Werk & Studie alle pijlers

stewardess klm

30-08-2007 15:24 569 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

heb onlangs gesolliciteerd naar de funktie van stewardess bij de KLM. Ben benieuwd naar de ervaringen van andere stewardessen. Min- en pluspunten, reisverhalen, ervaringen. Hoe zwaar is het? En tips zijn natuurlijk altijd welkom! Benieuwd naar reakties...



groetjes Isa
Alle reacties Link kopieren
nee, ik vertrek pas als je gaat reageren. Dus als je me weg wilt hebben, doe dat maar heel snel! ;-)
Alle reacties Link kopieren
lepa_ana schreef op 04 januari 2008 @ 13:48:

En hoe zit het nou met de piloten?



Zijn die appetijtelijk....is er veel ''contact'' tussen de stewardessen & piloten onderling?





Dit is een serieuze vraag!
Nou vooruit dan......waarom wil je dat weten?
Alle reacties Link kopieren
nou...als je belooft een antwoord te geven.....





hmmm ik gun je voordeel v.d. twijfel ;-)



Mijn vriendje is piloot en vroeg me af hoe t nou zat/zit...kloppen die geruchten (piloten & stweardessen) wel...





Simpel en eenvoudig...niks mis met mijn vraag toch?
Alle reacties Link kopieren
Er zal vast wat van waar zijn, maar dat geldt ook voor de geruchten advocaten/secretaresses. Ik bedoel: hoe cliche wil je het hebben en als iemand bovenop die geruchten zou moeten zitten, dan is het je vriendje wel. Toch?
Alle reacties Link kopieren
Maar ik neem aan dat je niet om die redenen aan het solliciteren ben als stewardess?
Alle reacties Link kopieren
Zo is het traincha...





Maar toch wilde ik graag even een second opinion hebben wat betreft dit ;-)



Trouwens ik ben helemaaaaal NIET aan t solliciteren als stewardess, ik was alleen benieuwd naar dit...vandaar dat ik hier ook mijn vraag postte :-)



Tof dat je in ieder geval even NORMAAL reageerde itt anderen :-)
Alle reacties Link kopieren
[quote]trish24 schreef op 17 januari 2008 @ 10:31:

Ik vond het heel leuk om te lezen wat iedereen te zeggen heeft, maar met zulk gedrag wordt het wel weer minder.



Reageer maar niet meer op Lepa-ana ze vertrekt wel wanneer ze ziet dat niemand aandacht aan haar besteed. Kunnen we weer constructief bezig zijn.





Ik snap dus echt niet wat er zo destructief is aan mijn vraagstelling?



Als je daar even antwoord op geeft dan gaan we een grote constructieve clan bouwen hier! :) (inclusief moi uiteraard ;) )
Alle reacties Link kopieren
traincha2 schreef op 17 januari 2008 @ 17:24:

... en als iemand bovenop die geruchten zou moeten zitten, dan is het je vriendje wel. Toch?




Hopelijk zit ie alleen dáár dan bovenop, en niet op iets kittigs in blauw.. :lmao:



TD, recalcitrant (moet je maar niet iemand een viswijf gaan noemen 8-. )
Alle reacties Link kopieren
''kittigs blauw''



hahhaha Hij heeft MIJ...kittigs blauw zal nooit zo lekker, aantrekkelijk, mooi en kittig zijn als ik ;-) daar durf ik niet alleen mijn hand, maar mijn hele lichaam voor in 't vuur te steken :-D



x
Alle reacties Link kopieren
Tia Dalma schreef op 17 januari 2008 @ 20:03:

[...]





Hopelijk zit ie alleen dáár dan bovenop, en niet op iets kittigs in blauw.. :lmao:



TD, recalcitrant (moet je maar niet iemand een viswijf gaan noemen 8-. )
Ik begrijp de betekenis van dit woord (onwillig, hoezo onwillig?)niet in deze context....wat bedoel je ermee...zou je zo vriendelijk willen zijn dit toe te lichten (als je het zelf snapt tenminste ;-) )
Alle reacties Link kopieren
lepa_ana schreef op 17 januari 2008 @ 21:11:

''kittigs blauw''



hahhaha Hij heeft MIJ...kittigs blauw zal nooit zo lekker, aantrekkelijk, mooi en kittig zijn als ik ;-) daar durf ik niet alleen mijn hand, maar mijn hele lichaam voor in 't vuur te steken :-D



x




Dus waarom vroeg je het dan?



TD, inderdaad onwillig om hier serieus verder op in te gaan.
Ik heb een aantal vragen aan de stewardessen!

- hoeveel dagen in de maand ben je ongeveer thuis bij een fulltime baan?

- je krijgt uitbetaald per maand? Of per vlucht (i.v.m. afhankelijkheid waar je heen vliegt?).

-moet je in Amsterdam of omgeving wonen?



En een ander vraagje, ik ben van de week van Singapore naar NL gevlogen en we vertrokken daar aan het eind van de avond en kwamen de volgende ochtend NL tijd aan. 13 uur gevlogen. Mijn vraag, slapen jullie dan ook een paar uur? Er komt namelijk een tijd dat bijna iedereen even slaapt in het vliegtuig. Omdat ik dan mijn ogen dichtheb ;-), zie ik niet waar jullie zijn, en vroeg ik mij dat dus af.



Lijkt me een heeerlijk beroep. Vooral dat veel zien van de wereld, zonder dat je er 1100 euro voor een ticket voor neer hoeft te leggen! Alleen die jetlag, is wel iets minder.
Alle reacties Link kopieren
Tia Dalma schreef op 18 januari 2008 @ 11:45:

[...]





Dus waarom vroeg je het dan?



TD, inderdaad onwillig om hier serieus verder op in te gaan.






geef eens een Constructief antwoord....als je het toch zo eens bent met je voorgansters...



Probeer antwoord te geven..ik vroeg je alleen maar om toelichting te geven op je opmerking....die begreep ik niet..



Begrijp jij t ook niet? ;-)
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal

fijn om te horen dat ik niet de enige ben die steeds vol spanning heeft moeten wachten haha..

Ik ben half dec op medische keuring geweest..en nu maar weer wachten..heb nog geen bericht of het eigenlijk wel goed is!?

zijn er nog meer meiden/mannen die half dec medische keuring hadden??

zou heel goed kunnen dat we in zelfde Ini mogen beginnen..

spannend allemaal he!!

voor iedereen die nog op gesprek moet e.d VEEL SUCCES!!!



groetjes Esther~[/fgcolor]
Alle reacties Link kopieren
De laatste ronde guys! Ze staan op mijn voicemail, ik moet terug bellen om een afspraak te maken! The suspense is killing me! In elk geval een periode van wachten die nu een deadline krijgt.



Trish
Alle reacties Link kopieren
Ik wil toch graag antwoord geven op de vraag van Iepa_ana.



Zoals overal waar mannen en vrouwen samenwerken, gebeuren er ook dingen in deze branche. Ook als de partner ongelofelijk mooi, lekker, slim, intelligent en lief is. We weten inmiddels toch allemaal wel dat vreemdgaan niets te maken hoeft te hebben met wat je thuis hebt zitten. Maar dat is alweer een heel ander onderwerp :-)



Ik had 's een vlucht met een co, zijn vriendin (stewardess) en haar moeder. Haar moeder mocht bij het opstijgen en landen in de cockpit zitten. Zij kwam pas aan boord toen de passagiers ook aan boord kwamen; voor dat moment zat ik in de cockpit. Het is dat ik totaal geen interesse had, maar anders had ik hier nu kunnen posten dat we op z'n minst gezoend hadden. Hij deed openlijk pogingen, terwijl zijn vriendin, mijn collega, ook aan boord was en zijn schoonmoeder een kleine 10 minuten later aan boord zou komen.

Toen we in de lucht hingen vertelde zijn schoonmoeder mij hoe blij ze was met haar schoonzoon, dat ze in het begin haar bedenkingen had, maar inmiddels overtuigd was dat hij een eerlijke vent was. Auw.... pijnlijk. En ik maar knikken.

Ik ben echt niet het type dat graag schermt met rotopmerkingen of beledigingen, maar een piloot te hoog gegrepen.... sorry, maar echt niet. Ze liggen zo goed als voor het oprapen en zoals zelfs in het dierenrijk het geval is: het vrouwtje hoeft maar met d'r veren te pronken en het is feest.



Vrouwen van cockpitcollega's die wel 's IPB'end meegaan, gedragen zich soms alsof ze getrouwd zijn met een rocket scientist. De meerderheid van de cockpit heeft echter alleen Havo gedaan en daarna de luchtvaartschool. Per definitie intelligent zijn ze dus niet. Met 'hakken over de sloot'-cijfers voor wiskunde en natuurkunde starten ze een peperdure opleiding die in 9 van de 10 gevallen door de bank gefinancieerd is. Tja... ik moet eerlijk bekennen dat ik daar niet zo'n heel hoge pet van op heb.





@Esjipping:

Als ik jou was, zou ik even bellen. Ik kreeg de uitslag van de medische test direct na de test. Ruim een maand geleden je test gehad en nog geen bericht is wel heel lang...



@Toffifee:

Het aantal dagen dat je thuis bent als je 100% vliegt is afhankelijk van verschillende factoren. Vlieg je Europa of ICA, vlieg je de Airbus (geeft weinig vrij) of de 777 (geeft veel vrij). Zo heb ik bijvoorbeeld 's een maand gehad dat ik de eerst week van de maand op Bonaire zat, de 2e week thuis was, de 3e week in Kuala Lumpur en de 4e week weer thuis. Dan kom je dus maar 2 keer in 4 weken, naar Schiphol.

Maar je kan net zo goed 6 dagen op en neer binnen Europa vliegen en dus 'savonds in je eigen bedje liggen. Daarna krijg je 3 dagen vrij. Als je daarna dan weer zoiets hebt... Dan heb je dus relatief veel werkdagen per maand.



Per maand krijg je je loon en dat heeft niets te maken met of je in een maand 10 keer binnen Europa hebt gevlogen of 3 keer naar de VS. De hoogte van het daggeld maakt overigens wel het verschil. Slaap jij een nachtje in Oslo en verblijf je daar zo'n 18 uur in totaal, dan krijg je al zeker 100$ mee, terwijl je bijvoorbeeld in Accra, Ghana (waar je zo'n 24 uur verblijft) misschien net de helft krijgt.



En nee, je hoeft niet in de buurt van Amsterdam te wonen. Ik heb collega's die in Los Angeles, Vancouver, New York, Barcelona en dichterbij wonen :-)



Tijdens jouw vlucht van Singapore naar huis, heeft de crew inderdaad een paar uur geslapen. Er zijn bedden aan boord waarin ze horizontaal kunnen liggen. Waar dat precies is, is moeilijk uit te leggen als je de kist niet kent.



Niet iedereen heeft last van jetlag. Ik heb er nog nooit last van gehad, alhoewel het op dit moment 3 uur is en ik klaarwakker ben :s ;-)



Nog meer vragen? Bring it on! :-)
Alle reacties Link kopieren
Blue Sky! Thnx voor je antwoord meisje!!!!



Eerste keer dat iemand moeite neemt en dat waardeer ik.

Alhoewel ik niet vind dat je al te denigrerend moet doen over die opleiding. Is vrij pittig. Ik studeer aan een universiteit --> technische richting en zelfs ik heb er zo nu en dan bewondering voor.



Daarbij is het zo dat er inderdaad overal wel rotte appels tussen liggen. Zo ook in dit geval. Maar ik vind dat jij ook een beetje overgeneraliseert. Desalniettemin, bedankt voor je constructieve bijdrage!



:-)
Alle reacties Link kopieren
Hi Iepa_ana,



You're welcome. Wat ik al schreef... ik ben niet het type dat bewust zou beledigen. Ik kom wellicht wat denigrerend over, maar dat komt denk ik door het feit dat ik soms merk aan cockpitcollega's (dus beslist niet allemaal) dat zij zich verheven voelen. Het is verbaal en nonverbaal te merken :\



Zelf heb ik 2 studies afgerond (bèta en alfa) en van een bevriend piloot weet ik waar de studie uit bestaat. Op basis daarvan kan ik zeggen dat mijn bèta-studie pittiger is dan de luchtvaartschool - niet zelf verzonnen, het is ook opgevallen bij en bevestigd door diverse cockpitcollega's. De eerste vraag die dan gesteld wordt is waarom ik geen piloot ben geworden ipv stess. Een tijdje heb ik ook gedacht dat ik dat best zou willen, maar inmiddels kan ik oprecht zeggen dat het me saai lijkt om uren naast een collega te zitten waar het maar net mee moet klikken :s

Niet dat ik mijn huidige baan jaaaaaren zou kunnen doen... Want de boog moet gespannen blijven hè en zodra ik het riedeltje ken, ben ik er klaar mee. Daar komt ook het denigrerende gedrag bij van veel pasagiers wat niet leuk is. Helaas... Maar goed... ook dat is weer een ander onderwerp ;-)



En ja... generaliseren ben ik goed in ;-) Ik geef toe dat het een zwakte is. Moet zeggen dat ik er moeite mee heb dat niet te doen als ik iets meer dan eens zie gebeuren in mijn omgeving :\
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Isa is back! Even een tijdje niet meegelezen, maar hier dan de update:

14 februari uniform passen en 16 april start ik met de Ini. Jammer Fiorella, je begint één dag later! We gaan elkaar vast en en zeker tegenkomen...

Leuk om te lezen dat iedereen zo enthousiast reageert. En die spanningen, zo herkenbaar. Ben blij dat dat gedeelte voorbij is en ik nu alleen nog af hoef te tellen tot april. Wat overigens heel snel gaat...



Voor de dame die het nodig vindt te gaan schelden: niet doen. Misschien had je de achterliggende gedachte van je vraag beter uiteen kunnen zetten. Dan had je zeker een normale reactie gekregen. Vraag me alleen af waarom je de vraag stelt als je zo zeker van jezelf bent. Als je weet dat jouw vriend niet vreemdgaat dan maakt het je verder niet uit wat de rest van zijn collega's doen.. En om je vraag te beantwoorden; ik sluit me aan bij mijn voorgangster. Overal waar gewerkt wordt ontstaan er relaties of 'flings'. Bij de KLM niet meer of minder dan elders. Dit verschijnsel is een persoonlijk iets en niet beroepsgerelateerd. Heb je je vriend er nooit zelf naar gevraagd? En wat verteld hij er zelf over? Lijkt mij informatie uit de eerste hand..?



Verder wens ik iedereen heel veel succes! Hoofd koel houden en verzekerd blijven van jezelf. Als jij ervan overtuigd bent dat je geschikt bent voor de funktie, kom je ook zo over. En als het te lang duurt, gewoon even zelf bellen..

Benieuwd jullie verhalen te horen,



x Isa
Alle reacties Link kopieren
Iepa_ana: wat schetst jouw vriend voor beeld als je het hem vraagt? Daar ben ik dan wel benieuwd naar...



Vlieg nu totaal 2,5 jaar, waarvan 1 jaar bij de grote Blauwe. Ben zelf niks appetijtelijks tegengekomen. Ook geen flirts, orgies etc. Dat heb ik alleen maar van horen zeggen. Zal ongetwijfeld ook aan mij liggen, vind m'n eigen vent nog veel te leuk :-)



Iemand vroeg wat we nou leuk vinden aan het feitelijke werk, waar je in de praktijk het meest mee bezig bent. Dus de maaltijden uitdelen, drankjes serveren, verzoekjes van passagiers etc.



Bekijk ik het los van de rest, dan zeg ik: niks aan. Ik krijg geen geweldig gevoel van het aanreiken van een plateau. Maar door de setting, en het gevoel dat je voor sommige mensen een verschil kan maken (als je je werk goed doet, is dat echt zo), dat maakt het voor mij weer leuk. Maar niet het daadwerkelijke uitdelen zelf nee.



De (positieve) reacties die je terug krijgt, de interactie met (leuke) mensen, dat maakt het boeiend. Ik zet een aantal dingen tussen haakjes omdat je helaas ook vaak te maken krijgt met mensen die, wat je ook doet, onaardig blijven.



Noem 'm nog maar een keertje: http://www.takeforum.com/stewardess

Staat ook een handige vragenlijst op voor de solliciterenden onder ons.
Alle reacties Link kopieren
Ha basia:





Zijn beeld is als volgt. Veel vrouwelijke stewardessen (met name Oost-Europese) willen al te graag een piloot aan de haak slaan. Doen ze veel moeite voor....dat is zeg maar hun levensdoel.



Verder zegt hij dat het kabinepersoneel & vliegpersoneel (piloten dan waarsch.) niet zo contact hebben onderling. Ook gebeurt het sporadisch dat ze met dezelfde mensen werken, dus inderdaad vrij weinig gebeurt er.....als ze al willen!



Excuses voor rare zinnen--> Ben doodop, zodoende! ;-)
Alle reacties Link kopieren
Dat van die kloof tussen cockpit en cabine herken ik wel. Helaas! Tis jammer dat het zo is. Niet altijd hoor, maar soms merk je het wel.
Alle reacties Link kopieren
Pff ik lees net mijn posting van gisteravond na.....vreselijk onduidelijk.

Excuses. Ik was echt moe. (mijn slappe excuus)
Alle reacties Link kopieren


Een paar vraagjes van iemand die veel vliegt, als passagier.

* Hoe word je eigenlijk purser? Moet je daarvoor solliciteren of kom je in aanmerking als je X aantal uren / jaren gevlogen hebt?

* Hoe word je business/first class stewardess? (in het Engels vind ik 'flight attendant' nogal deningrerend klinken).

* Wat is de procedure als iemand 'onwel' wordt boven de atlantische oceaan?

* Wat is de procedure als iemand komt te overlijden op een vlucht (had ooit een horror verhaal gelezen dat ze die persoon op een lege stoel in first class hadden gezet. Dit zal wel fictie zijn, hoop ik)?

* Als je zwanger bent, mag je dan nog vliegen? Tot hoeveel weken? Krijg je tijdelijk een andere job als ground staff?



Gewoon, een paar dingen die ik mij op slapeloze vluchten heb afgevraagd.



Los van het feit dat ik het nooit zou willen doen, heb ik wel onwijs veel respect voor Stewardessen. 400 man in een kist en je kunt niet van je job weglopen.... brrr.
Alle reacties Link kopieren
Bij de meeste maatschappijen moet je daarvoor intern solliciteren een een aantal jaar in dienst zijn. Bij ons moet je bepaalde taalexamens halen, en een asessment doen. Bij dat assesment wordt een inschatting gemaakt van of je het in je hebt om leiding te geven. Dan nog op sollicitatiegesprek (interview en rollenspel), kom je daar doorheen dan mag je op pursercursus.



Dat verhaal wat je hebt gelezen was geen fictie maar waarheid bij BA. Ook hier ben je weer afhankelijk van een aantal factoren. Soms kun je gewoon niet anders dan iemand in z'n stoel laten zitten, denk bijv. aan een zwaar persoon, al dan niet in combinatie met rigor mortis :-S Of je legt iemand op de grond, in de galley ofzo.



Wat je doet als iemand onwel wordt en je vliegt net de plas over, dan is wat je doet helemaal afhankelijk van waar je precies bent, hoe ziek is de passagier, is er een arts aan boord, moeten we een tussenlanding maken of niet etc, en zo ja, waar kan dat dan. Is dus geen éénduidig antwoord op te geven.



Als je zwanger bent, mag je bij ons niet meer vliegen. Je krijgt dan vervangend werk.



Waren de antwoorden wat je verwacht had?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven