Crossfit

17-04-2024 14:32 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond een leuk topic over crossfit, maar die is wegens ouderdom gesloten.
Zijn hier nog crossfitters?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf 3 weken geleden gestart. Eerst maar eens 1x per week, want mijn lijf moet echt van onder 0 komen.
Ik heb inmiddels dingen gedaan waarvan ik dacht ze nooit meer te zullen doen na mijn kindertijd (op z'n kop tegen de muur bijvoorbeeld 😎). Ik heb spieren gevoeld waarvan ik niet wist dat ik ze had.

Maar wat voelt dat lekker zeg. Ik ben erg blij dat de oefeningen aangepast kunnen worden en de begeleiding is goed. De sfeer ook: tot nu toe geen spierbonken die zichzelf vooral heel goed vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een keer gedaan. Ik heb nog nooit zoveel spierpijn gehad, het was echt niet normaal die training. Een uur lang lunches en squatten en roeien was het eigenlijk, alleen dan zo snel mogelijk. Kan nooit goed zijn voor een mens. :P
Alle reacties Link kopieren Quote
Jep. Ik doe af en toe aan crossfit. Erg leuk. En heel anders trainen dan in een sportschool. Trainen met eigen lichaamsgewicht, olympic weight lifting, op je hoofd tegen een muur, touwklimmen, touwtje springen etc..

Toch mist er wel een stukje cardio en conditietraining. Het is vooral krachttraining en ook techniek.

Verschillende crossfits bezocht. De sfeer is overal goed en positief. Groot nadeel is dat men het hoog in de bol heeft qua prijzen. Onder het mom van community gevoel. laid back etc. te hoge prijzen rekenen. Objectief gezien zijn het vaak kale hallen met gewichten en rekken. Voormalige garages en onderhoudsplaatsen. Vaak is crossfit zelfs nog duurder dan 'hotel chique' sportscholen, zoals 80 euro per maand voor slechts eenmaal per week trainen.

In een parkje bij mij in de buurt staan eenvoudige sporttoestellen , zoals rekken e.d.. en kun je dezelfde oefeningen doen, maar dan gratis. Wel alleen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik doe nu al 2 jaar aan crossfit. Ben er beetje verslaafd aan, ik ga 5x per week, niet alleen wods maar ook weightliftlessen.

Ik kon als kind ook geen handstand, nu wel, zoveel al geleerd in die 2 jaar, zoals touwklimmen, double unders, kipping pull ups, toes to bar. Maar heel goed ben ik er niet in hoor, ik blijf nog oefenen. Maar liefste smijt ik met zware gewichten :D
#doeslief
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja hier ook een crossfitter, vanaf 2013 ofzo. 3x in de week en nog een pt lesje erbij. Echt heerlijk om te doen. Ben fysiek zoveel sterker geworden en mentaal doet het ook wel wat met je.

Cardio zit er zeker ook wel bij in. Ligt ook aan de programmering. Zit vaak zat doublet unders (touwtje springen), zoveel meter hardlopen, roeien, skierg, fietsen in een wod. Het is echt een combinatie van kracht, uithoudingsvermogen, gymnastiek, powerlifting. Daarom vind ik het ook zo leuk.

En wat niet gaat of nog niet lukt wordt gescaled naar jou niveau. Echt vrijwel iedereen kan het. Ook al kom je van 0 of zit je in een rolstoel, hebt een amputatie of een andere uitdaging. Iedereen kan het doen.
It is
what it is.
Accept it
and move on!
Alle reacties Link kopieren Quote
Taartje34 schreef:
17-04-2024 14:34

Ik heb inmiddels dingen gedaan waarvan ik dacht ze nooit meer te zullen doen na mijn kindertijd (op z'n kop tegen de muur bijvoorbeeld 😎).
Dit soort dingen zijn wel waarom het zo blessure gevoelig is. Na 3 weken trainen een handstand voor het eerst in 20 jaar?

De mensen willen graag lekker gek en wild, dus de trainers verzinnen van alles. Je wordt gepusht om door te gaan tot je uitgeput bent.

Ik ken fanatieke crossfitter die bij de handstand op haar hoofd gevallen is. Lag ze er weer 4 maanden uit met nekklachten. En daarna meteen weer door.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik doe het al jaren, een keer of 4/5 in de week
en de reden dat ik het volhoud is vooral de afwisseling. Daarnaast heeft het ook gewoon echt impact. Vooral in het begin voel je aan de spierpijn, dat je je hele lichaam traint.
En na al die jaren heb ik eigenlijk nog steeds altijd wel ergens een beetje spierpijn. En eelt...
Alle reacties Link kopieren Quote
Eelt op eelt op eelt... en als het net weer een beetje hersteld is, mag je weer hangen in het rek ofzo en gaan je handen stuk en open. Nu kan je van die grip dingen gebruiken natuurlijk, maar daar kan ik maar niet aan wennen...
It is
what it is.
Accept it
and move on!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lookie schreef:
17-04-2024 16:56
Eelt op eelt op eelt... en als het net weer een beetje hersteld is, mag je weer hangen in het rek ofzo en gaan je handen stuk en open. Nu kan je van die grip dingen gebruiken natuurlijk, maar daar kan ik maar niet aan wennen...
die heb ik bij me, maar gebruik ik nooit. Voelt alsof ik dan juist geen grip heb
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan echt niet zonder die grips, dan heb ik meteen heel veel pijn.

Maar heb wel gemerkt dat de ene grips de andere niet zijn.
#doeslief
Alle reacties Link kopieren Quote
Loesiepoesie2 schreef:
17-04-2024 17:17
Ik kan echt niet zonder die grips, dan heb ik meteen heel veel pijn.

Maar heb wel gemerkt dat de ene grips de andere niet zijn.
Dat had ik de eerste tijd ook, nu echt niet meer
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
17-04-2024 16:28
Dit soort dingen zijn wel waarom het zo blessure gevoelig is. Na 3 weken trainen een handstand voor het eerst in 20 jaar?
Haha, nee hoor. Die handstand heb ik twee weken geleden aan me voorbij laten gaan. Toen is het voor mij aangepast naar iets met gewichten.

Het was nu andersom, en mijn voeten stonden echt niet heel hoog tegen de muur. Bedoeling was dat je ook nog naar de muur toe zou lopen, maar daar begin ik nog niet aan. Ik vond dit al een hele prestatie.
Ik he nog niemand gezien die over zijn of haar eigen grenzen leek te gaan om maar zo gek mogelijk te doen.
Wie weet kom ik dat nog tegen, maar tot nu nog niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boogschutter10 schreef:
17-04-2024 15:58

Toch mist er wel een stukje cardio en conditietraining. Het is vooral krachttraining en ook techniek.

Vaak is crossfit zelfs nog duurder dan 'hotel chique' sportscholen, zoals 80 euro per maand voor slechts eenmaal per week trainen.

In een parkje bij mij in de buurt staan eenvoudige sporttoestellen , zoals rekken e.d.. en kun je dezelfde oefeningen doen, maar dan gratis. Wel alleen.
Vorige week had ik toevallig wel een stukje conditie erin zitten. De andere keren idd kracht en techniek. Ik ga het ervaren, wat de verhouding is. Ligt misschien ook net aan de dag dat je er bent.

Gelukkig hier niet zo extreem duur. Dan was het ook niet echt een optie geweest.
En ik heb wel iets over voor goede begeleiding bij de juiste techniek, want ik ben er goed in om dingen verkeerd aan te vliegen. Daarom zou ik het alleen ook niet zo goed aandurven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou graag willen crossfitten maar ben het inmiddels al een jaar aan het uitstellen omdat ik niet durf.

De box in de buurt heeft geen beginners/basiscursus wat me tegenhoud. Als ik daar kon beginnen was het makkelijker. Maar gewoon inschrijven op een proefles van een normale waar ik veel aandacht krijg lijkt me ongemakkelijk.

Hoe gaat dat bij jullie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Whadiepooh schreef:
17-04-2024 21:52
Ik zou graag willen crossfitten maar ben het inmiddels al een jaar aan het uitstellen omdat ik niet durf.

De box in de buurt heeft geen beginners/basiscursus wat me tegenhoud. Als ik daar kon beginnen was het makkelijker. Maar gewoon inschrijven op een proefles van een normale waar ik veel aandacht krijg lijkt me ongemakkelijk.

Hoe gaat dat bij jullie?
Ik moest ook wel echt even een drempel over. Ik heb eerst gemaild met mijn hele verhaal, van hoever mijn lijf moet komen en de vraag of ze mogelijkheden zien. Toen werd ik gebeld en dat was een heel positief gesprek.

Alle niveaus zitten bij ons door elkaar en er wordt echt met enorm veel respect met elkaar omgegaan. Ik heb nog geen seconde het gevoel gehad dat het irritant was dat ik zoveel moet leren of in vergelijking veel minder kan. Dat gaat heel natuurlijk ook eigenlijk. De oefeningen worden aangepast aan ieders niveau. En kun je links niet, dan zoeken ze rechts naar iets anders bij wijze van spreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Whadiepooh schreef:
17-04-2024 21:52
Ik zou graag willen crossfitten maar ben het inmiddels al een jaar aan het uitstellen omdat ik niet durf.

De box in de buurt heeft geen beginners/basiscursus wat me tegenhoud. Als ik daar kon beginnen was het makkelijker. Maar gewoon inschrijven op een proefles van een normale waar ik veel aandacht krijg lijkt me ongemakkelijk.

Hoe gaat dat bij jullie?
Hier hebben ze speciale proeflessen en daarna moet je verplicht een on ramp (cursus waarbij de de basistechnieken leert) doen. Overigens kun je ook echt prima met een reguliere les meedoen als proefles hoor. Mijn ervaring is dat je bij de meeste boxen onwijs welkom bent en je alle aandacht krijgt die nodig is.

Ik crossfit in een kerk, heel erg tof! Volgens mij betaal ik €85 per maand voor onbeperkt, dat vind ik prima te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons ook geen beginnerscursus, ook alle niveaus door elkaar.
Alle oefeningen worden altijd uitgelegd, voor beginners zijn er altijd alternatieven als ze iets nog niet kunnen.

Ik zou gewoon een proefles nemen, bij de meeste boxen worden beginnelingen echt niet aan hun lot overgelaten.
#doeslief
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook een redelijk fanatieke crossfitter. 3 jaar geleden begonnen na een aantal kinderen te hebben gebaard en jaren niks gedaan 😅. Dus ook echt vanaf 0 begonnen. Inmiddels heb ik al heel veel Crossfit skills onder de knie en dat werkt echt verslavend. Ik train 4x per week.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taartje34 schreef:
17-04-2024 18:42
Vorige week had ik toevallig wel een stukje conditie erin zitten. De andere keren idd kracht en techniek. Ik ga het ervaren, wat de verhouding is. Ligt misschien ook net aan de dag dat je er bent.

Gelukkig hier niet zo extreem duur. Dan was het ook niet echt een optie geweest.
En ik heb wel iets over voor goede begeleiding bij de juiste techniek, want ik ben er goed in om dingen verkeerd aan te vliegen. Daarom zou ik het alleen ook niet zo goed aandurven.
Mijn box biedt behalve normale WOD's ook Hyrox aan, en Endurance, daar zit meer uithouding in
Alle reacties Link kopieren Quote
@Lila-Linda bij ons wordt inderdaad ook hyrox aangeboden sinds kort.
Ik merk wel dat ik in een wereld terechtkom waar ze nog net geen Chinees spreken 😜. Wat een termen allemaal, haha.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taartje34 schreef:
18-04-2024 12:22
@Lila-Linda bij ons wordt inderdaad ook hyrox aangeboden sinds kort.
Ik merk wel dat ik in een wereld terechtkom waar ze nog net geen Chinees spreken 😜. Wat een termen allemaal, haha.
:)

als ik na een WOD nog even uitloop met een 'nieuweling', is dat altijd mijn peptalk:
Dat je im de oren geslagen wordt met afkortingen en termen, en dat iedereen lijkt te weten wat de bedoeling is.
En je denkt, dat je het allemaal nooit zal leren
Maar dat we allemaal door die fase heen moesten
Alle reacties Link kopieren Quote
hier ook! :bye:
Een jaar geleden begonnen nadat ik het heeeeel lang wilde maar niet durfde. Uiteindelijk maar gewoon gedaan. Hier was het eerst een telefoongesprek om wat je kan te bespreken en ook je doelen. Daarna een proefles gedaan wat confronterend was maar prima! Mijn conditie was/(is) echt shit maar ik ben wel redelijk sterk.

Begonnen met 1x per week vorig jaar mei. Toen heb ik een fase gehad waarin ik het eigenlijk supershit vond en mezelf erg tegenkwam maar wel vond dat ik door moest zetten. In het najaar begon het beter te gaan en vanaf december ga ik 2x per week en nu heb ik elke keer zin om te gaan en zou ik eigenlijk meer willen. Nu gebruik ik het ook als training naast lange afstanden wandelen.

Ik merk dat ik echt veel sterker geworden ben. Vooral mn armen en rug. Mijn benen ook wel denk ik maar dat merk ik minder :p Spierpijn wordt ook echt wel minder. Bij ons in de box heb je ook echt iedereen. Dus spierbundels maar ook wat verlepte moekes zoals ik die een beetje met gewichten goochelen :p Dat je toch al best snel resultaat merkt (iig bij mij) maakt dat ik toch door ben gegaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Crossfit is natuurlijk voor iedereen. Ook als je beginner/ ‘newbe’ (in crossfit taal) bent. Men kan de tent wel sluiten als er geen beginners meer bij komen. De een begint op een niveau dat een ander nooit zal bereiken, maar maakt niks uit. Als je maar lol hebt en blessurevrij traint.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben ook geïnteresseerd om met Crossfit te beginnen, maar ik vroeg me af, is dit een zware en belastende sport voor je rug? Ik ben namelijk wel wat blessuregevoelig.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven