Werk & Studie alle pijlers

jezelf staande houden naast een duo collega

11-07-2014 17:00 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Je wapent je, door jezelf te blijven. Authentiek te zijn. Je niet op te laten naaien door een ander. Je ziet, na 2 jaar ben jij er nog en je collega is weg. Je hoeft niet met de ander mee te gaan, zij mogen ook met jou meegaan. Je kan nu aangeven hoe jij prettig werkt, zij geeft het ook aan en samen zoeken jullie een compromis.



Maar geef haar wel een kans! Zij is niet je vorige collega.
Alle reacties Link kopieren
Door het gewoon te doen! Voor jezelf opkomen vind ik ook moeilijk en ik laat mij bijvoorbeeld snel intimideren door dominante persoonlijkheden. Door op het moment dat iets speelt, uit te spreken wat mij een vervelend gevoel geeft, kan ik hier ook beter mee omgaan.

Het geeft me langzaam meer zelfvertrouwen door iets 'maar gewoon' uit te spreken, want het helpt ook.

De ander heeft misschien helemaal niet in de gaten wanneer je iets vervelend vind, onzeker maakt of ondergesneeuwd voelt.
Dat is zeg maar echt niet zo mijn ding en dan heb ik altijd zoiets van doe het dan maar niet.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt niet op je nieuwe collega verhalen wat er de vorige keer is misgegaan.



Noem eens een concreet voorbeeld tav je nieuwe collega.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
jullie zijn beiden kapitein op hetzelfde schip. Dus is het belangrijk om jezelf niet beter te willen voelen dan de ander maar juist de nadruk te leggen op een samenwerking. Als ik jou zo lees, naast je onzekerheid lees ik ook strijd. Je beter willen voelen. Dat is woelig water voor jullie gezamelijke schip. Steek meer oplossingsgerichte energie in elkaar. En vorm een team.
..popcorn?
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je niet voor de start van het schooljaar even samen met haar ergens een bakje koffie drinken?
..popcorn?
Alle reacties Link kopieren
Probeer een team te zijn , maar doe allebei je eigen ding en respecteer dat
Alle reacties Link kopieren
quote:binkie schreef op 11 juli 2014 @ 17:00:



Er waren ouders die niet meer met haar wilden praten , maar alleen met mij.

Ik vind dat een compliment voor mij , maar wel kenmerkend.

.En wat doe jij hier dan mee?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:binkie schreef op 11 juli 2014 @ 17:00:



En ik merk/ben bang dat ik mezelf weer zo moet laten gelden.

Ze leek een heel onzekere vrouw , maar ik merk dat ik wederom flink voor mezelf op moet komen.

.Wat bedoel je hiermee? Wat is er dan gebeurd?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Doreia schreef op 11 juli 2014 @ 17:05:

Je wapent je, door jezelf te blijven. Authentiek te zijn. Je niet op te laten naaien door een ander. Je ziet, na 2 jaar ben jij er nog en je collega is weg. Je hoeft niet met de ander mee te gaan, zij mogen ook met jou meegaan. Je kan nu aangeven hoe jij prettig werkt, zij geeft het ook aan en samen zoeken jullie een compromis.



Maar geef haar wel een kans! Zij is niet je vorige collega.



Kan je uit ervaring vertellen dat dit het beste werkt. Hen een baan gehad waarbij mensen werden uitgespeeld en mezelf toen hierin een beetje mee laten zuigen.

Nu gedeelde baan, en al snel signalen dat er 1 zou overblijven.

Doordat ik bij mezelf bleef nu, dus collegiaal, al snel ook bij collega rust. Begon niet zo hoor, zij is nogal competief maar ook een heel goed hart bleek.

Samen iets leuks neer kunnen zetten en allebei contract verlengd. En verheug me erop weer samen te werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg altijd tegen mijn klanten dat ik en mijn collega(s) hetzelfde kunnen. Iemand die jou steeds aanspreekt en wil spreken omdat je collega's minder goed zijn manipuleert vaak omdat hij/zij denkt bij jou meer gedaan te krijgen.



Zet jezelf op gelijk niveau ipv jezelf boven of onder iemand in te schalen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ja een lijn trekken, en samen bepalen wat die lijn is.
..popcorn?
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je niet eerst met haar in gesprek gegaan?

Welke argumenten en beweeg redenen had jij zelf met haar kunnen bespreken? Welke afspraken had je samen met haar kunnen maken?

Ik vind dat constructiever, volwassener en professioneler, om jezelf daarin te gaan ontwikkelen zodat je een onderbouwd gesprek kunt voeren zonder je uit het veld te laten slaan door dooddoeners.

Ik lees nog steeds dat je ook vooral bij jezelf te rade kan gaan. En begrijp het standpunt van de directie. Je bent volwassen.



Hoe oud ben je? en geef je al lang les?
..popcorn?
Alle reacties Link kopieren
Dus ipv van e.a. met je collega het te proberen op te lossen heb je er een integriteitszaak van gemaakt.

Ik vind dat best heftig.



Tegen wat voor soort problemen loop je nu aan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft ze wel goede ideeën ook, dat is toch heerlijk dan. En ideeën waar je het niet mee eens bent kunnen jullie bespreken tot er een oplossing is, of misschien moet je soms ook wel eens ruimte nemen of geven op de goede momenten. Zet jezelf open voor een nieuwe ervaring en spijker je eigen ervaring bij door jezelf ook een leerdoel te stellen bij deze duo.. Ik denk dat je zelf goed weet wat dat zou kunnen zijn. En maak er dan samen het beste van.



succes!
..popcorn?
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een beetje het idee dat je veel taken op je wilt nemen omdat je je ergens beter voelt dan je collega.Ik begeleid ook 2 nieuwe collega's om ze een beetje wegwijs te maken in de systemen en het beleid. Ik zie beide echter als mijn gelijke, net zo opgeleid als ik alleen met andere ervaring die ik als een aanvulling beschouw Daar kan ik zelf ook van leren.



We bepreken de agenda, verdelen afspraken. Zij leggen casustiek voor en ik ook die van mij. Ik zie het begeleiden meer als iets organisatorisch en zie deze collega's verder als gelijke.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Er zullen altijd ouders zijn die liever jou zien dan de andere leerkracht. . Zo ook bij mij dit jaar. Ik heb dit niet als compliment opgevat.

Mijn collega was direct maar wel eerlijk. Sommige ouders konden hier niet mee omgaan. Ik heb geleerd ook directer te zijn. Direct en correct uiteraard.



Blijf jezelf en wees eerlijk naar je collega. Dat heb ik ook altijd gedaan. Ik zie het als het doorgeven van de feiten.

Daarnaast ben ik loyaal aan mijn collega. Dat wist hij ook. Klachten zou ik nooit eerst bij de directie hebben neergelegd.
apestaartje30 wijzigde dit bericht op 11-07-2014 19:38
Reden: minder hard...
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kunt iemans aanspreken, maar je kunt ook vragen.



Ik krijg van die en die ouders signalen dat zij niet meer met jou willen praten, wat is er gebeurd? Hoe kijk je hier zelf tegen aan?

Desnoods ook aangeven. Ik ga het liever niet voor je oplossen, praat zelf nog een x met deze ouders of zullen we een x samen met deze ouders praten.



Dus meer als gelijke zaken oplossen dan in de rol van iemand die zich bestraffend opstelt, zo van ik zal jou wel even aanspreken op wat je verkeerd hebt gedaan. Dat klinkt als een dramadriehoek.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:binkie schreef op 11 juli 2014 @ 19:17:





Maar tijdens het kennismakingsgesprek gaf ze al wel aan wat ze allemaal in wilde voeren.

Eigenlijk ook niet zo heel raar , ze heeft al die jaren een baan gehad waarbij ze niet samen werkte.

Ik moet het luchtig zien en nieuwe rondes , nieuwe kansen ;)



Hmm dat heb ik vorige week ook gedaan op mijn nieuwe werkplek. Terwijl ik nog maar 5 jaar voor de klas sta en en mijn nieuwe collega 15. Wat verwacht je dan van een nieuwe duo-partner? Dat ze niets inbrengt? Dat ze volgt? Juist zo`n kennismakingsgesprek, en ook omdat het zo kort voor de vakantie is, is ook fijn om samen te bespreken hoe je de gang van zaken in je klas voor je ziet. Ik ben blij dat mijn duopartner hier goed op reageerde en ook eerlijk zegt dat ze sommige dingen niks vindt.



Daarnaast, als ouders niet meer met mijn duopartner willen praten maar wel met mij verwijs ik ze toch ook vriendelijk terug naar mijn duopartner om daar hun verhaal te doen. Willen ze dat niet? Dan aan hen om daarmee naar de directie te stappen. Ik ga mijn duo niet afvallen richting ouders, wij vormen een team. Wel luister ik uiteraard naar het verhaal van ouders.
Alle reacties Link kopieren
En ouders zijn ook tot gesprekken in staat dus bij onvrede kunnen ze dat prima zelf aankaarten met de duopartner..
..popcorn?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelfs vandaag nog een beslissing van een collega verdedigt die niet pertinent onjuist is maar wel beleidsmatig discutabel.



Zij is op vakantie en in principe vind ik dat de beslissing staat tenzij er een grove fout is gemaakt. Dus verdedig ik haar standpunt ondanks dat ik denk dat het nog beter had gekund. Ik val mijn collega niet af. Het gaat wel om iets wetstechnisch dus is misschien anders dan bij jou op het werk.

Het gaat om het principe.



Indien er echt sprake zou zijn van een grove fout dan zou ik de klant verteld hebben dat mijn collega zich mogelijk vergist heeft e.a. oplossen en met mijn collega bespreken wanneer zij terug is. Zo van dit is er helaas gebeurd.



Zolang e.a. echter rechtmatig en te verdedigen is blijf ik achter haar beslissing staan, ondanks het feit dat ik het zelf anders zou hebben aangepakt. Zolang dit ook goed is laat ik haar dus niet vallen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven