Frites of patat

17-02-2017 20:11 431 berichten
Even een non-discussie; zeg jij frites of patat? Als je de poll hebt ingevuld én je reageert, zou je dan willen aangeven of je boven of onder de rivieren woont? Alvast bedankt

Wat vind jij de juiste benaming:

Totaal aantal stemmen: 329

Frites (friet) (44%)
Patat (53%)
Anders (geen idee hoe je het nog zou noemen) (3%)
Alle reacties Link kopieren
Allebei meestal patat of frietjes. Ik noem dikkere patat meestal patat en dunnere friet of frietjes. En boven de rivieren.
Alle reacties Link kopieren
quote:reisa1978 schreef op 18 februari 2017 @ 09:07:

Ik zeg inmiddels patat hier boven de rivieren, maar met ouders die beide uit Brabant kwamen zeiden wij thuis vroeger frietjes, maar dan wisten vriendinnetjes echt niet wat ik bedoelde.Dat ze het zelf niet gebruiken snap ik, maar niet weten wat friet is?
Alle reacties Link kopieren
Ik noem het ook friet/frietjes. Onder de rivieren.
wij slapen nooit.
quote:minnimouse schreef op 18 februari 2017 @ 09:42:

Dat ze het zelf niet gebruiken snap ik, maar niet weten wat friet is?Lekker off-topic, maar zo heb ik me een keer verbaasd over mensen die geen idee hadden wat een kaakje is (en ik moest zelf echt even nadenken voor ik hen kon vertellen dat ik een biscuitje bedoelde).
Boven de rivieren en wij eten frieten, gewoon omdat dat leuker klinkt. Als we echter in de snackbar staan bestellen we braaf een zak patat. Omdat dat nu eenmaal zo heet hier, boven de rivieren,
Alle reacties Link kopieren
Friet. (Geboren onder de rivieren, maar woon al jaren in Amsterdam)



Of Pommes.



Interessanter vind ik de discussie:

Friet speciaal: met curry of met ketchup?
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Ketchup!!!
Hier in t zuiden is een friet speciaal normaal met curry en dan wel die van de Hela... andere is niet te eten.

Op een kroket hoort mosterd.

Maar het lekkerst is nog een friet piccalilly.
Alle reacties Link kopieren
Patat. Ik woon in Rotterdam
Friet, ik kom uit Brabant.

Patat is vies
quote:S7rin schreef op 18 februari 2017 @ 10:52:

Interessanter vind ik de discussie:

Friet speciaal: met curry of met ketchup?(...) speciaal is natuurlijk met curry. (Duh)
Alle reacties Link kopieren
Patat hier, tussen de rivieren



Ik vind friet zo knullig klinken, en frietjes nog knulliger. Om van friettent nog maar te zwijgen, viel ooit bijna van mijn fiets van het lachen toen iemand voorstelde naar de friettent te gaan. Vond het een hilarische uitspraak, ze bleek alleen serieus...(Limburgse).
Ik spreek toch geen Chinees?!
quote:-tinkerbell- schreef op 18 februari 2017 @ 11:02:

Patat hier, tussen de rivieren



Ik vind friet zo knullig klinken, en frietjes nog knulliger. Om van friettent nog maar te zwijgen, viel ooit bijna van mijn fiets van het lachen toen iemand voorstelde naar de friettent te gaan. Vond het een hilarische uitspraak, ze bleek alleen serieus...(Limburgse).Grappig dat dat dus ook onderling verschilt, want waar ik woon in Limburg zeggen we frituur.
Alle reacties Link kopieren
Oh dat zou zo maar kunnen, ik ken niet zoveel mensen in Limburg Zij kwam uit Maastricht geloof ik. Of Heerlen?



bij frituur zou ik trouwens denken aan een frituurpan, dus als jij mij zou zeggen dat je naar de frituur gaat, zou ik verwachten dat je naar de keuken/tuin loopt en 2 minuten later met bitterballen terugkomt
Ik spreek toch geen Chinees?!
quote:Xervy schreef op 18 februari 2017 @ 10:55:

Hier in t zuiden is een friet speciaal normaal met curry en dan wel die van de Hela... andere is niet te eten.Inderdaad
quote:Elfje112 schreef op 18 februari 2017 @ 11:04:

[...]



Grappig dat dat dus ook onderling verschilt, want waar ik woon in Limburg zeggen we frituur.Jij woont zeker wat zuidelijker in Limburg ?
Friet en toch echt boven de rivieren
Ik zit mij toch serieus af te vragen hoe ik aan friet kom.....Ik voel mij een alien door als boven-de-rivierenaar friet te zeggen
Alle reacties Link kopieren
quote:S7rin schreef op 18 februari 2017 @ 10:52:

Friet. (Geboren onder de rivieren, maar woon al jaren in Amsterdam)



Of Pommes.



Interessanter vind ik de discussie:

Friet speciaal: met curry of met ketchup?



Speciaal is met curry

Oorlog met ketchup



Ik zeg trouwens alles. Frites. Friet. Patat. De friettent. De snackbar. De patatboer. Iedereen weet toch wat je bedoelt?
She needed a hero. So that's what she became.
quote:Elfje112 schreef op 18 februari 2017 @ 11:04:

[...]



Grappig dat dat dus ook onderling verschilt, want waar ik woon in Limburg zeggen we frituur.Als je bij ons op straat naar een frituur vraagt, sturen ze je naar de Blokker.
Alle reacties Link kopieren
Hier (onder de rivieren) eten we friet. Geen frites of frietjes, en al helemaal geen patat.

Die halen we bij de friettent, waar je bij een friet speciaal curry, mayo en uitjes krijgt.

Bij een frietje oorlog krijg je hier mayo en satésaus (en met een beetje pech uitjes, dat vind ik niet lekker).

Een frituur hebben we ook, in de schuur (een frituurpan wel te verstaan).
Patat.
Raspatat.
Raspatat is toch de Pringles onder de frites?
quote:Filee schreef op 17 februari 2017 @ 20:18:

[...]



Nee. Het enige juiste is patat



Grapje toch he?



Aangezien 'patates frites' gefrituurde aardappelen betekent, heb ik het altijd zo onlogisch gevonden om 'patat' te zeggen ipv 'frieten' of 'frietjes'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven