Vers koken en bakken!

25-08-2015 10:16 2707 berichten
De laatste tijd staat het mij meer en meer tegen: Knorr pakketten, koekjes die niet meer zo lekker zijn, die nare nasmaak van suiker in mijn mond, al die conserveringsmiddelen en zout...



Ik ben een beetje (understatement) een chaotisch mens en neem dus de tijd niet voor het koken. Bakken zonder Koopmans pak heb ik al heel lang niet meer gedaan. Terwijl ik echt kan genieten van een zelfgemaakte havermout koek of een maaltijd waar ik een uur (of uren) op staan heb zwoegen. Dus, wil ik meer goede maaltijden koken zonder pakjes en zakjes, met meer verse ingrediënten. Omdat ik weet dat het beter voor ons is, als gezin, maar ook dat ik er gelukkiger van word. Ik heb het nooit toe willen geven, maar het kook - gen wat mijn moeder bezit, heb ik ook gekregen. En ik merk dat ik daar toch wat mee wil doen.



Maar goed, ik presteer beter onder een goede druk, dus zoek ik mensen die eigenlijk hetzelfde willen doen. Recepten delen, schop onder de kont geven, tips en adviezen uitwisselen. En doorgeven wat je gaat maken vandaag!



Dus, welke pakjes - en zakjeskoker die het roer wil omgooien, doet met mij mee?



Alle reacties Link kopieren
http://allrecipes.nl/recepten/label-103 ... epten.aspx



Mijn favoriet is appeltjes uit de oven:



Appels schillen en in blokjes snijden, husselen met suiker, kaneel en rozijnen (zelfde als in appeltaart). Kruimeldeeg maken van gelijke delen bloem, suiker en boter. Dat in de oven... Een goddelijk dessert. Als je niet aan de lijn doet.
quote:Stokstaartjenl schreef op 14 september 2015 @ 20:19:

Ben nu bezig aan een zelfgemaakte 'kapsalon'.Heb je een recept er van?
quote:Justmaartje123 schreef op 15 september 2015 @ 14:10:

[...]





Beste chili ever:

http://www.bbcgoodfood.com/recipes/3228 ... -con-carne





Ziet er goed uit, zou de suiker weglaten maar ga hem zeker opslaan!!!



Ik maar heel inspiratieloos slataco's en voor de rest gewone taco's. Ik heb nog een flinke pot kruidenmix zonder suiker en beperkt zout. En verder gewoon sla, gehakt, tomaten, rode bonen, mais en griekse yogurt ipv zure room en tomaten salsa en verse quacemole.

En wat kaas.
Vandaag ga ik het pakket van Knorr opmaken, de kip Jambalaya. Ooit eens in de aanbieding gekocht (3 voor 5 euro volgens mij). Heb er nu nog twee staan en ik ben van plan ze allebei op te maken voor het weekend, dan kunnen we dan weer pakjesloos door het leven.
Alle reacties Link kopieren
Kokenmetkarin.nl staat veel makkelijks op.
Alle reacties Link kopieren
Uit de vriezer vandaag. Vorige keer dubbele portie groente en kip gesneden, en in porties ingevroren. Alleen nog pasta erbij koken, de boel roerbakken en (zelfgemaakte) saus erbij (ook ingevroren). Makkelijk!
Dat is lekker snel klaar Theemok!



Ik heb nog iets voor op mijn lijstje: gehaktballen en hamburgers! Ik was net bij de Lidl en ze hadden een fijne aanbieding voor hamburgers, die ik meegenomen heb. Eenmaal thuis dacht: shit, dat had ik dus ook prima zelf kunnen maken. Maar goed, om nou weer terug naar de stad te rijden voor het omwisselen van een paar burgers... Nodig ik mijn broertje wel uit voor een luxe broodje hamburger en zelf gesneden frieten en mijn moeders speciale sausje, gaan ze vast snel op.



Bij de Lidl had ik ook broodjes met kaas er bovenop gekocht... Veel te lekker natuurlijk! Gelukkig kom ik er maar eens per week/twee weken...
quote:-RoseRed- schreef op 15 september 2015 @ 16:52:

[...]



Heb je een recept er van?Het was een variatie hierop: http://www.lekkerensimpel ... l-variant-op-de-kapsalon/
@ fleetfox wat een handige bakken zeg, welk merk is dat / waar koop je die? Lijkt me zo handig!!
Hoi dames, ik kon / kan even niet meepraten, ben vorige week bevallen en net terug uit ziekenhuis. Vandaar even geen kook-acties zonder pakjes/zakjes. Ik moet wel zeggen dat jullie posts erg inspirerend zijn!
quote:Stokstaartjenl schreef op 16 september 2015 @ 13:47:

[...]





Het was een variatie hierop: http://www.lekkerensimpel ... l-variant-op-de-kapsalon/bedankt voor de link
Wow, gefeliciteerd NJW! Is wel alles goed gegaan?

We zien je vanzelf weer verschijnen, het komt en gaat hier gewoon. De bakken zijn overigens gewoon van onze Zweedse vrienden van Ikea!



Vandaag ga ik de tonijnpasta maken van Jamie. Makkelijk en gezond. Ben alleen met dochter vanavond, lekker knus en gezellig samenzijn! En daar hoort een lekkere maaltijd bij.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd, NJW!
Gefeliciteerd!
Ik heb zoete aardapel en pompoen in de oven liggen, olie en kruiden erbij.

Straks een kipfilet met pepertjes en zout inwrijven en wat bulgur wellen.
Alle reacties Link kopieren
Vanavond ga ik deze maken pompoen-linzenschotel, Ik ben heel benieuwd wat het wordt! Het heeft hier echt de hele dag geregend, ben wel toe aan wat verwarmends. Lekker met stokbrood erin dopen
Klinkt goed Fee! Hoe lang doe je de aardappelen en pompoen in de oven?

Pinenanas, ook dat recept ziet er goed uit! Heb 'em gepind voor later!



Eigenlijk is dat wel ideaal eigenlijk, nu ik de site van Pinenanas bekijk, een 'meatless monday'. Nu eten wij eigenlijk weinig vlees dus het gaat mij niet zozeer om het vegetarisch koken, maar als ik op maandag standaard een lekkere schotel vol groenten zou kunnen maken (die ik dan dinsdag - KDV dag ook nog zou kunnen eten) dan beginnen we de week wel direct gezond. Hmmm, maar eens op zoek naar een paar goede recepten.



Ik had als toetje vandaag een pak rijstepap gehaald als traktatie voor dochter en mijzelf. Heb nu de uitdaging staan die volgende week eens zelf te maken. Vroeger was ik verzot op de rijstepap van mijn moeder, dus lijkt me heerlijk het eens zelf te proberen.
quote:Pinenanas schreef op 17 september 2015 @ 16:56:

Vanavond ga ik deze maken pompoen-linzenschotel, Ik ben heel benieuwd wat het wordt! Het heeft hier echt de hele dag geregend, ben wel toe aan wat verwarmends. Lekker met stokbrood erin dopen Dat klinkt ook lekker! En gelukt en lekker?
quote:fleetfox schreef op 17 september 2015 @ 19:01:

Klinkt goed Fee! Hoe lang doe je de aardappelen en pompoen in de oven?

Pinenanas, ook dat recept ziet er goed uit! Heb 'em gepind voor later!



Eigenlijk is dat wel ideaal eigenlijk, nu ik de site van Pinenanas bekijk, een 'meatless monday'. Nu eten wij eigenlijk weinig vlees dus het gaat mij niet zozeer om het vegetarisch koken, maar als ik op maandag standaard een lekkere schotel vol groenten zou kunnen maken (die ik dan dinsdag - KDV dag ook nog zou kunnen eten) dan beginnen we de week wel direct gezond. Hmmm, maar eens op zoek naar een paar goede recepten.



Ik had als toetje vandaag een pak rijstepap gehaald als traktatie voor dochter en mijzelf. Heb nu de uitdaging staan die volgende week eens zelf te maken. Vroeger was ik verzot op de rijstepap van mijn moeder, dus lijkt me heerlijk het eens zelf te proberen.



Ik heb de hele aardappel en pompoen al een kwartiertje op 80 graden de oven gelegd, daarna in blokken gehakt en in een schotel gemixt met de kruiden en olie enzo en dan nog een half uur op 180 graden, toen de oven uitgezet maar de nog even laten staan. Heerlijk zacht!



Rijstepap is heerlijk zelf gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goede-Fee schreef op 17 september 2015 @ 19:05:

[...]



Dat klinkt ook lekker! En gelukt en lekker?

Hij was heel lekker! Ik heb er wat courgette aan toegevoegd voor extra groenten en de tomaten vervangen door passata die ik nog open had. Ik verkijk me altijd wel op de porties. Wij zijn met zn tweeen en niet super grote eters. Dus ik denk dat wij er nog 2 dagen van kunnen eten (6 porties in totaal). Maar dat geeft niet! Vanavond weer en dan een deel invriezen voor de lekker makkelijk!



Rijstepap klinkt ook lekker! Die ga ik ook eens proberen zelf te maken. Mn vriend lust het niet, maar dan blijft er lekker meer voor mij over
We zijn weer online! Ik heb mijn tijd zonder Viva forum goed besteed: heb op Pinterest mijn eet bord veranderd in 'vers koken en bakken' en de niet meer interessante recepten er uit gehaald. Nu rijmen alle recepten ook met de naam van het bord.



Nu weer hier verder!



Thanks Fee voor de informatie. Vind oventijden altijd moeilijk te bepalen, altijd te bang dat de boel aanbrand.



Pinenanas: lekker, courgette er bij. Doet het altijd goed in een stoofpot. Ik moet helaas de rijstepap gaan delen, dat vind bij ons iedereen lekker! Mijn vader heeft ooit (voordat wij er waren) eens s'nachts de koelkast geplunderd en alle kommetjes rijstepap opgegeten die mijn moeder had gemaakt. Hij was natuurlijk kotsmisselijk geworden! Laten we zo zeggen: dat heeft hij geen tweede keer meer gedaan. Blijft nu altijd bij 1 bescheiden kommetje!



Vanavond heel simpele maaltijd: kiphaasjes en ik bak er champignons en tomaten bij. Ben nog aan het nadenken wat ik morgen ga serveren als toetje als mijn broertje komt eten.
Ik heb lekker oerbrood gehaald, lekker volkoren en zonder suiker.

En ga een groente fritatta maken, lekker makkelijk.

Vanavond ga ik ook weer Pinteresten Fleetfox, er staat zoveel lekkers op!!
Hee meiden, bedankt voor de felicitaties! Nou niet echt goed gegaan, zwangerschapsvergiftiging en spoedkeizersnee...maar het resultaat mag er zijn: een zoon als een kasteel !



Nu beetje bedlegerig maar dat geeft ook de kans om lekker recepten op te gaan zoeken etc! Dus ik lees weer lekker mee en als ik interessante dingen zie dan post ik het ook hier!
Pinterest is echt geweldig als het op eten aankomt.



NJW, gelukkig heb je een gezonde zoon! Maar dat zal zeker schrikken zijn geweest. Ik wens je nog veel beterschap toe.
quote:Noujijweer schreef op 18 september 2015 @ 18:01:

Hee meiden, bedankt voor de felicitaties! Nou niet echt goed gegaan, zwangerschapsvergiftiging en spoedkeizersnee...maar het resultaat mag er zijn: een zoon als een kasteel !



Nu beetje bedlegerig maar dat geeft ook de kans om lekker recepten op te gaan zoeken etc! Dus ik lees weer lekker mee en als ik interessante dingen zie dan post ik het ook hier!Dat klinkt helemaal niet fijn nee, wel fijn dat je zoon helemaal oke is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven