Entertainment alle pijlers

De Viva-leesclub

25-06-2013 21:35 218 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het Viva-boekentopic is het idee ontstaan voor een soort forumleesclub. Elke maand wordt er een boek gelezen en dit boek wordt daarna gezamenlijk besproken.

Elke maand kiest een andere forummer de 4 boeken uit en zorgt voor de te bespreken vragen.

Tot en met zondag 30 juni kan er gestemd worden.

Op woensdag 30 juli van 20:00 - 22:00 worden de vragen gesteld en kan er direct gereageerd worden op elkaar.

Voor mensen die hier niet bij kunnen of willen zijn staat het natuurlijk vrij om achteraf nog te reageren.

Met 43% van de 21 stemmen wordt het 'De belevenissen van een muurbloem/The perks of being a wallflower'

De boeken waaruit deze maand gekozen kon worden:

1. The perks of being a wallflower/De belevenissen van een

muurbloem - Stephen Chbosky

2. A casual vacancy - J.K. Rowling

3. Extremely Loud & Incredibly close/ Extreem luid en ongelooflijk

dichtbij - Jonathan Safran Foer

4. En uit de bergen kwam de echo - Khaled Hosseini

In de eerstvolgende post volgt een uitgebreidere beschrijving van de boeken.

Iedereen is natuurlijk welkom om mee te doen.

Boek voor juli

Totaal aantal stemmen: 23

De belevenissen van een muurbloem (39%)
Een goede raad (4%)
Extreem luid en ongelooflijk dichtbij (22%)
En uit de bergen kwam de echo (35%)
Het Viva forum is papaja.
Nou ja,

vraag 1.

Waarom is er voor brieven gekozen?

Discuss the epistolary format of the book. Why do you think Chbosky chose to use letters as his narrative structure? How did this structure affect the book, both in terms of the story and in terms of your reading experience? How would the book have been different if Chbosky had written it in first-person or third-person narrative?

Of zal ik de vragen er gewoon maar in 1x opzetten? Volgens mij is er verder niemand?
quote:NymphadoraTonks schreef op 31 juli 2013 @ 20:06:

Of zal ik de vragen er gewoon maar in 1x opzetten? Volgens mij is er verder niemand?

Ik kom net binnen.

Brieven volgens mij zodat Charlie alles aan iemand kan toevertrouwen, een vriend zelfs, al is het dan een bedachte vriend.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
En via brieven is het echt alsof Charlie de schrijver is en niet Chbosky. Dat maakt het indringender/echter/etc.
Ik dacht ook aan brieven omdat hij zo kan vertellen wat hij wil vertellen en niet wat hij echt heeft meegemaakt. Kan natuurlijk wel, maar is minder zeker.
Ik ben er ook!

Ik had het idee dat het brieven zijn omdat hij in het begin geen vrienden had en het zo kwijt kon aan "iemand". Beetje een dagboek idee, maar dan anders.
2. Who do you think Charlie was writing to? Does it ultimately matter whom, or even if he is, writing to someone? Why or why not?
quote:NymphadoraTonks schreef op 31 juli 2013 @ 20:17:

2. Who do you think Charlie was writing to? Does it ultimately matter whom, or even if he is, writing to someone? Why or why not? Een ideale imaginaire vriend toch? Een echt persoon had volgens mij niet gekund, want hij wil niet herkend worden.
Ik ben er ook!! Heeft er iemand al vragen

Tuurlijk Fruitmoes, je kan me een berichtje sturen als je wil dan voeg ik je toe!
Ik dacht eerst dat hij aan Michael, Sam of zijn tante schreef. Maar dat kan eigenlijk niet met hoe ze genoemd worden in de brieven.

En hij noemde heel veel "echte" namen. Dat is toch lastig als je anoniem wilt blijven inderdaad.
quote:xtulp schreef op 31 juli 2013 @ 20:25:

Ik ben er ook!! Heeft er iemand al vragen

[...]

Ja, ik. Maar het is een beetje stil hier.

Zit te bedenken of ik de vragen er niet gewoon in 1x op ga gooien dan kan iedereen op haar eigen tijd antwoorden en eventueel zelf vragen toevoegen en gewoon op eigen moment reageren op elkaar.
quote:NymphadoraTonks schreef op 31 juli 2013 @ 20:04:

vraag 1.

Waarom is er voor brieven gekozen?

Discuss the epistolary format of the book. Why do you think Chbosky chose to use letters as his narrative structure? How did this structure affect the book, both in terms of the story and in terms of your reading experience? How would the book have been different if Chbosky had written it in first-person or third-person narrative?

Wat tonkje zegt vind ik ook, dat het zo directer is tussen Charlie en de lezer. Je bent je er ook gelijk van bewust dat Charlie issues heeft.

Het format vond ik soms wel ongeloofwaardig, als er bijvoorbeeld naar een bepaald moment werd toegewerkt, dan zag je de planning van het verhaal en dat zou je in echte brieven zeer waarschijnlijk niet zo doen.

Wat Tonks zegt vind ik ook een goede observatie, dat je in een brief precies onthult wat je wilt laten zien - en dus verbergt wat je niet wilt laten zien.

quote:NymphadoraTonks schreef op 31 juli 2013 @ 20:17:

2. Who do you think Charlie was writing to? Does it ultimately matter whom, or even if he is, writing to someone? Why or why not? Ik denk dat het niet precies uitmaakt wie het is, maar voor Charlie was het wel erg belangrijk dat die persoon een bepaald karakter had, betrouwbaar was. Ik denk dat hij zo iemand gezien of ontmoet heeft en dat dat voor hem de aanleiding was om te schrijven. Ik denk niet dat hij de brieven echt verstuurde.
What a nuanced anxiety
Ik zit me nu af te vragen of hij de brieven ook post. Komt dat wel/niet ergens voor in het boek? Ik weet het niet meer. Dan zou het een echt persoon kunnen zijn, maar hoeft ook dan niet natuurlijk.
Hij zegt wel dat hij ze op de post doet ('ik loop zo naar de brievenbus' o.i.d.) maar dat betekent niet dat hij dat ook echt doet. Hij kan dat ook zeggen om het idee dat hij echt met iemand in gesprek is te versterken.
What a nuanced anxiety
3. Who did you identify with the most? Did you see parts of yourself in any one specific character?

Of gewoon wie vond je het leukst?

4. Discuss Charlie’s character. Is he sympathetic? Would you be friends with Charlie? Why or why not?

5. What do you think kept Charlie from “participating” when he entered high school? What held him back? Have you ever felt this way before?

6. Who is Charlie’s greatest ally? Who is his worst influence?

7. From Naked Lunch by William S. Burroughs to Harold and Maude to The Beatles’ song “Dear Prudence,” Charlie references numerous pieces of literature, film, and music. How did these references shape your reading? Why are they so important to Charlie?

8. When Bill invites Charlie over for lunch Charlie observes, “He was talking for real. It was strange.” (p. 181) What do you think Charlie means by “real”? How does he discern between what is real and what is not real?

quote:After I finished, Bill got very quiet. He cleared his throat.“Charlie … I want to thank you.”“Why?” I said.“Because it has been a wonderful experience teaching you.”“Oh … I’m glad.” I didn’t know what else to say.Then, Bill took this really long pause, and his voice sounded like my dad when he wants to have a big talk.“Charlie,” he said. “Do you know why I gave you all that extra work?”I shook my head no. That look on his face. It made me quiet.“Charlie, do you know how smart you are?”I just shook my head no again. {{{{He was talking for real. }}} It was strange.“Charlie, you’re one of the most gifted people I’ve ever known. And I don’t mean in terms of my other students. I mean in terms of anyone I’ve ever met. That’s why I gave you the extra work. I was wondering if you were aware of that?”“I guess so. I don’t know.” I felt really strange. I didn’t know where this was coming from. I just wrote some essays.“Charlie. Please don’t take this the wrong way. I’m not trying to make you feel uncomfortable. I just want you to know that you’re very special… and the only reason I’m telling you is that I don’t know if anyone else ever has.” (voor mij p. 115)

9. Sam confronts Charlie before she leaves for college, pleading: “You can’t just sit there and put everybody’s lives ahead of yours and think that counts as love.You just can’t.You have to do things.” (p. 200) Do you agree with Sam? How does this exchange relate to their relationship on a grander scale?

quote: Okay, Charlie … I’ll make this easy. When that whole thing with Craig happened, what did you think?” She really wanted to know.I said, “Well, I thought a lot of things. But mostly, I thought that your being sad was much more important to me than Craig not being your boyfriend anymore. And if it meant that I would never get to think of you that way, as long as you were happy, it was okay. That’s when I realized that I really loved you.

She sat down on the floor with me. She spoke quiet.“Charlie, don’t you get it? I can’t feel that. It’s sweet and everything, but it’s like you’re not even there sometimes. It’s great that you can listen and be a shoulder to someone, but what about when someone doesn’t need a shoulder. What if they need the arms or something like that? {{{You can’t just sit there and put everybody’s lives ahead of yours and think that counts as love. You just can’t. You have to do things.”}}}}“Like what?” I asked. My mouth was dry.“I don’t know. Like take their hands when the slow song comes up for a change. Or be the one who asks someone for a date. Or tell people what you need. Or what you want. Like on the dance floor, did you want to kiss me?”“Yeah,” I said.“Then, why didn’t you?” she asked real serious (voor mij p.126)

10. Discuss Aunt Helen’s character and presence in the novel. Were you surprised when the truth about her relationship with Charlie was revealed? In what other ways did seemingly positive aspects of Charlie’s life turn out to be negative?

11. After watching an art film with Mary Elizabeth Charlie says: “The movie itself was very interesting, but I didn’t think it was very good because I didn’t really feel different when it was over.” (p. 124) Do you agree with Charlie that in order to be “good,” creative works must make you feel differently? How did you feel after reading The Perks of Being a Wallflower?

Anyway, Mary Elizabeth and I went to see a movie downtown. It was what they call an “art” movie. Mary Elizabeth said it won an award at some big film festival in Europe, and she thought that was impressive. As we waited for the movie to start, she said what a shame it was that so many people would go to see a stupid Hollywood movie, but there were only a few people in this theater. Then, she talked about how she couldn’t wait to get out of here and go to college where people appreciate things like that.Then the movie started. It was in a foreign language and had subtitles, which was fun because I had never read a movie before. {{{The movie itself was very interesting, but I didn’t think it was very good because I didn’t really feel different when it was over. }}} But Mary Elizabeth felt different. She kept saying it was an “articulate” film. So “articulate.” And I guess it was. The thing is, I didn’t know what it said even if it said it very well. (voor mij pagina 82)

12. 12. Discuss the following passage: “Maybe it’s good to put things in perspective. Sometimes, I think that the only perspective is to really be there.” (p. 213) How has Charlie’s outlook shifted from the beginning of the story?

quote:I think that if I ever have kids, and they are upset, I won’t tell them that people are starving in China or anything like that because it wouldn’t change the fact that they were upset. And even if somebody else has it much worse, that doesn’t really change the fact that you have what you have. Good and bad. Just like what my sister said when I had been in the hospital for a while. She said that she was really worried about going to college, and considering what I was going through, she felt really dumb about it. But I don’t know why she would feel dumb. I’d be worried, too. And really, I don’t think I have it any better or worse than she does. I don’t know. It’s just different. Maybe it’s good to put things in perspective, but sometimes, I think that the only perspective is to really be there. Like Sam said. Because it’s okay to feel things. And be who you are about them.When I got released yesterday, my mom drove me home. It was in the afternoon, and she asked me if I was hungry. And I said yes. Then, she asked me what I wanted, and I told her I wanted to go to McDonald’s like we did when I was little and got sick and stayed home from school. So, we went there. (voor mij pagina 134)

13. The Perks of Being a Wallflower grapples with a complex, universally difficult stage of life. What reflections did it inspire about your own life? What parts of the story resonated most deeply with you?

En mijn persoonlijke vraag: hoe zat het nou met die tante? Het beeld vanuit de film was heel anders voor mij dan het beeld uit het boek en ik vraag me af of ik het nou wel goed begrepen heb.

quote:tyche schreef op 31 juli 2013 @ 20:47:

Hij zegt wel dat hij ze op de post doet ('ik loop zo naar de brievenbus' o.i.d.) maar dat betekent niet dat hij dat ook echt doet. Hij kan dat ook zeggen om het idee dat hij echt met iemand in gesprek is te versterken.

Precies. Hij is de schrijver en kan ons dus alles wijsmaken.

Of misschien ging ie wel echt naar de brievenbus maar stond er een niet bestaand adres op de envelop. Kan ook nog.
quote:tyche schreef op 31 juli 2013 @ 20:47:

Hij zegt wel dat hij ze op de post doet ('ik loop zo naar de brievenbus' o.i.d.) maar dat betekent niet dat hij dat ook echt doet. Hij kan dat ook zeggen om het idee dat hij echt met iemand in gesprek is te versterken.quote:I’m sorry for that last letter. To tell you the truth, I don’t really remember much of it, but I know from how I woke up that it probably wasn’t very nice. All I remember from the rest of that night was looking all over the house for an envelope and a stamp. When I finally found them, I wrote your address and walked down the hill past the trees to the post office because I knew that if I didn’t put it in a mailbox that I couldn’t get it back from, I would never mail the letter.It’s weird how important it seemed at the time.Once I got to the post office, I dropped the letter into the mailbox. And it felt final. And calm. Then, I started throwing up, and I didn’t stop throwing up until the sun came up. p.67Maar hierbij zou het gewoon raar zijn als die brief niet gepost zou zijn vind ik. Ik geloofde het wel dat die brief echt gepost was. Ofzo
Ik had zelf het idee dat hij misschien ooit een persoon vluchtig had ontmoet, hij die persoon mocht en hem daarom schrijft. Geen idee waarom trouwens.. Maar dat maakte ik een beetje op uit z'n woorden?
3. Who did you identify with the most? Did you see parts of yourself in any one specific character?

Of gewoon wie vond je het leukst?

Ik kon me niet echt identificeren met de karakters. Dat komt doordat Charlie voor mij niet heel dicht bij mezelf komt, en de andere karakters zie je alleen door zijn ogen. Zijn vader vond ik het meest sympathiek, heel rustig en betrokken. De leraar Engels vond ik ook aardig, maar in het boek bleef dat een beetje een flat character.

4. Discuss Charlie’s character. Is he sympathetic? Would you be friends with Charlie? Why or why not?

Ik vind het moeilijk om me een voorstelling te maken van Charlie, want alle innerlijke dialoog hoor je dan niet dus dan blijft er volgens mij erg weinig opvallends over. Ik kan het altijd wel vinden met introverte mensen, maar Charlie lijkt me iemand die erg moeilijk contact maakt en zichzelf nauwelijks laat zien. Dat lijkt me een moeilijke basis voor vriendschap. Patrick is heel uitgelaten en open en dat maakt het mogelijk dat hij contact krijgt met Charlie.

5. What do you think kept Charlie from “participating” when he entered high school? What held him back? Have you ever felt this way before?

Hij werd toch gepest/genegeerd in middle school? Daarnaast had hij psychische problemen en is hij een tijdje opgenomen geweest. Ik denk dat hij sowieso nog moest wennen aan het dagelijks leven, een nieuwe fase op school is voor iedereen spannend dus voor iemand zo teruggetrokken als Charlie helemaal.

Ik herken het wel: kat uit de boom kijken, observeren, pas mee willen doen als je erop kan vertrouwen dat het goed gaat. Ik denk dat Charlie er niet op vertrouwt dat het geaccepteerd zal worden als hij gaat 'participeren'.
What a nuanced anxiety
6. Who is Charlie’s greatest ally? Who is his worst influence?

Hm, geen idee. Hij laat niet echt mensen dichtbij genoeg om een bondgenoot te kunnen zijn. Ik denk dat Sam het dichtst in de buurt komt omdat zij hem, deels onbewust, motiveert om zichzelf meer te laten zien.

En slechtste invloed... hij heeft heel veel mensen om zich heen die het goed met hem voor hebben. Ik denk dat zijn verleden hem dwarszit, niet een bepaald persoon in het heden.

7. From Naked Lunch by William S. Burroughs to Harold and Maude to The Beatles’ song “Dear Prudence,” Charlie references numerous pieces of literature, film, and music. How did these references shape your reading? Why are they so important to Charlie?

Ik vond het leuke details, ze gaven het verhaal wat extra's omdat je de muziek, films en boeken ook zelf kunt bekijken, dat maakt het echter.

Ik denk dat ze voor Charlie een veilige manier waren om in contact te komen met anderen, om zich niet alleen te voelen. Eerst alleen hijzelf en de muziek/boeken, later samen met Sam en Patrick, waarbij het delen van de ervaring ze dichter bij elkaar brengt (de scène in de truck in de tunnel).

8. When Bill invites Charlie over for lunch Charlie observes, “He was talking for real. It was strange.” (p. 181) What do you think Charlie means by “real”? How does he discern between what is real and what is not real?

For real = serieus, belangrijk gesprek direct tegen Charlie. Ik denk dat Charlie verbaasd is dat iemand op deze manier aandacht aan hem besteedt.

9. Sam confronts Charlie before she leaves for college, pleading: “You can’t just sit there and put everybody’s lives ahead of yours and think that counts as love.You just can’t.You have to do things.” (p. 200) Do you agree with Sam? How does this exchange relate to their relationship on a grander scale?

Ja eens. Het lijkt me vreselijk irritant om in een relatie te zitten met iemand die zich de hele tijd naar mij voegt. Je wilt een gelijkwaardige vriend, geen bediende.
What a nuanced anxiety
10. Discuss Aunt Helen’s character and presence in the novel. Were you surprised when the truth about her relationship with Charlie was revealed? In what other ways did seemingly positive aspects of Charlie’s life turn out to be negative?

Ja ik was wel verrast, had het niet zien aankomen alhoewel het wel duidelijk was dat er íets met Charlie was gebeurd. Ik vond het goed hoe verwarrend en conflicterend zijn gevoelens voor de tante waren. Aan de ene kant serieuze psychische problemen door het misbruiktrauma (stemmingen, black-outs, agressieve explosies), aan de andere kant de goede herinneringen, genegenheid, en schuldgevoel om haar dood. Zij was zelf tegelijk slachtoffer en dader en toch werden er vrij weinig woorden aan vuil gemaakt, dat maakte dit onderdeel van Charlies leven voor mij juist realistisch want ik denk dat het in het echt ook heel verwarrend is en er veel onbesproken blijft.

11. After watching an art film with Mary Elizabeth Charlie says: “The movie itself was very interesting, but I didn’t think it was very good because I didn’t really feel different when it was over.” (p. 124) Do you agree with Charlie that in order to be “good,” creative works must make you feel differently? How did you feel after reading The Perks of Being a Wallflower?

Niet eens, het hoeft niet altijd op gevoel te spelen. Maar ja, goede kunst moet wel iets doen, of dat nu ontroeren of verwarren is, inzicht geven of aan het denken zetten. Alleen vermaak is leuk maar niet per se goed.

Maar: wat bij de één een heftige emotie oproept doet een ander niets. Dus hoe bepaal je dan wat goed is?

Na het lezen voelde ik niet bepaald anders...
What a nuanced anxiety
Ik reageer toch morgen even op jullie en de vragen, komt nu niet zo handig uit!

Vergeten jullie niet te stemmen op de pol voor de volgende maand!
12. Discuss the following passage: “Maybe it’s good to put things in perspective, but sometimes, I think that the only perspective is to really be there.” (p. 213) How has Charlie’s outlook shifted from the beginning of the story?

Tja, een beetje een nietszeggende opmerking met dat 'sometimes'. Hoe het zich verhoud tot Charlies ontwikkeling zou ik zo niet weten. Ja, hij laat zichzelf meer zien en horen, op het allerlaatst, maar ik had niet de indruk dat hij in het begin erg bezig was met andermans perspectief, hij zat juist erg in zijn eigen wereldje. In deze vraag lijkt het of die twee dingen tegenover elkaar staan, maar volgens mij is dat niet zo.

13. The Perks of Being a Wallflower grapples with a complex, universally difficult stage of life. What reflections did it inspire about your own life? What parts of the story resonated most deeply with you?

Dit boek was voor mij geen aanleiding om het op mijn eigen leven te betrekken. Ik kom wel in contact met jongeren in deze levensfase, maar die zijn meestal nog niet zo wereldwijs/welbespraakt als de personages in dit boek. Dat maakte het voor mij ook wat minde realistisch.

En mijn persoonlijke vraag: hoe zat het nou met die tante? Het beeld vanuit de film was heel anders voor mij dan het beeld uit het boek en ik vraag me af of ik het nou wel goed begrepen heb.

Wat ik ervan begreep: tante was vroeger misbruikt en daardoor een beetje de weg kwijt. Opgevangen door haar zus/Charlies moeder waarbij ze een speciale band opbouwt met Charlie maar hem ook misbruikt. Zij gaf hem ook extra aandacht en cadeautjes en hierdoor voelde Charlie zich schuldig aan haar dood, waardoor hij eigenlijk twee trauma's bovenop elkaar had.

Dit haalde ik uit het boek, al werd dat pas op het allerlaatst duidelijk. In de film werd er wat gelijkmatiger naartoe gewerkt en werd het explicieter gezegd.
What a nuanced anxiety
quote:tyche schreef op 31 juli 2013 @ 21:52:Wat ik ervan begreep: tante was vroeger misbruikt en daardoor een beetje de weg kwijt. Opgevangen door haar zus/Charlies moeder waarbij ze een speciale band opbouwt met Charlie maar hem ook misbruikt. Zij gaf hem ook extra aandacht en cadeautjes en hierdoor voelde Charlie zich schuldig aan haar dood, waardoor hij eigenlijk twee trauma's bovenop elkaar had. Dit haalde ik uit het boek, al werd dat pas op het allerlaatst duidelijk. In de film werd er wat gelijkmatiger naartoe gewerkt en werd het explicieter gezegd.

Het stukje over het misbruik van Charlie door zijn tante moest ik 2x lezen. Zo kort en met weinig woorden wordt het verteld.

Maar het is dan ook iets wat hij heel ver had weggestopt. Dus logisch dat hij er niet ineens bladzijden aan gaat wijden.
Hi allemaal,

Ik zal proberen ook wat antwoorden neer te zetten, kan helaas niet allemaal vanavond..

1) ik vond de briefvorm wel interessant. Voor mij was het alsof hij(Charlie) alles aan mij persoonlijk wilde vertellen. Dat maakte dat ik vrijwel direct in het verhaal werd gezogen.

2) ik denk niet dat het iemand is die hij nauwelijks kent. Het is iemand die hij vertrouwt. Iemand met wie hij zijn gedachtes wil delen. Dat doet hij op school nauwelijks (niet). Zou het iemand kunnen zijn van middle school?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven