Steeds aangesproken worden in winkelcentra

20-12-2016 14:58 147 berichten
Ik word er niet goed van. Ik kan bijna geen centrale winkelstraat meer door zonder dat er iemand op me af rent om me over te halen tot inschrijving voor een abonnement of vaste donatie voor een goed doel. O.i.d.

Ik zie ze al van een afstand en zet dan altijd mijn "ik heb vreselijke haast en heb een pesthumeur" gezicht op terwijl ik ze resoluut voorbij loop. Vaak helpt dat maar als ze al wat beter zijn getraind lopen ze je gewoon klem.

Vandaag weer bij de uitgang van de supermarkt. Ik loop haar dus voorbij met een uitdrukking van ik heb geen zin in jou. Sta ik mijn fiets van het slot te halen, staat ze ineens naast me met haar openingsvraag. Toen kon ik me even niet meer inhouden en heb haar een beetje afgesnauwd. Tampon zat scheef zeg maar.

Djeez, waarom willen mensen een baantje hebben waarbij ze vooral mensen irriteren. Zouden die instanties en bedrijven nou echt zoveel positief resultaat hebben van deze manier van werving?
Alle reacties Link kopieren
Het zijn ook maar mensen he. Met een vriendelijk nee, dankjewel kom je echt een stuk verder.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
quote:SinDudas schreef op 20 december 2016 @ 15:27:

[...]





Oh ja, op het station ook al eens gehad idd. Ik loop daar minding my own business, krijg ik opeens de vraag: "mevrouw, wat wilde u worden toen u klein was?"



En ja als ik dan moet antwoorden omdat ze me nou eenmaal hebben klem gelopen ben ik ook altijd al lid/donateur of wat dan ook. Maar ik wou gewoon verdorie eens dat ze ermee op hielden! Soms wel 3 paren op hetzelfde drukke punt. Allemaal weer voor iets anders...Ergens gelezen in een ander topic: op de vraag wat het 3 jarige jochie wilde worden als hij later groot was; pooier
quote:zwitsal_nijntje schreef op 20 december 2016 @ 15:42:

Vreselijk in Rotterdam kreeg ik naar m'n hoofd geslingerd jij wilt niet doneren en zorgt er dus voor dat kinderen dood gaan aan kanker ja dat wil jij jij wilt dat kinderen dood gaan aan kanker."Ja hoe meer kinderen er doodgaan aan kanker, hoe beter! Ik HAAT kinderen!" en dan een vilein lachje en dooooorrrlopen. Ik zou het zo zeggen, kan mij het schelen, als ik maar van ze afkom.
Áls ze me te pakken krijgen kom ik namelijk meestal niet zo snel van ze af, want mijn nee is blijkbaar niet duidelijk genoeg.
Mijn 'nee' volstaat eigenlijk altijd. Degene die daarna toch doorgaat, negeer ik gewoon.



Ik heb wel echt een hekel aan verkopers die zeggen; 'dus u heeft niks over voor de zielige……?' Die antwoord ik met; "nee, ik niet, maar jij doet dit vast vrijwillig?"



Mijn ex was inderdaad ook zo iemand die geen nee kon zeggen. Vond ik eigenlijk zieliger voor de verkoper, want die stond een kwartier van zijn tijd te verdoen….
quote:missmisery schreef op 20 december 2016 @ 17:33:

Het zijn ook maar mensen he. Met een vriendelijk nee, dankjewel kom je echt een stuk verder.Die types die je klemlopen, stoppen echt niet bij een nee hoor.
quote:SpringDing schreef op 20 december 2016 @ 18:43:

[...]





Die types die je klemlopen, stoppen echt niet bij een nee hoor.Daarom moet je ze daarna dan ook straal negeren. Is gewoon onfatsoenlijk als ze geen nee accepteren, dus reageer je op dezelfde manier.
quote:Tzippa_ schreef op 20 december 2016 @ 18:49:

[...]





Daarom moet je ze daarna dan ook straal negeren. Is gewoon onfatsoenlijk als ze geen nee accepteren, dus reageer je op dezelfde manier.Doe ik ook hoor, maar ik reageerde op 'met een vriendelijk nee kom je een stuk verder'.
Alle reacties Link kopieren
quote:missmisery schreef op 20 december 2016 @ 17:33:

Het zijn ook maar mensen he. Met een vriendelijk nee, dankjewel kom je echt een stuk verder.

Nou mensen zijn het niet associale hufters.



Ik ben ook weggelopen trouwens met de opmerking prima dan gaat iedereen maar dood, betaal jezelf wel genoeg mocht je het zelf krijgen.



Schandalig gewoon dat ze je zo aanpraten dat het jouw schuld is dat de kinderen dood gaan
quote:makreel schreef op 20 december 2016 @ 17:09:

Dus u betaalt liever teveel mevrouw? Het maakt u helemaal niet uit dat u bij ons kunt besparen? Dat vind ik echt asociaal hoor mevrouw!

Werd me vanochtend nageroepen door de stationshal.

Ik heb de klantenservice van dit energiebedrijf gebeld en een klacht ingediend.

Denk toch niet dat zij graag willen dat het imago van hun bedrijf op deze manier door de prut wordt gesleurd.



Edit: hij zei dus wel u en mevrouw, dus da's een complimentje waard (of ik zie er echt stokoud uit).Ik gaf als antwoord: Nee, ik heb geld genoeg.
Als ze echt voor winkels staan (zoals de supermarkt) dan kun je vaak ook een klacht indienen bij de winkel zelf, vaak werkt dat ook. Vriend van mij heeft dit soort baantjes gehad en vertelde dat ze altijd per se ergens moesten staan wat niet direct voor een winkel was, want dan werden ze weggestuurd. Overigens werkt bij mij vriendelijk lachen en "nee dank je wel" ook nooit. Dus ik zeg het één keer en als ze niet ophouden dan heb ik inderdaad ook steevast een hekel aan alles, ben ik net overgestapt en weet ik het. Laatst had ik overigens een of andere verkoper aan de deur (dat denk ik ten minste, hij had stapels papieren en folders bij zich) die vroeg of mijn vader toevallig thuis was. Ik vertelde hem dat die hier niet woonde. Of mijn man dan thuis was. Tsja. Die heb ik jammer genoeg niet. Toen is hij maar weer weg gegaan. Zaken doen met vrouwen kon denk ik niet . Toch jammer dat mijn (mannelijke) huisgenoot niet thuis was



Overigens zijn de jehova's getuigen die hier af en toe langskomen juist ontzettend vriendelijk. Vragen altijd of je tijd én zin hebt om even te praten, en als je nee zegt vragen ze hoogstens nog of ze dan een foldertje mogen achterlaten.
Hier ook te pas en te onpas overal aangeklampt.



Op 't station, in de winkelstraat, aan de deur, ...



Meestal wuif ik al van "geen tijd" (lees: geen zin, maar dat snappen ze toch niet).



Tegenwoordig krijgen ze op de vraag "Mag ik iets vragen?" "Ja, maar geen geld want dat heb ik niet."

Meestal zijn ze dan redelijk verbluft en stopt het gelijk en moeten hebben ze ineens niets meer te vragen .



Laatst bij Mediamarkt overigens wel nog uitgescholden geweest.

Aangezien ze zo zielig eenzaam stond, wou ik best wel luisteren naar mevrouw haar verkoopspraatje voor een energie-merk.

Maar nee, no way dat ik bij Mediamarkt een nieuw contract afsluit.

Ik zal thuis wel vergelijken en de goedkoopste aangaan ...

Je wil echt niet weten wat voor gore scheldwoorden ik daar naar mijn hoofd geslingerd kreeg toen ik dat vriendelijk zei na haar verkoopspraatje ...

Geen reclame alleszins voor 't merk ...
Alle reacties Link kopieren
Bij ons staan ze dan ook bij het station. Zo'n onhandige plek ivm trein of bus halen. Ook al heb ik nog tijd zat roep ik altijd dat ik mijn trein moet halen en loop snel door.



Ik heb er gewoon een hekel aan. Ik vind het een iritante manier van verkopen. Kan mij ook niet voorstellen dat er mensen zijn die hierdoor wél gaan doneren.
Een paar maanden geleden had ik ook nog een mooie. Ik liep rustig door een winkelstraat, staat er ineens een vrouw met uitgestoken hand voor me. "Hallo, mag ik me even voorstellen?"

Automatisch geef je zo iemand dan een hand. En toen was het al te laat, voor ik het wist was ik in een gesprek over 'Gods Oneindige Goedheid' beland. Ze waren met zn tweeën en heel erg goed getraind om op alles wat ik zei een weerwoord te hebben. Voordat ik van ze af was waren we wel 5 minuten verder. Toen wilden ze midden op staat voor me gaan bidden en dat ging me toch echt te ver.



Maar het ergst vond ik die doortrapte truc van ze om mensen met uitgestoken hand te benaderen. Het waren nog niet eens Jehova's, die zijn de laatste tijd inderdaad wat minder agressief in hun methodes.
Doorlopen terwijl je geen interesse opmerkt, werkt hier eigenlijk altijd.



Mocht ik er eens eentje treffen met een gehoorbeschadiging die mij kennelijk niet heeft verstaan en door blijft praten of (nog lolliger) gaat vragen waarom ik niet van zijn geweldige aanbod gebruik wil maken gewoon negeren, het is niet zo ingewikkeld.



Overigens hebben de vijftigers, zestigers en zeventigers juist het meest te besteden in zijn algemeenheid.
quote:SinDudas schreef op 21 december 2016 @ 15:26:

Een paar maanden geleden had ik ook nog een mooie. Ik liep rustig door een winkelstraat, staat er ineens een vrouw met uitgestoken hand voor me. "Hallo, mag ik me even voorstellen?"

Automatisch geef je zo iemand dan een hand. En toen was het al te laat, voor ik het wist was ik in een gesprek over 'Gods Oneindige Goedheid' beland. Ze waren met zn tweeën en heel erg goed getraind om op alles wat ik zei een weerwoord te hebben. Voordat ik van ze af was waren we wel 5 minuten verder. Toen wilden ze midden op staat voor me gaan bidden en dat ging me toch echt te ver.



Maar het ergst vond ik die doortrapte truc van ze om mensen met uitgestoken hand te benaderen. Het waren nog niet eens Jehova's, die zijn de laatste tijd inderdaad wat minder agressief in hun methodes.Als ik niets te doen heb is dat een van mijn favoriete bezigheden juist, dat soort mensen vriendelijk doch compleet in een hoek lullen, tijdje geleden aan de deur gehad. Ze hadden geen antwoord meer en dropen toen af. Jammere is dat ik nu waarschijnlijk op hun 'niet aanbellen lijstje' sta, heb ze nooit meer aan de deur gehad.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hetvrijewoord schreef op 21 december 2016 @ 15:38:

Overigens hebben de vijftigers, zestigers en zeventigers juist het meest te besteden in zijn algemeenheid.



Inderdaad! Daarom is het ook zo dom dat de dames en heren marketing zich daar blijkbaar niet van bewust zijn.

Bijna alle reclamecampagnes en colportage zijn gericht op twintigers, dertigers en veertigers.

Maar misschien zijn de 50+ers wel mondiger dan de jongeren en laten ze zich niet snel iets aanpraten.
quote:Hetvrijewoord schreef op 21 december 2016 @ 15:43:

[...]





Als ik niets te doen heb is dat een van mijn favoriete bezigheden juist, dat soort mensen vriendelijk doch compleet in een hoek lullen, tijdje geleden aan de deur gehad. Ze hadden geen antwoord meer en dropen toen af. Jammere is dat ik nu waarschijnlijk op hun 'niet aanbellen lijstje' sta, heb ze nooit meer aan de deur gehad. Ik zou zo graag willen dat ik dat kon. Helaas bedenk ik meestal naderhand pas wat ik had moeten zeggen.
Hier een sticker op de deur met geen deurverkoop en geloofsovertuigers.

Vorige week ging de deurbel, vriend doet open, net 18.00 uur, eten stond klaar. En het duurde en het duurde maar.

Hij kan ook nooit afwimpelen dus laat hij ze maar doorpraten. Maar ik ben nu 38 weken zwanger dus ik liep naar de gang: schat, het eten staat klaar, we moeten zo weg, opschieten en oja jullie moeten leren lezen want heb een sticker naast de bel hangen. Zie daarbij een dikke olifant met een toeter in een huis pak voor je, vriend schaamde zich rot en verontschuldigde zich nog. Ik heb heel hard moeten lachen.
quote:elfje08 schreef op 21 december 2016 @ 16:29:

Hier een sticker op de deur met geen deurverkoop en geloofsovertuigers.

Vorige week ging de deurbel, vriend doet open, net 18.00 uur, eten stond klaar. En het duurde en het duurde maar.

Hij kan ook nooit afwimpelen dus laat hij ze maar doorpraten. Maar ik ben nu 38 weken zwanger dus ik liep naar de gang: schat, het eten staat klaar, we moeten zo weg, opschieten en oja jullie moeten leren lezen want heb een sticker naast de bel hangen. Zie daarbij een dikke olifant met een toeter in een huis pak voor je, vriend schaamde zich rot en verontschuldigde zich nog. Ik heb heel hard moeten lachen.



Doet me aan een vriendin van mij denken, die heeft ook zo'n sticker. Werd er een keer aangebeld door een of andere collectant. Ze deed de deur open en vroeg meteen of hij wellicht kwam collecteren voor de stichting analfabetisme.



Ik vond 'm wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik werd laatst ook aangesproken in het winkelcentrum. Op de vraag of hij mij een vraag mocht stellen heb ik netjes ja geantwoord, toen vroeg hij waar ik aan moest denken bij het woord mishandeling. Uuhhh pardon?? Dus ik zei:" aan een man die mij een onbeleefde vraag stelt " en toen liep ik door nadat ik hem een prettige dag had gewenst. Hij werd boos! Vloeken, tieren, kennelijk had hij dat antwoord niet verwacht, haha
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook zoooo'n hekel aan. Vroeger, toen ik nog een verlegen meisje was , liet ik ze altijd braaf hun verhaal doen (en dan bedankte ik vriendelijk). Nu vind ik het zonde van m'n tijd en roep ik meteen 'Nee, dank je!' Één keer bleef zo'n bijdehand type naast me lopen: 'Ja, maar...' Toen heb ik heel hard geroepen 'Wat begrijp je nou niet aan het woord NEE?!?!' Beetje aso, maar het hielp wel hahaha.
Winter is coming...
Ze hebben die baantjes omdat ze, net als jij, gewoon moeten werken voor hun geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:-KING- schreef op 20 december 2016 @ 15:51:

[...]



mijn vriendin kan het ook niet, die staat zo een kwartier bij de deur en dan komt ze met zo'n foldertje van de wachttoren binnen en verontschuldigt ze zich met 'maar dit was echt een hele lieve, oude man..'Ik ben ook zo als jouw vriendin... Daarom ben ik nu vaste donateur van WNF, orange babies, de dierenbescherming en heb ik een abbo op een niet nader te noemen krant...

Ben nog net geen Jehova's Getuige
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
Alle reacties Link kopieren
Ach die mensen werken ook hè? Ik zeg meestal : Nee, dankjewel. Blijkbaar heb ik een vastberaden uitstraling want ik heb geen nare ervaringen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven