Maaltijden invriezen

29-08-2007 13:18 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik heb jullie hulp nodig. Ik kook normaal erg graag maar nu ik zwanger ben valt het koken mij zwaar. Ik ben moe, soms misselijk en heb er vaak gewoon geen zin in. Met als gevolg dat de chinees en patatboer regelmatig bezorgen :-$ en we als gezin dus soms 'slecht' eten.



Nou wil ik graag in het weekend vooruit gaan koken en dan maaltijden of delen er van in de vriezer mikken. Maar ik heb eigenlijk geen idee wat nou lekker is om in te vriezen behalve verse pastasaus. Voor mijn zoontje heb ik maanden iedere zondag apart staan koken en alles gepureerd en in porties verpakt in de vriezer gestopt maar ik gruw bij het idee om zelf gekookte aardappels uit de vriezer te eten :-O



Kortom, wat zijn de perfecte maaltijden om in te vriezen. Wat blijft lekker en wat juist helemaal niet?



Groetjes Huppel
Alle reacties Link kopieren
Ovenschotels, pasta's, canneloni, nasi, kipgerechten, gehaktgerechten enz. Oke vers is natuulijk lekkerder .......... maar ik ben nooit zo moeilijk. Evt. verse pasta of rijst, salade erbij .........

Waarom neem je niet van die groente mixen uit de diepvries in de supermarkt. Ik zie vaak lekkere van Knor, meestal zit er ook al vlees bij. Bij ons is er een AH waar ze elke dag verse maaltijden maken. Ook meestal lekker.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst, ja voor de "vers-brigade-forummers" afschuwelijk maar ik vond het wel lekker, is ze hebben verse aardappelpuree in deelblokjes gedaan en dat in gevroren. Als ik mij niet vergis is dat vrij nieuw. Of het was mij nooit opgevallen. Dat is zo in de magnetron op te warmen en smaakt niet naar die poeder uit een doosje. En handig dat je net zoveel kan pakken als je nodig hebt.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen man die kan koken? Je bent al zwanger, lijkt me al een extra belasting en dan ben je ook nog eens verantwoordelijk voor een gezonde en uitgebalanceerde voeding voor het hele gezin. Is misschien wat veel voor één iemand.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt bij de C1000 van die zakken met diepvries groente erin, die zijn reuzemakkelijk. Je gooit het zo in kokend water en paar minuten later zijn ze gaar. Of uien, paprikablokjes en preiringetjes met wat gehakt roerbakken (alledrie uit de vriezer met vers gehakt) voor door de macaroni.



Je kan stampot maken, dus dubbele porties maken als je toch bv boerenkool maakt, helft in de vriezer en klaar ben je (worst zou ik dan niet invriezen maar er apart bij klaarmaken) Het zelfde kun je dus doen met hutspot, andijviestampot.



Lasagne maken, gaar laten worden in oven, af laten koelen en dan invriezen. Pastasauzen inderdaad zijn ook makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
murphy2 schreef op 29 augustus 2007 @ 13:35:

Heb je geen man die kan koken? Je bent al zwanger, lijkt me al een extra belasting en dan ben je ook nog eens verantwoordelijk voor een gezonde en uitgebalanceerde voeding voor het hele gezin. Is misschien wat veel voor één iemand.




Goh, wat zwaar zeg. Kom nou, ze is niet ziek ofzo.

Dat had ik echt niet moeten doen hoor, tijdens de zwangerschap van nummer drie, wachten op mijn man zodat hij kon gaan koken omdat ik weer eens te moe ben om gezond te gaan koken. Het idee alleen al.
Ik denk dat je op zich wel bespreekbaar kunt maken om de taken een beetje te verdelen, of het moet praktisch niet haalbaar zijn dat je man ook af en toe kookt.

Je zegt dat je gruwt van gekookte aardappelen uit de vriezer. Waarom? Ik dacht ook meteen aan eenpansmaaltijden en stamppotten. Wat moet je anders? Macaroni, nasi, bami, lasagne, alle stamppotten, hartige taarten zijn prima als ze in de diepvries zijn geweest hoor. Als je dat nou afwisselt met een keer een lekkere soep met brood, een frietje en een man die eens kookt, ben je de week weer door.

Of je moet al die kant en klaar maaltijden van appie gaan kopen, de meeste zijn goed te eten, maar dat wordt wel een prijzig verhaal. Het lijkt me als je zo misselijk bent trouwens ook niet prettig om het weekend een dag allerlei verschillende maaltijden staan te koken?

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.
Alle reacties Link kopieren
ik vries alles in...

Ik kook op zondag en dan alles in porties in de vriezer..

heel makkelijk..
Eenpanshappen laten zich makkelijk invriezen, maar het hoeft niet perse.



Ideeen eenpanshappen: chili con carne, pasta carbonara, pasta bolognese, rijst met ragout, nasi, bami, stamppotten (maar niet met nitraatrijke groenten, die mag je niet opnieuw invriezen, zoals andijvie, bietjes, etc) etc.



Als je niet-eenpanshappen doet, moet je zorgen dat dat wat kan uitdrogen in de magnetron, bedekt is onder iets van saus. Dus idd aardappelpuree liefst al bedekken met een saus. Gewone gekookte aardappelen moet je niet invriezen, die worden glazig.

aardappelpuree met witlof in ham en kaas

aardappelpuree met gehaktballetjes uit de jus en rode kool



En nu je toch zo vaak naar de chinees bent geweest: die bakken zijn perfect als eenpersoonshap.



Maaltijdsoepen: bonensoep, erwtensoep, goulashsoep, pistousoep, eigenlijk alle soepen die niet met room zijn en niet met nitraatrijke groenten, kun je invriezen. In makkelijke eenpersoonsporties, en dan met brood erbij. Perfect!



Toen ik zwanger was heb ik heel veel 'voorgekookt', om het gemakkelijk te hebben na de bevalling. En men, wat was ik daar blij mee!
i.p.v. een hele zondag gaan koken kun je ook structureel te veel gaan koken en de helft invriezen. Lasagna voor 4 of voor 8 personen is niet heel veel meer werk. Op deze manier kook je ongemerkt de vriezer vol.

Vergeet je niet op de dozen te schrijven wat er in zit en wanneer je het hebt ingevroren?
Alle reacties Link kopieren
inderdaad, dubbele portie maken van hetgeen je wel lekker vindt om in te vriezen. Verder dubbele portie aardappelen koken en dan de dag erop bakken of puree/aardappelschotel van maken. Verder staan er in de Allerhande en de Boodscahppen vaak tips om de ene dag iets klar te maken en met de restjes of met een simpele aanpassing snel en makkelijk iets klaar te maken.



Verder is het misschien slim om sommige dingen in het voren te doen om je eigen het makkelijk te maken.. De avond ervoor even aardappelen schillen, eventueel de groente schoon te maken etc.



Als je nu toch de chinees of patatboer laat bezorgen is het misschien slim om appie te laten bezorgen(of zelf even langs de appie). Kun je ook gezond eten met de stoommaaltijden, maaltijdsalades, kant en klare ingredienten die je alleen nog even bij elkaar moet gooeien...Kost misschoen wel wat maar chinees of patatboer is ook niet goedkoop, tenminste bij ons niet.



Verder zou ik zeggen, als jullie buiten jou zwangerschap normaal en gezond eten, kan het nu vast wel even anders. Ga er tenminste van uit dat je niet elke dag vette hap eet en dat je oevrdag gewoon volgens de schijf van vijf eet.



Succes ermee en een goede zwangerschap gewenst.
Alle reacties Link kopieren
Meiden, super bedankt voor alle tips en adviezen.



Manlief heb ik inderdaad ingeschakeld en die kookt nu ook en dat alleen al is een enorm verschil. Ik kom thuis van werk en crèche en we kunnen zo aanschuiven. Heerlijk! Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik man nooit in de keuken liet want ik vind het koken zelf veel te leuk en in mijn ogen deed hij het nooit goed. Dus ik sluit nu mijn ogen en ben dolblij dat hij ook de keuken in duikt.



Verder heb ik nooit nagedacht om stampotten in te vriezen en dat ga ik snel eens proberen. Als ik er aan denk om het op te warmen in de magnetron kan ik nou niet enthousiast raken maar ik kan er natuurlijk in de oven alsnog een feest van maken.



Vriezen jullie ook rijst, bami en pasta in?



De 1,2,3,4 maaltijden van de AH vallen mij trouwens ook niet tegen en voor 8 Euro heb je een berg eten maar gevoelsmatig komt het toch uit een pakje.



Het structureel meer koken is ook een goed idee. Gewoon een vollere pan en de rest invriezen.



Ik merk dat ik gewoon echt het een en ander moet gaan uitproberen, want er is naar aanleiding van jullie tips veel meer mogelijk dan ik had gedacht. En ik heb nu nog tijd genoeg om te ontdekken wat echt lekker is na het invriezen zodat ik de vriezer een beetje vol kan koken voor na de bevalling. Ik ga bakjes sparen!



Bedankt voor de tips zover!
Alle reacties Link kopieren
Kip curry met rijst! Juist extra lekker na invriezen, want bij de 2e bakbeurt gaat de rijst een beetje aanbakken...mmm.
.
Alle reacties Link kopieren
Zoals al meer mensen hebben aangegeven kunnen soepen, sauzen, stamppotten etc. zeer goed ingevroren worden. Pasta's en rijst kunnen dit ook, zeker als je er van houdt om deze vervolgens in de oven te zetten en een knapperig randje bovenop te krijgen. Groente kun je invriezen, zowel rauw als al bijna gaar. Aardappelen worden er niet beter op, maar als je een klein krieltje gebruikt voor een ovenschotel, of die roerbakt met groente uit de vries (of kant en klaar gesneden) dan heb je ook zo een gezonde maaltijd.



Ik kook zelf weinig. Ik kook door omstandigheden 1 dag en dan 2, soms 3 niet. Ik kook alleen gerechten die me weinig werk, energie en vaak ook tijd kosten. Toch eet ik vaker gezond dan "mwah, doe maar een kant-en-klaar bakje". Ik vries vooral per portie in. Dus brood per portie, groente per portie, broodbeleg per portie, vlees per portie etc. Zo veel mogelijk los van elkaar zodat ik op het laatste moment pas hoef te beslissen wát ik wil eten en in welke combinatie. (gehaktbal met rode kool invriezen en dan trek hebben in gehakt met paprika ovenschotel) Het is gewoon even uitproberen wat je zelf lekker vind en prettig vind werken. De een vind het prettiger om bijv. alleen saus voor de pasta in te vriezen en de pasta vers te koken, de ander zal het een zorg zijn.



Probeer ook verschillende bereidingsmanieren uit. Sommige dingen zijn de 2e keer lekkerder uit de oven, de andere uit de koekenpan en weer een derde juist uit de magnetron. Zo kun je ook experimenteren met hoe gaar je iets wilt koken of juist helemaal niet koken voor je het invriest. En ga in grotere porties koken als je wel kookt. Zo kun je meteen voor een 2e keer invriezen (mits het gerecht zich daar voor leent uiteraard). Ongemerkt bouw je zo een leuke voorraad op.



Zelf gebruik ik hersluitbare diepvrieszakjes van een niet nader te noemen huismerk. Groot voordeel vind ik de hersluitbaarheid. Paprika snijd ik eens in de maand in reepjes en vries ik zo in. Ik kan dus per keer net zoveel reepjes pakken als ik die keer nodig heb. Bovendien nemen zakjes minder ruimte in dan bakjes en het ontdooit per kleine portie ook nog eens sneller. Vaak trek ik iets uit de vriezer om een uur later al te gaan koken en dan is alles perfect ontdooit. Ideaal voor mensen zoals ik die 's morgens nog niet altijd weten wat ze willen eten. Ook trekt het doorzichtige van de zakjes me. Als ik die mooie kleuren van bepaalde producten zie, dan denk ik "ja lekker, hmm doe dat maar".
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
betreft de bakjes, ikea heeft hele goede bakjes voor in de diepvries met een ventiel zodat je het bakje zo de magnetron in kan doen en ze mogen in de vaatwasser. Gebruik ze heel veel en de deksels trekken niet krom. Ze zijn er in verschillende maten. Verder zijn de herskluitbare zakjes ideaal, zeker voor groente waarvan je meer invriestdan je wil gebruiken zoals bv champignons, prei en roerbakgroente.



Bami (kant en klare kilobak van de Aldi) vries ik indredaad in en warm ik op in de magnetron. Macaroni vries ik ook in en warm ik op in magnetron op wok. Als hij erg droog is, voeg ik vaak wel wat water toe of droge randen te voorkomen. Rijst heb ik nog nooit ingevroren.



Beteft de stamppotten uit de magbetron, is ook niet mijn favoriet, maar het is wel handig. Als ik genoeg tijd heb maak ik er ovenschotel van of ik warm het op in de koekepan(dat is het allerlekkerst).



Erg lekker is het om een rookworst (unox) in plakjes te snijden en dan te bakken. Hier in de buurt wordt het op feestjes zelfs koud gegeten net als kaas en worst.
Als je stamppot invriest, kun je in er jus bij invriezen. Laat de jus afkoelen tot kamertemperatuur, schep een portie in een diepvrieszakje en knoop het dicht. Als je alles ontdooid en opgewarmd hebt (in de magnetron!) kan je het zakje opensnijden en de jus over je stammpot laten lopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven