Nu bij Radar: paardenvlees

24-03-2014 20:52 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pfff, ik word er zo naar van.



Kon het niet mee aanzien en ben maar weer achter de pc gaan zitten met de TV op een andere zender. Heeft iemand ook gekeken?



Ik snap gewoon niet dat mensen zo met dieren om kunnen gaan. Als ik dit soort programma's zie word ik erg verdrietig. Nou ja, van alle dierenleed word ik erg verdrietig.



Hopelijk bereikt deze aflevering van Radar een groot publiek en zet het mensen tot nadenken (en actie, dus niet meer die zooi eten). Moest het even van mij af schrijven, hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 25 maart 2014 @ 20:51:

[...]



Dat laatste is zo absurd en belachelijk. Ik heb daar nog nooit van gehoord. Waarom is daar geen ruchtbaarheid aangegeven? Weer een reden te meer om in ieder geval geen kalfsvlees te eten.





Ik ben altijd oprecht verbaasd over mensen die onwetend blijken te zijn over dingen die ik al Jaaarenlang weet en al jarenlang in de media spelen!



http://kassa.vara.nl/tv/a ... blank-kalfsvlees/speel/1/
Alle reacties Link kopieren
quote:tantejo schreef op 25 maart 2014 @ 07:55:

Carola; in India zijn ze gelukkig wel bezig om die kinderen, en mensen in de textielindustrie, betere leefomstandigheden te geven. Er hebben er een hoop het leven voor moeten laten, zoals we gezien hebben, maar het is een begin. Maar liever een meisje dat een jurkje moet maken, dan een vent bovenop zich heeft.... En vergeet niet dat pas in 1901 in NL de kinderarbeid werd afgeschaft.



Er valt nog een hele hoop te winnen, daarom zijn dit soort TV programma's heel belangrijk voor de bewustwording.



En wat de kleding betreft, ik doe mijn best om zo bewust mogelijk in te kopen. Ik draag bijna alleen maar vintage (maar noem het gerust tweedehands). Voor mijn man koop ik fair trade kleding en mijn zoon draagt in de EU geproduceerde en GOTS gecertificeerde kleding. Wel duur, maar de kwaliteit is super en ik verkoop het weer op MP. En zelf volg ik naailes, zodat ik straks mijn kleding zelf kan maken. (en dan koop ik ook gecertificeerde stoffen!)



Maar ik ben niet roomser dan de Paus hoor. Ik spaar schoenen (ben dol op jaren '80, dus weer tweedehands)





Gelukkig Tantjejo dat het in sommige branches al beter gaat.

Qua persoon behoor ik ook tot diegene die qua vlees voor een dubbeltje op de eerste wachtrij wilt zitten.



Voor de Bio liefhebbers die zeggen dat plofkip een inferieur stukje vlees is vergeleken met bio heb ik de volgende test!



Zelf meerdere malen uitgevoerd met verschillende stukken en soorten vlees.

Laat je man/ partner een stuk Bio kip filet kopen en een stuk plofkip filet.

Laat hem die kip schoonmaken en marineren.

Dan kom je de keuken in. Ik kon aan de gemarineerde stukjes kip niet zien wat er bio was.



Ik bak ze en warempel: ik kon niet proeven, geen verschil maken tussen plof en bio.

Voor mijn man dezelfde test op een andere dag gedaan en hij als kip liefhebber kon ook geen verschil proeven!



Persoonlijk wil ik best wel iets meer voor bio betalen, maar dan moet er wel degelijk een meerwaarde qua smaak zijn.



2x de prijs voor praktisch geen smaakverschil is mij te gortig!
Sinds ik in het Midden Oosten woon, vind ik een stuk kamelenvlees lekker. Veel lekkerder dan rund- of varkensvlees. Varkensvlees is her natuurlijk sowieso niet te verkrijgen. Maar kameel...heerlijk zeg! Het enige nadeel is dat eieren hier halal worden geslacht. Anderzijds heb ik het idee dat zelfs het rundvlees van eigen Saoedische bodem veel puurder is dan in Nederland.



Overigens kun je bij ons in de supermarkt ook veel biologische producten van boeren uit de omgeving kopen: dadels, eieren, tomaten en komkommers. Over het algemeen smaakt het eten hier veel beter
quote:liubi schreef op 26 maart 2014 @ 06:12:

Het enige nadeel is dat eieren hier halal worden geslacht.Echt?
Pff stomme ipad.



"dat er hier" moet er staan.

Zou mooi wezen, halal geslachte eieren.

Arm ei.
Alle reacties Link kopieren
@carola; je laat precies zien hoe absurt de meeste vleeseters zijn.. Perse een betere smaak willen bij hogere prijs. Daar gaat het toch niet om?? Je koopt dan geen mishandelde kip, geen vlees waar leed en bloed aan kleeft.. Niemand beweerd toch ook betere smaak an sich? Juist betere smaak omdat je weet dat het beter is (zie het zo: als jij een stuk worst in een vieze keuken laat vallen, opraapt en opeet, dan "smaakt" deze gewoon minder dan 1 die je niet hebt laten vallen. Ook al is er smaaktechnisch niets veranderd.. Gewoon het idee dat er iets mis zou kunnen zijn maakt dat het niet smaakt..)
Ik vind het altijd opvallend dat er hier zich dan een aantal dierenliedhebbers verzamelen, van wie enkelen extreem, en dat niemand meer plofkip blijkt te kopen, iedereen vegetariër blijkt of hoogstens 2x per week een stukje biologisch vlees eet.



Niemand die zich meer durft te melden dus. Nou, ik eet plofkip, vermoed ik, ik haal het iig gewoon uit de supermarkt. Is biologisch of scharrel in de aanbieding, dan haal ik dat, anders haal ik gewoon de goedkoopste kip. Ik eet niet elke dag vlees, ik denk 4x per week, ik heb huisdieren, daar ben ik gek op. Ik ben sowieso wel begaan met dierenleed hoor, dat is het niet. Het is eerder gemakzucht misschien. Vroeger een aantal jaren vegetariër geweest, nu al jaren niet meer.



Ik zie mezelf dat ook niet snel veranderen, tenzij biologisch goedkoper wordt.
quote:masque schreef op 26 maart 2014 @ 08:37:

@carola; je laat precies zien hoe absurt de meeste vleeseters zijn.. Perse een betere smaak willen bij hogere prijs. Daar gaat het toch niet om?? Je koopt dan geen mishandelde kip, geen vlees waar leed en bloed aan kleeft.. Niemand beweerd toch ook betere smaak an sich? Juist betere smaak omdat je weet dat het beter is (zie het zo: als jij een stuk worst in een vieze keuken laat vallen, opraapt en opeet, dan "smaakt" deze gewoon minder dan 1 die je niet hebt laten vallen. Ook al is er smaaktechnisch niets veranderd.. Gewoon het idee dat er iets mis zou kunnen zijn maakt dat het niet smaakt..)Geen last van, sorry. Ik merk overigens wel dat biologisch vlees lekkerder is, minder waterig. Maar dat is dan daadwerkelijk een smaakverschill, niets psychisch.
Alle reacties Link kopieren
@Carola: Wat een rare redenatie. Als je die stukjes kip nu eens NIET marineert, zul je zien dat het echt anders smaakt, of je smaakpapillen doen het niet meer goed.



@Thordis, bio kipfilet is toch helemaal niet zoveel duurder?

Misschien heb ik geluk dat in onze supermarkt ook gewoon bio wordt verkocht.



Maargoed, ik ben ook zo'n idioot die alleen bij de bio slager komt en hooguit 2x per week vlees eet. Overigens eet ik ook alleen duurzaam gevangen vis. En dat doe ik al zo sinds ik van een studiefinanciering rond kom.



Ik snap het echt niet, als je een kijkt hoe het eraan toe gaat in zo'n plofkippenfabriek, betaal ik graag een euro meer voor een stukje bio kip, en bijvoorbeeld ook de eieren haal ik alleen van "blije kip".



Daarbij, als we niet allemaal per sé elke dag vlees op ons bord zouden willen, zou dit hele probleem niet eens bestaan. Wat matiger mag best hoor, maar dat is blijkbaar heel moeilijk voor sommigen, ten koste van dierenwelzijn dus.
Computer says nooooo
quote:summer73 schreef op 26 maart 2014 @ 09:47:

Wat matiger mag best hoor, maar dat is blijkbaar heel moeilijk voor sommigen, ten koste van dierenwelzijn dus.Ik ben meer voor het plantenwelzijn: beseffen jullie wel hoe gruwelijk die miljoenen mooie levende plantjes met wortel en al uit hun vaste plekje grond worden gerukt? Hoe levende zaadjes zonder verdoving worden vermalen tot bakmeel? Daar staan jullie helemaal niet bij stil he, want het knuffelgehalte van planten, bloemen en zaden is jullie totaal onbekend, stelletje plantenbeulen!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben overigens ook benieuwd waarmee je de kip marineert, Carola?
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Wat een raar onderzoek Carola. Als je een basisprodukt gaat bewerken qua smaak is het logisch dat het hetzelfde smaakt. Je voegt immers zelf smaak toe. Biologisch smaakt van nature al veel rijker zonder toevoegingen. Daarom heb je aan minder al genoeg. Het vlees krimpt minder en vollere smaak. Van het plofvlees heb je meer nodig omdat dat krimpt in je pan als al dat water verdampt. Je betaald dus voor water. Heb je alsnog duur vlees.
Nu weet ik weer waarom wij vlees bij de boer halen.



Ongelofelijk hoe dieren moeten lijden en waarom in vredesnaam.
Alle reacties Link kopieren
En eten jullie (misschien als vleesvervanger) ook weleens soja? Enig idee hoe dat ten koste van de natuur (begroeiing aarde/ leefwereld van de dieren) gaat?

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1406933
Alle reacties Link kopieren
Klopt, Jools.



Daarbij schijnt het dat het eten van veel soja de kans op het krijgen van bepaalde hormoongevoelige kankers, zoals ovarium- en borstkanker kan vergroten.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Het is echt vreselijk hoe wij mensen met de aarde en de dieren omgaan.

Je kunt ook gewoon niets meer eten wat niet op de een of andere manier ''besmet'' is.



We verwoesten de aarde (en daarmee onszelf).
Alle reacties Link kopieren
quote:summer73 schreef op 26 maart 2014 @ 11:15:

Klopt, Jools.



Daarbij schijnt het dat het eten van veel soja de kans op het krijgen van bepaalde hormoongevoelige kankers, zoals ovarium- en borstkanker kan vergroten.



Dat is nog nooit wetenschappelijk bewezen.

Hier wat feiten over soja:

http://www.veganhealth.org/articles/soy_wth
Alle reacties Link kopieren
Verder bestaat er natuurlijk ook bio soja. Daar worden geen bossen voor gekapt.

Meeste soja is trouwens bestemd als veevoer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 26 maart 2014 @ 08:41:

Ik ben sowieso wel begaan met dierenleed hoor

dus je bent wel begaan met dierenleed maar je stimuleerd wel dit: http://www.wakkerdier.nl/ ... rt-campagne-tegen-plofkip



huh? Die rijm is niet; wat is jou defenitie van begaan dan?? Je leeft mee? "Aahhh zielig kipje, hier heb je nog een trap" "Aaah armbeest, kom laat me eens onverdooft je snavel afknippen". Zoiets? Als ik zeg dat ik begaan ben met jou hond, maar hem wel steeds schop. Dan ben ik toch niet begaan?



Je kunt niet zeggen dat je A bent en dan B doen.. De kippen worden Voor Jou mishandeld.. Dat maakt je medeplichting aan mishandeling..
Alle reacties Link kopieren
quote:geve schreef op 26 maart 2014 @ 10:02:

[...]

Ik ben meer voor het plantenwelzijn: beseffen jullie wel hoe gruwelijk die miljoenen mooie levende plantjes met wortel en al uit hun vaste plekje grond worden gerukt? Hoe levende zaadjes zonder verdoving worden vermalen tot bakmeel? Daar staan jullie helemaal niet bij stil he, want het knuffelgehalte van planten, bloemen en zaden is jullie totaal onbekend, stelletje plantenbeulen! Ik als botanist zeg hierop: Doe eens even normaal... ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:jools241 schreef op 26 maart 2014 @ 11:11:

En eten jullie (misschien als vleesvervanger) ook weleens soja? Enig idee hoe dat ten koste van de natuur (begroeiing aarde/ leefwereld van de dieren) gaat?

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1406933

nee ik eet geen soja,

maar dus omdat soja slecht is mogen dieren mishandeld worden?? Mmm beetje krom he.. de twee problemen kunnen ook naast elkaar bestaan en naast elkaar opgelost/vermeden worden...
quote:masque schreef op 26 maart 2014 @ 12:47:

Ik als botanist zeg hierop: Doe eens even normaal... ;)

Aha, meteen raak dus: dat idee had ik namelijk ook al bij jouw kreeften: hoe kun je een gevoelloos exoskelet nu vergelijken met de gevoeligheid van een huid? En hoe kun je het eten van vis of vlees linken aan de manier van slachten ervan? Volgens mij getuigt het van naïef idealisme dat dierenleed niet hoeft te bestaan. De natuur is niet lief, de natuur is wreed, naar de norm van overgevoelige mensen gemeten dan. Er bestaan ongetwijfeld sadisten die erop kicken, maar het meeste dierenleed is het gevolg van tijdsdruk: er moeten 7 miljard+ mensenmondjes gevoed worden, elke dag.



Ik als realist zeg daarop: doe eens even niet zo sentimenteel... ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:geve schreef op woensdag 26 maart 2014 15:36 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="masque in "Nu bij Radar: paardenvlees"" class="messagelink">masque schreef op 26 maart 2014 @ 12:47</a>:</b>

Ik als botanist zeg hierop: Doe eens even normaal... ;)</div></blockquote>

Aha, meteen raak dus: dat idee had ik namelijk ook al bij jouw kreeften: hoe kun je een gevoelloos exoskelet nu vergelijken met de gevoeligheid van een huid? En hoe kun je het eten van vis of vlees linken aan de manier van slachten ervan? Volgens mij getuigt het van naïef idealisme dat dierenleed niet hoeft te bestaan. De natuur is niet lief, de natuur is wreed, naar de norm van overgevoelige mensen gemeten dan. Er bestaan ongetwijfeld sadisten die erop kicken, maar het meeste dierenleed is het gevolg van tijdsdruk: er moeten 7 miljard+ mensenmondjes gevoed worden, elke dag.



Ik als realist zeg daarop: doe eens even niet zo sentimenteel... ;) "quote: masque schreef op 26 maart 2014 @ 12:47 :

Ik als botanist zeg hierop: Doe eens even normaal... ;)

Aha, meteen raak dus: dat idee had ik namelijk ook al bij jouw kreeften: hoe kun je een gevoelloos exoskelet nu vergelijken met de gevoeligheid van een huid? En hoe kun je het eten van vis of vlees linken aan de manier van slachten ervan? Volgens mij getuigt het van naïef idealisme dat dierenleed niet hoeft te bestaan. De natuur is niet lief, de natuur is wreed, naar de norm van overgevoelige mensen gemeten dan. Er bestaan ongetwijfeld sadisten die erop kicken, maar het meeste dierenleed is het gevolg van tijdsdruk: er moeten 7 miljard+ mensenmondjes gevoed worden, elke dag.



Ik als realist zeg daarop: doe eens even niet zo sentimenteel... ;)"



Jaaa want kreeften hebben idd geen zenuwbanen.. Koekoek... Gevoelloos exoskelet?? Laat me niet lachen.. Lees je eerst in voordat je zaken roept.. Jij denkt zeker ook dat goudvissen geen gevoel hebben??





En Nee dierenleed in de vorm van onnodige dierenmishandeling en mega stallen ed hoeft niet te bestaan.. Sterker nog als er geen vlees gegeten wordt is het wereldvoedsel probleem opgelost; 10% van wat die koe eet wordt maar biomassa. Geef je hem 100kg mais, dan kan maar 10kg gebruikt worden om de volgende schakel te voeden, ipv de 100kg die ook gelijk een schakel hoger kon gaan. En neeee ik zeg hiermee niet dat iedereen moet stoppen met vlees eten, minderen zal al beter zijn.



Nog een vraag: jij kijkt met droge ogen, schouders ophalend naar de uitzending van radar??



Laats zag ik bij dwdd een fragment waarbij een vrouw zei: de crisis is bij ons ook hard toegeslagen ipv 2 eten we nu maar 1 stuk vlees bij het avondeten.. En ze was serieus...
quote:masque schreef op 26 maart 2014 @ 15:48:

Jaaa want kreeften hebben idd geen zenuwbanen.. Koekoek... Gevoelloos exoskelet?? Laat me niet lachen.. Lees je eerst in voordat je zaken roept.. Jij denkt zeker ook dat goudvissen geen gevoel hebben??Ik weet waarover ik het heb: exoskelet versus huid. Volg je eigen raad eens op. quote:Nog een vraag: jij kijkt met droge ogen, schouders ophalend naar de uitzending van radar??Vast niet, maar als het niet de bedoeling is het dierenleed bij het slachten nodeloos te rekken ga ik er ook niets meer achter zoeken. Ik ben me bewust dat dierenleed bestaat maar ook dat zaken provocerend in scene kunnen worden gezet.



Ik stel alleen vast dat het anti-dierenleed-extremisme steeds verder doorslaat tot in het absurde, daarbij verliest ze gematigd bezorgde individuen zoals ikzelf dus is het maar de vraag of dat de zaak ten goede komt. Dat er anders geconsumeerd zal worden in de toekomst staat vast, maar dat zal niet gebeuren door minder dierlijke proteïnen te eten maar andere, die evolutionair verder af staan van de mens, daarom minder weerstand zullen opwekken bij de extremisten maar niet noodzakelijk minder zullen lijden.
Ik wil geen kiloknallers meer eten maar kan in mijn regio geen biologische slager vinden. Wie weet een goed adres voor biologisch vlees?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven