Geld & Recht alle pijlers

Waarom vinden vrouwen Bitcoin niet interessant?

02-10-2015 11:42 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi! Voor mijn Bitcoin bedrijf beantwoorden we vragen van gebruikers. Een vraag waar we al een tijd een goed antwoord voor zoeken is: Waarom vinden vrouwen Bitcoin minder interessant?



Dat is wat algemeen gesteld. Feit is dat bij Bitcoin meetups en conferenties de verhouding erg scheef is.



Bij presentaties van Joris Luyendijk van zijn boek "Dit kan niet waar zijn" over The City is er wel interesse uit de vrouwelijke hoek.



In een breder perspectief zitten we allemaal in een onhoudbaar, losgeslagen financieel systeem van banken en schulden. Bitcoin raakt als alternatief onze toekomst en is meer dan enkel nieuw digitaal geld. Die toekomst moet toch niet alleen door mannen vormgegeven worden?



Ik ben zo vrij om me op het Viva forum te begeven op zoek naar het antwoord... Wie heeft een idee?
De wereld is buiten.
Alle reacties Link kopieren
heel eerlijk... omdat ik het niet snap.

Ik heb werkelijk geen idee wat ik er mee kan, hoe het werkt en wat het voordeel er van is.

Dus dat.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
De eerste vraag die in mij opkomt is of het wel een juiste vraagstelling is? Vinden vrouwen bitcoin minder interessant als je een algemene steekproef neemt? Of is Bitcoin een subcategorie van een branche waar het publiek sowieso al meer uit mannen bestaat?



Ik denk dat als je random op de straat 100 mensen aanspreekt, dat evenveel mannen als vrouwen bitcoin maar niets vinden.
Alle reacties Link kopieren
Vrouwen vinden het sowieso irritant als je je alleen op een forum aanmeldt om marktonderzoek te doen. Zeker als in de regels duidelijk staat dat dat niet is toegestaan.
Alle reacties Link kopieren
Was bitcoin niet sowieso al gedevalueerd?

En waarom zou ik in nepgeld willen investeren?
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik liever met de Titcoin betaal.
Ik heb er nu het geld niet voor, maar wie weet... Heb voorheen ook aandelen en obligaties gehad, maar gelukkig op tijd alles weggedaan. Toch moet ik van mezelf gewoon weer instappen...



Zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat mannen zich sneller rijk rekenen? "Mijn huis is wel 7 ton waard!" op een verjaardagsfeestje en dan denk ik: als je het verkoopt wel ja... Zelfde me aandelenpakketten. Het is pas geld in waarde als je het verkocht hebt, daarvoor fictief.
Alle reacties Link kopieren
Vanwege dit soort vage geleuter:

"In een breder perspectief zitten we allemaal in een onhoudbaar, losgeslagen financieel systeem van banken en schulden. Bitcoin raakt als alternatief onze toekomst en is meer dan enkel nieuw digitaal geld"



Wat heb ik aan een Bitcoin? Leg maar eens duidelijk, helder en eenvoudig uit.
Zien vrouwen het misschien als een speeltje?

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen waar het geldzaken betreft veel risicomijdender zijn dan mannen. Aangezien er geen enkel garantiestelsel is waar bitcoins onder vallen, is het een risicovolle vorm van bezit.



Nu ben ik met je eens, na lezing van Luyendijk, dat er vrij weinig garantie zit aan ons huidige systeem, maar bitcoins, tja... Een beetje als treintjes en een bootje. The bigger the boys the bigger the toys.

Het huidige monetaire systeem is een beetje als de democratie: ondanks alle makken is er nog geen beter alternatief.
Alle reacties Link kopieren
Wij van wc eend...
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:nephthys schreef op 02 oktober 2015 @ 11:48:

De eerste vraag die in mij opkomt is of het wel een juiste vraagstelling is? Vinden vrouwen bitcoin minder interessant als je een algemene steekproef neemt? Of is Bitcoin een subcategorie van een branche waar het publiek sowieso al meer uit mannen bestaat?



Ik denk dat als je random op de straat 100 mensen aanspreekt, dat evenveel mannen als vrouwen bitcoin maar niets vinden.Dit! Zowel de meeste beleggers als de meeste "computernerds" (ik weet even geen beter woord) zijn man, de categorie mensen die beide is bestaat dus voor een nog groter deel uit mannen.
Omdat ik geen digitaal geld wil hebben en ik heb echt geen idee wat bitcoins nu precies zijn.

Ik gebruik al nooit een pinpas (behalve als ik geld van de bank moet halen), laat staan bitcoins. Ik vertrouw dergelijke programma's gewoon niet. Vind het al jammer dat mijn geld op de bank moet, het liefst zou ik alles van de bank halen en ergens goed opbergen, Maar omdat het dan ook makkelijker gestolen wordt doe ik dit niet. Dus geld op de bank vind ik al riskant genoeg, kijk maar wat er gebeurde toen de banken omvielen. De mensen met een groot vermogen konden maar een ton terugkrijgen, maar de rest van je geld is gewoon weg. Sta je dan als je een miljoen op de bank had. Doei geld. Nu heb ik bij lange na niet zoveel geld , maar toch..



Sindsdien heb ik het niet op beleggen en alles wat met digitaal geld te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
@nederhoed: Wat zijn je eerste eigen ingevingen waarom vrouwen niet of minder interesse tonen voor de bitcoin?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fraulein_Maria schreef op 02 oktober 2015 @ 11:54:

Vanwege dit soort vage geleuter:

"In een breder perspectief zitten we allemaal in een onhoudbaar, losgeslagen financieel systeem van banken en schulden. Bitcoin raakt als alternatief onze toekomst en is meer dan enkel nieuw digitaal geld"



Wat heb ik aan een Bitcoin? Leg maar eens duidelijk, helder en eenvoudig uit.



De waarde van een bitcoin kan fluctueren,daar zit geen verschil in met de euro of de dollar.

De bitcoin is een hype.

En ons financieele systeem is misschien niet ideaal,maar altijd nog beter dan dat ik met allerlei goederen moet sjouwen om deze te kunnen ruilen tegen andere goederen in een winkel.
anoniem_186199 wijzigde dit bericht op 02-10-2015 12:50
Reden: Typ hier de reden van wijziging..
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik was even gebanned... zal beter opletten in het vervolg. Fijn dat ik alsnog kan antwoorden.quote:prik schreef op 02 oktober 2015 @ 11:50:

Vrouwen vinden het sowieso irritant als je je alleen op een forum aanmeldt om marktonderzoek te doen.Sorry dat mijn post als marktonderzoek over kwam. Ik zie nu dat het dicht in de buurt kwam van de grens tussen persoonlijk en commercieel.



Dank voor jullie reacties. Ik ga lezen en reageren!
De wereld is buiten.
Alle reacties Link kopieren
quote:pommiaan schreef op 02 oktober 2015 @ 12:39:



De mensen met een groot vermogen konden maar een ton terugkrijgen, maar de rest van je geld is gewoon weg. Sta je dan als je een miljoen op de bank had. Doei geld. Nu heb ik bij lange na niet zoveel geld , maar toch..



Sindsdien heb ik het niet op beleggen en alles wat met digitaal geld te maken heeft.



Personen met een miljoen hebben dat ook niet staan bij 1 bank,maar bij meerdere.

De 100000 garantie is per bank,ongeacht het aantal rekeningen dat iemand heeft bij 1 bank.

En als de geruchten rondgaan dat het slecht gaat met een bank, kan men digitaal heel snel geld overmaken van de ene bank naar de andere.
Alle reacties Link kopieren
Een tegoed in virtuele valuta als de Bitcoin en de Litecoin valt niet onder het depositogarantiestelsel.
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 02 oktober 2015 @ 11:48:

[..] wel een juiste vraagstelling is? Vinden vrouwen bitcoin minder interessant als je een algemene steekproef neemt? Of is Bitcoin een subcategorie van een branche waar het publiek sowieso al meer uit mannen bestaat?



Ik denk dat als je random op de straat 100 mensen aanspreekt, dat evenveel mannen als vrouwen bitcoin maar niets vinden.



Dank voor je antwoord. Inderdaad is het een combinatie van financieel en techniek, waar mannen goed vertegenwoordigd zijn. En hoe dat komt, daar is vast wel wat over te vinden.



Die steekproef op straat is een goed idee. Misschien klopt mijn aanname al niet. Ik kijk nu naar wie er werkzaam in zijn, aan de gebruikerskant kan dat heel anders zijn.



Eind 2014 is zo een leuk filmpje gemaakt (niet door mij): https://www.youtube.com/watch?v=DbFgol7d2Q4
De wereld is buiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het technische verhaal wel, en begrijp ook de manier waarop het economische verhaal in elkaar zit, maar ik vind BitCoins ook niet interessant.



Hoe graag de bitcoin-fanatici het ons ook anders willen laten geloven, die dingen zijn weinig tot niets waard, omdat er geen enkele reden is waarom je bitcoins (of welke virtuele coin ook maar) niet zou omruilen voor een andere virtuele coin. De enige waarde zit hem in de aanhang die ze vandaag hebben, en de geschiedenis leert dat dat niet bepaald een betrouwbare graadmeter is.



Datzelfde geldt voor goud, maar goud heeft ten eerste veel oudere papieren (na duizenden jaren als betaalmiddel geaccepteerd te zijn, is de kans groot dat je de rest van je leven nog wel mensen zult vinden die er waarde aan hechten), en heeft goud ook nog een industriele waarde.



Bitcoins zijn een soort goud zonder geschiedenis, en zonder industriële waarde. Nu vind ik goud al een slechte investering, maar bitcoins dus helemaal.



Kan het financiële systeem instorten? Ja, dat kan. Kun je je daartegen indekken? Deels. Investeren in vastgoed, grond, grondstoffen, aandelen in bedrijven, die houden allemaal waarschijnlijk behoorlijk wat van hun waarde als je munteenheid verdwijnt. Tenzij er natuurlijk een groep mensen het bestaan van 'bezit' ontkent en jou negeert, want dan geldt gewoon het recht van de sterkste (zie eerste helft 20e eeuw in Rusland en oost-europa).



Maar bitcoins? Als het financiële systeem echt 'instort' zijn dat de eersten die eronder lijden. Want als je bitcoins niet meer om kunt zetten in iets anders, wat zijn ze dan nog waard? In een huis kun je wonen, grondstoffen kun je gebruiken, land levert eten op, bedrijven maken dingen en kunnen handel drijven en waarde toevoegen, maar bitjes op een computer?



Dan blijft er 1 reden over voor bitcoins: Faciliteren van betalingen. Daar zijn ze misschien nuttig voor. Dus je geld omzetten in bitcoins, betalen, en klaar. Maar dan zijn ze niet veel anders als een paypal-account of een chipknip: Nuttig, maar geen investering, en een goede reden om er geen cent meer op te hebben staan als dat je nodig hebt. Zo lang bitcoins ongeveer nergens de enige betaaloptie zijn (behalve voor sommige drugs en wapens, heb ik me laten vertellen), is dat geen interessant scenario voor mij nu, maar ik kan me voorstellen dat dat in de toekomst anders is. Daar heb ik ook geen moeite mee, en over dat scenario gaat mijn bovenstaande verhaal niet echt op.



Het laatste probleem: Het is te ingewikkeld. Als je het niet aan je oma kunt uitleggen, dan ga je nooit de wereld veroveren. Als de financiële crisis ons iets geleerd heeft, dan is het juist dat producten die niet uit te leggen zijn potentieel onbetrouwbaar zijn. Zelfs al is de bitcoin de beste uitvinding sinds de fietsbel, er zijn te weinig mensen die er vertrouwen in gaan stellen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:Madyn schreef op 02 oktober 2015 @ 11:53:

Zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat mannen zich sneller rijk rekenen?

Bij om me heen vragen, was dit wel de lijn: mannen interesseren zich voor status. En geld in welke vorm dan ook, draagt bij aan status.



quote:Katherina schreef op 02 oktober 2015 @ 11:55:

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen waar het geldzaken betreft veel risicomijdender zijn dan mannen. Aangezien er geen enkel garantiestelsel is waar bitcoins onder vallen, is het een risicovolle vorm van bezit.

Dat is een goede: risicomijdend. Dat herken ik goed om me heen. Het is nieuw en de waarde schommelt alle kanten op. Niet echt iets om op te bouwen. Terwijl als dat je niet tegenhoudt, je mogelijkheden ziet. Misschien inderdaad wel een speeltje...



quote:Katherina schreef op 02 oktober 2015 @ 11:55:

Het huidige monetaire systeem is een beetje als de democratie: ondanks alle makken is er nog geen beter alternatief.Laat ik mezelf nuanceren, ik zie Bitcoin als één bouwsteen voor een nieuw financieel systeem, niet als volwaardige vervanging. Voor een beter alternatief moeten we iets nieuws bouwen en stukjes uit het bestaande uitschakelen.
De wereld is buiten.
Alle reacties Link kopieren
Te ingewikkeld en ik heb geen zin om me erin te verdiepen
Alle reacties Link kopieren
Het is te abstract, veel mensen hebben liever iets waar een herkenbare waarde achter zit.

Verder kan ik weinig met het "mining" systeem, het is te willekeurig, en iets dat niks kost zal ook wel niks waard zijn.

Ik weet niet of dat een typisch vrouwelijke redenatie is trouwens.

Ik ken eigenlijk geen mensen die bitcoins interesant vinden, de mannen net zo min als de vrouwen.
Wat nephtys zegt is precies wat ik ook denk. Bitcoins vallen nog steeds onder iets onbekends uit de cyberwereld. In die wereld leven vooral mannen.



Wat handigmetgeld schrijft is een mooie omschrijving waarom er in het algemeen nog weinig interesse van/kennis over Bitcoins is, maar heeft in mijn ogen dan weer niks te maken over het verschil tussen mannen en vrouwen met betrekking tot Bc's.



Ik vind Bitcoins superinteressant, maar dan weer niet zo zeer vanwege het financiele plaatje maar gewoon om de werking an sich.



Overigens zou ik aan de twee werelden van Nepthys ook nog de criminele wereld toe kunnen voegen, toch de wereld die nu het meest echt gebruik maakt van Bc's. Ook dat is een wereld met meer mannen dan vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kastanjez schreef op 02 oktober 2015 @ 13:29:

Wat handigmetgeld schrijft is een mooie omschrijving waarom er in het algemeen nog weinig interesse van/kennis over Bitcoins is, maar heeft in mijn ogen dan weer niks te maken over het verschil tussen mannen en vrouwen met betrekking tot Bc's.

Vrouwen zijn verstandig genoeg om hun tijd daar niet aan te verspillen?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:Kastanjez schreef op 02 oktober 2015 @ 13:29:

Wat nephtys zegt is precies wat ik ook denk. Bitcoins vallen nog steeds onder iets onbekends uit de cyberwereld. In die wereld leven vooral mannen.



Wat handigmetgeld schrijft is een mooie omschrijving waarom er in het algemeen nog weinig interesse van/kennis over Bitcoins is, maar heeft in mijn ogen dan weer niks te maken over het verschil tussen mannen en vrouwen met betrekking tot Bc's.



Ik vind Bitcoins superinteressant, maar dan weer niet zo zeer vanwege het financiele plaatje maar gewoon om de werking an sich.



Overigens zou ik aan de twee werelden van Nepthys ook nog de criminele wereld toe kunnen voegen, toch de wereld die nu het meest echt gebruik maakt van Bc's. Ook dat is een wereld met meer mannen dan vrouwen.Die vind ik wel potentieel crimineel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven