Het Racisme in Nederland Wat Volgens Vele Niet Bestaat!

18-11-2014 08:13 613 berichten
Heel erg jammer maar ook verbaas ik me er niet over. Nu is het wachten op de ontkenningen..





http://www.nu.nl/sport/39 ... -foto-raken-fer-diep.html



Ik kon me niet voorstellen dat dit in 2014 in Nederland voorkomt. De geplaatste teksten raken me diep", zegt Fer tegen De Telegraaf. "Ik ben verdrietig en teleurgesteld tegelijk."



De speler van Queens Park Rangers plaatste vrijdag een foto op Twitter met daarop negen 'gekleurde' spelers van het Nederlands elftal. In reacties op de foto werden de voetballers vergeleken met apen, slaven en Zwarte Pieten.



"Als voetballer krijg je vooral in de voormalige Oostbloklanden vanaf de tribunes met apengeluiden te maken", stelt de 24-jarige Fer. "Maar wat er nu is gebeurd vind ik nog erger."



"Het voelt alsof die mensen willen zeggen: jij hoort niet in het Nederlands elftal… En dat zijn waarschijnlijk de fans die het hardst stonden te juichen toen ik op het WK scoorde tegen Chili."
Alle reacties Link kopieren
Ik ken werkelijk niemand die een probleem heeft met zijn of haar huidskleur en de mijne, klaarblijkelijk lijdt niet één van mijn vrienden en kennissen aan een minderwaardigheidscomplex.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:julius schreef op 18 november 2014 @ 09:08:

[...]





Een spontane foto? Dat betekent dus dat de donkere spelers alleen met elkaar optrekken? Is dat geen ehh, racisme te noemen?Stierenpoep natuurlijk.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:Annapalona schreef op 18 november 2014 @ 08:33:

Och je bent weer terug, zolang jij vind dat blanke dames niet met donkere heren mogen daten ben je zelf een racist.Dit dus, Shaniqa. Je maakt jezelf wel onsterfelijk belachelijk met dit soort topics.
quote:sorende schreef op 18 november 2014 @ 08:18:

Wat bedoel je precies met nu is het wachten op de ontkenningen?



Denk dat iedereen die niet van racisme gediend is zich plaatsvervangend schaamt en/of schrikt.

Ik denk het niet.



Ik zou niet weten waarom ik me zou schamen voor het gedrag van racistische idioten. En als je hier van schrikt leef je echt onder een steen, sorry.
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 18 november 2014 @ 09:22:

[...]

Stierenpoep natuurlijk.



Ik vind het opvallend dat iedereen zegt dat huidskleur niet belangrijk is, maar in de praktijk ook bij het Nederlands elftal de donkere spelers optrekken met de donkere spelers en de blanke met de blanke spelers.



Dat kan je stierenpoep noemen, en ik zal ook zeker niet beweren dat ik het ook maar in de buurt van belangrijk vindt, maar ik vind het wel opvallend.
Alle reacties Link kopieren
Omdat je 1 foto ziet?



Jij denkt ook dat de prive en de story de waarheid vertellen?
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:shaniqa schreef op 18 november 2014 @ 08:23:

Het zegt iets over het klimaat in Nederland. Het gaat niet om een klein clubje. Dit clubje vertegenwoordigd hoe Nederland in elkaar zit en hoe normaal het is geworden. Men ziet het niet eens in. Dat vind ik heel triest.



Als je echt denkt dat dit kleine groepje de rest van NL vertegenwoordig spoor je niet.



Maar ja racisme bestaat en zal blijven bestaan. Er zullen altijd idioten zijn die veroordelen op uiterlijk.



Wat hier bij deze foto gezegd is is triest, heel triest. Het zegt een heleboel over de reageerders.

Maar jij bent zelf net zo. Jij bent ook een racist.

En volgens mij vindt je die slachtofferrol die je aan neemt stiekem best leuk.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 18 november 2014 @ 09:18:

[...]





Ja, dat vind ik wel. Als je weet dat al je daden onder een vergrootglas liggen, moet je ook even nadenken wat je op social media pleurt. Je hebt door je heldenrol ook een voorbeeld functie. Die spelers krijgen ook mediatrainingen he, om goed over te komen in een interview enz. Dit hoort er dan ook bij!



Hij heeft alleen een foto van teamgenoten op het net gepleurt. Waarom moet ie eerst kijken of elke mogelijke huidskleur wel op de foto staat? Wat is dat voor gekkigheid?



Die reacties waren wel een beetje wat ik van voetbalvolk verwacht. Maar dan nog kan die voetbal elke willekeurige foto plaatsen die hij gemaakt heeft, daar hoeft toch geen screening aan vooraf te gaan of alle huidskleuren wel vertegenwoordigd zijn? En andersom moet dat ook niet nodig zijn. Die reacties van dat domme racistische volk zijn het probleem en niet die foto. Je kan toch die gast niet verantwoordelijk houden voor de kutreacties op die foto? Stond ie daarna met een pistool op hun slaap gericht om dit uit hun toetsenbord te spauwen?



En TO, dit zegt helegaar niks over hoe het in Nederland is gesteld, alleen hoe het met deze koekenbakkers is gesteld. Vind jij het leuk om met de eerste de beste kutjanus over één kam geschoren te worden, ook niet waarschijnlijk. Natuurlijk is er racisme in Nederland, welk land niet? Daar valt weinig aan te ontkennen en dat doet ook niemand. Ze gaan toch de racistische roeptoeters vervolgen, dat is toch niet ontkennen? En verder is iedereen wel racistisch, etnocentrisch en seksistisch, dat zit in de mens, ook in jou, maar dat is nogal een open deur.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 18 november 2014 @ 09:45:

Omdat je 1 foto ziet?



Jij denkt ook dat de prive en de story de waarheid vertellen?



Nou ik kan me ook nog een foto herinneren van het voorjaar, waar alle donkere spelers (en RvP) samen aan tafel zaten en alle (andere) blanke spelers aan een andere tafel.



Maar dan nog, dat is toch hun keuze?
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 18 november 2014 @ 09:33:

[...]



Ik denk het niet.



Ik zou niet weten waarom ik me zou schamen voor het gedrag van racistische idioten. En als je hier van schrikt leef je echt onder een steen, sorry.



+ 1



Ik schaam me nergens voor, ik zou niet weten waarvoor andere Nederlanders hiervoor plaatsvervangende schaamte zouden moeten voelen. En schokkend is het ook niet meer, als je af en toe reacties leest op internet, zie je regelmatig dit soort bagger te voorschijn komen. Hoort bij het medium en de mens, kan je beter even doorscrollen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 18 november 2014 @ 09:51:

[...]





Nou ik kan me ook nog een foto herinneren van het voorjaar, waar alle donkere spelers (en RvP) samen aan tafel zaten en alle (andere) blanke spelers aan een andere tafel.



Maar dan nog, dat is toch hun keuze?



Natuurlijk is dat hun keuze. Ik vraag me wel af wat de reacties waren geweest als alle blanke spelers een groepsselfie hadden gepost. Dat is toch anders op de 1 of andere manier..



Ik denk dat dat het zelfde is als het feit dat je wel mag zeggen dat je een trotse zwarte man bent, maar zeggen dat je een trotse blanke man bent not done is.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens MrsSW.

Het zal potdorrie wat worden zeg dat je ook nog moet opletten of de personen op je foto wel multi culti verdeeld zijn.



Wel vind ik het mooi dat die gekken met hun eigen naam reageren. Lekker voor iedereen te zien, inclusief hun baas, wat een stuk zielig stront het is.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:eldorado schreef op 18 november 2014 @ 09:33:

[...]



Ik denk het niet.



Ik zou niet weten waarom ik me zou schamen voor het gedrag van racistische idioten. En als je hier van schrikt leef je echt onder een steen, sorry.



Nou, ik leef niet onder een steen, maar excuses aanvaard. Toch schrok ik wel, want ik zag gewoon een leuke foto van "onze jongens". Dacht nog even: ze zullen misschien wel weer zure reacties krijgen over die blije gezichten terwijl ze nou niet echt de sterren van de hemel voetballen de laatste tijd. Door de reacties eronder viel het me pas op dat er geen witte tussenstaat.



En je plaatsvervangend schamen is ook iets anders dan je schamen, voor mij dan.



En ik vind ook zeker niet dat je na moet denken over hoeveel verschillende kleuren mensen er op een foto staan. Er staan toch gewoon voetballers van het Nederlands elftal op de foto, daarmee klaar. Gaan we nu ook al aan de excuus-witte? Spaar-ze-allemaal?
quote:MrsStanleyWalker schreef op 18 november 2014 @ 09:48:

[...]





Hij heeft alleen een foto van teamgenoten op het net gepleurt. Waarom moet ie eerst kijken of elke mogelijke huidskleur wel op de foto staat? Wat is dat voor gekkigheid?



Die reacties waren wel een beetje wat ik van voetbalvolk verwacht. Maar dan nog kan die voetbal elke willekeurige foto plaatsen die hij gemaakt heeft, daar hoeft toch geen screening aan vooraf te gaan of alle huidskleuren wel vertegenwoordigd zijn? En andersom moet dat ook niet nodig zijn. Die reacties van dat domme racistische volk zijn het probleem en niet die foto. Je kan toch die gast niet verantwoordelijk houden voor de kutreacties op die foto? Stond ie daarna met een pistool op hun slaap gericht om dit uit hun toetsenbord te spauwen?



En TO, dit zegt helegaar niks over hoe het in Nederland is gesteld, alleen hoe het met deze koekenbakkers is gesteld. Vind jij het leuk om met de eerste de beste kutjanus over één kam geschoren te worden, ook niet waarschijnlijk. Natuurlijk is er racisme in Nederland, welk land niet? Daar valt weinig aan te ontkennen en dat doet ook niemand. Ze gaan toch de racistische roeptoeters vervolgen, dat is toch niet ontkennen? En verder is iedereen wel racistisch, etnocentrisch en seksistisch, dat zit in de mens, ook in jou, maar dat is nogal een open deur.



De reacties op die foto zijn ongehoord, dat vind ik ook!



Ik vind alleen dat je als BNer bij elk item dat je plaatst je jezelf zou moeten afvragen; wat wil ik hiermee? Wat kan dit ontketenen? Willem Alexander kan niks zeggen zonder dat de RVD het goedkeurt dus zo gek is enige zelfreflectie niet. Het gaat mij niet om privé dingen maar juist om die dingen die zichtbaar zijn voor de rest van de wereld. Zodra je bekend wordt, is dat in mijn ogen de keerzijde van de roem!
Maar sand, de bedoeling van onze koning en de RVD is dat onze Wim-Lex wordt beschermd en niet dom/ongepast e.d. overkomt. Met deze foto slaat Fer toch geen flater? Je aanpassen aan racisten/mensen die racistische opmerkingen maken dat is dan toch een beetje de omgekeerde wereld? Dan is het de vrijheid van meningsuiting/persvrijheid aanpassen omdat er anders superdomme mensen kwetsend op reageren.
Alle reacties Link kopieren
Wat gek dat er reacties komen op het feit dat er alleen gekleurde spelers op de foto staan.

Mensen praten/eten/sporten/lachen/delen soms graag dingen met hun landgenoten. Daar is toch niks mis mee. Ik vind dat een natuurlijk iets. Zolang je voor de rest gewoon mee doet in de maatschappij en jezelf niet afzondert, wat deze spelers ook niet doen, moet dat kunnen. Als ik b.v. op vakantie ben vind ik het zelfs prettig als ik Nederlanders tegenkom. Gewoon omdat het een vertrouwd gevoel geeft.

Alsof je daar over moet nadenken als je een foto maakt.

Echt teleurstellend dat de spelers van het Nederlands elftal dit moeten aanhoren. Ze spelen met een oranje shirt en dat moet genoeg zijn.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat een onzin dat ze hadden op moeten letten wie er op die foto stond. Als je met elkaar werkt/sport etc dan zie je na een tijdje helemaal geen kleur meer. Tenminste dat heb ik wel als ik met iemand kennis maak, dan geef ik een hand en neem die persoon op, dan sla ik op: vrouw, bruin, bril, normaal postuur of: man, blond, snor, beetje gezet en als je dan samen aan het werk gaat dan zie je dat niet meer dan denk je gewoon: oh daar is Piet of daar is Janet.

Mijn echtgenoot is van Indische afkomst en laatst was het onderwerp op een overleg op zijn werk dat men te weinig diversiteit op bepaalde posities had. Hij zat erbij en na een tijdje trok hij de aandacht en zei: nou pardon maar ik ben ook bruin hoor en ik zit wel op een bepaalde postie . Echt iedereen zat met open mond. En echt niemand had het door dus (ondanks dat je het duidelijk ziet), voor zijn collega's is hij gewoon Kees en niet die donkere jongen.

Ik denk dat als je veel met elkaar om gaat, dan vergeet je gewoon wat voor kleur iemand heeft. Ik begrijp daarom ook niet dat juist die mensen zoals Shanique die zich gediscrimineerd voelen daar zelf steeds zo de nadruk op leggen, je omgeving ziet het vaak niet eens. Zelfs mijn eigen opa, die echt onmiskenbaar een racist was (hij had dezelfde mening als Shanique dat rassen niet mogen mengen) was gek op mijn man.

Aan de andere kant heb ik het nu over voorbeelden in een kring met bekenden, ook ik merk dat man gediscrimineerd wordt in een onbekende omgeving vooral als hij niet in zijn pak is. Zo willen ze ons steevast een goedkopere auto verkopen dan we in gedachten hebben en heb ik ook met eigen ogen gezien hoe in een zwembad blijkbaar 1 badmeester speciaal voor hem was aangewezen en hem de hele tijd heeft gevolgd terwijl we aan het zwemmen waren. Ook met vliegen ondervindt hij meer problemen, terwijl hij gewoon hier geboren is en een Nederlands paspoort en naam heeft, ook zijn ouders zijn als Nederlander geboren (weliswaar in een voormalige kolonie) en zijn grootvader is als Nederlandse militair gesneuveld, maar goed dat staat niet op zijn voorhoofd, daar zie je alleen zijn kleur. Wat ik ook heb mee gemaakt is dat iemand aan mij vroeg of mijn dochter geadopteerd was. Tja om eerlijk te zijn lachen wij altijd heel erg hard om dat soort domheid.

En wat er met die foto van het Nederlands elftal gebeurd is vind ik echt heel erg, wat ik ook erg vindt en dat onderbouwt wel deels de mening van Shanique, dat men zich er niet meer voor schaamt en gewoon onder eigen naam reageert.
quote:sorende schreef op 18 november 2014 @ 10:19:

Maar sand, de bedoeling van onze koning en de RVD is dat onze Wim-Lex wordt beschermd en niet dom/ongepast e.d. overkomt. Met deze foto slaat Fer toch geen flater? Je aanpassen aan racisten/mensen die racistische opmerkingen maken dat is dan toch een beetje de omgekeerde wereld? Dan is het de vrijheid van meningsuiting/persvrijheid aanpassen omdat er anders superdomme mensen kwetsend op reageren.





Vind ik niet, door een foto van precies alleen de gekleurde 'helft' te plaatsen, maakt hij onbedoeld een soort statement. Als het een foto was van drie of vijf gekleurde spelers, was het toeval. Dit was misschien ook toeval, maar wel een ongelukkig toeval. Deze foto zou kunnen zeggen: 'Kijk ons eens, alle gekleurde spelers!' Op dat niveau mag je best even nadenken over ongelukkig toeval, vind ik.



Daarmee wil ik de opmerkingen van racistische aard niet goed praten.



Op de plaatselijke voetbalclub, haalde een foto met bierdrinkende jeugdleiders, op

het jeugdtoernooi, ook niet de publicatie op de site. Sterker nog, sindsdien is er ook een advies om als jeugdleiders in functie geen bier meer te drinken.



Voetballers zijn helden voor veel mensen, ze kiezen voor zo'n rol en daar horen consequenties bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:muurbloempje66 schreef op 18 november 2014 @ 10:23:

Wat gek dat er reacties komen op het feit dat er alleen gekleurde spelers op de foto staan.

Mensen praten/eten/sporten/lachen/delen soms graag dingen met hun landgenoten. Daar is toch niks mis mee. Ik vind dat een natuurlijk iets. Zolang je voor de rest gewoon mee doet in de maatschappij en jezelf niet afzondert, wat deze spelers ook niet doen, moet dat kunnen. Als ik b.v. op vakantie ben vind ik het zelfs prettig als ik Nederlanders tegenkom. Gewoon omdat het een vertrouwd gevoel geeft.

Alsof je daar over moet nadenken als je een foto maakt.

Echt teleurstellend dat de spelers van het Nederlands elftal dit moeten aanhoren. Ze spelen met een oranje shirt en dat moet genoeg zijn.+1
Motto’s Helpen je Niet Als het er echt op Aan Komt
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 18 november 2014 @ 10:32:

[...]





Vind ik niet, door een foto van precies alleen de gekleurde 'helft' te plaatsen, maakt hij onbedoeld een soort statement. Als het een foto was van drie of vijf gekleurde spelers, was het toeval. Dit was misschien ook toeval, maar wel een ongelukkig toeval. Deze foto zou kunnen zeggen: 'Kijk ons eens, alle gekleurde spelers!' Op dat niveau mag je best even nadenken over ongelukkig toeval, vind ik.



Vind ik niet. Ik sta zo vaak met alleen mijn blanke vriendinnen op de foto, puur toeval. Ook maar niet meer op fb zetten dan.



Het is te triest voor woorden dat je bij het plaatsen van zo'n foto moet gaan denken: misschien zijn er wel idioten die hier rasistisch op gaan reageren. Ik denk ook niet dat het ook maar 1 sec in die mannen is opgekomen.

Bij mij ook niet, verbaasd ben ik niet meer over de reacties. Zielig en triest vind ik ze wel.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:MadameQetesh schreef op 18 november 2014 @ 10:41:

[...]





Vind ik niet. Ik sta zo vaak met alleen mijn blanke vriendinnen op de foto, puur toeval. Ook maar niet meer op fb zetten dan.



Het is te triest voor woorden dat je bij het plaatsen van zo'n foto moet gaan denken: misschien zijn er wel idioten die hier rasistisch op gaan reageren. Ik denk ook niet dat het ook maar 1 sec in die mannen is opgekomen.

Bij mij ook niet, verbaasd ben ik niet meer over de reacties. Zielig en triest vind ik ze wel.Verschil is dat jij echt alleen privé handelt, en die voetballers ook vanuit hun functie van BNer
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat geen verschil maken, BN-er, geen BN-er. Ze maakte een selfie, that's it. Ik vind niet dat je met het plaatsen van een foto rekening moet gaan houden met een stel achterlijke racisten. Zpu niet weten waarom. Kan ik dan ook geen foto meer plaatsen van alleen vrouwen? Moet daar een excuusguus bijstaan om geen seksistische opmerkingen erop te krijgen?



Ik vind dat voorbeeld van Sandt2.0 van de bierdrinkende jeugdleiding een ander verhaal, die hebben wel een voorbeeldfunctie in die rol. Maar spelers van het nationaal elftal hebben geen opvoedkundige taak hier liggen wat betreft multi-culti-proof foto's te plaatsen. Als ze er nu zuipend opstonden, had je een punt gehad.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:sorende schreef op 18 november 2014 @ 10:02:

[...]





Nou, ik leef niet onder een steen, maar excuses aanvaard. Toch schrok ik wel, want ik zag gewoon een leuke foto van "onze jongens". Dacht nog even: ze zullen misschien wel weer zure reacties krijgen over die blije gezichten terwijl ze nou niet echt de sterren van de hemel voetballen de laatste tijd. Door de reacties eronder viel het me pas op dat er geen witte tussenstaat.



En je plaatsvervangend schamen is ook iets anders dan je schamen, voor mij dan.



En ik vind ook zeker niet dat je na moet denken over hoeveel verschillende kleuren mensen er op een foto staan. Er staan toch gewoon voetballers van het Nederlands elftal op de foto, daarmee klaar. Gaan we nu ook al aan de excuus-witte? Spaar-ze-allemaal?Inderdaad. Ik mis nog een vrouw op de foto, een mongooltje, een albino, een verwijfde man, een mannelijke vrouw...
Alle reacties Link kopieren
Het zou me ook niets verbazen als een anti Zwarte Piet de foto met tekst heeft geplaatst om nog meer olie op het vuur te gooien.

Maar we zien het wel als men de IP nummers op facebook en de daarbij horende adres(sen)

heeft achterhaald.
quote:muurbloempje66 schreef op 18 november 2014 @ 10:23:

Wat gek dat er reacties komen op het feit dat er alleen gekleurde spelers op de foto staan.

Mensen praten/eten/sporten/lachen/delen soms graag dingen met hun landgenoten. Daar is toch niks mis mee. Ik vind dat een natuurlijk iets. Zolang je voor de rest gewoon mee doet in de maatschappij en jezelf niet afzondert, wat deze spelers ook niet doen, moet dat kunnen. Als ik b.v. op vakantie ben vind ik het zelfs prettig als ik Nederlanders tegenkom. Gewoon omdat het een vertrouwd gevoel geeft.

Alsof je daar over moet nadenken als je een foto maakt.

Echt teleurstellend dat de spelers van het Nederlands elftal dit moeten aanhoren. Ze spelen met een oranje shirt en dat moet genoeg zijn.Wat een rare vergelijking. Ook de gekleurde spelers zijn Nederlanders en hebben daarbij niet allemaal dezelfde afkomst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven