Lijf & Lijn alle pijlers

Slanker de lente in! >15 kg afvallen - Schrijf mee!

20-03-2024 09:20 144 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi!

Wil jij net als ik meer dan 15 kg kwijt en ben je ein-de-lijk gemotiveerd om er ook écht mee aan de slag te gaan?
Schrijf gezellig mee!
Hoe je het doet, wat je situatie ook is, je bent welkom. We starten een nieuw schrijfclubje vers van de pers.

Laten we elkaar inspireren, aanmoedigen, troosten en bewieroken ;-D op ons pad naar een slanker en gezonder lijf.

:cheer2:

Veel liefs,
HobbeltVerder
Alle reacties Link kopieren Quote
Even wat achtergrond over TO:

Ik wil afvallen voor mijn gezondheid en uiterlijk!
Doel is, van maat 44(boven), en maat 46(onder) naar maat 38/40, daarbij voelde ik mij goed. Is helaas al wat jaren en een kind geleden dat ik zo slank was (jaartje of 8 inmiddels)
Ook kan ik niet sporten door Long Covid en ik slik daarvoor ook medicatie die voor extra gewichtstoename heeft gezorgd. Wat extra uitdagingen dus bij het afvallen en slanker blijven, maar ik ben mega gemotiveerd.

Ik gebruik nu als begin een dieetbox van een bepaald merk (mag ik dat hier noemen? PB me anders maar, en nee ik beloof geen reclame te maken, ik ben gewoon een 'vaste' forummert die hier al >20 jaar op en af (veel) meeschrijft...)
Hiermee heb ik een vliegende start gemaakt vorige week woensdag, en ik blijf deze methode gebruiken en als de eerste kilo's eraf zijn ga ik over op koolhydraatbeperkt.

Het boek Diabetes type 2? Maak jezelf beter (auteurs Hoenderdos en Pijl) vind ik erg motiverend en het raakt erg aan de problemen waar ik ook tegenaan loop. Ik ben ervan overtuigd dat ik worstel met een suikerverslaving.
Ik zit als ik zo doorga, zeker tegen diabetes type 2 aan en wil er alles aan doen om mijn lijf meer in balans te krijgen en houden, zowel intern als qua uiterlijk.

De eerste 3 kg zijn eraf, dit geeft moed om door te gaan en ik moet zeggen dat ik geen echte honger en cravings heb gehad dus ik vermoed dat de manier waarop ik het nu doe, bij me past.
Uiteraard te zien wat de toekomst brengt maar ik ben hoopvol!!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, ik schrijf graag mee als extra motivatie.

Sinds mijn laatste zwangerschap is het toch altijd lastig gebleven om op gewicht te blijven. Ik zou ook graag weer richting een maat 38/40 willen gaan (nu 42/44)

Ik ben het type vanalles geprobeerd te hebben (met wisselend succes). Uiteindelijk heb ik met behulp van een diëtist mijn eetpatronen doorgrond (dat waren er meer dan ik dacht) en gewerkt aan een duurzamere gezonde leefstijl (geen dieet meer dus). Ik ben hierdoor de laatste jaren steeds met kleine stapjes naar beneden gegaan in gewicht.
Dat is een hele lange tijd goed gegaan, maar sinds een paar maanden sluipen er weer wat oude gewoontes in die wat hardnekkiger lijken te worden. Aan mij de taak om uit te vogelen waarom dit zo is (want er bleek toch altijd wel iets onder elke terugval te zitten) en om motivatie en afleiding te zoeken. Dat hoop ik dus te bereiken door mee te lezen en schrijven met dit topic.

Nog een reden om weer even scherp te zijn is dat ik vorig jaar gediagnosticeerd ben met een zeldzame hersenaandoening. Daarom wil ik ook echt even weer serieus lief zijn voor mijn lijf. Qua sporten heb ik net een lang traject bij de fysio afgerond (vanwege aandoening) en doe ik twee keer per week krachttraining in de sportschool.

Ben benieuwd naar het boek, want die suikerverslaving is hier ook wel een dingetje vrees ik :roll:
fati85 wijzigde dit bericht op 20-03-2024 09:50
Reden: spelfoutje
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel succes met het afvallen! Ik ben vorig jaar maart begonnen en nu een jaar later staat de teller op -26.6 kilo. Ik wil er nu nog 2 af en die gaan zo'n beetje het moeilijkst :) Er kan dus heel veel veranderen in relatief korte tijd!
Alle reacties Link kopieren Quote
Fati85 schreef:
20-03-2024 09:48
Ja, ik schrijf graag mee als extra motivatie.

Sinds mijn laatste zwangerschap is het toch altijd lastig gebleven om op gewicht te blijven. Ik zou ook graag weer richting een maat 38/40 willen gaan (nu 42/44)

(....)

Ben benieuwd naar het boek, want die suikerverslaving is hier ook wel een dingetje vrees ik :roll:
Hoi Fati, welkom en leuk dat je mee wilt schrijven!
Ook voor jou extra uitdagingen, lees ik.
Wat knap dat je het psychische stuk erachter zo hebt weten te doorgronden. Daarin heb ik zeker nog het eea te leren dus als je daar tzt meer over wilt delen, graag!

Het boek is te koop op Bol, ik vind het daar nogal duur, ik kocht het voor 3 of 4 euro bij de kringloop.
https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAD
Alle reacties Link kopieren Quote
Anjer29 schreef:
20-03-2024 10:14
Veel succes met het afvallen! Ik ben vorig jaar maart begonnen en nu een jaar later staat de teller op -26.6 kilo. Ik wil er nu nog 2 af en die gaan zo'n beetje het moeilijkst :) Er kan dus heel veel veranderen in relatief korte tijd!
Dank je wel Anjer! Wat een fijn en positief bemoedigend bericht!!!!!!
En ja, de laatste loodjes, of nouja kiloodjes :facepalm: :proud: wegen het zwaarst, dat hoor en lees ik van iedereen. Houd vol, je kunt het!!!


1 van de leukste dingen is dat je eindelijk weer kunt gaan shoppen voor kleinere kleding (kleding is voor mij echt een hobby, >75% van mijn collectie is tweedehands en ik verkoop zelf ook veel omdat ik nu eenmaal graag wissel) Heb jij daar ook veel plezier uit gehaald?

Ik zie nu met -3 kg al dat mijn kleding weer at mooier zit. Ik kan niet wachten op de dag dat dingen te groot zijn en ik met naaimachine aan de slag kan voor de dingen die ik wil houden, of kan gaan rondkijken in een kleinere maat :D
Alle reacties Link kopieren Quote
Anjer29 schreef:
20-03-2024 10:14
Veel succes met het afvallen! Ik ben vorig jaar maart begonnen en nu een jaar later staat de teller op -26.6 kilo. Ik wil er nu nog 2 af en die gaan zo'n beetje het moeilijkst :) Er kan dus heel veel veranderen in relatief korte tijd!
Wow Anjer, wat een prestatie! Superknap! Ben benieuwd wat je zoal gedaan hebt om dit te bereiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe graag mee!

Ben 167 en ik weeg meer dan 80 kilo. 70 zou ik al een blij mee zijn ( gezond gewicht) maar het liefste daaronder.

Ben maandag begonnen met intermitting fasting en dat lijkt wel te werken voor mij. Kan eigenlijk zonder keuzes te maken eten, en probeer natuurlijk wel gezond te eten. Maar het iets niet mogen eten, werkt bij mij slecht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi Weekend, ook welkom!! Leuk dat je mee schrijft. Gezond gewicht ja, wat een mooi streven, niet makkelijk maar zeker niet onmogelijk. Ik ben van jouw lengte maar dan nog +9 kg erbij ;-D
Knap dat je IMF aan het doen bent. Daarvoor zit ik al te ver richting diabetes-achtig, vrees ik. Ik heb echt van die dips als ik te lang niet eet en dan komt er letterlijk niets meer uit mijn handen. Sowieso moet ik met mijn LC klachten opletten op mijn energie(-verdeling) dus voor mij geen optie. Maar ik vind dat ergens jammer want hoor er regelmatig succesverhalen over!
Herkenbaar dat dingen niet mogen, slecht werkt. Ik ga het daar ook nog moeilijk mee krijgen, maar ik hoop, eens ik de suikerverslaving doorbroken heb, wel in het weekend bijv -met mate- de echt slechte dingen af en toe eens te kunnen nemen. Om daarna vrolijk weer de draad op te pakken.
Klinkt heel makkelijk als ik het zo schrijf, ik ben benieuwd hoe en of ik dat kan hoor!!! (en wie weet, bevalt het zo goed dat ik die rommel niet eens meer wíl eten tzt.. kan ook nog natuurlijk)
Alle reacties Link kopieren Quote
HobbeltVerder schreef:
20-03-2024 10:19
Hoi Fati, welkom en leuk dat je mee wilt schrijven!
Ook voor jou extra uitdagingen, lees ik.
Wat knap dat je het psychische stuk erachter zo hebt weten te doorgronden. Daarin heb ik zeker nog het eea te leren dus als je daar tzt meer over wilt delen, graag!

Het boek is te koop op Bol, ik vind het daar nogal duur, ik kocht het voor 3 of 4 euro bij de kringloop.
https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAD
Dat wil ik zeker. Het grappige is dat ik met het zoveelste plan wilde beginnen om kilo's te kwijt te raken. Het 6x6 dieet wilde ik gaan volgen en in het bijbehorende boek werd er aangeraden om dit met begeleiding van een diëtist te doen voor een duurzamer resultaat. Dus ik met al mijn aantekeningen richting de diëtist en aan het einde van het gesprek zei ze 'ik denk niet dat we dit moeten gaan doen'. Daarna legde ze me uit dat ze dacht dat ik haar niet nodig had voor dit dieet. Diëten kon ik namelijk erg goed zei ze. Het probleem zat hem in dat ik te zwart/wit dacht. Alles of niets. Diëten of de rem los. Ik vond dit zelf wel meevallen, ik zag dan namelijk al snel iemand met eetstoornis voor me of iemand die ieder jaar 10 kilo zwaarder werd. Maar ook dat was een beetje te kort door de bocht van mij. Maar tijdens de gesprekken kwamen er toch wel wat hardnekkige patronen aan de oppervlakte en bleek ik toch ook wel een emotie-eter te zijn. En dan koppelde ik lekker eten vooral aan de blije emotie en deels aan ontspanning en (door gebrek aan energie) verveling.

De eerste opdracht was gericht op loslaten, even een reset. Niet teveel met eten en vooral niet met afvallen bezig zijn. Geen plan hebben. Niet wegen. Wegen had ook enorm veel invloed op mijn gemoedstoestand. Later allemaal wel weer hoor, maar op een voor mij veel gezondere en relaxte manier. Daarna ging het meer over patronen ontdekken. motivatie en afleiding. Schrijven op een forum kan voor mij motiverend zijn, een boek lezen ook, of een dag een foodtracker invullen. Wegen kan motiverend en demotiverend zijn, dus dat is een lastige. En aan het einde van de gesprekken was het meer wat ik zoal in de praktijk nog tegenkwam aan hobbels en hoe ik daarmee om kon gaan. Dit is het een beetje in een notendop. Voor mij was het erg waardevol.

Ondanks dat ik weet dat ik nooit meer een dieet wil volgen ben ik, uit pure interesse, wel nieuwsgierig hoe jij dit aanpakt. Wat eet je zoal op een dag?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi Weekend!

@Hobbelt
Oef ja, die suikerverslaving doorbreken... Doordat ik me de laatste maanden teveel heb laten gaan, weet ik dat ik daar ook weer doorheen moet. Ik weet ook dat ik me daarna stukken beter ga voelen dus het moet gewoon. Ik kan me letterlijk ziek voelen daarvan. Wat merk jij ervan?

En toevallig, ook ik ben 1.67 :lol:
Alle reacties Link kopieren Quote
HobbeltVerder, nou inderdaad, ik denk dan, die 26 kilo's gingen er ook af, waarom duren deze zo lang :mrgreen: Maar het kost me geen moeite meer, ben nu in principe ook tevreden, het is meer het getalletje in m'n hoofd. Niet dat die 2 kilo nog zo heel veel verschil zou maken.
Kleding kopen haal ik inderdaad veel plezier uit! Afgelopen zomer een nieuwe zomercollectie (toen zat ik op -15 ongeveer) deze winter een nieuwe collectie en nu heb ik dus weer een nieuwe zomercollectie aangeschaft want alles van vorig jaar past niet meer :-) Ben van 42-44 naar 34-36 gegaan (1.65m, woog 85.9 kilo en nu 59.3).

Fati, ik heb eigenlijks niets gekkers gedaan dan onder mijn caloriebehoefte zitten. Ik heb werkelijk alles gegeten waar ik trek in had, maar dan ingepast in mijn dagbudget aan calorieën. En ik probeer de 80/20 regeling aan te houden (80% onbewerkt/'gezond'/voedzaam, 20%bewerkt/'minder gezond'/minder voedzaam maar wel lekker)
En ik volg Lot Beukers op instagram. Zij is behoorlijk direct en daar moet je van houden, maar heeft me op een aantal punten echt de ogen wel geopend.
Sporten haat ik zo'n beetje, dus op een wandeling hier en daar na heb ik het puur en alleen met een veranderd voedingspatroon gedaan. En omdat dit nu gewoon in mijn systeem zit (ik schrijf nog steeds dagelijks alles op wat ik eet in een app) kost het me ook echt 0 moeite om vol te houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben nu sinds half januari bezig en ben 4 kg kwijt.


Hoe?
In t weekend met mate wat lekkers en dan ook echt iets wat ik minimaal een 9 geef.
Tussendoor heus nog wel eens wat lekkers en meer bewegen, door longcovid gaat dit nog niet zoals ik zou willen maar begin is er
Alle reacties Link kopieren Quote
Mooie voornemens allemaal dames :cheer2: @Hobbelt mag ik vragen of dat officieel is vast gesteld dat je tegen diabetes aanzit of heb je dat idee zelf door dat je suiker cravings hebt?

Ik heb zelf type 2 en ben bijna medicatie vrij en ben in iets minder dan een jaar tijd ruim 20 kilo afgevallen
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo, ik wil ook graag meeschrijven.

Ik ben ruim vier jaar geleden 40 kilo afgevallen en dat ging lange tijd goed waarin in stabiel bleef. Helaas ben ik vorig jaar ziek geworden waardoor ik nu met name door het medicijn gebruik toch weer wat ben aangekomen waardoor ik mij niet meer prettig voel. Vorige week ben ik echt gestart en mijn startgewicht is 77,3 kilo, ik ben 1.62 lang (kort).

De afgelopen tijd heb ik lang nagedacht over hoe en wat ik wil maar als het gaat lukken met deze medicatie zou ik graag weer teruggaan naar 60 kilo. Ik wil dit wel graag rustig behalen dus einddoel is 31 december.

Omdat dit natuurlijk vrij lang is heb ik ook een tussendoel van 68 kilo, dat ik graag rond het begin van de zomer wil bereiken. Ik wil dit doen door en meer te bewegen (door het thuiswerken zit ik echt veel stil en kom ik amper boven de 2.000 stappen per dag). Zo wil ik graag weer elke dag 10.000 stappen halen waar ik nu opbouwend naar toewerk gezien mijn knieën en enkels na jaren fors overgewicht niet heel goed meer zijn. Daarnaast wil ik twee keer per week krachttraining oppakken. Omdat ik geen auto heb doe ik al veel op de fiets (een ouderwetse stadsfiets dus dat is extra beweging).

Echt een dieet volgen wil ik liever nog niet, als het nodig moet zijn ga ik dat nog oppakken. Ik let wel goed op qua lunch en ontbijt en natuurlijk het snaaien, maar ik wil ook wel een patroon ontwikkelen wat ik altijd kan blijven volhouden, zo ben ik na de -40 kilo ook altijd stabiel gebleven. Qua avondeten wil ik wel zoveel mogelijk hetzelfde eten als vriend, maar ik zoek wel gezondere vervangers en voeg bijvoorbeeld voor mij meer groente toe etc.

Helaas heb ik in mijn eerste week niet echt een vliegende start gemaakt, woensdag is mijn weegdag en er was twee ons bij op, maar dit zag ik al wel aankomen met en ongesteld zijn, en een antibioticakuur die net is afgerond en de herstart van medicijngebruik dus ik ga gestaag door.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Anjer
Lot Beukers, vaker voorbij zien komen. Net even gecheckt en ik hou hier wel van. Thanks voor de tip!

@Appelwangetje
Oh ja, dit was bij mij even weggezakt. Dat bewust gaan voor iets wat je ook écht lekker vindt. Ga ik ook weer doen!

Wat bij mij ook wel heeft geholpen is minder eetmomenten hebben. Mijn fruit eet ik nu vaak bij het ontbijt en de lunch. Als ik goed ontbijt kan ik makkelijk zonder een tussendoortje. Mijn lijf heeft eerst wel even geprotesteerd, maar dat ging uiteindelijk sneller over dan ik dacht. Door minder eetmomenten snaai ik ook minder (stabielere bloedsuikerspiegel?). Maar dat doe ik momenteel wel weer wat meer dan ik wil, met name in de avond.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben aan het afvallen met behulp van Lot Beukers. Een halve kilo per week zonder dat je een of ander crashdieet aan het doen ben.

Je relatie met voeding verbeteren. Niet vullen maar voeden. Zij is zelf een zoetekauw en wil dat niet opgeven dus maakt ze recepten die lekker zoet zijn maar geen calorieën bommen. zij heeft ook de 80-20 regeling. 80 procent gezond, 20 procent minder gezond.

Ik steek echt ontzettend veel van haar op. Het is echt je voedingspatroon veranderen, het implementeren in je leven. Ik ben nu calorieën aan het tellen met een app en er gaat een wereld voor mij open. Ook hou ik in deze app bij hoeveel voedingsstoffen ik naar binnen krijg.

Ik ben nu in 3 weken 2 kilo afgevallen en heb van het weekend een heerlijk zak patat met mayonaise gegeten. Alleen ben ik nu veel bewuster van wat ik eet.

Diëten is leuk voor een snel resultaat maar vaak zitten die kilo's er na verloop van tijd weer aan en meestal nog meer, het bekende jo jo effect.

Ik heb geen honger, eet nog steeds lekkere dingen. Dit werkt voor mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe graag mee. Ik ben zelf 1.78 en ik gok zo'n 87 kilo. Wil graag zo'n 75 kilo wegen, maar onder de 80 vind ik ook al een hele prestatie. Bij mij gaat het overdag wel prima, maar in de avond begin ik toch weer te snaaien. Of, als iemand in mijn omgeving een zak chips opentrekt. Dan kan ik me echt niet inhouden en wil ik mee-eten, echt zo'n gezelligheidseter ben ik. :P

Ik wil binnenkort een nieuwe sport gaan uitproberen, want nu doe ik niet echt iets. Probeer iedere dag 7500 stappen te zetten, want wandelen vind ik leuk met een goede podcast in mijn oren. (:

De sportschool vind ik nog een beetje eng, en er lopen bij ons nogal wat intimiderende types rond helaas.

Ik vind het vinden van gezonde tussendoortjes nog wel een ding: ik ben iemand die graag veel kleine porties eet, ipv drie grote maaltijden op een dag.

Ik hoop dat we elkaar kunnen ondersteunen in ons proces naar een gezonder en fitter lijf!
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen allemaal!
Ik ga zo even apart reageren, maar ik wilde even zeggen dat het me gisteren is gelukt om niet te snoepen terwijl kind en ik op bezoek waren bij een vriendin en haar kind, en waar een hele berg koek, chips en lekkers op tafel kwam. :applause: applausje voor mezelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fati85 schreef:
20-03-2024 11:10
Dat wil ik zeker. Het grappige is dat ik met het zoveelste plan wilde beginnen om kilo's te kwijt te raken. Het 6x6 dieet wilde ik gaan volgen en in het bijbehorende boek werd er aangeraden om dit met begeleiding van een diëtist te doen voor een duurzamer resultaat. Dus ik met al mijn aantekeningen richting de diëtist en aan het einde van het gesprek zei ze 'ik denk niet dat we dit moeten gaan doen'. Daarna legde ze me uit dat ze dacht dat ik haar niet nodig had voor dit dieet. Diëten kon ik namelijk erg goed zei ze. Het probleem zat hem in dat ik te zwart/wit dacht. Alles of niets. Diëten of de rem los. Ik vond dit zelf wel meevallen, ik zag dan namelijk al snel iemand met eetstoornis voor me of iemand die ieder jaar 10 kilo zwaarder werd. Maar ook dat was een beetje te kort door de bocht van mij. Maar tijdens de gesprekken kwamen er toch wel wat hardnekkige patronen aan de oppervlakte en bleek ik toch ook wel een emotie-eter te zijn. En dan koppelde ik lekker eten vooral aan de blije emotie en deels aan ontspanning en (door gebrek aan energie) verveling.
Wat mooi, dat jullie zo concreet jouw gedachtepatronen hebben bekeken en tegen het licht gehouden. Dit is inderdaad een mooie en goede manier om bij de bron te veranderen.
De eerste opdracht was gericht op loslaten, even een reset. Niet teveel met eten en vooral niet met afvallen bezig zijn. Geen plan hebben. Niet wegen. Wegen had ook enorm veel invloed op mijn gemoedstoestand. Later allemaal wel weer hoor, maar op een voor mij veel gezondere en relaxte manier. Daarna ging het meer over patronen ontdekken. motivatie en afleiding. Schrijven op een forum kan voor mij motiverend zijn, een boek lezen ook, of een dag een foodtracker invullen. Wegen kan motiverend en demotiverend zijn, dus dat is een lastige. En aan het einde van de gesprekken was het meer wat ik zoal in de praktijk nog tegenkwam aan hobbels en hoe ik daarmee om kon gaan. Dit is het een beetje in een notendop. Voor mij was het erg waardevol.
Mooi ook, zo concreet benoemen (opschrijven) wat jou (de)motiveert. Daar ga ik ook eens een lijstje van maken. Want ik houd van dit soort aanpak, en het opschrijven helpt me ook om snel op terug te kunnen grijpen als het eens een dag (week) wat minder gaat en ik een geheugensteuntje nodig heb.
Ondanks dat ik weet dat ik nooit meer een dieet wil volgen ben ik, uit pure interesse, wel nieuwsgierig hoe jij dit aanpakt. Wat eet je zoal op een dag?
Hier kom ik straks even op terug in een aparte post.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fati85 schreef:
20-03-2024 11:13
Hi Weekend!

@Hobbelt
Oef ja, die suikerverslaving doorbreken... Doordat ik me de laatste maanden teveel heb laten gaan, weet ik dat ik daar ook weer doorheen moet. Ik weet ook dat ik me daarna stukken beter ga voelen dus het moet gewoon. Ik kan me letterlijk ziek voelen daarvan. Wat merk jij ervan?

En toevallig, ook ik ben 1.67 :lol:
Ik voel(de) het als ik honger heb en iets neem waar veel suiker in zit, dat ik daarna echt mega trillerig en opgejaagd gevoel heb en dit duurt echt wel een tijdje voor ik me weer normaler voel. En enorme dips door de dag heen waardoor ik steeds vaker en meer liep te snaaien. Op een gegeven moment was het gewoon niet leuk meer, en steeds ook maar aan snaaien denken. En tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik ook een tijdje een 'secret stash' heb gehad, op mijn hobbykamer in een bureaula, zodat mn man niet doorhad dat ik nog meer snoepte dan wat hij al van me kon zien. Dat was wel een wake up call, ik ging ook denken, waar ben ik eigenlijk mee bezig? Dit is niet hoe ik wil zijn!!

Verder draag ik wegens mijn LC klachten al langere tijd een Garmin smartwatch met bodybattery, die laat zien of en hoe je 'oplaadt' / 'leegloopt' gedurende dag en nacht.
Ik zie nadat ik suiker eet altijd een piek in stress, en zolang mijn lijf in de stress-stand zit, laad ik niet op, ook al lig ik te slapen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anjer29 schreef:
20-03-2024 11:32
HobbeltVerder, nou inderdaad, ik denk dan, die 26 kilo's gingen er ook af, waarom duren deze zo lang :mrgreen: Maar het kost me geen moeite meer, ben nu in principe ook tevreden, het is meer het getalletje in m'n hoofd. Niet dat die 2 kilo nog zo heel veel verschil zou maken.
Kleding kopen haal ik inderdaad veel plezier uit! Afgelopen zomer een nieuwe zomercollectie (toen zat ik op -15 ongeveer) deze winter een nieuwe collectie en nu heb ik dus weer een nieuwe zomercollectie aangeschaft want alles van vorig jaar past niet meer :-) Ben van 42-44 naar 34-36 gegaan (1.65m, woog 85.9 kilo en nu 59.3).

Fati, ik heb eigenlijks niets gekkers gedaan dan onder mijn caloriebehoefte zitten. Ik heb werkelijk alles gegeten waar ik trek in had, maar dan ingepast in mijn dagbudget aan calorieën. En ik probeer de 80/20 regeling aan te houden (80% onbewerkt/'gezond'/voedzaam, 20%bewerkt/'minder gezond'/minder voedzaam maar wel lekker)
En ik volg Lot Beukers op instagram. Zij is behoorlijk direct en daar moet je van houden, maar heeft me op een aantal punten echt de ogen wel geopend.
Sporten haat ik zo'n beetje, dus op een wandeling hier en daar na heb ik het puur en alleen met een veranderd voedingspatroon gedaan. En omdat dit nu gewoon in mijn systeem zit (ik schrijf nog steeds dagelijks alles op wat ik eet in een app) kost het me ook echt 0 moeite om vol te houden.
Haha, ja leuk dat je gewoon meerdere seizoenen achter elkaar allerlei nieuwe kleding moet kopen :proud: Leuk dat je hier mee schrijft om ons te motiveren, kijk maar of je blijft hangen maar dit is al zo leuk om te lezen!

Het leest alsof we een soortgelijk gewicht / lengte gebeuren hebben en ik loop dus een jaartje achter op jou, goed te lezen dat het kan!! Dat geeft de burger moed. Al hoef ik niet terug naar maatje 34-36, dat heb ik in het verleden gehad toen ik enorm veel sportte, maar als ik nu foto's terug zie van toen, zie ik er niet gezond uit en vind ik maat 38-40 beter passen bij mijn bouw. Ik heb een echt zandloperfiguur flinke heupen en al sinds mijn puberteit een buikje. Met een gewicht onder de 60 kg word ik een beetje eng mager terwijl mijn buikje gewoon nooit verdwijnt. Bovendien ben ik nu ook een stuk ouder en mijn lijf is veranderd door zwangerschap. Merk jij dat je lijf anders slank is dan voordat je aankwam? Ik ben tot 10 jaar geleden slank geweest dus ik heb geen idee wat ik straks ga aantreffen als het vet is weggesmolten...

Die 80-20 regel vind ik een goeie, die ga ik zeker onthouden voor in een later stadium!
Lot Beukers ga ik ook checken, ik ben ook wel van het directe / duidelijke. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren Quote
appelwangetje schreef:
20-03-2024 11:38
Ik ben nu sinds half januari bezig en ben 4 kg kwijt.


Hoe?
In t weekend met mate wat lekkers en dan ook echt iets wat ik minimaal een 9 geef.
Tussendoor heus nog wel eens wat lekkers en meer bewegen, door longcovid gaat dit nog niet zoals ik zou willen maar begin is er
Hi Appelwangetje, welkom en goed bezig!

High five voor de LongCovid-Club :high5: al baal ik dat jij ook in dat schuitje zit.
Op welke manier beweeg jij nu?

Slim om alleen lekkers te eten wat je ook echt mega mega lekker vindt, ik ga dingen die ik mwah vind ook niet meer in mijn mond stoppen, ook niet als ik mijn streefgewicht eenmaal heb.
Ik blijf zorgen dat ik een bakje met lekkere groentesnacks in mijn tas heb zitten, zo heb ik toch iets te knagen maar dan gezond en met weinig calorieen en in mijn ogen dan (hopelijk) minstens zo lekker als de 'mwah'-snacks die anderen op dat moment eten.
Alle reacties Link kopieren Quote
meisjeviva33 schreef:
20-03-2024 11:52
Mooie voornemens allemaal dames :cheer2: @Hobbelt mag ik vragen of dat officieel is vast gesteld dat je tegen diabetes aanzit of heb je dat idee zelf door dat je suiker cravings hebt?

Ik heb zelf type 2 en ben bijna medicatie vrij en ben in iets minder dan een jaar tijd ruim 20 kilo afgevallen
Wat goed dat je bijna van de medicatie af bent Meisjeviva, en wauw >20 kg in een jaar ---> Goed Bezig!!!
Ja het is helaas vastgesteld ja door de internist, het befaamde nuchter testen en het drankje.
Het was net onder het randje maar ik kreeg wel het advies om iets aan mijn gewicht te doen...
Ik hoop dat als ik over een jaar ofzo weer eens dat onderzoek mag doen dat ik dan binnen normaalwaarden val.
Ik slik momenteel bloeddrukverlagers om mijn vaten te beschermen. Ook daarvan hoop ik dat ik het kan afbouwen en wie weet ooit helemaal stoppen, maar ik heb er niet zo'n moeite mee deze te slikken, ik merk er eigenlijk niets van, dus als ik het moet blijven nemen, geen probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
EmilyinParijs schreef:
20-03-2024 12:00
Hallo, ik wil ook graag meeschrijven.

Ik ben ruim vier jaar geleden 40 kilo afgevallen en dat ging lange tijd goed waarin in stabiel bleef. Helaas ben ik vorig jaar ziek geworden waardoor ik nu met name door het medicijn gebruik toch weer wat ben aangekomen waardoor ik mij niet meer prettig voel. Vorige week ben ik echt gestart en mijn startgewicht is 77,3 kilo, ik ben 1.62 lang (kort).

De afgelopen tijd heb ik lang nagedacht over hoe en wat ik wil maar als het gaat lukken met deze medicatie zou ik graag weer teruggaan naar 60 kilo. Ik wil dit wel graag rustig behalen dus einddoel is 31 december.

Omdat dit natuurlijk vrij lang is heb ik ook een tussendoel van 68 kilo, dat ik graag rond het begin van de zomer wil bereiken. Ik wil dit doen door en meer te bewegen (door het thuiswerken zit ik echt veel stil en kom ik amper boven de 2.000 stappen per dag). Zo wil ik graag weer elke dag 10.000 stappen halen waar ik nu opbouwend naar toewerk gezien mijn knieën en enkels na jaren fors overgewicht niet heel goed meer zijn. Daarnaast wil ik twee keer per week krachttraining oppakken. Omdat ik geen auto heb doe ik al veel op de fiets (een ouderwetse stadsfiets dus dat is extra beweging).

Echt een dieet volgen wil ik liever nog niet, als het nodig moet zijn ga ik dat nog oppakken. Ik let wel goed op qua lunch en ontbijt en natuurlijk het snaaien, maar ik wil ook wel een patroon ontwikkelen wat ik altijd kan blijven volhouden, zo ben ik na de -40 kilo ook altijd stabiel gebleven. Qua avondeten wil ik wel zoveel mogelijk hetzelfde eten als vriend, maar ik zoek wel gezondere vervangers en voeg bijvoorbeeld voor mij meer groente toe etc.

Helaas heb ik in mijn eerste week niet echt een vliegende start gemaakt, woensdag is mijn weegdag en er was twee ons bij op, maar dit zag ik al wel aankomen met en ongesteld zijn, en een antibioticakuur die net is afgerond en de herstart van medicijngebruik dus ik ga gestaag door.
Welkom EmilyInParijs (leuke serie trouwens! :heart: )
Wat knap dat je voorheen al zoveel gewicht bent kwijtgeraakt! Je weet dus dat je het kunt. Ja medicijnen zijn regelmatig een echte spelbreker in onze strijd tegen de kilo's. Is jouw ziekte chronisch, of tijdelijk? Of is dat nog niet duidelijk?

Hetzelfde eten als vriend, ja die snap ik helemaal. Ik vind het nu na een week al een heel stuk minder gezellig om niet hetzelfde te kunnen eten, dus ook ik ga zsm weer over op wel mee-eten en dan de koolhydraten zoals pasta vervangen voor courghetti ofzo.

Twee keer per week krachttraining én dagelijks 10.000 stappen wauw!! ik hoop dat dit je lukt, maar weet dat het ook oke is als dat (soms) niet lukt he. Het is best een heel ambitieus doel vind ik.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven