Geld & Recht alle pijlers

Huurverhoging te laat

07-05-2024 09:09 68 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo.

Mijn verhuurder is te laat met zijn verhoging.

Officieel mag ik bezwaar maken en de verhoging in laten gaan op 1 augustus ipv 1 juli.

Mijn verhuurder en ik staan niet zo op goede voet.

Er zijn in het verleden al vaker dingen geweest of gezegd die niet klopten (wettelijk) waar ik hem op heb moeten wijzen.

Recent is er ook weer iets voorgevallen en ik wil die persoon gewoon zo min mogelijk zien hier.

Ik ben een nette huurder en doe er alles aan om de woning te onderhouden, ben nooit te laat met betalen en doe juist alles zo als het hoort.

Ik huur particulier maar wel sociale huur.

Mijn gevoel zit in de weg om bezwaar te maken om het maar voor de lieve vrede toch op 1 juli te betalen.

Aan de andere kant is het mijn recht ( ook mijn geld, al is het maar 1 maand verschil) en zijn fout.

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pick your battles. Het gaat om eenmalig een bedrag van maximaal een paar tientjes, daar ga je toch niet al die moeite voor door en jezelf zenuwachtig maken voor de reactie van je verhuurder?

Je recht halen is leuk, maar denk ook om je hart ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, daar heb je gelijk in.

Ik had ook bedacht om te reageren dat ik de verhoging heb ontvangen en betaal maar nog wel even als opmerking zet dat hij te laat is en volgende keer wel de 2 maanden in acht houd.
flame80 schreef:
07-05-2024 09:17
Tja, daar heb je gelijk in.

Ik had ook bedacht om te reageren dat ik de verhoging heb ontvangen en betaal maar nog wel even als opmerking zet dat hij te laat is en volgende keer wel de 2 maanden in acht houd.
Niet doen. Laten gaan. Hij is dus 1 week te laat? Om welk bedrag gaat het?
Niet die opmerking maken, daar win je niks mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niks.

Waarom wil je zo graag iets doen of zeggen? Uit eigen belang? Uit rechtvaardigheid? Omdat je het geld deze maand niet kan missen?
Alle reacties Link kopieren Quote
wanderlust schreef:
07-05-2024 09:31
Niks.

Waarom wil je zo graag iets doen of zeggen? Uit eigen belang? Uit rechtvaardigheid? Omdat je het geld deze maand niet kan missen?
Uit rechtvaardigheid ja.

In het verleden is hij ook al vaker fout geweest. Waarom moet ik als huurder wel alles netjes doen en de verhuurder niet?

Maar ik wil ook niet nog meer gezeik en daar zit het gevoel juist.

Daarom twijfel ik zo wat nou het beste is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou bezwaar maken. Je staat toch al niet zo op goede voet met hem omdat hij zich niet als goed verhuurder gedraagt. Nou, dan vind ik het normaal dat je ook grenzen stelt.

Als hij wel een goed verhuurder zou zijn geweest, dan zou ik het inderdaad laten gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
flame80 schreef:
07-05-2024 09:37
Uit rechtvaardigheid ja.

In het verleden is hij ook al vaker fout geweest. Waarom moet ik als huurder wel alles netjes doen en de verhuurder niet?

Maar ik wil ook niet nog meer gezeik en daar zit het gevoel juist.

Daarom twijfel ik zo wat nou het beste is.
alles in mij roept dan: Ga Op De Barricades!
Maar eigenlijk is niks doen een veel rustiger idee
je bent zo akelig afhankelijk van zo'n verhuurder
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het ook alleen laten gaan als het verder een goede verhuurder zou zijn en zou juist bezwaar maken als het geen goede verhuurder is.

Verplichtingen gaan twee kanten op, dat mag de verhuurder ook voelen.
I bet we could go explore the galaxy if we could stop being dicks for like five minutes
Alle reacties Link kopieren Quote
als ik het goed begrijp is de verhuurder 1 week te laat? Op een termijn van 2 maanden?

Dan lijkt bezwaar maken me meer te gaan om het principe, dan om redelijkheid. Ik ben zelf meer van het laatste, al is het maar omdat ik de energie niet heb om de wereld op te voeden volgens mijn (ook maar beperkte) maatstaven. Dus ja, pick your battles zou ik zeggen.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Is je verhuurder wel te laat? Wat staat er op de brief? De dagtekening moet 2 maanden vantevoren zijn (dus uiterlijk 30 april). Als je even terugrekent: het is nu 7 mei, aangenomen dat die brief niet vandaag voor negenen bij je bezorgd is, en omdat er op maandag 6 mei en zondag 5 mei geen post bezorgd wordt, is die brief op zijn laatst zaterdag 4 mei bij je op de deurmat gevallen. Dat is niet onwaarschijnlijk laat hoor, misschien is die brief wel voor 1 mei op de post gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
07-05-2024 09:57
alles in mij roept dan: Ga Op De Barricades!
Maar eigenlijk is niks doen een veel rustiger idee
je bent zo akelig afhankelijk van zo'n verhuurder
Volgende keer is het geen kleinigheid en voldoet de verhuurder wederom niet aan de verplichtingen die bij het verhuren komen kijken. Het kan in dit geval de rustigste oplossing lijken, maar juist voor meer problemen zorgen op langere termijn.
I bet we could go explore the galaxy if we could stop being dicks for like five minutes
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees hier ook de tweestrijd bij jullie reacties.

Afhankelijk van de verhuurder, zo voelt het. Maar ik ben net zo beschermd als elk andere huurder.

Het is maar 1 week. Andere keren wel optijd.
Maar al die andere situaties die er zijn (geweest) voelt het ook juist om bezwaar te maken.

Wat maak ik het mezelf lastig 😖
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
07-05-2024 10:03
Is je verhuurder wel te laat? Wat staat er op de brief? De dagtekening moet 2 maanden vantevoren zijn (dus uiterlijk 30 april). Als je even terugrekent: het is nu 7 mei, aangenomen dat die brief niet vandaag voor negenen bij je bezorgd is, en omdat er op maandag 6 mei en zondag 5 mei geen post bezorgd wordt, is die brief op zijn laatst zaterdag 4 mei bij je op de deurmat gevallen. Dat is niet onwaarschijnlijk laat hoor, misschien is die brief wel voor 1 mei op de post gedaan.
Hij is zeker te laat. Ik kreeg de mail gisteren rond 17:00.
Alle reacties Link kopieren Quote
flame80 schreef:
07-05-2024 10:05
Ik lees hier ook de tweestrijd bij jullie reacties.

Afhankelijk van de verhuurder, zo voelt het. Maar ik ben net zo beschermd als elk andere huurder.

Het is maar 1 week. Andere keren wel optijd.
Maar al die andere situaties die er zijn (geweest) voelt het ook juist om bezwaar te maken.

Wat maak ik het mezelf lastig 😖
De verhuurder kan helemaal niet zoveel. Huurders hebben veel bescherming in Nederland.

Het moet gewoon niet alleen maar van jouw kant komen. Een goed verhuurder zorgt dat de huurders zich prettig voelen in de woning en dat er een goede omgang is. Een mindere goede verhuurder mag best even merken dat zijn gedrag ook gevolgen heeft voor hoe de huurder zich opstelt. Dus ik zou bezwaar maken en als hij daarover klaagt zou ik hem duidelijk maken waarom jij op je strepen gaat staan.

Ik snap ook wel dat je daar eigenlijk geen zin in hebt. Maar ik denk dat als je dit laat gaan je bij de volgende keer dat hij weer over jouw grenzen heen gaat je baalt dat je dit hebt laten liggen.

En is het trouwens niet zo dat dit blijft doorwerken? Want je mag toch maar eens per jaar de huur verhogen (dus na 12 maanden denk ik dan)?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als die ene week jou zo dwars zit en het voor jou meer weegt dan al het gezeik, dan moet je bezwaar maken.

Als je het gezeik niet waard vindt, moet je het niet doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, ik zit in een soortgelijke woonsituatie en ik zou de strijd wel aangaan Zulke mensen als onaardige huisbazen mogen best wat terechte hobbels op hun pad tegenkomen. Speciaal voor mijn huisbaas heb ik een rechtsbijstandverzekering genomen en dat heeft al 2 x in mijn voordeel uitgepakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je op deze slak zout legt kan dat ook tegen je gaan werken. Ik zou het er niet op aan laten komen.
Even geen inspiratie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een slechte verhuurder werkt (bij voorbaat) al tegen je, daar is geen zout voor nodig.
I bet we could go explore the galaxy if we could stop being dicks for like five minutes
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat bij mij zou meespelen, is het een verhuurbedrijf of is het een particulier die in zijn eentje een huis verhuurt? Bij een verhuurbedrijf mag je verwachten dat ze op tijd zijn. Dat mag uiteraard bij een particulier ook maar dan kan ik mij voorstellen dat het een keer kan gebeuren. Alle voorgaande keren was de verhuurder wel op tijd dus ik zou er geen probleem van maken. Je zet alleen maar de verhouding nog meer op scherp.
Alle reacties Link kopieren Quote
De verhouding met verhuurder is al niet goed dus júist bezwaar maken want waar blijft de grens? Laten zien dat je niet met je laat sollen zodat verhuurder dat weet voor een volgende keer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou wel reageren met de opmerking dat je er van uit gaat dat de verhuurder zich de volgende keer wel aan de wettelijke termijn zal houden en vervolgens gewoon betalen.

Dan heb je je statement wel (terugvindbaar) gemaakt en verder geen nieuw conflict veroorzaakt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
TO veroorzaakt helemaal geen conflict.

Het is de verantwoordelijkheid van de verhuurder op tijd de huurverhoging door te geven (en zich als fatsoenlijke verhuurder op te stellen). Als de verhuurder niet aan dat termijn heeft voldaan, is dat niet TO's probleem.

Als TO gebruik maakt van het recht de huurverhoging dan wel op de juiste termijn in te laten gaan, ligt de fout nog steeds bij de verhuurder en kan de verhuurder er ook voor kiezen verantwoordelijkheid te nemen voor een eigen fout door de huurverhoging een maand later in te laten gaan.

Als de verhuurder dat niet doet, is het de verhuurder die een conflict veroorzaakt, niet TO.
I bet we could go explore the galaxy if we could stop being dicks for like five minutes
Alle reacties Link kopieren Quote
EnglishmaninNY schreef:
07-05-2024 11:45
TO veroorzaakt helemaal geen conflict.

Het is de verantwoordelijkheid van de verhuurder op tijd de huurverhoging door te geven (en zich als fatsoenlijke verhuurder op te stellen). Als de verhuurder niet aan dat termijn heeft voldaan, is dat niet TO's probleem.

Als TO gebruik maakt van het recht de huurverhoging dan wel op de juiste termijn in te laten gaan, ligt de fout nog steeds bij de verhuurder en kan de verhuurder er ook voor kiezen verantwoordelijkheid te nemen voor een eigen fout door de huurverhoging een maand later in te laten gaan.

Als de verhuurder dat niet doet, is het de verhuurder die een conflict veroorzaakt, niet TO.
feitelijk (of juridisch?) gezien heb je gelijk.

Maar conflict kan ook betekenen dat je last hebt van de spanning van een situatie. TO ervaart een bepaalde machteloosheid, en misschien wel respectloos of onrechtvaardigheid. Ik kan niet uit het verhaal van TO achterhalen of dat ook terecht is, dat is in ieder geval wat zij er van maakt.

In die zin in het een conflict omdat TO er een conflict van maakt. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de verhuurder dit allemaal als zakelijk beschouwt en dat wel of geen bezwaar maken van TO allemaal onderdeel uitmaakt van dezelfde zakelijkheid.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Eve schreef:
07-05-2024 10:12

En is het trouwens niet zo dat dit blijft doorwerken? Want je mag toch maar eens per jaar de huur verhogen (dus na 12 maanden denk ik dan)?
Het blijft niet doorwerken. Al zou de huurverhoging per 1 augustus of 1 september ingaan, dan mag het volgend jaar gewoon weer per 1 juli.

Er zat meer dan 12 maanden tussen de vorige huurverhogingen
Kondigt uw verhuurder de huurverhoging te laat aan? Dus niet voor 1 juli? Dan moet deze de huurverhoging uitstellen tot 1 september.
Hierna mag de huur weer omhoog op 1 juli. Tussen de 2 vorige huurverhogingen zaten namelijk meer dan 12 maanden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven