Mount Everest, wanneer stoppen we met deze waanzin?

22-05-2016 15:09 316 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.nu.nl/buitenla ... s-ziek-mount-everest.html



Ik word hier echt een beetje kwaad om. Ik vind het heel triest voor de nabestaanden van Eric Arnold, maar wanneer stoppen we eens met deze waanzin? Waarom moeten sommige mensen per se naar de top van zo'n berg om niet alleen zichzelf, maar vervolgens ook anderen in gevaar te brengen? Die lichamen moeten ook nog eens die berg af en er kunnen geen helikopters komen. Ik vind het zo gigantisch nutteloos en decadent. Wat vinden jullie?
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Mee eens. En dat je dan overal leest dat ze in ieder geval kunnen zeggen dat ze hun droom verwezenlijkt hebben. Ook zoiets stoms ... dat kunnen ze namelijk niet meer zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben er erg lang van genoten.......
Alle reacties Link kopieren
Wie zijn wij nou om te bepalen wat een ander zijn levensdoel is en wat niet? En of het dat waard is. Die man wist echt de gevaren wel.



Ik raad je de documentaire 'Meru' aan. Geeft je wellicht inzicht in de gedachtegang van klimmers.
Wat een onzin, die mensen zijn in het harnas gestorven, bij hun grootste liefhebberij.

Moet iederen dan maar als een ouwe zak in zijn stoel blijven zitten wachten op zijn dood?
Alle reacties Link kopieren
Ook mee eens. Hij had het al een keer ternauwernood overleefd, dan ga je toch niet nog een keer? Ik las net dat een vrouw uit zijn groep ook is overleden. En zoveel klimmers met bevriezingsverschijnselen, ik snap het echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Klimmers denken anders, geloof me. Ik kan het weten.
Al een account? Log dan hier in.
Volgens mij worden de lichamen lang niet altijd geborgen hoor.
Alle reacties Link kopieren
https://mpora.com/mountai ... -who-die-on-mount-everest



Nee klopt, Loca. Maar Eric Arnold heeft een verzekering afgesloten waarbij dat wel moet gebeuren.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
quote:pamelacourson schreef op 22 mei 2016 @ 15:16:

Ook mee eens. Hij had het al een keer ternauwernood overleefd, dan ga je toch niet nog een keer? Ik las net dat een vrouw uit zijn groep ook is overleden. En zoveel klimmers met bevriezingsverschijnselen, ik snap het echt niet.

Ja, ze gaan weer. Ook als hun beste klimpartner en vriend op de berg is achtergebleven.

Ze hebben een totaal andere mindset.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 22 mei 2016 @ 15:16:

Wat een onzin, die mensen zijn in het harnas gestorven, bij hun grootste liefhebberij.

Moet iederen dan maar als een ouwe zak in zijn stoel blijven zitten wachten op zijn dood?Er zit toch ook nog iets tussenin? Ga lekker reizen dan, landen zien, mooie foto's maken, whatever. Maar dit....nee, ik kan er niet bij met m'n pet.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Laat die mensen lekker klimmen als ze dat willen. Waar ikzelf dan wel weer moeite mee zou hebben is dat Sherpa's al het zware werk moeten doen en de grootste risico's lopen. Ik zou er niet mee kunnen leven als er een of meer Sherpa's om zouden komen omdat ik zo nodig een berg op wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:Loca_Loca schreef op 22 mei 2016 @ 15:16:

Volgens mij worden de lichamen lang niet altijd geborgen hoor.

De achtduizenders liggen vol met ongeborgen lichamen. En dat wil de klimmer ook. Als er wat gebeurt willen ze achterblijven op de berg.

De klimmers klimmen ook zonder moeite langs de bevroren lichamen.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat in ieder geval ergens om. Beter dan de avondvierdaagse stil leggen, omdat het ietsje te warm is en mensen wel eens onwel kunnen worden, want ja, het moet wel feel good blijven, dus iedereen moet hem uit kunnen lopen. Waar zit de uitdaging hem dan in.
quote:Pingu schreef op 22 mei 2016 @ 15:19:

[...]





Er zit toch ook nog iets tussenin? Ga lekker reizen dan, landen zien, mooie foto's maken, whatever. Maar dit....nee, ik kan er niet bij met m'n pet.Precies, jij kunt er met je pet niet bij. Deze mensen zoeken avontuur en weten precies wat de risico's zijn en hun nabestaanden ook. Dat het zo kan aflopen, weten ze van tevoren.
Alle reacties Link kopieren
quote:daantje75 schreef op 22 mei 2016 @ 15:19:

Laat die mensen lekker klimmen als ze dat willen. Waar ikzelf dan wel weer moeite mee zou hebben is dat Sherpa's al het zware werk moeten doen en de grootste risico's lopen. Ik zou er niet mee kunnen leven als er een of meer Sherpa's om zouden komen omdat ik zo nodig een berg op wil.En ook dat kunnen ze zonder moeite en sherpa's worden zeer goed betaald.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
quote:daantje75 schreef op 22 mei 2016 @ 15:19:

Laat die mensen lekker klimmen als ze dat willen. Waar ikzelf dan wel weer moeite mee zou hebben is dat Sherpa's al het zware werk moeten doen en de grootste risico's lopen. Ik zou er niet mee kunnen leven als er een of meer Sherpa's om zouden komen omdat ik zo nodig een berg op wil.Dit ook. Je had ze eens moeten horen met die Sherpa-staking een tijdje terug, verwende Westerlingen dat ze zijn.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
quote:Pingu schreef op 22 mei 2016 @ 15:19:

[...]





Er zit toch ook nog iets tussenin? Ga lekker reizen dan, landen zien, mooie foto's maken, whatever. Maar dit....nee, ik kan er niet bij met m'n pet.Nee er zit niks tussen. Je moet de denkwijze van alpineklimmers nooit naast je eigen boerenverstand leggen. Het is een slag apart.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pingu schreef op 22 mei 2016 @ 15:21:

[...]





Dit ook. Je had ze eens moeten horen met die Sherpa-staking een tijdje terug, verwende Westerlingen dat ze zijn.Jij begrijpt er duidelijk niets van.
Al een account? Log dan hier in.
Ik vind dat gezonde relatief jonge bekwame klimmers gewoon naar boven mogen. Wat ik wel vind is dat blinde klimmers, klimmers van 80 en klimmers met 1 been ofzo niet naar boven zouden mogen omdat die afhankelijk zijn van medeklimmers.

Tuurlijk ga je met meerdere klimmers omhoog in zo'n expeditie maar uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk als het fout gaat. Je moet sowieso op jezelf kunnen vetrouwen en beperkte mensen kunnen dat niet in de dodezone.
Alle reacties Link kopieren
quote:daantje75 schreef op 22 mei 2016 @ 15:19:

Laat die mensen lekker klimmen als ze dat willen. Waar ikzelf dan wel weer moeite mee zou hebben is dat Sherpa's al het zware werk moeten doen en de grootste risico's lopen. Ik zou er niet mee kunnen leven als er een of meer Sherpa's om zouden komen omdat ik zo nodig een berg op wil.



Mee eens.



Zelf willen, zelf weten en zelf het risico - en de bepakking, bagage, voedsel - dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 22 mei 2016 @ 15:21:

[...]





Precies, jij kunt er met je pet niet bij. Deze mensen zoeken avontuur en weten precies wat de risico's zijn en hun nabestaanden ook. Dat het zo kan aflopen, weten ze van tevoren.Is het dat echt waard? Om hier maar 35 jaar voor te worden? Je hele leven voor je, je ouders en vriendin in het verdriet storten?
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ze moeten toch zelf weten wat zij doen in en met hun eigen leven? Ik zie het probleem werkelijk niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 22 mei 2016 @ 15:21:

[...]



En ook dat kunnen ze zonder moeite en sherpa's worden zeer goed betaald.Ik weet dat ze goed betaald worden maar dat zij mogelijk doodgaan omdat Westerlingen zo nodig een berg op willen, daar zou ik persoonlijk niet mee kunnen leven.
wie is "we"?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven