Houdbaarheid van voorgeweekte en gemalen noten in de koelkas

30-04-2024 17:13 39 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik eet graag brinta en voeg daar graag voorgeweekte en gemalen noten aan toe. Normaal gesproken vries ik deze noten in grote ijsblokjes in en gebruik ik er elke avond één. Maar nu ik op vakantie ben en toegang heb tot een koelkast, vraag ik me af hoe lang ik de voorgeweekte en gemalen noten kan bewaren zonder ze in te vriezen. Weet iemand hier meer over?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ze niet te lang bewaren, lijkt me erg zompig en muf worden. Maar misschien vind l jij dat extra zompige (omdat je ze maalt en werkt) juist wel lekker.

Ruiken en proeven dan maar.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet te lang.

Je kan thuis grof malen en op vakantielocatie snelweken (speedsoaking?):
een eetlepel gemalen noten een half uur in kokend heet water leggen.
Intussen hond uitlaten/ douchen / ministecken,
daarna ontbijten en forummen.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemalen meenemen en dan elke avond een portie in water in de koelkast zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Explorista schreef:
30-04-2024 18:40
Niet te lang.

Je kan thuis grof malen en op vakantielocatie snelweken (speedsoaking?):
een eetlepel gemalen noten een half uur in kokend heet water leggen.
Intussen hond uitlaten/ douchen / ministecken,
daarna ontbijten en forummen.
Wat een goede tip! Niet over nagedacht.
Dit lijkt mij de oplossing die ik nodig heb :cheer:
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
30-04-2024 17:58
Ik zou ze niet te lang bewaren, lijkt me erg zompig en muf worden. Maar misschien vind l jij dat extra zompige (omdat je ze maalt en werkt) juist wel lekker.

Ruiken en proeven dan maar.
Het is wel een beetje zompig misschien. Ik at eerst mijn brinta met havermelk of amandelmelk. Maar daar ging mijn glucose enorm van pieken. Vandaar dat ik nu hele noten gebruik en dan brinta maken met koeienmelk of sojamelk .

Ik vind de nootachtige smaak in combinatie met brinta echt heel lekker
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
30-04-2024 18:56
Gemalen meenemen en dan elke avond een portie in water in de koelkast zetten.
Ja, dat is denk ik de oplossing! Gemalen blijft in elk geval veel langer goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom wil je het voorweken? Is alleen malen niet genoeg?
Alle reacties Link kopieren Quote
:high5:
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Arena90 schreef:
30-04-2024 18:59
Het is wel een beetje zompig misschien. Ik at eerst mijn brinta met havermelk of amandelmelk. Maar daar ging mijn glucose enorm van pieken. Vandaar dat ik nu hele noten gebruik en dan brinta maken met koeienmelk of sojamelk .

Ik vind de nootachtige smaak in combinatie met brinta echt heel lekker
Je glucose ging pieken? In koeienmelk zit net zo goed suiker (lactose). Gebruikte je ongezoete havermelk? Kan het me dan eigenlijk niet voorstellen namelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Glucose hoort te pieken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanillana schreef:
30-04-2024 19:57
Je glucose ging pieken? In koeienmelk zit net zo goed suiker (lactose). Gebruikte je ongezoete havermelk? Kan het me dan eigenlijk niet voorstellen namelijk.
Klopt, maar daar zitten meer eiwitten en vetten in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
30-04-2024 20:24
Glucose hoort te pieken.
Het ligt er maar net aan hoe hoog hij piekt :biggrin: als hij zo hoog wordt dat er suiker in je urine komt, is het niet helemaal goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Arena90 schreef:
30-04-2024 21:06
Het ligt er maar net aan hoe hoog hij piekt :biggrin: als hij zo hoog wordt dat er suiker in je urine komt, is het niet helemaal goed.
Van 1 kommetje pap? Dan heb je waarschijnlijk gezondheidsproblemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Arena90 schreef:
30-04-2024 21:06
Het ligt er maar net aan hoe hoog hij piekt :biggrin: als hij zo hoog wordt dat er suiker in je urine komt, is het niet helemaal goed.

En dat meet je zelf? Of ga je regelmatig nadat je een kommetje met iets hebt gegeten je urine laten testen bij de HA?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Arena90 schreef:
30-04-2024 21:06
Het ligt er maar net aan hoe hoog hij piekt :biggrin: als hij zo hoog wordt dat er suiker in je urine komt, is het niet helemaal goed.
meet jij dat dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Een vraag: koop je gemalen noten en week je het zelf? Waar koop je gemalen noten?

Ik vind dit een goed idee voor in mn havermout!
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
01-05-2024 08:00
En dat meet je zelf? Of ga je regelmatig nadat je een kommetje met iets hebt gegeten je urine laten testen bij de HA?
Nee, dat was een toevals bevinding bij de huisarts. En aangezien dit alle keren gebeurde als ik urine inleverde is het getest. Ik kan enorm pieken op koolhydraten, maar dat is gelukkig vrij simpel op te lossen door mijn eten wat aan te passen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pruimenboom schreef:
01-05-2024 08:14
Een vraag: koop je gemalen noten en week je het zelf? Waar koop je gemalen noten?

Ik vind dit een goed idee voor in mn havermout!
Ik koop altijd hele rauwe noten in een winkel bij ons in de buurt. Ik stop ze in een grote maatbeker met water en laat de een nachtje weken. Daarna spoel ik ze om en blend ze met wat water. Daarna vries ik het in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
01-05-2024 08:04
meet jij dat dan?
Naar aanleiding van de urine testen is het een paar weken opgevolgd inderdaad. Je hebt tegenwoordig van die sensoren waarin je heel goed kan zien wat er gebeurd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Arena90 schreef:
01-05-2024 08:38
Nee, dat was een toevals bevinding bij de huisarts. En aangezien dit alle keren gebeurde als ik urine inleverde is het getest. Ik kan enorm pieken op koolhydraten, maar dat is gelukkig vrij simpel op te lossen door mijn eten wat aan te passen.
heb je diabetes?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
01-05-2024 08:43
heb je diabetes?
Nee, gelukkig niet. Maar waarschijnlijk een verlate insuline reactie, waardoor er uiteindelijk te veel wordt afgegeven en ik weer heel laag kom te zitten na een piek.

bijv 12,5 en daarna ga ik terug naar 2.9

Dat voelt even rot en dan krijg ik trillende handen en hoofdpijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
01-05-2024 08:43
heb je diabetes?
Nee, gelukkig niet. Maar waarschijnlijk een verlate insuline reactie, waardoor er uiteindelijk te veel wordt afgegeven en ik weer heel laag kom te zitten na een piek.

bijv 12,5 en daarna ga ik terug naar 2.9

Dat voelt even rot en dan krijg ik trillende handen en hoofdpijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had nog nooit gehoord van geweekte notenpasta door je ontbijt, maar kennelijk gebruiken meer mensen dat.

Cashews weken ook best snel. Daar kwam ik laatst toevallig achter toen een curryrecept om gemalen geweekte cashews vroeg.

Ik doe zelf gewoon hele pecan noten door mijn kwark. Die zijn niet zo hard, dus dat eet wel makkelijk weg. Het effect op je bloedsuikerspiegel is vast hetzelfde.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Natte noten?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven