Laptop wordt loeiheet joh!

01-07-2015 09:44 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ongeveer een week schakelt mijn laptop zichzelf af en toe spontaan uit.

Niet fijn, niet handig.

Op internet las ik, dat dit kan gebeuren als de laptop oververhit raakt.

Ik meteen voelen aan de achterkant, en inderdáád joh; loeiheet!



Kan ik hier zelf iets mee, of moet ik langzaam maar zeker afscheid gaan nemen van mijn trouwe schootcomputer? Ik denk dat ie een jaar of zes oud is, helemaal precies weet ik het niet.



Ik heb het idee dat het erger is als ik een bepaald spel speel via Facebook.

Kan dat, of is dat onzin?
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Even de stofzuiger op de roostertjes zetten. En als je een handige harry bent of hebt open draaien en uitblazen.
Alle reacties Link kopieren
Benieuwd wat voor spel dat is



Maar wat nina1966 zegt is het eerste wat een IT-er je zou aanraden, dus het proberen waard.
Alle reacties Link kopieren
Stofzuigen heb ik gedaan.

Het gebeurt sindsdien minder, dat wel.

Kan toeval zijn natuurlijk.



Dat opendraaien kan ik vast wel.

Zie het alleen gebeuren dat ik 'm nooit meer dicht krijg (gebaseerd op ervaringen uit het verleden )
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Zelfde gehad en inderdaad zat er teveel stof in. Stofzuigen hielp een beetje, maar we moesten hem echt open schroeven om alle stof weg te halen.
Alle reacties Link kopieren
quote:janneke44 schreef op 01 juli 2015 @ 09:55:

Benieuwd wat voor spel dat is

AlphaBetty Saga.

Ik ben verder helemáál niet verslaafd hoor...



Pas had ik een heel moeilijk level bijna gehaald, *poef*, laptop uit.

Ik zeg je: ik was niet heel gezellig daarna.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
quote:pluisje26 schreef op 01 juli 2015 @ 09:56:

Zelfde gehad en inderdaad zat er teveel stof in. Stofzuigen hielp een beetje, maar we moesten hem echt open schroeven om alle stof weg te halen.Zelf gedaan?
You don't have to fit into the format
Open schroeven en effe de stofzuiger op de ventilator.
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook zeker door dat spel komen. Dat is dan te zwaar voor een laptop en meer gemaakt voor een desktop computer. Mijn MacBook kan bijvoorbeeld Candy crush op computer ook echt niet aan
Alle reacties Link kopieren
Simpel gezegd: Als je computerchip heel veel berekeningen moet doen, wat bij spelletjes, grafisch ingewikkelde zaken, nieuwere programma's etc. al snel gebeurd, dan kost dat veel energie. Die warmte moet weg. Dus blaast er lucht langs het koel blok dat tegen de chip zit.



Stof en verstopte roosters en een vuile fan kunnen die luchtstroom doen afnemen waardoor de koeling minder wordt.



Als de buitenlucht warm is, dan is de lucht waarmee gekoeld moet worden ook warmer en kan de chip dus minder goed afkoelen. Het is nu toevallig zo'n 30°C buiten, dat is al gauw 10 graden meer dan gewoonlijk. Dus de Chip koelt minder af.



Als de chip te warm wordt, om te voorkomen dat die beschadigd raakt, schakelt die zichzelf, en dus de computer, uit.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Er bestaan ook koelmatten, zit een soort ventilatortje in. En openschroeven kan, maar pas er wel mee op. Kijk eerst eens op internet hoe je dat doet. Je kan nl. ook een en ander beschadigen.
Ik heb dit ook gehad met mijn vorige laptop, door oververhitting viel die telkens uit. Schoongemaakt en een keer weggebracht naar een handig mannetje. Maar probleem bleef terug komen. Uiteindelijk maar een nieuwe gekocht want irritatie was bij mij ook hoog als dat ding weer uit viel (en dan net midden in m'n scriptieperiode )



Ik denk dat je laptop ten einde loopt. En 6 jaar is toch al wel een behoorlijke tijd?
Oja, niet elke laptop is open te schroeven. De mijne niet, heb er een expert bij gehad, maar de fabrikant heeft het laatste stuk, van de ventilator 'dichtgekit'.
Alle reacties Link kopieren
quote:ElaineBenes schreef op 01 juli 2015 @ 10:06:

Het kan ook zeker door dat spel komen. Dat is dan te zwaar voor een laptop en meer gemaakt voor een desktop computer. Mijn MacBook kan bijvoorbeeld Candy crush op computer ook echt niet aan

Oh, dus dat is nog niet eens zo raar gedacht van mij.

Voel me terstond een stuk slimmer
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
quote:jaw schreef op 01 juli 2015 @ 10:07:

Simpel gezegd: Als je computerchip heel veel berekeningen moet doen, wat bij spelletjes, grafisch ingewikkelde zaken, nieuwere programma's etc. al snel gebeurd, dan kost dat veel energie. Die warmte moet weg. Dus blaast er lucht langs het koel blok dat tegen de chip zit.



Stof en verstopte roosters en een vuile fan kunnen die luchtstroom doen afnemen waardoor de koeling minder wordt.



Als de buitenlucht warm is, dan is de lucht waarmee gekoeld moet worden ook warmer en kan de chip dus minder goed afkoelen. Het is nu toevallig zo'n 30°C buiten, dat is al gauw 10 graden meer dan gewoonlijk. Dus de Chip koelt minder af.



Als de chip te warm wordt, om te voorkomen dat die beschadigd raakt, schakelt die zichzelf, en dus de computer, uit.

Duidelijk verhaal, dank je wel!

Je hebt er meer verstand van dan ik, daarover is geen twijfel mogelijk.



Oh, en coole avatar.

I DirkJan.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
quote:Hoezitdit schreef op 01 juli 2015 @ 10:09:

Er bestaan ook koelmatten, zit een soort ventilatortje in. En openschroeven kan, maar pas er wel mee op. Kijk eerst eens op internet hoe je dat doet. Je kan nl. ook een en ander beschadigen.

Ja precies.

Ik zie mezelf gerust die hele laptop naar de Filistijnen helpen.



Zo'n koelmat lijkt me best een goed idee.

Had er nog nooit van gehoord, maar heb even gezocht op internet.

Mocht het niet werken, kan ik er de komende dagen altijd zelf nog op gaan zitten ;)
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
quote:parquette schreef op 01 juli 2015 @ 10:10:

Ik heb dit ook gehad met mijn vorige laptop, door oververhitting viel die telkens uit. Schoongemaakt en een keer weggebracht naar een handig mannetje. Maar probleem bleef terug komen. Uiteindelijk maar een nieuwe gekocht want irritatie was bij mij ook hoog als dat ding weer uit viel (en dan net midden in m'n scriptieperiode )



Ik denk dat je laptop ten einde loopt. En 6 jaar is toch al wel een behoorlijke tijd?

Ja, dat dacht ik nog.

Je zal net bezig zijn met een belangrijk stuk.

Mijn AlphaBetty Saga is óók heel belangrijk natuurlijk, daar niet van



En ja hoor, ik mag al niet klagen met een laptop die zes jaar zonder problemen werkt.

Maar ik ben niet zo goed in afscheid nemen.
You don't have to fit into the format
Ik heb een laptop koeler en dat helpt echt. Ook mijn oude laptop bezweek af en toe onder de hitte, met die koeler bleef ie het een stuk langer doen.
Na installatie van updates kan er ook tijdelijk meer activiteit zijn op je laptop.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anyco schreef op 01 juli 2015 @ 11:01:

Ik heb een laptop koeler en dat helpt echt. Ook mijn oude laptop bezweek af en toe onder de hitte, met die koeler bleef ie het een stuk langer doen.

Dat is zo'n mat?



Ik heb nu de ventilator gericht op de laptop, maar ik waai uit m'n verschoning op deze manier.
You don't have to fit into the format
quote:Lotte35 schreef op 01 juli 2015 @ 11:22:

[...]



Dat is zo'n mat?



Ik heb nu de ventilator gericht op de laptop, maar ik waai uit m'n verschoning op deze manier.



Nee, ik heb deze



http://nl.hardware.info/n ... ze-iii-laptop-base-koeler



Maar die staat niet lekker op schoot. Ik heb de laptop altijd op een laptoptafel ik vind het verschrikkelijk om dat ding op schoot te hebben. Maar dan is deze koeler echt heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip, Anyco!



Kost zoiets?
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Ik denk die een koelmaat het probleem niet gaat oplossen, enkel dat het dan wat langer duurt voordat hij uitvalt. Schoonmaken is een goed idee, maak voor de dingen loshaalt foto's van hoe het zat.

Het beste lijkt mij het spelletje maar op je telefoon doen en op je laptop kijken naar een nieuwe.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
quote:missmisery schreef op 01 juli 2015 @ 11:43:

Ik denk die een koelmaat het probleem niet gaat oplossen, enkel dat het dan wat langer duurt voordat hij uitvalt. Schoonmaken is een goed idee, maak voor de dingen loshaalt foto's van hoe het zat.

Het beste lijkt mij het spelletje maar op je telefoon doen en op je laptop kijken naar een nieuwe.

Oké, dank je voor je reactie.

Ik stond al in de startblokken om zo'n koeler te gaan halen.

Ik ken wel een paar handige types, ik denk dat ik een van hen maar vraag om de laptop open te maken.



Wat betreft het spelletje: ik speel het ook op mijn iPad.

Veel liever zelfs, maar daar gaat het spel momenteel maar t/m level 155, en ik ben ietsje verder.

Wacht dus met smart op een update.
You don't have to fit into the format
quote:Lotte35 schreef op 01 juli 2015 @ 11:34:

Bedankt voor de tip, Anyco!



Kost zoiets?



Dat zou ik mijn man moeten vragen

Ik stuur hem even een appje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven