Werk & Studie alle pijlers

stewardess klm

30-08-2007 15:24 569 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

heb onlangs gesolliciteerd naar de funktie van stewardess bij de KLM. Ben benieuwd naar de ervaringen van andere stewardessen. Min- en pluspunten, reisverhalen, ervaringen. Hoe zwaar is het? En tips zijn natuurlijk altijd welkom! Benieuwd naar reakties...



groetjes Isa
Alle reacties Link kopieren
trish24 schreef op 27 januari 2008 @ 12:10:

Hoi Basia,



Leuk je hier ook te zien. Ik lees alle posts op takeforum en heb 1x geprobeerd te reageren, maar ik was net iets te lui om uit te zoeken waarom ik die security codes niet kon zien. Wil even laten weten dat ik geniet van al die gesprekken en dat die vragenlijst super handig is. Ik heb tot nu toe heel veel aan jullie gehad, dank je wel.



Trish




Hoi Trish,



Ja, af en toe kijk ik hier ook rond. Het hele takeforum is ooit namelijk ontstaan uit dit topic, uit onvrede over de mogelijkheden van de forumsoftware hier.



Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met die securitycodes, maar ben blij dat je ondanks die codes heel wat aan het forum hebt gehad. Je bent immers aangenomen, gefeliciteerd!!





isa01 schreef op 14 februari 2008 @ 20:17:

Ben ook blij met het antwoord van Basia. Inderdaad, het uitreiken van een plateau is niet persé gaaf. Het gaat om de combinatie, het totaalplaatje. Dit is iets wat veel mensen niet begrijpen als ze je vragen waarom je je huidige baan opzegt om stewardess te worden. Maar goed, als wij het maar begrijpen...



Fijn ook om te zien dat er veel vragen worden beantwoord op dit forum. Je vraagt je ook zoveel af in het begin. En nog steeds. Krijg ik de airbus of de MD-11? Welke bestemmingen zijn hieraan gekoppeld? Word ik ooit bekend met de wereld die Schiphol heet? Van de Plaza naar Oost, naar P40 en alle gate's, van gebouw 101 naar het BMC. Pff, er komt een hoop op je af.



Voorlopig nog maar even de acht weekjes uitwerken die me steeds zwaarder beginnen te vallen. Basia, nog leuke ipv praktisch tips? Wat zijn echt leuke bestemmingen? Prachtige bezienswaardigheden? Shopping walhalla's?

Succes voor iedereen in de sollicitatie procudure!



En happy valantine's day!

x Isa
Leuke ipv praktische tips??? Hmmm... ik zou zeggen kijk op het takeforum :-P daar is er een heel topic aan gewijd in de pijler 'Vliegende Stewardessen'.

Het is ook heel verschillend wat iedereen leuk vindt. Shopping Walhalla's zijn toch wel Kuala Lumpur (diverse malls), Bangkok (o.a. MBK), New York natuurlijk... We hebben teveel bestemmingen om alle bezienswaardigheden en to do's hier neer te zetten ben ik bang.



Peefje vroeg nog wat over het eten aan boord. Over het algemeen is het zo dat de BC stewardessen ook BC eten, en wij Economy maaltijden die over zijn. Een enkele keer stuurt een aardige collega wat maaltijden/toetjes die over zijn uit de bizz naar achteren :-) Daarnaast zijn er bij elke intercontinentale vlucht (op Europa hangt het van het tijdstip af) crewmaaltijden aan boord, de zogeheten 3 vaksmaaltijden. Aardappels/groente/vlees simpel gezegd, maar het kan ook pasta zijn, of iets met rijst. Er is ook altijd een crewtrolley aan boord met daarin fruit, yoghurtjes, vanalles. De ene keer is die trolley beter gevuld dan de andere keer.
Leuk, een stewardess-topic! Ik had vroegah, toen ik net van school kwam, ook de wens om te gaan vliegen maar ik durfde nooit te solliciteren. Ik was toen nogal onzeker van mezelf en hoorde van allerlei kanten dat je toch wel erg perfect qua uiterlijk moest zijn.Is dat nog steeds zo eigenlijk?



Ik vind spl nog steeds een geweldige omgeving maar zou niet meer willen vliegen, het lijkt me allemaal toch wel erg zwaar. En bovendien ben ik niet meer zo piep; bijna 34 ;-))



groetjes
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik kijk af en toe even met jullie mee hoor, vind het leuk om te kijken wat jullie meemaken met de sollicitaties. Basia, volgens mij heb ik in de zelfde periode gesolliciteerd als jou toen de tijd; was dat niet in 2005 op het forum 'stewardess worden of graag willen zijn' of zit ik er nu helemaal naast? Het forum heeft mij toen ontzettend geholpen en ik heb de afgelopen 3 jaar jaar met alle plezier gevlogen bij Martinair. Nu sinds 3 maanden een kleintje dus voorlopig even geen vliegtuigen meer voor mij. Momenteel geef ik les op een opleiding voor meisjes die stewardess willen worden, dit zijn meiden die nét geen voldoende vooropleiding hebben en daar een jaar naar school gaan om toch tot voldoende vooropleiding te komen. Verder geef ik sollicitatietrainingen in mn eigen tijd voor mensen die wel voldoende vooropleiding hebben maar dus mét de tips en trainingen die ik hier op de site ook tegen kom. Super leuk dat jullie elkaar zo helpen! Hier een aantal tips van mijn kant;



Gaby, ik zou zeker bij arke fly gaan solliciteren. Het is wel een maatschappij waar de CAO iets minder is en dus de werk en rusttijden ook niet echt super maar het is wel een maatschappij met intercontinentale vluchten. Dit zijn voor mij de vluchten geweest met de meeste ervaringen en mooiste herinneringen. Je kunt altijd nog veranderen als ze ergens anders gaan werven en solliciteren kan nooit kwaad, je leert ook weer voor eventuele volgende sollicitaties!



Schoenen; noooit die van manfield kopen alsjeblieft; dit heeft mij tijdens de cursus 5!! blaren opgeleverd en liep ik als een kreupele stess over schiphol plaza, niet doen! hoewel het voor iedereen natuurlijk verschillend zal zijn omdat iedereen weer andere voeten heeft maar bij Martinair adviseren ze dus wel manfield, terwijl je zoals ik hierboven ook al heb gelezen, bij dolcis ook prachtige schoenen hebt!



Als jullie vragen hebben, kom maar op... ben aardig thuis in de sollicitaties en vind het leuk om af en toe even mee te loeren!



Oh en een kleine tip, via collega's gehoord dat martinair toch ook weer gaat werven binnen een aantal maanden. Ze hebben er nieuwe vliegtuigen bij en dus ook weer personeel nodig!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Wila!



Ja dat klopt, dat was in die tijd ja. Wie weet zijn we elkaar in 2006 dan wel tegengekomen bij MP zonder het te weten, aangezien in toen daar gevlogen heb?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het niet zo 1-2-3- vermeld zien staan maar;

wat zijn de maximale kledingmaten die je mag hebben als stewardess: 40?
Alle reacties Link kopieren
hey allemaal



Vraagje?

Ik wil gaan solliciteren bij KLM voor stewardess,alleen rond ik begin april mijn mbo-niveau 4 af.ik twijfel of ik nu al zal solliciteren of nog even moet wachten tot ik daadwerkelijk mijn diploma in bezit heb,aangezien je aan alle functie eisen moet voldoen,wat ik op de site van content en addecco las,ik woon namelijk ook al verder dan een uur verwijderd van schiphol,(heb wel een slaapadres in haarlem) wie kan mij raad geven,het lijkt me namelijk zo'n teleurstelling als je word afgewezen.
Alle reacties Link kopieren
He sneakers,

gewoon solliciteren. Ik woon precies één uur van schiphol vandaan en dat was geen probleem. Als je stand-by staat, maak je gewoon gebruik van je 'slaap-adres'. Meteen een vraagje aan Basia of Willa. Hoe vaak staan jullie stand-by? Of is dit erg wisselend?

@ Basia; ik ken de site. Zal nu idd eens bij vliegende stewardessen gaan kijken. Heb voorheen voornamelijk bij de tips voor solliciteren gekeken. (die periode is gelukkig voorbij ; ) )



@ Lauralaura: Volgens mij mag je ook maat 42 of zelfs 44 hebben.



Wow, voor mij begint het nu op te schieten. Nog 4 weken. Deze maand ga ik mn visum ophalen en heb ik mijn registratiedag. Nu nog wachten op mijn uniform...



Succes allemaal,

x Isa
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Alles goed met jullie?



@ Isa nu gaat het wel snel he! Neemt de spanning bij jou ook toe?



@ Basia: Bedankt voor de felicitaties, weer een succesvolle sollicitatie dankzij het forum. :o) Dus..thumbs up! Maar om je vraag te beantwoorden, tijdens de registratie moest ik een code aflezen en intoetsen. Die code zag erbij mij uit als een rode x; een beetje wat je krijgt wanneer een afbeelding op een internet pagina niet geopend kan worden.



@ Gaby, ik ben benieuwd wat je besloten hebt. Laat je ons ook weten?



Bij mij is er nog niets veranderd, ik wacht, zoals verwacht, nog steeds.



GR. Trish
Alle reacties Link kopieren
Sneakers: ik zou gewoon nu solliciteren. Je kan zo een paar weken verder zijn voor ze contact met je opnemen of dat je de 1e ronde hebt, en dan heb je je diploma bijna! Het gaat nog maar om 3 weken! Dat 1 uur van Schiphol wonen hoeft niet, als je een adres in de buurt heb vermeld je dat gewoon, dan is het verder prima. Er zijn zoveel collega's die niet binnen 1 uur van Schiphol wonen!



Isa01: fijn dat je de sollicitatie pijler niet meer nodig hebt he ;-) Ik vraag zelf m'n reserveblokken aan in de winter, omdat ik in de zomer liever niet standby zit. Mijn teller staat nu op 3, dat schijnt een mooi aantal te zijn. Dus 3x per jaar.



Trish24: die code is volgens mij om te voorkomen dat robots zich registreren. Net als bij sommige weblogs moet je dan zoiets intoetsen als beveiliging. Misschien lukt het op een andere computer wel?
Alle reacties Link kopieren
kijk anders ook eens op stewardessenpagina!
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Al een paar weken lees ik dit forum en ik vind dit zeer informatief.



Nu heb ik ook een vraagje:

Momenteel studeer ik rechten en het is een top studie, maar ik zie mezelf niet mijn hele leven andermans probleem goed praten en derg. Daarom nu wil ik graag na mijn master een jaar stewardess worden. Kan iemand mij vertellen hoe lang een sollicitatie procedure gemiddeld duurt?



groetjes, Eef
Alle reacties Link kopieren
Hoi Eef,

Het ligt er denk ik een beetje aan bij welke maatschappij je wilt solliciteren!

Bij de KLM kan het redelijk lang duren. Bij mij heeft het bijna een jaar geduurd allemaal! (Ik mag eindelijk in juni beginnen aan de basiscursus....)

Ik weet dat het bij Transavia een stuk sneller gaat. Daar kan je (als ze veel mensen nodig hebben) binnen 3 maanden na je sollicitatie aan de slag.

Wat ik van veel mensen hoor, is dat als ze eenmaal vliegen niet anders meer willen....... Zelf heb ik 5 jaar werkervaring opgedaan in het verlengde van mijn studie S&O Psychologie en heb nu ook besloten een hele andere kant op te gaan!

Heel veel succes met je master in ieder geval en het maken van een eventuele keuze!

Gr Koosje!
Alle reacties Link kopieren
Hallo meiden,



Afgelopen week heb ik gesolliciteerd (online) voor de functie van grondstweradess bij KLM. IK kreeg toen eerst een automatisch bericht dat ik na de sluitingsdatum bericht zou krijgen binnen drie weken. Maar een dag later kreeg ik een email dat ik op 4 juni op een bepaalde tijd telefonisch contact met ze moet opnemen. Dit is voor mij nieuw, telefonisch. Iemand enig idee wat ik dan kan verwachten?



Mocht ik worden uitgenodigd worden voor een gesprek heeft iemand van jullie tips m.b.t kleding, make-up enzovoorts?



Dank jullie wel!
Alle reacties Link kopieren
Net zoals Eef (15 april 2008) zou ik ook graag een of twee jaar als stewardess werkzaam willen zijn. Het liefste echter bij de KLM en ik zou graag intercontinentaal willen vliegen. Vele forums heb ik al gelezen maar ik vind nog weinig antwoord op mijn vragen. Hopelijk kunnen jullie mij helpen! :)



Allereerst vraag ik mij af voor hoe lang je contract is bij de KLM op de lange afstands vluchten. kan ik dit na 1 jaar opzeggen? Hoorde namelijk dat de cityhopper vijf jaar is! Ten tweede wilde ik graag weten hoe het zit met je diensten. Zou iemand mij een indicatie kunnen geven van zijn of haar werktijden gedurende twee weken ofzo? Vraag me nl af of je echt maandag in sydney zit en donderdag in NY bijv. Hoe lang ben je nl ook gemiddels ergens? Ik wil dit graag gaan doen vanwege het beroep en de kans om zoveel dingen ter wereld te zien terwijl je geen 'arme' backpacker bent maar betaald krijgt.



Raak je door al die verschillende diensten enzo veel uit je eigen bioritme? Kan me voorstellen dat men niet zit te wachten op n chagerijnige stewardess ;)



x!
Eva23 schreef op 29 mei 2008 @ 17:26:

Net zoals Eef (15 april 2008) zou ik ook graag een of twee jaar als stewardess werkzaam willen zijn. Het liefste echter bij de KLM en ik zou graag intercontinentaal willen vliegen. Vele forums heb ik al gelezen maar ik vind nog weinig antwoord op mijn vragen. Hopelijk kunnen jullie mij helpen! :)



Allereerst vraag ik mij af voor hoe lang je contract is bij de KLM op de lange afstands vluchten. kan ik dit na 1 jaar opzeggen? Hoorde namelijk dat de cityhopper vijf jaar is! Ten tweede wilde ik graag weten hoe het zit met je diensten. Zou iemand mij een indicatie kunnen geven van zijn of haar werktijden gedurende twee weken ofzo? Vraag me nl af of je echt maandag in sydney zit en donderdag in NY bijv. Hoe lang ben je nl ook gemiddels ergens? Ik wil dit graag gaan doen vanwege het beroep en de kans om zoveel dingen ter wereld te zien terwijl je geen 'arme' backpacker bent maar betaald krijgt.

Raak je door al die verschillende diensten enzo veel uit je eigen bioritme? Kan me voorstellen dat men niet zit te wachten op n chagerijnige stewardess ;)



x!
Misschien kun je dit beter niet als motivatie opgeven tijdens je evt. gesprek...
Alle reacties Link kopieren
@ tjilla



Bedankt voor je reactie. Dat lijkt me zeer duidelijk dat dat geeeeen goede motivatie is. Het lijkt me uberhaupt niet verstandig om dat ook maar enigzins te vermelden. Maar ik ging er van uit dat ik op dit forum eerlijk kon zijn. Het zou mij zeer helpen en ik zou het erg prettig vinden als iemand op mijn inhoudelijke vragen mbt het stewardess zijn zou willen antwoorden {-->eva23 29 mei). Alvast bedankt x
Alle reacties Link kopieren
Ik ging ook een jaartje vliegen.....16 jaar geleden!!
Alle reacties Link kopieren
Hi ladies (and gents?)



Ik wilde jullie alleen laten weten dat ik nog altijd mee lees en dat ik nog steeds wacht op de volgende stap.



Trish
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ook ik kom weer eens kijken op het forum. Is al weer een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen.

Momenteel zit ik midden in de basiscursus bij KLM. Het is superleuk, superhectisch en superintensief.



Om even op de vragen van Eva terug te komen:

Mocht je worden aangenomen en de cursus goed afronden, dan krijg je een jaarcontract van de KLM. Na afloop hiervan word je wederom beoordeeld en kan dit verlengd worden, worden omgezet in dienstverband voor onbepaalde tijd, of niet worden verlengd.

Wat betreft de stopjes: Daar weet ik nog niet heel veel van, maar het kan inderdaad zijn dat je de ene week op de ene bestemming zit, dan een aantal dagen vrij bent, dan een europaweekje hebt en weer een aantal dagen vrij bent en dan vervolgens bijvoorbeeld weer een icavlucht. Je hebt zelf redelijk de vrije hand in het bepalen van je rooster.

Een ding: Sydney, daar vliegt de KLM niet meer op.

En wat betreft de motivatie. Reizen en dingen van de wereld zien moet niet het allerbelangrijkste zijn, want geloof me: Dan red je het echt niet.

Zaken die een rol spelen zijn: Servicegerichte instelling en met name zorgen voor de veiligheid aan boord.



Ook nog even vraagje voor Trish: Wat is bij jou de stand van zaken? Ik ben het even kwijt. Wacht je nog steeds op een cursusdatum? Volgens mij zijn ze nu weer iedereen aan het inplannen voor september en oktober?



Voor iedereen die nog wil gaan solliciteren; Heel veel succes.



Ik hoop jullie over een aantal weken te kunnen vertellen, dat ik mijn Wing heb behaald.



Groetjes,

Koosje.
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal!! ik kom ook mee genieten van alle info dat hier gezellig gedeeld word:)

ik wil graag gaan solliciteren bij Arkefly of Martin air en vroeg me af wanneer men daar weer gaat werven..Ik ben helaas afgewezen bij de KLm en mag het na een JAAR!!! pas weer proberen en ben nu werkzaam binnen het onderwijs maar...

Ik wil sowieso vliegervaring opdoen en zou het liefst rondom oktober november vliegen vliegen.

weet iemand of ze voor die periode bij Martinair of Arkelfy mensen gaan aannemen?

In ieder geval..bedankt voor alle reacties bij voorbaat:)
Alle reacties Link kopieren
Aangezien zowel Arke fly als Martinair hoofdzakelijk charters doen, lijkt het me sterk dat ze in november gaan werven. Ik zou het in het voorjaar proberen, dikke kans dat ze dan weer aannemen.
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef op 21 juni 2008 @ 01:19:

Aangezien zowel Arke fly als Martinair hoofdzakelijk charters doen, lijkt het me sterk dat ze in november gaan werven. Ik zou het in het voorjaar proberen, dikke kans dat ze dan weer aannemen.
oww...dan blijft de KLM zeker als enige optie open staan? want in het voorjaar kan ik weer solliciteren bij de KLM.
Alle reacties Link kopieren
Nou in het voorjaar kun je dus bij allemaal solliciteren, want dan nemen ze weer veel mensen aan overal. Dus ook bij Transavia en Cityhopper.
Alle reacties Link kopieren
ah dat is duidelijk!!! dan maar even geduld hebben dus:)
Alle reacties Link kopieren
Koosje28 schreef op 13 juni 2008 @ 21:44:

Hallo allemaal,



Ook ik kom weer eens kijken op het forum. Is al weer een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen.

Momenteel zit ik midden in de basiscursus bij KLM. Het is superleuk, superhectisch en superintensief.



Om even op de vragen van Eva terug te komen:

Mocht je worden aangenomen en de cursus goed afronden, dan krijg je een jaarcontract van de KLM. Na afloop hiervan word je wederom beoordeeld en kan dit verlengd worden, worden omgezet in dienstverband voor onbepaalde tijd, of niet worden verlengd.

Wat betreft de stopjes: Daar weet ik nog niet heel veel van, maar het kan inderdaad zijn dat je de ene week op de ene bestemming zit, dan een aantal dagen vrij bent, dan een europaweekje hebt en weer een aantal dagen vrij bent en dan vervolgens bijvoorbeeld weer een icavlucht. Je hebt zelf redelijk de vrije hand in het bepalen van je rooster.

Een ding: Sydney, daar vliegt de KLM niet meer op.

En wat betreft de motivatie. Reizen en dingen van de wereld zien moet niet het allerbelangrijkste zijn, want geloof me: Dan red je het echt niet.

Zaken die een rol spelen zijn: Servicegerichte instelling en met name zorgen voor de veiligheid aan boord.



Ook nog even vraagje voor Trish: Wat is bij jou de stand van zaken? Ik ben het even kwijt. Wacht je nog steeds op een cursusdatum? Volgens mij zijn ze nu weer iedereen aan het inplannen voor september en oktober?



Voor iedereen die nog wil gaan solliciteren; Heel veel succes.



Ik hoop jullie over een aantal weken te kunnen vertellen, dat ik mijn Wing heb behaald.



Groetjes,

Koosje.






Hoi Allemaal,





Hoe zijn jullie precies in aanmerking gekomen met KLM, hoe hebben jullie dat precies gedaan? Want ik raak echt verzeild in wat ik hier allemaal lees. Mijn vriendin is Stewardess, en ze vind het echt heel leuk, en het lijkt me superspannend dit ook te gaan doen. Zouden jullie mij wat tips willen geven over het benaderen van KLM?



Alvast bedankt!





Liesa

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven