Moeder van staatsecretaris zit in eigen urine

05-11-2014 11:06 237 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vader van staatssecretaris Volksgezondheid Martin van Rijn (PvdA) klaagt over de zorg die de demente moeder van Van Rijn krijgt van de Haagse zorgaanbieder WZH. In het Algemeen Dagblad doet de 81-jarige man zijn beklag. “Soms loopt de urine langs haar enkels”, vertelt Joop van Rijn aan de krant. Het ministerie van Volksgezondheid bevestigt tegenover Omroep West dat het om de moeder van staatssecretaris Van Rijn gaat.



Samen met zijn buurman Ben Oude Nijhuis (82), wiens vrouw ook dement is en bij WZH – een van de grotere aanbieders van ouderenzorg in de regio Den Haag – woont, vertelt Van Rijn senior zijn verhaal in de krant.



De zorgaanbieder wil niet ingaan op de kwestie. “Wij zijn in goed gesprek met de mantelzorger. Voor wat betreft de vraag over het dienstrooster: wij hebben een dienstrooster wat 24 uur per dag dekking kent waarbij medewerkers aanwezig zijn ten behoeve van meerdere bewoners. Een individuele casus kent meerdere aspecten en daar kunnen we verder niet op in gaan.”



Update 18.03 - Staatssecretaris Van Rijn laat in een reactie aan het ANP weten:





“Mijn persoonlijke situatie is mijn inspiratiebron geweest om in de politiek te gaan. Dat is geen geheim, ik heb het een paar weken na mijn aantreden in de Tweede Kamer gezegd. Dat de kwaliteit van zorg omhoog moet, wordt in heel Nederland breed gedeeld. Daarom is dat wat mij betreft de belangrijkste pijler onder de hervorming van de langdurige zorg.”
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
Deze regering denkt alleen in "gemiddelden".

De gemiddelde werkloze, de gemiddelde huizenbezitter, de gemiddelde hoeveelheid spaargeld, de gemiddelde gepensioneerde. En ook de gemiddelde oudere die zorg behoeft. Wat blijkbaar niet tot die Haagse hersens doordringt is dat er geen gemiddelden zijn. Tegenover iedere die tot de "gemiddelden" behoort, staan er 10 die daarbuiten vallen en in de ogen van deze regering simpelweg "pech hebben".

Zéker bij de zorgbehoevenden waar elk geval apart bekeken moet worden.

Ik ga steeds meer een hekel krijgen aan dit kabinet. Er is nog nooit een regering geweest die zó buiten de werkelijkheid leeft, die zo slecht luistert naar de geluiden uit het land, die zo weinig contact heeft met de werkvloer.
Alle reacties Link kopieren
[quote][message=17133969,noline]closednote schreef op 09 november 2014 @ 16:21[/



Participatie waarbij familie meehelpt is leuk maar als familie kun je niet alles doen en sommige mensen hebben heel specifieke zorg nodig waarbij een opleiding nodig is en hebben die verzorgers wel tijd om alles uit te leggen aan



Familieparticipatie, nog zo'n mooi begrip, de realiteit is nu helaas zo als vader of moeder in het verzorgingshuis komen wonen dan zie je de eerste maand geregeld nog iemand bij ze langs komen, maar dit wordt al snel veel minder. Van de 8 bewoners die ik verzorg hebben er 3 met regelmaat visite en de rest komt alleen met feestdagen een verplicht bezoekje brengen van 10 min. Heel schrijnend om te zien, familie hebben hun mond vaak vol over hoe het allemaal moet op de afdeling, maar langskomen ho maar.

Ieder half jaar is er een bespreking en wordt de familie uitgenodigd, maar sommige willen niet hiervoor langskomen, doe maar per mail.

Weinig interesse hoe het gaat, ze wonen nu toch in het verzorgingshuis, hoeven wij niets meer te doen.

Voor ziekenhuisbezoek wil fam niet mee als je het vraagt, krijg je de reactie is daar geen vrijwilliger voor. En anders ga je zelf maar mee, wel j dan laat je de andere bewoners gewoon een paar uur alleen.
ik heb het niet slecht en dat hou ik graag zo...
Vergeet niet dat in sommige gevallen familieparticipatie ook lastig is. Ik heb al eens vaker gemerkt dat mensen van alles vinden als kinderen niet naar ouders gaan. Soms is het laksheid, maar soms ook vanwege een rotjeugd, afstand oid. En, heel eerlijk, ik kom ook te weinig bij mijn oma van 93. Die weliswaar op zichzelf woont, maar alle hulp nodig heeft. Maar beste overheid: ik werk fulltime in volcontinue dienst, ik heb drie kinderen waarvan de jongste ook medisch eea mankeert, en oma woont 2 uur rijden bij mij vandaan. Ik KAN gewoonweg niet de dagelijkse of zelfs wekelijkse zorg op me nemen, hoe graag ik dit ook wil.
quote:amarna schreef op 10 november 2014 @ 15:36:

Deze regering denkt alleen in "gemiddelden".

De gemiddelde werkloze, de gemiddelde huizenbezitter, de gemiddelde hoeveelheid spaargeld, de gemiddelde gepensioneerde. En ook de gemiddelde oudere die zorg behoeft. Wat blijkbaar niet tot die Haagse hersens doordringt is dat er geen gemiddelden zijn. Tegenover iedere die tot de "gemiddelden" behoort, staan er 10 die daarbuiten vallen en in de ogen van deze regering simpelweg "pech hebben".

Zéker bij de zorgbehoevenden waar elk geval apart bekeken moet worden.

Ik ga steeds meer een hekel krijgen aan dit kabinet. Er is nog nooit een regering geweest die zó buiten de werkelijkheid leeft, die zo slecht luistert naar de geluiden uit het land, die zo weinig contact heeft met de werkvloer.Zo mee eens. Ik voel precies hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
quote:yoeljo schreef op 10 november 2014 @ 15:52:

Vergeet niet dat in sommige gevallen familieparticipatie ook lastig is. Ik heb al eens vaker gemerkt dat mensen van alles vinden als kinderen niet naar ouders gaan. Soms is het laksheid, maar soms ook vanwege een rotjeugd, afstand oid. En, heel eerlijk, ik kom ook te weinig bij mijn oma van 93. Die weliswaar op zichzelf woont, maar alle hulp nodig heeft. Maar beste overheid: ik werk fulltime in volcontinue dienst, ik heb drie kinderen waarvan de jongste ook medisch eea mankeert, en oma woont 2 uur rijden bij mij vandaan. Ik KAN gewoonweg niet de dagelijkse of zelfs wekelijkse zorg op me nemen, hoe graag ik dit ook wil.
ik heb het niet slecht en dat hou ik graag zo...
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet om het over nemen van zorg, maar een wekelijks of 2 wekelijks bezoekje van een uur lijkt me niet zo moeilijk te plannen. Het is maar waar je prioriteiten liggen. Misschien wel iedere week een paar uur langs het voetbalveld staan? Of zelf een aantal uren sporten? Of iedere avond voor de buis hangen?

Als er altijd al sprake was van niet zo'n goede band met ouders dan is het te begrijpen, maar dan niet in het verplichte jaarlijkse nieuwjaarsbezoekje je gram gaan halen bij de verzorging over hoe slecht moeder of vader er aan toe is of hoe slecht wij zorg verlenen.

De zorg kan verzorgen, maar we hebben geen kind- ouderrelatie met de bewoner. Ze hebben gewoon hun contact nodig met eigen, net zoals ze dat hadden voor ze in het verzorgingshuis kwamen wonen
ik heb het niet slecht en dat hou ik graag zo...
quote:Discodollie schreef op 10 november 2014 @ 16:31:

Het gaat niet om het over nemen van zorg, maar een wekelijks of 2 wekelijks bezoekje van een uur lijkt me niet zo moeilijk te plannen. Het is maar waar je prioriteiten liggen. Misschien wel iedere week een paar uur langs het voetbalveld staan? Of zelf een aantal uren sporten? Of iedere avond voor de buis hangen?

Als er altijd al sprake was van niet zo'n goede band met ouders dan is het te begrijpen, maar dan niet in het verplichte jaarlijkse nieuwjaarsbezoekje je gram gaan halen bij de verzorging over hoe slecht moeder of vader er aan toe is of hoe slecht wij zorg verlenen.

De zorg kan verzorgen, maar we hebben geen kind- ouderrelatie met de bewoner. Ze hebben gewoon hun contact nodig met eigen, net zoals ze dat hadden voor ze in het verzorgingshuis kwamen wonen



Ik snap wat je bedoeld, en het is natuurlijk schandalig om verhaal te halen bij mensen die de uiterste best doen om je (o)pa of (o)ma te verzorgen.



Ik zal je mijn eigen situatie schetsen. Ik ben een rijk mens, dat besef ik me maar al te goed. Want ik heb nog 1 opa en 2 opa's die allemaal in de 90 zijn en ouders. Voor de rest weinig neven of nichten. Mijn moeder heeft reuma en mijn vader heeft een herseninfarct gehad. Mijn ouders wonen op een half uurtje rijden, maar de rest woont op 2 uur rijden bij mij vandaan. Ik heb een gezin met drie kinderen, waarvan er 2 nog niet zelfstandig naar clubjes of school kunnen, die moeten dus gebracht en gehaald worden, en ja, die vinden het ook wel fijn als ik even naar een, in ons geval, hockeywedstrijd kom kijken. Ik werk zelf in volcontinuedienst. Als ik een vroege dienst heb gedraaid (van 07.00 tot 16.00) kom ik thuis, moet er gekookt worden, kinderen verzorgt, alles wat moet gebeuren met een jong gezin. Hoe moet ik dan naar opa en oma gaan? Zon bezoekje van een uurtje kost me, inclusief reistijd 5 uur, dan ben ik ver na middernacht weer thuis. En de volgende dag gaat om 5 uur weer de wekker en begint het riedeltje van voren af aan.

Ik heb vorig jaar al uren gekocht bij mijn werkgever, en die zijn allemaal opgegaan aan ziekenhuisbezoekjes van kind, ouders of opa en oma's. Nog geeneens aan leuke dingen doen met opa en oma's of met mijn ouders of kinderen. Ik heb geen enkel verlof uur meer staan dus hoop dat de laatste anderhalve maand rustig blijft, anders moet ik al verlof voor 2015 gaan aanspreken. Dus in mijn geval is de wil er zeer zeker, maar ik heb maar 1 paar handen, en ook bij mij zitten er maar 24 uur in een dag.

De buren van mijn oma's en opa zullen vast ook weleens denken dat ik een loeder van een mens ben omdat ik maar 1 keer per maand bij ze kom. Maar op afstand probeer ik er wel voor ze te zijn. Ik bel om de dag en regel een hoop administratieve dingen.



Dus zo simpel als het soms lijkt is het soms niet. Dat neemt niet weg dat personeel in verzorgingshuizen of die thuis komen, op handen gedragen moeten worden. Want ik vind het bewonderenswaardig dat deze mensen nog steeds de motivatie kunnen opbrengen, ondanks gezeik van alle kanten, het werk te blijven doen.
Alle reacties Link kopieren
In bovenstaand geval kan ik me goed verplaatsen, daar heb ik alle begrip,voor.Maar mijn ervaring is dat de bewoners welke ik verzorg allemaal familie ( broers, zussen, vrienden, kinderen) hebben wonen binnen een straal van10 kilometer, dus geen uren reistijd.

Natuurlijk zou ik het liefst zien dat ik alle tijd had om alle bewoners de aandacht te geven welke ze verdienen, maar zo is de realiteit niet en zal ook nooit zo worden, wNt dat betekend 1 op 1.

Wat ik wil aangeven is dat de zorg het nooit alleen kan doen ,maar samen met familie/ vrienden/ contacten die er voorheen ook waren voor opname in vzh.
ik heb het niet slecht en dat hou ik graag zo...
Het soort kinderen dat weinig voor ouder doet en veel schreeuwt ken ik ook. Helaas.

Zo'n type dat al 20 jaar niets uitvoert en dagelijks op visite 'zit' bij moe. Komen wij om een boterham te smeren voor moeder, denk dan maar niet dat dochterlief het overneemt. Heeft een van mijn collega's wel eens wat van gezegd, maar krijg je als antwoord daar ben jij toch voor.
Alle reacties Link kopieren
Precies Lammy, die mentaliteit inderdaad, krijg ook wel te horen als we iets vragen, ja doe het zelf maar daar wordt je voor betaald. Komen met 6 man langs en laten voor de zorg een berg afwas staan, want moe betaald ervoor



Neemt niet weg dat er ook gewone normale familieleden zijn .

En inderdaad de zorg kan beter als er meer handen aan het bed zijn en dan niet alleen in de piekuren. Wat te denken met de feestdagen, minimale bezetting en toch feestelijk hè?
ik heb het niet slecht en dat hou ik graag zo...
quote:lammy schreef op 10 november 2014 @ 17:47:

Het soort kinderen dat weinig voor ouder doet en veel schreeuwt ken ik ook. Helaas.

Zo'n type dat al 20 jaar niets uitvoert en dagelijks op visite 'zit' bij moe. Komen wij om een boterham te smeren voor moeder, denk dan maar niet dat dochterlief het overneemt. Heeft een van mijn collega's wel eens wat van gezegd, maar krijg je als antwoord daar ben jij toch voor.Omg. Doen mensen dat echt?
Inderdaad OMG. Dat is toch hartstikke arrogant en hondsbrutaal. Ik zou mij kapot schamen als ik zo was en zou dat graag te horen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Familieparticipatie kan niet altijd naar behoefte worden gegeven.

|Ik heb geen auto en mijn ouders wonen niet heel dichtbij. Bovendien werk ik vier dagen. Ik ga regelmatig extra huishoudelijke klussen bij hen doen, waar hun reguliere hulp, die van 4 uur per week is gereduceerd naar 1,5 uur, niet aan toekomt. En ik doe vaak boodschappen. Méér helpen kan praktisch gezien niet. Moet ik dan al mijn vrije tijd aan mijn ouders besteden?

Participatie houdt veel meer in dan een uurtje op zondag koffiedrinken, wat ik Martin van Rijn ooit heb horen beweren. Het gaat bijv. om dagelijks elastieken kous aantrekken en 's avonds weer uit. Helpen met douchen, etc.etc. Nu hebben mijn ouders die lichamelijke zorg nog niet nodig, maar hoe moet het als het ooit zover komt? Kan ik dan mijn baan opzeggen en mijn huis verkopen? Ik zie de toekomst met dat hemelse begrip participatiesamenleving heel somber in.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop oprecht dat er meer geld vrijkomt voor de hulp aan ouderen van nu, zéker in de verpleegtehuizen. Maar ook dat mensen van nu bewust zijn dat ze zelf zaken moeten regelen voor later. Die "gratis" huishoudelijke-/ thuishulp is niet meer vanzelfsprekend. Je wordt niet meer tot aan je graf verzorgd. De oudjes van nu waren daar vanzelfsprekend niet op voorbereid, maar het gros van de huidige babyboomers heeft echt wel de middelen om de zaken te regelen om niet als een konijn in een koplamp hun lot af te gaan zitten wachten.

Het wemelt van de ZZP-ers, er zijn zat thuiszorgmedewerkers zonder werk, zonder bureaucratisch tussenbureau kan het efficienter en ook vast goedkoper. Alleen moeten de mensen daar wel zelf achteraan. En voor de bejaarden van nu is dat misschien wat veel gevraagd, maar voor de huidige babyboomers moet dat toch mogelijk zijn om het heft wat meer in eigen hand te nemen? Of zeg ik nu wat afgrijselijks en moet ik vooral "schande!" roepen?
Alle reacties Link kopieren
Nessemeisje, maar het zijn de oudjes van nú die er mee geconfronteerd worden!

Mijn ouders hadden zelf particuliere huishoudelijke hulp bijgekocht, maar dat konden ze na een paar maanden simpelweg niet meer betalen. En zoek het dan zelf maar uit met 1,5 uur per week, wat natuurlijk onvoldoende is. Alleen al stofzuigen, wc en badkamer doen lukt nauwelijks in die tijd.

Ze zijn nu lichamelijk nog redelijk goed, maar aangezien veel verzorgingshuizen gesloten worden, is dat voor hen waarschijnlijk geen optie meer als het nodig wordt. En wat dan?



Ik ben het met je eens dat de babyboomers nog tijd hebben om hun zaakjes te regelen. Al zijn ze echt niet allemaal zo vermogend als de regering lijkt te denken. Het meeste vermogen zit in stenen en dat is niet 1,2,3 liquide te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg toch: voor nu hoop ik dat er geld bij kan komen. Maar voor de toekomst hoop ik dat mensen zich beter kunnen voorbereiden met alle kennis die we nu hebben. Ik vind het dieptriest dat de senioren van nu amper aandacht krijgen in verzorgingstehuizen en ik vind het treurig dat mensen geen 30 euro per week over hebben om een poets te kunnen betalen terwijl ze hun hele leven gewerkt hebben. Die mensen kunnen geen kant op.
Alle reacties Link kopieren
Nit alle babyboomers hebben hun hele leven (samen) gewerkt. En zijn echt niet allemaal vermogend.

30 euro per week voor een poets is minimaal.
Alle reacties Link kopieren
Niet allemaal nee, maar het zijn ook niet állemaal mensen die op of onder het minimum leven, kom zeg. Kijk maar rond op tennisclubs, golfverenigingen, etc. Tjokvol babyboomers, die midden in het leven staan en voldoende kennis en middelen hebben. Ze zitten echt niet allemaal weg te kwijnen achter de geraniums hoor.
Alle reacties Link kopieren
Dit is dan weer verbijsterend en hilarisch tegelijk;

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... l#comments



"Misschien kunt u kijken welke winkels dichterbij zijn. Dan hoeft u niet zo ver."



Ik bedoel, kom op zeg, bejaarden zijn oud, maar toch niet achterlijk?
Alle reacties Link kopieren
Iedereen schreeuwt dat de verpleeghuiszorg ondermaats is, en dat is het ook!(ik werk er) Er zijn te weinig handen aan het bed en het gaat niets eens zozeer om het wassen maar juist het toezicht en gezelschap waar geen tijd en geld voor is.

Mensen zonder familie komen niet meer buiten. Of het moet een wandelclubje zijn, die ook alleen doorgaat als er genoeg vrijwilligers voor zijn en er extra voor is betaald.



Maar als iedereen nu eens begint met zelf een uurtje per week, rond etenstijd bijvoorbeeld, te helpen , of te wandelen met iemand die nooit buiten komt. Al zouden maar een miljoen mensen dat doen... wat zou het verschil maken!

Ik weet het zou beter zijn als dit soort werk betaald wordt maar op dit moment gebeurt dat niet... en het gevolg is niet dat het betaald wordt.'. maar het gevolg is schrijnende situaties in het verpleeghuis en de zorg.



Als youp nu naast zijn, overigens terecht column, ook een uurtje per week vrijwilligerswerk gaat doen, dan maakt 'ie echt verschil.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 11 november 2014 @ 10:24:

Niet allemaal nee, maar het zijn ook niet állemaal mensen die op of onder het minimum leven, kom zeg. Kijk maar rond op tennisclubs, golfverenigingen, etc. Tjokvol babyboomers, die midden in het leven staan en voldoende kennis en middelen hebben. Ze zitten echt niet allemaal weg te kwijnen achter de geraniums hoor.



Feitelijk zeg je dan dat mensen die het zelf kunnen betalen, dat ook moeten doen. Ik ben het daar mee eens, maar dat kan op twee manieren:

1) Door het ook zelf te regelen en hun eigen hulp in te kopen

2) Door een groter deel aan eigen bijdrage te betalen en de inkoop en toedeling bij de zorginstellingen e.d. te laten.



Probleem is dat er ouderen in alle soorten en maten zijn, ook ouderen die niet meer in staat zijn hun eigen hulp te organiseren. In optie 2 zijn die er beter aan toe dan in optie 1.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Overigens is het denk ik een illusie dat je als "jongere" nu ervoor kunt zorgen dat je financieel voorbereid bent op de tijd dat je oud bent en zorg nodig hebt.



Veel babyboomers hebben inmiddels braaf 30-40 jaar aan hun pensioen gespaard. Dat leek een goede garantie op inkomen, waar je later zorg voor kunt inkopen. Maar die pensioenen zijn de laatste 5 jaar al 10% minder waard geworden doordat de overheid inflatiecorrectie verbiedt.

Veel babyboomers hebben een huis gekocht: De afgelopen jaren is een deel van de overwaarde door het instorten van de huizenprijzen verdampt.

Dan zijn er ook nog genoeg babyboomers die door de crisis werkloos geworden zijn en hun spaargeld hebben moeten aanspreken of die nooit de mogelijkheid hebben gehad om te sparen.



Vijftig jaar is een te lange tijd om er als individu op te kunnen rekenen dat de omstandigheden gelijk blijven zodat financiële keuzes die je aan het begin van je volwassen leven hebt gemaakt aan het eind lonend blijken. En te kort om op dit soort veranderingen in te kunnen spelen door bijstelling van je financiële beleid.
óu sont les neiges d'antan

quote:yoeljo schreef op 10 november 2014 @ 17:58:

[...]





Omg. Doen mensen dat echt?Ja echt waar. Ik maak geen gein. Dit zijn dan mensen waar ik het liefst zo snel mogelijk weg ben. Moeder is ook een onsympathiek mens dus appel valt niet ver van de boom.
Ik moet als verzorgende in mijn eigen tijd de was doen voor ouderen die ik verzorg. Doe ik dat niet dan heeft een oudere geen schone onderbroek.

Door beleid van gemeente vervuilen de woningen. dus kom je voor een steunkous hup hup was aanzetten. Die ga ik aan eind van mijn dienst ophangen.

En er word hier geopperd dat wij nu zelf kunnen sparen voor oude dag. Maar waar moet ik in hemelsnaam van sparen. Ben al blij nog geen schulden te hebben.

We hebben niet allemaal topsalarissen he.
Straks bij Pauw gaat het weer over de ouderenzorg. Jan Slagter zit er ook

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven