wat doen jullie bij de artisjokken, qua sausje?

02-09-2009 14:42 32 berichten
Ik wil voor een aantal mensen artisjok met dipsaus serveren, als voorgerecht. Ik heb dit één keer gegeten in een restaurant en ik vond het fantastisch lekker.

Daar serveerden ze een mosterd/honing dressinkje er bij als dip.



Wat is nou nog meer lekker?

En is vinaigretterig beter dan iets met mayo?
Citroenmayonaise (evt zelfgemaakt). Mmmm....
Alle reacties Link kopieren
een dip van olijfolie, balsamico azijn, tijm en walnoten.... heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Vinaigrette vind ik zelf het lekkerst, en dan een beetje opwarmen.

Zoiets als dit:



Artisjok kun je goed als voorgerecht serveren. Erbij geef je één of meer dipsauzen. Bijvoorbeeld met een klassieke vinaigrette (1 of 2 delen azijn, 3 delen olijfolie, een beetje mosterd, zout, peper en eventueel wat geperste knoflook). Je maakt er iets speciaals van door de vinaigrette kort op laag vuur in een pannetje te verwarmen en dan de vinaigrette warm te serveren. Het is ook een goed idee om een gekookt ei in fijne stukjes gesneden door de vinaigrette te roeren. Klinkt vreemd, maar het is lekker en erg Frans. Een kwarksaus is ook lekker bij artisjok (3 delen kwark, 1 deel mayonaise of olijfolie). Voeg verse kruiden (dille, bieslook, dragon) naar smaak toe. Je geeft er een Midden-Oosters tintje aan door er kleine stukjes ingemaakte citroen (te krijgen op de markt of bij de Midden-Oosterse toko) aan toe te voegen.
Alle reacties Link kopieren
vinaigrette met lekkere mosterd erin! evt wijnazijn ipv gewone azijn
Alle reacties Link kopieren
Olijfolie, balsamico-azijn, knoflook, mosterd en gembersiroop. Goed door elkaar husselen.



(bedacht door mijn grote liefde en alleen daarom al lekker )
Alle reacties Link kopieren
Hier in FR serveren ze artisjok vaak erg simpel, met een botersausje en grof zout ernaast.

Dippen in de botersaus, beetje zout en lékker dat dat is!



Simpel is vaak het best!
Alle reacties Link kopieren
Simpele vinaigrette met verse knoflook en klein beetje mayo. Zodat ie lekker lobbig wordt. Oh goed idee zeg, ik ga ze binnenkort ook weer eens maken!
Alle reacties Link kopieren
Met vinaigerettesaus. Acht delen olie op drie delen wijnazijn, gesnipperd sjalotje, gesnipperde groene kruiden, lik mosterd, peper, zout en een pietsie knoflook.



Die van Robo klinkt ook goddelijk. Is dat gewoon gesmolten boter? Of id het een gebonden saus?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Waar smaakt een artisjok naar? En eet je die rauw of hoe maak je dat klaar? Wil het wel eens proberen nml..
Perfectionisme is niet perfect...
Alle reacties Link kopieren
Artisjok smaakt naar... artisjok, ik kan het niet beter uitleggen. Heeft een eigen smaak.



Je kookt de artisjokken 15 minuten in een ruime pan kokend water. Dan leg ze je op een bord en pel je blaadje voor blaadje eraf. Die blaadjes dip je in een lekker sausje (zie boven) en dan zuig je ze een beetje uit of je schraapt het vlezige gedeelte met je tanden eraf.

Als alle blaadjes op zijn, zie je hooi. Dat moet je met je vork voorzichtig eraf halen. Daaronder zit de bodem van de artisjok, een dikke plak. Die snij je van de steel en dan in stukjes en dan eetje die ook op (kun je nog even door de saus dweilen).



Je hebt ook artisjokkenharten in blik, dat zijn afgeknipte blaadjes met bodem van kleine artisjokken, en artisjokbodems in blik. Die hoef je niet te koken, maar die kun je koud of warm door je eten door. Die harten kun je bijvoorbeeld vullen met zachte geitenkaas en dan even in de oven zetten. En die bodems snij je in plakjes en doe je op een pizza met mozzarella en als hij uit de oven komt, wat rucola.
Hihahihi, dacht ik ff snel te kijken en lees ik eierstokken i.p.v. artisjokken. (gaan we weer eens naar Artis sjokken?)
Heel fris, crème fraîche aanlengen met beetje water en citroensap én beetje maggi, flink peper en wat zout erdoor. Als je van nog wat zuurder houdt gebruik je sour cream.
anoniem_17376 wijzigde dit bericht op 02-09-2009 21:44
Reden: zo ook de maggi vergeten.
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Thnks Appelsientje, ik ga het proberen!
Perfectionisme is niet perfect...
Oh leuk zeg, dank jullie wel!



Artisjokken moeten dacht ik trouwens langer dan 15 minuten gekookt worden hoor, als je middel of grote hebt. Misschien met kleintjes dat je met 15 minuten klaar bent maar het is 45 minuten tot een uur zeggen echt álle recepten die ik lees.

Of zijn die fout?



Die van Robo, die ga ik er bij doen.



Ik doe drie sausjes heb ik besloten. Een van boter, een vinaigrette en een mayo sausje. Heb ik gewoon alles



O, ik heb er zo'n zin in. Heerlijk, artisjokken!!!!
Alle reacties Link kopieren
Artisjokken zijn zó lekker!



Echt lang niet gegeten trouwens, binnenkort ook maar weer eens doen.



En met zo'n soort sausje wat Poezewoes zegt, dat vind ik het lekkerst. (tot nu toe)
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Wij aten ze thuis altijd met zelfgemaakte knoflooksaus op basis van yoghurt en een beetje mayonaise, en veel knoflook natuurlijk.



Lekker! Ook maar weer eens maken.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Artisjokken moet je echt wel minimaal een minuut of 40 koken idd., anders zijn alleen de blaadjes gaar en niet de bodem.



Ik doe het altijd in de magnetron: de artisjok van bovenaf vol laten lopen met water, overtollig water er met de kruin omhoog uit laten lopen en het geval inpakken in magnetronfolie. Dan 10 minuten in de magnetron op vol vermogen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Wat heel lekker is bij artisjok is tonijn vind ik. Ikzelf vul ze vaak met een soort tonijnvulling maar je kan er vast ook een soort van dip van maken, net als tonijnsalade zeg maar (die hollandse dus met mayo).
Alle reacties Link kopieren
Ik kook ze trouwens nooit, ik doe ze met een flinke bodem water in een braadpan met deksel erop. Stomen dus zeg maar denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Eenvoudig is vaak inderdaad het meest geslaagd, zeker bij artisjokken.

Dus serveren met de meest eenvoudige botersaus denkbaar (goede, gezouten boter laten smelten en meteen serveren) of met een vers gemaakte lobbige mayonaise (extra citroentje gebruiken zodat hij lekker zuur is!).

Verse pesto maken (goede olie gebruiken!) en dan flink veel extra olie gebruiken totdat het een vloeibare saus wordt die je kan druppelen, is ook lekker.



Zelf vind ik de allersimpelste begeleiding het allerlekkerst: goede, heel zuivere olijfolie met een paar heel fijn gestampte blaadjes basilicum en een klein beetje zeezout.
Alle reacties Link kopieren
vinaigraite met knoflook, olie, azijn, beetje mosterd, peper en zoutaioligesmolten boter met zout is idd ook erg lekker, ik pers dan nog wel een knoflookteen door de boter heen.De (grote) artisjokken kook ik ongeveer 45 minutuen in half water, half witte wijn met wat kruiden uit de tuin er in zoals rozemarijn, tijm. Kleine artisjokken (die paarse zeg maar) zijn met een minuut of 15 wel klaar.
Alle reacties Link kopieren
blauwe kaas sausje



sjolot zeer fijn snipperen

1 flinke teen knoflook

paar brokken bluwe kaas naar keus

scheut room

versgemalen peper

even pruttelen

klaar
Alle reacties Link kopieren
quote:Appelsientje schreef op 02 september 2009 @ 16:03:



Je kookt de artisjokken 15 minuten in een ruime pan kokend water. .



15 minuten? Dat is wel heel kort!

In Frankrijk heb je hele kleine artisjokken in de supermarkt, in een bundeltje, maar het formaat dat je in nl kan krijgen moet je echt langer koken, zo'n 45 minuten.

De artisjok is gaar als je een blaadje eenvoudig kan lostrekken, maar kijk wel uit voor je vingers want die dingen zijn loeiheet natuurlijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven