Help! Brownietaart stijft niet op!

02-05-2016 22:29 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist een heerlijke brownietaart gemaakt met frambozen en pecannoten. Half uurtje in de oven en dan twee uur afkoelen staat er in het recept. Hij ruikt fantastisch alleen het probleem is dat alleen het bovenste laagje is opgestijfd. Het midden is nog één grote drilpudding. Ik verwacht dat als ik hem nu ga snijden hij helemaal in elkaar stort.



Ik heb hem al een kwartiertje langer in de oven gedaan maar helpt niks. Heeft iemand goede tips hiervoor? En zal het nog veel opstijven als hij afkoelt? Ik wil hem graag morgen mee naar werk dus heb niet zoveel tijd meer en weet niet of ik nu een nieuwe moet maken.
Alle reacties Link kopieren
Nou moe. Ik had gisteren bijna precies hetzelfde. Ik heb hem terug in de oven gestopt en nog een kwartier gebakken. En dat hielp helemaal niks. Dus toen heb ik de gare delen van de taart eraf gesneden, de 'pulp' bij elkaar geschraapt en dat over een bak ijs gegooid en opgegeten. Lekker!



De gare delen heb ik in stukjes gehakt, waren ook erg lekker. Dus ik zou de ongare prut eraf schrapen en magnetronnen en over ijs heen gooien.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
Ik weet trouwens niet hoe gezond dit is. Het topic staat nu op gezondheid. Ik denk wel dat je bloedsuiker kan stijgen van dit gerecht maar verder, misschien de mods vragen om het te verplaatsen.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
Op basis van deze informatie is er niet zo veel over te zeggen. Pecannoten en frambozen hebben weinig opstijvende werking.



Is je vorm even groot als het recept voorschrijft? Als jouw vorm kleiner is, moet 'ie langer in de oven.

En weet je of je oventemperatuur een beetje accuraat is? Heb je vaker recepten uit deze bron gebruikt? Sommige kookboeken en websites zijn gewoon slecht, dan wordt er niet proefgekookt en klopt er van de recepten niets.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Gatver dat klinkt echt mega smerig
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Wat is t recept?
Alle reacties Link kopieren
may_ka; thnx! Ik heb mijn gewone schaal gepakt zonder op te meten, Zal ff kijken of het de juiste maat is! Oven is meeste vd tijd wel goed accuraat en gerechten zijn ook vaak goed als ik het kookboek aanhoud.



Sapsorrow; haha, als het niks wordt ga ik de tip van jou proberen! En tsja: gezond, nee denk het niet! Wel heeeel lekker! (als het uiteindelijk lukt).





Dit is het recept: http://www.ah.nl/allerhan ... R911306/frambozenbrownies Precies gedaan wat er staat wat verhoudingen betreft. Enige wat ik erbij heb gemikt zijn de pecannoten
Er staat 2 uur afkoelen. Heb je dat gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Mijn fout was waarschijnlijk dat ik nog 100 gram extra chocolade door het beslag had gegooid. Oeps! Ik had er wel een extra ei doorheen gedaan nog maar vorige keer hielp dat wel, nu niet. Vorige keer, bedenk ik me nu, had ik het beslag in muffin-cups gedaan. Nu was ik daar te lui voor.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
bakken vereist juist dat je je aan het recept houdt, als je de verhoudingen verkloot, lukt een recept niet
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het een verloren zaak is. Waarom ook 2 uur af laten koelen, dat klinkt als een no-bake cake en dat is het niet. Raar recept, als je het mij vraagt. Maar het topic staat ook op gezondheid dus de echte kook-liefhebbers, zien het waarschijnlijk niet.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
Dit recept schrijft echt een grote ovenschaal voor, dus als je een gewoon brownieblik hebt gebruikt moet 'ie langer in de oven (en danzou ik de oven ook lager zetten, om te voorkomen dat de buitenkant verbrandt).



En die stukken chocola die erdoor zitten, die zullen niet helemaal 'oplossen' in het beslag, die ga je denk ik terugvinden. En die moeten dus echt weer harder worden, die chocola is nu natuurlijk helemaal gesmolten.

Op basis daarvan zou ik zeggen dat hij, als hij klaar is inderdaad nog zacht is en echt wel steviger wordt van afkoelen.

Eventueel zet je hem na een paar uur in de koelkast en snijd je hem zo koud mogelijk aan.



O, en vergeet niet: brownie hoort klef te zijn. Niet per se ongaar, maar wel een beetje kleffig.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 02 mei 2016 @ 22:48:

bakken vereist juist dat je je aan het recept houdt, als je de verhoudingen verkloot, lukt een recept niet



Weet ik. Ik denk dat ik een groter ei had dan vorige keer want het is al een keer gelukt met extra chocolade en een ei. Je hebt wel truukjes trouwens, bv, als je geen melk in huis hebt, schijn je ook pannenkoeken te kunnen bakken met water en een extra ei door het beslag. Ik kende vroegah iemand die op de bakkerschool had gezeten, die heeft me dat verteld. Het lijkt mij smerig dus nooit geprobeerd maar sommige ingredienten kun je wel vervangen als je iets niet in huis hebt.



Maar goed, ik vraag me af of dat is wat er mis is gegaan hier want To heeft niks extra toegevoegd.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
Nee heb hem nog niet de volle twee uren laten opstijven. Zal dat ervoor zorgen dat hij van drilpudding overgaat naar lekkere brownie? Ik betwijfel het namelijk (maar hoop het wel van harte!)

Haha sapsorrow; snap ik dat je er extra chocolade in doet! Jammer dat het dan meteen misgaat:(

Zal de mods even vragen te verplaatsen
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 02 mei 2016 @ 22:48:

bakken vereist juist dat je je aan het recept houdt, als je de verhoudingen verkloot, lukt een recept niet Bakken als in petieterige patisserie ja. Over huis-tuin-en-keukenbakken wordt veel nodeloos ingewikkeld gedaan. Met zoiets als brownies luistert het niet zo heel nauw allemaal. Mits je basisrecept klopt natuurlijk.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:jewelll schreef op 02 mei 2016 @ 22:54:

Nee heb hem nog niet de volle twee uren laten opstijven. Zal dat ervoor zorgen dat hij van drilpudding overgaat naar lekkere brownie? Ik betwijfel het namelijk (maar hoop het wel van harte!)

Haha sapsorrow; snap ik dat je er extra chocolade in doet! Jammer dat het dan meteen misgaat:(

Zal de mods even vragen te verplaatsen

Drilpudding: nee, dat denk ik niet. Hoe groot is je vorm?



(Alhoewel - als hij nu al uit de oven is, is er weinig meer aan te doen. Ja, serveren met als ijs, dat zou ik ook doen.)
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
quote:jewelll schreef op 02 mei 2016 @ 22:54:

Nee heb hem nog niet de volle twee uren laten opstijven. Zal dat ervoor zorgen dat hij van drilpudding overgaat naar lekkere brownie? Ik betwijfel het namelijk (maar hoop het wel van harte!)

Haha sapsorrow; snap ik dat je er extra chocolade in doet! Jammer dat het dan meteen misgaat:(

Zal de mods even vragen te verplaatsenja hij moet koelen, de boter en de chocola worden dan vanzelf weer hard
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring met brownies is dat ze altijd langer gebakken moeten worden dan het recept aangeeft. Heb je voor je hem uit de oven haalde in de brownie geprikt met een satéprikker o.i.d.? Als het baksel helemaal gaar is, komt de prikker er schoon uit. Bij een brownie hoeft dat niet, een beetje smeuïge binnenkant is juist lekker, maar helemaal nat en ongaar niet. Hoe ver de brownie gegaard is kan je zien aan hoe de prikker uit de brownie komt (wat er achterblijft op de prikker).
Alle reacties Link kopieren
Thnx allen! Ik heb hem er nog even langer ingezet en idd dat helpt wel wat! Nu 2uur laten afkoelen en ben benieuwd hoe hij er morgen bij staat:)
Een brownie hoort drillerig te zijn als hij Uit de oven komt. Het afkoelen is juist om de chocolade en boter op te laten stijven. Niets zo teleurstellen als over-bakken brownies imho.
quote:rosanna08 schreef op 02 mei 2016 @ 22:48:

bakken vereist juist dat je je aan het recept houdt, als je de verhoudingen verkloot, lukt een recept niet Wat een onzin. Dat geldt alleen voor als je echt een nitwit bent op het gebied van bakken. Als je baksels moeten rijzen moet je wat basis dingen weten, maar verder kun je naar hartelust improviseren met bakken. Ik heb nog nooit een recept tot op de letter gevolgd.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een nachtje in de koelkast en dan komt het goed! Heb je morgen een heerlijke sticky brownie
Alle reacties Link kopieren
Jaaaaa (een stuk) langer in de oven heeft geholpen! Whoehoe! Morgen lekker van smikkelen:)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de meesten daar heel erg dik van worden. En hoge bloeddruk, suikerziekte, dichtgeslibte slagaderen en een continu verlangen naar suiker ervan gaan krijgen.



Mijn conclusie: dit was een teken van de Voorzienigheid die je wou waarschuwen geen taarten meer te bakken. Eet voortaan wortels, radijsjes en snoeptomaatjes.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Altijd een extra ei erbij, das mijn regel iig.

Heb je hem wel in het midden van de oven gezet, op een rooster?
Silence is golden. Duct tape is silver.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven