Giro 555

06-03-2017 19:06 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer zover...honger in Afrika. Het NOS journaal maar ook het jeugdjournaal besteden er aandacht aan. Hier op het forum vond ik al wat oudere berichten, meestal niet positief.

Het is erg voor de gewone burgers maar komt het geld wel goed terecht als ik aan Giro 555 doneer vraag ik mij af.



De website van giro 555 is niet eens actueel, ik wil best geld geven maar dan aan een kleinschalige stichting die daar actief is. Ik ga even kijken welke niet bij de Samenwerkende Hulporganisaties aangesloten zijn. De site van EO Meterdaad is wel up-to-date- Wilde Ganzen helaas niet.

Ik weet niet of dit onder SPAM valt, dan hoor ik het graag want het is echt geen reclame boodschap!
quote:Fairytalelover schreef op 29 maart 2017 @ 19:06:

[...]



ik zou vooraan beginnen, zoals bij de meeste boekenMaar welk boek dan? Ik wil wat leren!
Alle reacties Link kopieren
quote:Saz schreef op 29 maart 2017 @ 19:15:

[...]





Maar welk boek dan? Ik wil wat leren!oriëntatie op geschiedenis is een goeie, van Arie Wilschut
don't forget that i'm fabulous, and you're not
quote:pejeka schreef op 29 maart 2017 @ 19:08:

[...]





Ze hebben alle keus. Men had destijds ook de keus onder het veilige bewind te blijven van Westerse landen. En onder dat bewind was er geen honger en ellende. Maar nee, onafhankelijk moest men zijn, ze konden het zelf wel. Hebben ze zelf voor gekozen. Nou, maak er dan ook wat van, zou ik zeggen.



Dus eigenlijk zeg je; eigen schuld, dikke bult?



De arrogantie!



Veilig bewind my ass. Uitbuiten en plunderen, dat is wat het 'veilige' bewind deed. En daar plukken wij nu nog de vruchten van.
quote:Fairytalelover schreef op 29 maart 2017 @ 19:17:

[...]



oriëntatie op geschiedenis is een goeie, van Arie Wilschut

Ik zal eens zoeken. Dankje.



Kun je ondertussen aangeven welk voorbeeld ik dan kan vinden waarin honger tot een succesvolle opstand geleid heeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:Saz schreef op 29 maart 2017 @ 19:19:

[...]



Ik zal eens zoeken. Dankje.



Kun je ondertussen aangeven welk voorbeeld ik dan kan vinden waarin honger tot een succesvolle opstand geleid heeft?Franse revolutie
don't forget that i'm fabulous, and you're not
Alle reacties Link kopieren
quote:Saz schreef op 29 maart 2017 @ 19:18:

[...]





Dus eigenlijk zeg je; eigen schuld, dikke bult?



De arrogantie!



Veilig bewind my ass. Uitbuiten en plunderen, dat is wat het 'veilige' bewind deed. En daar plukken wij nu nog de vruchten van.



Van uitbuiten en plunderen was in de 20e eeuw al helemaal geen sprake meer. De mensen hadden te eten, ook de inheems bevolking, toegang tot onderwijs en medische zorg, de infrastructuur stond op poten, mensen hadden werk, want het kolonialisme in de 20e eeuw is/was echt niet vergelijkbaar met de toestanden rond 1800 of 1850.



Dus op het moment dat de koloniën hun zelfstandigheid kregen, was er (zo tussen 1950 en 1960, toen de grootste stroom koloniën in Afrika onafhankelijk werd), in die landen een bloeiende industrie, was er gezondheidszorg, waren er ziekenhuizen, was er een goede infrastructuur en moderne spoorwegen, was er een bestuurlijk apparaat op poten gezet, enz. Kregen ze allemaal cadeau. Hebben ze zelf laten afzakken. Is dat ónze fout of ons probleem?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
http://www.telegraaf.nl/t ... jaren_achterhaald___.html
Alle reacties Link kopieren
quote:Ineke98 schreef op 29 maart 2017 @ 19:48:

http://www.telegraaf.nl/t ... jaren_achterhaald___.htmltelegraaf is wel hoogwaardige bron
don't forget that i'm fabulous, and you're not
Alle reacties Link kopieren
quote:Fairytalelover schreef op 29 maart 2017 @ 19:05:

[...]



ik kan nu ook wel een wikipedia link plakken van de Franse revolutie, wat schiet je ermee op?Dat het geen garantie is op revolutie
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fairytalelover schreef op 29 maart 2017 @ 19:52:

[...]



telegraaf is wel hoogwaardige bronHeb je een beter bron?? Laat ons dat zien gezien je er wel mee eens bent!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ineke98 schreef op 29 maart 2017 @ 20:03:

[...]



Heb je een beter bron?? Laat ons dat zien gezien je er wel mee eens bent!waarom zou ik, ik zeg toch dat telegraaf een hoogwaardige bron is?
don't forget that i'm fabulous, and you're not
Alle reacties Link kopieren
quote:Fairytalelover schreef op 29 maart 2017 @ 20:04:

[...]



waarom zou ik, ik zeg toch dat telegraaf een hoogwaardige bron is?Maar je zei het erg cynisch.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fairytalelover schreef op 29 maart 2017 @ 19:20:

[...]



Franse revolutieDe Franse Revolutie was een revolutie door de middenklasse. Het "hongerige volk" was figurant. Als je echt ondervoed bent heb je geen energie om in opstand te komen. Uitgehongerde mensen zijn passief, ze kunnen weinig. Het beetje energie dat ze hebben wordt besteed aan wat eten bijelkaar organiseren.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
quote:Fairytalelover schreef op 29 maart 2017 @ 19:08:

[...]



dat komt doordat we het plafond van malthus hebben doorbroken waardoor de wereldbevolking eeuwig kan doorgroeien,Het plafond van Mathus ligt dankzij de Industriele Revolutie nog ver boven de huidige wereldbevolking. Honger is nu vooral een distributieprobleem. Geen probleem van te weigig voedsel op de wereld
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
quote:oudebaas schreef op 29 maart 2017 @ 20:15:

[...]



De Franse Revolutie was een revolutie door de middenklasse. Het "hongerige volk" was figurant. Als je echt ondervoed bent heb je geen energie om in opstand te komen. Uitgehongerde mensen zijn passief, ze kunnen weinig. Het beetje energie dat ze hebben wordt besteed aan wat eten bijelkaar organiseren.



Ik wilde het net schrijven.

Kijk naar de hongerwinter, geen opstanden, geen protesten alleen rijen voor de gaarkeukens
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen jullie bij het Topic onderwerp blijven a.u.b. Op een ander forum zou het allang verwijderd zijn. Ik ben boos nu Nogwel op de Nationale actiedag als kinderen bij je aan de deur komen om zelf gebakken cupcakes te verkopen of lege flessen op te halen.

Foeiiiiiiii Viva gebruikers
Alle reacties Link kopieren
quote:Boekenwurm2016 schreef op 29 maart 2017 @ 20:32:

Kunnen jullie bij het Topic onderwerp blijven a.u.b. Op een ander forum zou het allang verwijderd zijn. Ik ben boos nu Nogwel op de Nationale actiedag als kinderen bij je aan de deur komen om zelf gebakken cupcakes te verkopen of lege flessen op te halen.

Foeiiiiiiii Viva gebruikers Dus tijd om de goede Goede Doelen te prijzen en niet de geldverslindende, ik ben 19 en heb al zoveel goede doelen gezien waar het geld in de bureaucratie verdwijnt.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 29 maart 2017 @ 19:23:

[...]





Van uitbuiten en plunderen was in de 20e eeuw al helemaal geen sprake meer. De mensen hadden te eten, ook de inheems bevolking, toegang tot onderwijs en medische zorg, de infrastructuur stond op poten, mensen hadden werk, want het kolonialisme in de 20e eeuw is/was echt niet vergelijkbaar met de toestanden rond 1800 of 1850.



Dus op het moment dat de koloniën hun zelfstandigheid kregen, was er (zo tussen 1950 en 1960, toen de grootste stroom koloniën in Afrika onafhankelijk werd), in die landen een bloeiende industrie, was er gezondheidszorg, waren er ziekenhuizen, was er een goede infrastructuur en moderne spoorwegen, was er een bestuurlijk apparaat op poten gezet, enz. Kregen ze allemaal cadeau. Hebben ze zelf laten afzakken. Is dat ónze fout of ons probleem?



Ja.

Want iemand die het niets kan schelen dat andere mensen gruwelijk leven en gruwelijk sterven mist een essentieel stuk menselijkheid.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Boekenwurm2016 schreef op 29 maart 2017 @ 20:32:

Kunnen jullie bij het Topic onderwerp blijven a.u.b. Op een ander forum zou het allang verwijderd zijn. Ik ben boos nu Nogwel op de Nationale actiedag als kinderen bij je aan de deur komen om zelf gebakken cupcakes te verkopen of lege flessen op te halen.

Foeiiiiiiii Viva gebruikers





En dus moeten we allemaal helemaal positief zijn, vanwege schattige cupcake-verkoopsters of kinderen die lege flessen ophalen?



Ik ben al 50 jaar bezig om te geven. In de jaren '60 was het al ellende, met hongersnood en zielige kindertjes en we moesten vooral állemaal geven en meedoen, want dan werd het allemaal beter.



We zijn nu 50, bijna 60 jaar verder, en er is nog niks veranderd. Nog steeds dezelfde zielige beelden van ondervoede kinders, OK, nu in kleur, destijds in zwart-wit, maar verder is er niks veranderd. Nog steeds gebedel voor waterpompen in Afrika, terwijl er in die 50 jaar inmiddels met ál dat geld dat er opgehaald is in al die jaren, op elke 100 meter van het hele Afrikaanse continent inmiddels waterpompen hadden moeten staan.



Dus ja, ik ben kritisch. Want ik geloof niet dat deze actie gaat helpen, Want over een jaar, of twee jaar, of drie jaar, of zelfs nog eerder, kunnen we wéér gaan doneren, ok, de actie heet dan misschien een beetje anders, maar het komt op hetzelfde neer.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:feow schreef op 29 maart 2017 @ 20:54:

[...]





Ja.

Want iemand die het niets kan schelen dat andere mensen gruwelijk leven en gruwelijk sterven mist een essentieel stuk menselijkheidHeb je het nu over de heersers in die landen of over de mensen hier die over de afgelopen jaren al miljarden gedoneerd hebben?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 29 maart 2017 @ 20:59:

[...]





En dus moeten we allemaal helemaal positief zijn, vanwege schattige cupcake-verkoopsters of kinderen die lege flessen ophalen?



Ik ben al 50 jaar bezig om te geven. In de jaren '60 was het al ellende, met hongersnood en zielige kindertjes en we moesten vooral állemaal geven en meedoen, want dan werd het allemaal beter.



We zijn nu 50, bijna 60 jaar verder, en er is nog niks veranderd. Nog steeds dezelfde zielige beelden van ondervoede kinders, OK, nu in kleur, destijds in zwart-wit, maar verder is er niks veranderd. Nog steeds gebedel voor waterpompen in Afrika, terwijl er in die 50 jaar inmiddels met ál dat geld dat er opgehaald is in al die jaren, op elke 100 meter van het hele Afrikaanse continent inmiddels waterpompen hadden moeten staan.



Dus ja, ik ben kritisch. Want ik geloof niet dat deze actie gaat helpen, Want over een jaar, of twee jaar, of drie jaar, of zelfs nog eerder, kunnen we wéér gaan doneren, ok, de actie heet dan misschien een beetje anders, maar het komt op hetzelfde neer.Je achternaam is niet toevallig Visser?
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 29 maart 2017 @ 21:00:

[...]



Heb je het nu over de heersers in die landen of over de mensen hier die over de afgelopen jaren al miljarden gedoneerd hebben?

Zolang we niet in een ideale wereld leven zal er periodiek noodhulp nodig zijn. Die noodhulp is er niet voor heersers, zij hebben eten genoeg, maar voor de onfortuinlijken die niks te eten hebben.

Overigens zijn het niet steeds dezelfde streken waar hongersnood heerst. Vroeger hadden we Biafra, dit is nu een redelijk welvarend gebied. We hadden de Sahel, daar draait het nu in het grootste deel ook redelijk, zelfs in oorlogsgebieden als Mali. We hadden het kerngebied van Ethiopië.. ook daar gaat het nu wel. Hetzelfde geldt voor Bangladesh, China en nog war landen. Vaak heeft die noodhulp een goede zet gegeven.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 29 maart 2017 @ 21:00:

[...]



Heb je het nu over de heersers in die landen of over de mensen hier die over de afgelopen jaren al miljarden gedoneerd hebben?Elk mens dat het niet als probleem ervaart dat andere mensen verschrikkelijk moeten leven en verschrikkelijk sterven.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Afrika is gigantisch groot. En het wordt steeds op 1 hoop gegooid, 'alweer honger in Afrika'. In het grootste deel gaat het gewoon goed. Ook bij deze extreme droogte. Ook bij misschien niet de meest stabiele overheden. Mede dankzij ontwikkelingshulp de afgelopen decennia is de landbouw er netjes op poten gezet.



Maar het probleem nu zit hem voor de vier meest getroffen landen niet alleen in teveel droogte, maar in oorlog en conflict. Mensen konden niet verbouwen en niet oogsten, verdreven door oorlog.



En voor een deel is het wel echt droogte: in een gebied heeft het al ruim drie jaar niet geregend. Drie jaar!!! Daar helpt geen beter landbouwregime aan hoor, dat is gewoon een ramp vanuit moeder natuur.



Ik snap niet hoe iemand dat onder een soort van 'eigen schuld, dikke bult'-redenering kan vatten. Je kunt als wereld toch niet wegkijken als zoiets gebeurt?!
Alle reacties Link kopieren
Pejeka ik ga niet quoten maar ik laat een enthousiast kind niet aan de deur staan en dan met lege handen wegsturen. Ik word er niet armer van als ik cupcakes koop of lege flessen meegeef. Maar in 2011 was er ook een grote giro 555 actie voor de ' Hoorn van Afrika' en nu weer. Ik geef nooit aan zo'n hypeactie waar Nederland de enige in schijnt te zijn.

Wat ik vind is dat de schrijvers hier bij het onderwerp moeten blijven en niet met feiten uit het verre verleden moeten smijten.

"Art Rooijakkers " zei in de vroege avond op het nieuws dat de hulp toch al te laat kwam maar ...'al redden we maar één kind' . ( hoewel ik me verbaas dat er daar nog steeds kinderen geboren worden als ook de moeders ondervoed zijn en dus waarschijnlijk minder vruchtbaar zijn. )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven