Geld & Recht alle pijlers

Huurverhoging te laat

07-05-2024 09:09 72 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo.

Mijn verhuurder is te laat met zijn verhoging.

Officieel mag ik bezwaar maken en de verhoging in laten gaan op 1 augustus ipv 1 juli.

Mijn verhuurder en ik staan niet zo op goede voet.

Er zijn in het verleden al vaker dingen geweest of gezegd die niet klopten (wettelijk) waar ik hem op heb moeten wijzen.

Recent is er ook weer iets voorgevallen en ik wil die persoon gewoon zo min mogelijk zien hier.

Ik ben een nette huurder en doe er alles aan om de woning te onderhouden, ben nooit te laat met betalen en doe juist alles zo als het hoort.

Ik huur particulier maar wel sociale huur.

Mijn gevoel zit in de weg om bezwaar te maken om het maar voor de lieve vrede toch op 1 juli te betalen.

Aan de andere kant is het mijn recht ( ook mijn geld, al is het maar 1 maand verschil) en zijn fout.

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Cochise schreef:
08-05-2024 15:23
Bij een onprettige huisbaas moet je dus wel de strijd aangaan. Iets met grenzen stellen en laten zien dat je weet wat wettelijk juist en niet juist is.
Ja? Van wie moet dat?
Al die tijd die nu al in de ergernis is gestoken, nog voor er überhaupt actie is ondernomen, had TO ook iets leuks kunnen doen.
En dan moet het feest nog beginnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Cochise schreef:
08-05-2024 15:23
Bij een onprettige huisbaas moet je dus wel de strijd aangaan. Iets met grenzen stellen en laten zien dat je weet wat wettelijk juist en niet juist is.
Ja? Van wie moet dat?
Al die tijd die nu al in de ergernis is gestoken, nog voor er überhaupt actie is ondernomen, had TO ook iets leuks kunnen doen.
En dan moet het feest nog beginnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gerbera schreef:
08-05-2024 10:00
Ik lees dit met verbazing, de verhuurder is een paar dagen te laat, het gaat om een klein bedrag en je wilt er een punt van maken?
Ja zo krijg je de relatie wel verziekt he.
1 van mijn kinderen huurt, prima relatie met de huisbaas.
En daar is t ook geven en nemen naar elkaar toe.
Maar ze helpen elkaar, is er iets stuk , ze maken t zelf en sturen een tikkie voor de kosten, wat dan binnen een half uur betaald word.
Maar als ze zo moeilijk zou doen zou de situatie snel verslechteren denk ik.
Ik zou t gelijk betalen en er geen woorden aan vuil maken (ik zou er niet eens over nagedacht hebben)
Ik zou dit niet als onrechtvaardig hebben gezien , maar als vergeten kan gebeuren, als het mij al opgevallen was trouwens.
Dat iemand hier een punt van kan maken, ik zou to niet als huurder willen
Wauw. Erg aanmatigend!
Je weet helemaal niet wat er speelt! Dat ga ik natuurlijk niet hier allemaal verkondigen.

Ik zou jou niet als huurbaas willen. Wat een hoop vergif naar mij terwijl de verhuurder juist (vaak) fout zit. Mij valt niks te verwijten.
Alle reacties Link kopieren Quote
flame80 schreef:
08-05-2024 18:56
Wauw. Erg aanmatigend!
Je weet helemaal niet wat er speelt! Dat ga ik natuurlijk niet hier allemaal verkondigen.

Ik zou jou niet als huurbaas willen. Wat een hoop vergif naar mij terwijl de verhuurder juist (vaak) fout zit. Mij valt niks te verwijten.
Idd ik weet niet wat er speelt het is maar 1 kant van het verhaal, ik denk dat de verhuurder een andere kijk op de zaak heeft.

In je openingspost vertel je dat jij alles goed doet, oa de huur op tijd betaald, dat is niet iets om jezelf voor op de borst te slaan, dat hoort gewoon zo toch?

En dan verstuurt de verhuurde een brief een paar dagen te laat en dan wil je of later betalen(de verhoging )of de verhuurder op de vingers tikken.
Ja daar vind ik wat van.
Waarom zo moeilijk doen?
Moet je er wat van zeggen?Dat maakt de situatie er toch niet beter op?
Alle reacties Link kopieren Quote
ldp schreef:
08-05-2024 17:56
Ja? Van wie moet dat?
Al die tijd die nu al in de ergernis is gestoken, nog voor er überhaupt actie is ondernomen, had TO ook iets leuks kunnen doen.
En dan moet het feest nog beginnen.
Ik heb het idee dat jij het niet wilt snappen. In zulke relaties moet je grenzen stellen anders gaat huisbaas wellicht vlg keer de huur met een veel te hoog bedrag verhogen want tja, die huurder laat het wel gebeuren.
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, de mensen die aan jou twijfelen hebben geen idee om in zo'n situatie te zitten, trek het je niet aan
Alle reacties Link kopieren Quote
Cochise schreef:
08-05-2024 21:40
Ik heb het idee dat jij het niet wilt snappen. In zulke relaties moet je grenzen stellen anders gaat huisbaas wellicht vlg keer de huur met een veel te hoog bedrag verhogen want tja, die huurder laat het wel gebeuren.
De jaarlijkse verhoging waar het nu om gaat is gewoon rechtmatig, alleen iets te laat aangekondigd (al had je hem natuurlijk kunnen zien aankomen). TO wordt dus niet benadeeld ofzo, TO is boos vanwege het principe.

Je kunt er ook voor kiezen om in te grijpen op het moment dat er echt een probleem ontstaan in plaats van uit principe.

Ik heb maar 1 leven en ik kies er voor de minuten die ik tot mijn beschikking heb zo leuk mogelijk te besteden. Dat betekent niet dat elke minuut van mijn leven leuk is, maar zaken die me nauwelijks plezier opleveren maar wel heel veel negatieve energie kosten laat ik graag aan me voorbij gaan. Je hebt zelf heel veel invloed op hoeveel tijd van je leven je aan negativiteit wilt besteden. En aangezien er al genoeg tijd op gaat aan onvermijdelijke narigheid kies ik er voor om niet te strijden voor principes die niets opleveren of wat-alsen.

Keuzes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Cochise schreef:
08-05-2024 21:42
TO, de mensen die aan jou twijfelen hebben geen idee om in zo'n situatie te zitten, trek het je niet aan
Aan TO twijfelen? Hoe kom je daar nu weer bij?
Alle reacties Link kopieren Quote
ldp schreef:
08-05-2024 22:34
De jaarlijkse verhoging waar het nu om gaat is gewoon rechtmatig, alleen iets te laat aangekondigd (al had je hem natuurlijk kunnen zien aankomen). TO wordt dus niet benadeeld ofzo, TO is boos vanwege het principe.

Je kunt er ook voor kiezen om in te grijpen op het moment dat er echt een probleem ontstaan in plaats van uit principe.

Ik heb maar 1 leven en ik kies er voor de minuten die ik tot mijn beschikking heb zo leuk mogelijk te besteden. Dat betekent niet dat elke minuut van mijn leven leuk is, maar zaken die me nauwelijks plezier opleveren maar wel heel veel negatieve energie kosten laat ik graag aan me voorbij gaan. Je hebt zelf heel veel invloed op hoeveel tijd van je leven je aan negativiteit wilt besteden. En aangezien er al genoeg tijd op gaat aan onvermijdelijke narigheid kies ik er voor om niet te strijden voor principes die niets opleveren of wat-alsen.

Keuzes.
Zo ingewikkeld is het anders niet: je schakelt gewoon je rechtsbijstandverzekering in. Kost wat tijd om mail te sturen en stukken aan te leveren, dat is alles.
Dat jij je principes zo makkelijk aan de kant zet wil niet zeggen dat andere mensen dat ook moeten doen.
Daarbij kan het zeer bevredigend zijn om te zorgen dat de wet wordt nageleefd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Cochise schreef:
09-05-2024 00:49
Zo ingewikkeld is het anders niet: je schakelt gewoon je rechtsbijstandverzekering in. Kost wat tijd om mail te sturen en stukken aan te leveren, dat is alles.
Dat jij je principes zo makkelijk aan de kant zet wil niet zeggen dat andere mensen dat ook moeten doen.
Daarbij kan het zeer bevredigend zijn om te zorgen dat de wet wordt nageleefd.
Nee joh, je stuurt gewoon een brief waarin je aangeeft dat het huurverhogingsvoorstel niet aan de voorwaarden voldoet. Voorbeeldbrieven te over. Grote kans, dat verhuurder dat accepteert. Zo niet, is de volgende stap de huurcommissie. En die geeft je 100% gelijk. Dus de €25 ofzoiets, die dat kost, zijn dan voor rekening van verhuurder.
Maar nogmaals, de grootste kans is dat hij je weigering accepteert en je een nieuw voorstel doet.
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
ldp schreef:
08-05-2024 22:34
De jaarlijkse verhoging waar het nu om gaat is gewoon rechtmatig, alleen iets te laat aangekondigd (al had je hem natuurlijk kunnen zien aankomen). TO wordt dus niet benadeeld ofzo, TO is boos vanwege het principe.

Je kunt er ook voor kiezen om in te grijpen op het moment dat er echt een probleem ontstaan in plaats van uit principe.

Ik heb maar 1 leven en ik kies er voor de minuten die ik tot mijn beschikking heb zo leuk mogelijk te besteden. Dat betekent niet dat elke minuut van mijn leven leuk is, maar zaken die me nauwelijks plezier opleveren maar wel heel veel negatieve energie kosten laat ik graag aan me voorbij gaan. Je hebt zelf heel veel invloed op hoeveel tijd van je leven je aan negativiteit wilt besteden. En aangezien er al genoeg tijd op gaat aan onvermijdelijke narigheid kies ik er voor om niet te strijden voor principes die niets opleveren of wat-alsen.

Keuzes.
Ik besteed mijn kostbare tijd ook liever aan andere zaken.

Maar ik ben mensen die wel op hun strepen gaan staan zeer erkentelijk. Zonder die mensen zou het er voor mij ook slechter uit zien. Principiële mensen halen de kastanjes uit het vuur. Dat betreft grote en kleine onderwerpen.

Iets meer respect voor de principes van anderen kan geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gerbera schreef:
08-05-2024 19:24
Idd ik weet niet wat er speelt het is maar 1 kant van het verhaal, ik denk dat de verhuurder een andere kijk op de zaak heeft.

In je openingspost vertel je dat jij alles goed doet, oa de huur op tijd betaald, dat is niet iets om jezelf voor op de borst te slaan, dat hoort gewoon zo toch?

En dan verstuurt de verhuurde een brief een paar dagen te laat en dan wil je of later betalen(de verhoging )of de verhuurder op de vingers tikken.
Ja daar vind ik wat van.
Waarom zo moeilijk doen?
Moet je er wat van zeggen?Dat maakt de situatie er toch niet beter op?
Het 'hoort net zo goed zo' dat die verhuurder die brief gewoon op tijd stuurt. Dat is namelijk de wet.

Of is het ook prima als TO de huur te laat betaalt?

Ik sta hier zelf ook pragmatisch in en zou mijn verhuurder er niet op aanspreken, maar het is een beetje flauwekul (en inderdaad aanmatigend) om er 'wat van te vinden' als TO de verhuurder wel wil aanspreken.

Dat de verhuurder een andere kijk heeft op de zaak is ook volstrekt irrelevant. Hij is gewoon te laat.
siri wijzigde dit bericht op 09-05-2024 01:13
5.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Voorbeeld brief te downloaden op deze pagina onder het kopje bezwaar indienen

https://www.actiumwonen.nl/faq/?id=5f92 ... 155ddb0629
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladyday21 schreef:
09-05-2024 00:56
Nee joh, je stuurt gewoon een brief waarin je aangeeft dat het huurverhogingsvoorstel niet aan de voorwaarden voldoet. Voorbeeldbrieven te over. Grote kans, dat verhuurder dat accepteert. Zo niet, is de volgende stap de huurcommissie. En die geeft je 100% gelijk. Dus de €25 ofzoiets, die dat kost, zijn dan voor rekening van verhuurder.
Maar nogmaals, de grootste kans is dat hij je weigering accepteert en je een nieuw voorstel doet.
Ik schreef mijn voorbeeld vanuit mijn situatie, er zijn meerdere wegen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Cochise schreef:
09-05-2024 08:34
Ik schreef mijn voorbeeld vanuit mijn situatie, er zijn meerdere wegen.
Ah, ik dacht dat je het echt over het voorbeeld van de huurverhoging had. Sorry, ik heb denk ik dan niet alles gelezen. Bezwaar tegen de huurverhoging, mits je voldoet aan één van de voorwaarden, is echt heel simpel.
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
Siri schreef:
09-05-2024 01:11
Het 'hoort net zo goed zo' dat die verhuurder die brief gewoon op tijd stuurt. Dat is namelijk de wet.

Of is het ook prima als TO de huur te laat betaalt?


En wat als TO een keer een gunst van de verhuurder wil? Iets waar ze niet perse recht op heeft, maar dat voor de verhuurder weinig moeite is. Dikke kans dat ze dan ook nee te horen krijgt als de verhuurder een lastige huurder vindt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravintola schreef:
11-05-2024 08:56
En wat als TO een keer een gunst van de verhuurder wil? Iets waar ze niet perse recht op heeft, maar dat voor de verhuurder weinig moeite is. Dikke kans dat ze dan ook nee te horen krijgt als de verhuurder een lastige huurder vindt.
Het probleem met slechte verhuurders is meestal dat ze bij voorbaat al niet de moeite nemen die ze (wettelijk) zouden moeten doen, laat staan dat ze de huurder een gunst gaan doen.
I bet we could go explore the galaxy if we could stop being dicks for like five minutes
Alle reacties Link kopieren Quote
flame80 schreef:
07-05-2024 09:37
Uit rechtvaardigheid ja.

In het verleden is hij ook al vaker fout geweest. Waarom moet ik als huurder wel alles netjes doen en de verhuurder niet?

Maar ik wil ook niet nog meer gezeik en daar zit het gevoel juist.

Daarom twijfel ik zo wat nou het beste is.
Je hoeft als huurder helemaal niet alles netjes te doen. Kun je ook proberen en dan kijken hoe ver je komt (in dit land heel erg ver kan ik je uitbervaring vertellen).
Je huurbaas is laat, maar om dat meteen als fout te bestempelen. Welke negatief gevolg heb jij hierdoor opgelopen? Dan zou ik hem daarop aanspreken. Je weet elk jaar dat er een verhoging aan zit te komen en je weet ook de maximale verhoging.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geldt de termijn van 2 maanden voorafgaand aan ingangsdatum verhoging voor alle soorten huurwoningen?

Ik huur via een vastgoedmakelaar en deze heeft gisteren een e-mail gestuurd dat de huurprijs aangepast wordt, huurprijsindexering, met 3,1% per 1 juli 2024.

Nu gaat het maar om een paar tientjes zoals hierboven wordt gezegd maar deze makelaar blinkt niet uit in communicatie, onderhoud, reparaties etc.
Sta ik in mijn recht bezwaar te maken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Aneso schreef:
23-05-2024 08:18
Geldt de termijn van 2 maanden voorafgaand aan ingangsdatum verhoging voor alle soorten huurwoningen?

Ik huur via een vastgoedmakelaar en deze heeft gisteren een e-mail gestuurd dat de huurprijs aangepast wordt, huurprijsindexering, met 3,1% per 1 juli 2024.

Nu gaat het maar om een paar tientjes zoals hierboven wordt gezegd maar deze makelaar blinkt niet uit in communicatie, onderhoud, reparaties etc.
Sta ik in mijn recht bezwaar te maken?
Is het een sociale huurwoning of vrije sector? Maakt ook eigenlijk niet uit, beide moeten 2 maanden van te voren aangekondigd wo4den. De verhuurder mag die 3,1% dus pas vanaf augustus rekenen.
What would Patsy do?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladyday21 schreef:
23-05-2024 08:37
Is het een sociale huurwoning of vrije sector? Maakt ook eigenlijk niet uit, beide moeten 2 maanden van te voren aangekondigd wo4den. De verhuurder mag die 3,1% dus pas vanaf augustus rekenen.
Super, dank je! Dan ga ik bezwaar indienen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aneso schreef:
23-05-2024 09:06
Super, dank je! Dan ga ik bezwaar indienen.
Misschien maakt het nog wel uit als je een vrije sectorwoning huurt en er iets over huurverhoging in je huurcontract staat. Maar misschien kun je jouw precieze vraag aan de chatbot van het juridisch loket stellen…?

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... verhoging/

Als je een sociale huurwoning huurt, dan mag het dus echt pas 1 augustus ingaan. 2 maanden na de aankondiging.
What would Patsy do?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven