Negatievenscanner

22-05-2016 21:44 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dozen vol negatieven van onze kindertijd. Deze zou ik graag digitaliseren. Al een beetje gegoogled maar ik denk dat dat een prijzige aangelegenheid gaat worden als ik dit door iemand laat doen.

Een negatievenscanner aanschaffen lijkt me een betere optie. Heeft iemand ervaring met zo'n ding?

Ik ben niet bijzonder handig op de computer.

- Kun je ze dan gewoon opslaan in jpg?

- En hebben ze dan wel gewoon de 'gewone' kleuren of staan ze dan nog in negatief?

- is het een ingewikkelde klus?

- welk apparaat zal ik kopen?



Ik hoop dat iemand me kan helpen...
stefke wijzigde dit bericht op 22-05-2016 21:44
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ooit begonnen onze negatieven te scannen. Een enorm tijdrovende klus. Ja, je kunt ze opslaan als jpg en ja, je hebt dan de normale kleuren.



Mijn ervaring is echter dat de bestanden vrij slecht van kwaliteit zijn met zo'n eenvoudige scanner die je als particulier koopt. Een veel betere optie is een professionele scanner te huren voor een paar dagen en daarmee aan de slag te gaan. Daarmee bereik je wel goede resultaten, d.w.z. foto's die je desgewenst kunt (laten) afdrukken zonder al te veel kwaliteitsverlies.
Alle reacties Link kopieren
Bij de Aldi zit er deze week in de aanbieding, 3 tientjes volgens mij. Misschien het proberen waard?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Oke, dat is natuurlijk ook een optie. Had ik nog niet over nagedacht. Bedankt voor de tip!

Het zijn er nogal wat, met een paar dagen ben ik er niet ben ik bang haha.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals: aan de kwaliteit van een goedkope scanner heb je absoluut niets, daarbij zijn ze ongelooflijk traag.



Een (gehuurde) professionele scanner levert uitstekende kwaliteit, heeft ingebouwde software om beschadigingen (krasjes, stofjes) die op de negatieven zitten in het opgeslagen bestand te verwijderen en scant veel sneller.
Eens met Joyce. Zonde om van die hoge kwaliteit negatieven om te zetten in iets met te weinig pixels.

Ik heb zelf geen ervaring, maar een familielid wel, hij heeft allerlei opties geprobeerd en brengt ze nu in badges naar een professionele scanner.
Ah bedankt! Ik heb hier juist allerlei negatieven in een doos gedaan met de bedoeling te gaan scannen.
Alle reacties Link kopieren
Oke, dat wordt een professioneel apparaat huren dus. Iemand daar ervaring mee? Welke juist we of niet?
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader heeft onlangs een apparaat gekocht om te scannen. Dit apparaat kan zowel negatieven scannen als dia's. Bij negatieven schuift men de stroken in een gleuf. En dia's (die in raampjes zitten) kan men in een houder doen die men ook door een gleuf kan schuiven. Men moet wel een instelling aanpassen om te switchen van scannen van negatieven naar scannen van dia's (anders lijkt het resultaat ook op een negatief).



Er zit volgens mij een speciaal programma bij waarmee je de dia's en negatieven kunt scannen en waarbij het resultaat in de vorm van een JPG- of GIF-bestand op de computer kunt opslaan.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Welk apparaat is dit Hans? En hoe is de kwaliteit van de scans?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook net geprobeerd mij er een beetje in te verdiepen (vooral door op foto forums te zoeken naar reviews en ervaringen) en daar werd geregeld de Epson V500 genoemd, nou waren dit wat oudere topics en ondertussen zijn er al nieuwere versies. Nu zit ik er zelf aan te denken om de Epson V550 te kopen. Deze is rond de 200 euro, en het is een flatbed scanner met negatieven houder en je kan er ook middenformaat negatieven mee scannen. En omdat het een flatbed is, ook gewone foto's, en documenten dus.

Voor het digitaliseren van je archief is dat voldoende. Wil je echt grote afdrukken maken, dan zal je idd naar wat professioneler (en duurder) moeten kijken.

Ik raad je dus aan om wat rond te kijken op een fotografie forum.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie Rozepudding. Ik zal de foto's niet heel groot afdrukken. Misschien 13x18 maar vast niet groter.
Alle reacties Link kopieren
TVP



Ik ben me ook in deze materie aan het verdiepen.

Er zijn bedrijven die scannen voor €0,15 per beeld, dus voor 1000 negatieven betaal je €150.

Voor €80 heb je al een acceptabele scanner, maar handbediend en voor mijn eisen eigenlijk niet goed genoeg.



LATEN doen kost me ook geen tijd, terwijl ik verwacht als ik het zelf doe enkele dagen kwijt te zijn.



Precies om die reden ben ik huiverig een (half)automaat te huren; een weekend kost ook al gauw €150 en dan MOET ik er dat weekend mee aan de gang. Verwachte scantijd per beeld is 3 minuten volgens de specificaties. Bij 1000 beelden dus 50 uur, dat haal je al niet in een weekend.



En bovenstaand ook nog eens uitgaand van "slechts" 1000 beelden, dat zijn maar 40 rolletjes van 24 opnames. Het zou zomaar kunnen dat ik er 5000 te scannen heb!
Alle reacties Link kopieren
quote:Stefke schreef op 23 mei 2016 @ 09:27:

Welk apparaat is dit Hans? En hoe is de kwaliteit van de scans?Het is een Rollei PDF-S 250. Die maakt m.i. wel goede scans.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven