- sorry TO, je hebt helemaal niks aan me! -
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik heb bijvoorbeeld al mijn middelbare school zooi weggedaan behalve mijn agenda's, want die geven zo'n leuk tijdsbeeld (Dallas, Dynastie, Spandau Ballet, Duran Duran ).



Mijn ouders hebben ook bijna al mijn kinderdingen weggedaan, behalve een hele leuke selectie met de allerleukste kindertekeningen, schriftjes, knuffels enz. Zoiets kun je ook bij je eigen kinderen doen (als je die hebt).



En je financiële administratie kan bijvoorbeeld ook echt wel de helft kleiner worden...



O ik kom helemaal op dreef. Mijn uurtarief is E 5,-- exclusief reiskosten .
Alle reacties Link kopieren
De ultieme tip: een groter huis kopen met extra kamers voor je zooi
Alle reacties Link kopieren
Owww zo herkenbaar!



Weet je wat een super leuk (en handig) boek is om dan te lezen:



Opgeruimd! van Z. Oomes-Kok

http://www.bol.com/nl/p/b ... 01004002815042/index.html



Je krijgt gewoon zin om aan de slag te gaan!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet zo heel veel moeite met het weggooien van spullen. Behalve gekregen spullen dan. Vind ik altijd wat lullig om weg te gooien.

Wat ik met ander spul doe: als ik spul tegenkom wat ik niet weg wil doen omdat ik het zonde vind, leg ik het in de kast. Als ik het een jaar later nog niet gebruikt heb: weg ermee!
Alle reacties Link kopieren
wat mij trouwens ook helpt is om spullen die ik niet gebruik in een doos te doen en in de berging te zetten. Vervolgens laat ik ze er een jaar staan (want ik gebruik het toch niet) en dan 1x in de 1a2 jaar dan ruimen we de berging op en brengen we bijna alles naar de kringloop. Op de een of andere manier gaat het dan makkelijker dan rechtstreeks uit te huis naar de kringloop... nu zit er nog een tussen-stapje in haha



Ordenen in huis zelf helpt ook... doosjes met labels erop, ordnes met labels erop etc. Zo komt er al een hoop zooi uit wat weg kan.

Zelfs bij veel zooi, lijkt het dan opgeruimder als alles geordend in dozen zit.
Alle reacties Link kopieren
Mijn stelregel voor kleding is: heb ik het 2 jaar lang niet meer aangehad, is de kans klein/nihil dat ik het nooit meer aan wil doen. Dan kan het dus weg!
Alle reacties Link kopieren
oh jah ... als je veel zooi hebt... hou dan ook rekening met nieuwe dingen kopen. Komt er wat nieuws in huis? dan gaat er wat ouds weg!
Alle reacties Link kopieren
[quote]Tinkeldel schreef op 20 september 2009 @ 20:21:

Ik heb niet zo heel veel moeite met het weggooien van spullen. Behalve gekregen spullen dan. Vind ik altijd wat lullig om weg te gooien.

quote]



Dat gooi ik juist als eerste weg, de gekregen spullen ! soms zitten er echt hele lelijke dingen tussen, dan is het hoppa, het valt spontaan van de tafel, helaas kapot, tja dan maar de container in
Ik heb geen middelvinger nodig, ik kan dat met mijn ogen !
Alle reacties Link kopieren
jah of (nog veel fouter) ik bewaar soms wel eens gekregen spullen die ik dan vervolgens weer cadeau geef aan iemand anders (oei, ik weet het, heeeel fout! maar wel praktisch)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties !



Bij mij zit het er ook in dat ik het gevoel van thuis heb meegekregen, dat ik goed voor mijn spullen moet zorgen. Dat zomaar even weggooien niet mag.



Terwijl dat wel degelijk nodig is, om je huis mooi en leefbaar te houden.



Dus de oude gewoonte vervangen door een nieuwe ! En met de grote bezem door alle zooi gaan.
Alle reacties Link kopieren
Tinydancer,

echt weggooien hoeft niet perse, je zou het ook weg kunnen geven aan mensen die er wel iets mee kunnen



succes met de grote schoonmaak
Ik heb geen middelvinger nodig, ik kan dat met mijn ogen !
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hier zoooo goed in! Maar ik woon dan ook vreselijk klein dus ik zal wel moeten.. Heb laatst een vriendinnetje geholpen met opruimen. Ik hield elk voorwerp boven een vuilniszak en bij twijfel liet ik het er zo in vallen! Ze was er erg blij mee toen we klaar waren en heb nog niet van haar gehoord dat ze spijt heeft of iets mist..
Alle reacties Link kopieren
Oh ik ben gek op weggooien maar van veel dingen/spullen kan ik moeite afstand doen. Maar heb laatst 3 vuilniszakken met kleding weggedaan ,wat ik jaren lang 'zonde' vond. Maar nu ik t gedaan heb ben ik zo blij, t ruimt op, maar ook in mn hoofd haha..heerlijk ook die ruimte die je terug krijgt. Denk maar zo: t ligt daar maar te verstoffen en je doet er nooit meer wat mee.



En wat je dan wilt bewaren, moet je dan ook een mooi plekje geven vin ik..
Hier ook flink aan het opruimen geslagen. En eerlijk is eerlijk, toen die kleren eenmaal in de zak zaten vond ik het een prima gevoel. Idd iets een jaar niet gebruikt of gedragen, weg ermee. Op sommige spullen na dan, die je maar heel soms nodig hebt. En bij iets vervangen het oude ook daadwerkelijk weggooien. Ik spaar alles op voor de rommelmarkt, kleding naar de kledingcontainer en goede spullen op marktplaats.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven