Geld & Recht alle pijlers

Agressieve, zwakbegaafde onderburen

11-04-2017 10:30 216 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar maanden hebben wij nieuwe buren, en hun zoon lijkt zwakbegaafd. op een erg agressieve manier. Zo'n 3 keer per week hoor ik hem extreem hard en agressief schreeuwen. Vooral als hij buiten is is de overlast gigantisch; hij schreeuwt dat hij iedereen af gaat maken, iedereen een fucking tering hoer is etc. Zijn normale praat volume is al heel hard, maar als hij schreeuwt dan is het echt verschrikkelijk.



Nu weet ik niet zo goed dat het beste plan van aanpak is: gaan klagen bij iemand die roept dat hij "iedereen af wilt maken" vind ik een beetje eng. Ook ga ik er niet vanuit dat een gesprek helpt, omdat hij niet in staat is om zijn gedrag aan te passen.



Probleem is dus dat ik A veel overlast heb, B me niet meer zo veilig voel, C er geen manier lijkt om zijn gedrag mogelijk aan te passen. Heeft iemand een idee wat een goede aanpak kan zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:MoirenPhae schreef op 12 april 2017 @ 09:37:

[...]



Ja, meer dan zat die een gewoon leven leiden en niet voor overlast zorgen.

Ik vind dat je dit niet zo makkelijk kan stellen. In mijn geval dacht de wbv ook dat dit gezin wel naast mij kon worden geplaatst, hoewel ze wisten dat ze dus zwakbegaafd zijn, er een grote dierenfamilie op na houden en hun hygiene heel slecht is (o.a. open vuilniszakken en dieren hun ontlasting laten doen in tuin, dat deden ze in hun vorige woning ook dus dat was bekend).



Dat ze 's nachts gaan klussen, timmeren, boren, schreeuwen, muziek draaien enz. enz.. dat was voor hun ook een verrassing, tenminste dat zeggen ze.



Het probleem is, dat als ze er eenmaal zitten, je ze er niet meer uitkrijgt. Als je daar dan naast woont dan wordt je leven een hel.
quote:Habbekratz schreef op 12 april 2017 @ 09:24:

[...]



Zolang hij geen 18 jaar is kunnen ze hem verplicht laten opnemen in een gesloten verslavingskliniek.In de praktijk gebeurt dat dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Nee, beter van niet. Ook al zorgen ze niet voor overlast. Deze mensen worden gemakkelijk hoger ingeschat dan ze zijn en daardoor overvraagt. Dat zorgt op den duur voor problemen.quote:Fairytalelover schreef op 12 april 2017 @ 09:31:

Vinden jullie dat zwakbegaafden mogen wonen in een 'normale' buurt?
Alle reacties Link kopieren
quote:mick87 schreef op 12 april 2017 @ 11:02:

Nee, beter van niet. Ook al zorgen ze niet voor overlast. Deze mensen worden gemakkelijk hoger ingeschat dan ze zijn en daardoor overvraagt. Dat zorgt op den duur voor problemen.





[...]

ja is lastig, aangezien je ze anders weghaald uit de maatschappij.
don't forget that i'm fabulous, and you're not
quote:mick87 schreef op 12 april 2017 @ 11:02:

Nee, beter van niet. Ook al zorgen ze niet voor overlast. Deze mensen worden gemakkelijk hoger ingeschat dan ze zijn en daardoor overvraagt. Dat zorgt op den duur voor problemen.





[...]





Dan sluit je echt heel veel mensen uit.

Zat plantsoenmedewerkers en kantoorschoonmaaksters doen het prima. En hun kinderen ook.



De diagnose lvb krijg je al bij een IQ onder de 85. Gewoon vmbo' ers.
Alle reacties Link kopieren
Tja, het is wel een lastig vraagstuk en niet zo zwart/wit natuurlijk. Ik werk zelf in de sector en heb al zoveel mis zien gaan met alle gevolgen van dien. Maar goed, ik zie veelal de gevallen bij wie het niet goed ging en kan daardoor niet objectief zijn.
Die zie ik dagelijks



Maar ook de gezinnen waarin het gewoon prima verloopt.
quote:mick87 schreef op 12 april 2017 @ 12:30:

Tja, het is wel een lastig vraagstuk en niet zo zwart/wit natuurlijk. Ik werk zelf in de sector en heb al zoveel mis zien gaan met alle gevolgen van dien. Maar goed, ik zie veelal de gevallen bij wie het niet goed ging en kan daardoor niet objectief zijn.

Ik weet er juist helemaal niets van af.

Het is misschien een domme vraag, maar waarom worden deze mensen in een woonwijk geplaatst? Ik bedoel dan niet de normaal functionerende mensen met een iq van 85 en ook geen mensen die met (veel of weinig) hulp kunnen functioneren. Maar ik bedoel de mensen die dat niet kunnen, geen ziekte-inzicht hebben en geen hulp accepteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:PowerCube schreef op 12 april 2017 @ 13:28:

[...]



Ik weet er juist helemaal niets van af.

Het is misschien een domme vraag, maar waarom worden deze mensen in een woonwijk geplaatst? Ik bedoel dan niet de normaal functionerende mensen met een iq van 85 en ook geen mensen die met (veel of weinig) hulp kunnen functioneren. Maar ik bedoel de mensen die dat niet kunnen, geen ziekte-inzicht hebben en geen hulp accepteren.



Het zal je verbazen dat dat juist de mensen zijn met de hogere IQs.

Degene die niet of moelijk accepteren dat ze een handicap hebben, die geen aansluiting vinden met normale sociale milieus en zelf vaak ook uit multi-problem gezinnen komen. Die willen niet op een terrein tussen verstandelijk gehandicapten zitten maar kunnen het zelfstandig wonen vaak ook moeilijk aan. Omdat hun noemen en waarden gewoon net wat anders zijn.
quote:Minimuiss schreef op 12 april 2017 @ 13:35:

[...]





Het zal je verbazen dat dat juist de mensen zijn met de hogere IQs.

Degene die niet of moelijk accepteren dat ze een handicap hebben, die geen aansluiting vinden met normale sociale milieus en zelf vaak ook uit multi-problem gezinnen komen. Die willen niet op een terrein tussen verstandelijk gehandicapten zitten maar kunnen het zelfstandig wonen vaak ook moeilijk aan. Omdat hun noemen en waarden gewoon net wat anders zijn.

Dus het zijn misschien eerder mensen met een psychiatrische problematiek die overlast creëren dan zwakbegaafde mensen?

Dan nog blijft het voor mij de vraag waarom hun belangen zwaarder wegen dan die van andere mensen in een woonwijk, wiens woongenot wordt aangetast. Welk idee of welk beleid zit daar achter?
quote:PowerCube schreef op 12 april 2017 @ 13:44:

[...]



Dus het zijn misschien eerder mensen met een psychiatrische problematiek die overlast creëren dan zwakbegaafde mensen?

Dan nog blijft het voor mij de vraag waarom hun belangen zwaarder wegen dan die van andere mensen in een woonwijk, wiens woongenot wordt aangetast. Welk idee of welk beleid zit daar achter?Daar zit een bezuinigingsbeleid achter.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk dat iedereen ergens moet wonen. En als je eenmaal ergens woont je er moeilijk weer uit kan. Waar ik woon en werk hebben ze nu een hufterwijk. Daar gaan alle notoire overlastplegers heen.
quote:Pientjexxxx schreef op 12 april 2017 @ 13:45:

[...]





Daar zit een bezuinigingsbeleid achter.Ja echt? Alleen bezuiniging en geen achterliggende visie? Ik vind dit zo vreemd omdat ik dan wel weer weet dat een verhuurder moet zorgen voor 'rustig woongenot'.
quote:Minimuiss schreef op 12 april 2017 @ 13:46:

Eigenlijk dat iedereen ergens moet wonen. En als je eenmaal ergens woont je er moeilijk weer uit kan. Waar ik woon en werk hebben ze nu een hufterwijk. Daar gaan alle notoire overlastplegers heen.Maar dat is toch ook niet goed. Veel van die mensen kunnen er volgens mij niet heel veel aan doen dat ze overlast plegen. Lastig probleem inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
De visie is in het algemeen dat deze mensen zo normaal mogelijk behandeld moeten worden, dus in de wijk wonen. Vooral een jaar of 15 geleden was er het idee om woongroepen in de wijk weg te zetten. Waar nu toch wel op teruggekomen is. Het werkt niet.



Er zijn een hoop mensen die dan wel een hoog IQ hebben, maar op sociaal emotioneel vlak erg laag zitten. Kortom: veel kunnen maar niet aankunnen. En dat is een zeer groot probleem. En dat gaat alleen maar erger worden, onze maatschappij wordt ook steeds complexer.



De reden dat deze mensen in de wijk wonen? Waarschijnlijk vallen ze tussel wal en schip. Niet goed genoeg om in de wijk te wonen, maar niet slecht genoeg om in een groep te wonen. En ja dat heeft ook wel enigzins met bezuinigingen en beleid te maken. Want het is nogal een ethisch vraagstuk om voor een ander te bepalen dat ie niet zelfstandig mag wonen. Dat wordt als een vrijheidsbeperking gezien, en daar zijn steeds strengere regels voor. Maar bij velen lijkt het ook alsof ze het kunnen, maar dan blijkt het in de praktijk niet te werken. Of mensen zijn gewoon nog niet bekend bij hulpverleningsinstanties.



En een geval zoals TO beschrijft is dan iemand bij wie het zichtbaar is dat t niet gaat. Zijn probleemgedrag richt zich naar buiten. Er zijn ook een hoop gevallen die probleemgedrag hebben wat niet zichtbaar is. Eentje die ik geregeld zie is dat mensen zelfstandig hebben gewoond, maar zo overvraagd en overprikkeld zijn geraakt dat ze in een depressie en psychose zijn geraakt. Diep triest. En dan wordt pas duidelijk hoe laag van niveau ze zijn. Ze kunnen dan wel mooi praten (aangeleerd gedrag) maar functioneren ondertussen sociaal emotioneel erg laag en kunnen niets aan.
Alle reacties Link kopieren
Mwah ik denk dat t niet per se met bezuinigingen te maken heeft. Maar dat men niet zomaar iemand het zelfstandig wonen kan en wil ontnemen.

Overigens is een hoop zorg overgegaan naar de gemeente twee jaar geleden. Maar dit werkt nog niet. Veel mensen vallen onder de WMO maar krijgen nog niet de benodigde zorg en toezicht die ze nodig hebben en waar ze recht op hebben.



Ik denk dat de maatschappij steeds complexer wordt en daardoor steeds meer mensen door de mand vallen. Volgens mij zijn er veel meer mensen met een licht verstandelijke beperking dan wij denken.



quote]PowerCube schreef op 12 april 2017 @ 13:47:

[...]



Ja echt? Alleen bezuiniging en geen achterliggende visie? Ik vind dit zo vreemd omdat ik dan wel weer weet dat een verhuurder moet zorgen voor 'rustig woongenot'.[/quote]
Ik schrik wel een beetje van de reacties. Ik heb zelf Asperger, en mijn buren weten dat ook. Dat heb ik ze namelijk verteld. Ik heb begeleiding en krijg behandeling. Niet omdat ik mijn huis anders laat vervuilen of omdat ik overlast veroorzaak, maar omdat ik sociaal-emotioneel ondersteuning nodig heb. Ja, dat weet ik, dat besef ik, en ik heb daar hulp voor. Maar de kans bestaat dat het nooit verder zal komen dan waar ik nu ben. Moet ik dan maar terug naar een instelling?



Ik heb ook twee nichtjes met een verstandelijke beperking. De een is te beperkt om zelfstandig te wonen, en woont dus met een aantal anderen en twee hulpverleners in een woonwijk in een rustig dorpje. Gaat prima. De ander heeft wel de capaciteiten om, met hulp, zelfstandig te wonen.



Het grote probleem is dat er in zorg-land altijd wordt toegewerkt naar 'zelfstandig wonen'. Iedereen moet zelfstandig wonen, dat is het ultieme doel. Dat nichtje dat zelfstandig woont, voor haar zou het waarschijnlijk fijner zijn als ze in een groep zou wonen. Gewoon, omdat ze dan meer aanspraak heeft, het is echt een gezelligheidsdier. Maar omdat ze zelfstandig kan wonen, wordt dat gestimuleerd. Een groep is 'een stap terug', 'achteruitgang'.



Tweede grote probleem is dat er, door de bezuinigingen, steeds meer mensen tussen wal en schip vallen. Ik moet loeihard knokken om mijn (ambulante) zorg te mogen behouden, en ik weet dat een vriendin van mij met zeer complexe problematiek rustig een woning in een woonwijk krijgt, puur en alleen omdat er a) geen plek is bij de begeleid wonen-instellingen, b) zij de basisvaardigheden voor wonen (koken, huis schoonhouden, dat idee) kan en c) ze voor veel instellingen te slim is. In het geval van de onderburen van TO is de kans aanwezig dat deze zoon niet in een instelling kan wonen, puur omdat hij ook nog ouders heeft waar hij kan wonen. Want dat is het idee: eerst vangt het sociale netwerk het op, pas als dat niet meer gaat, kan er gekeken worden of er misschien eventueel iets door de gemeente en/of een instelling overgenomen kan worden. Wat ook kan is dat de zorg rondom deze jongen gewoon nog niet goed geregeld is. Je wil niet weten hoe lang gemeentes/sociale teams hierover kunnen doen: een telefoontje, een keertje thuis langs, een paar formulieren invullen, aantal weken wachten, 'o, wacht we missen nog wat informatie, even navragen', daarop wachten, beslissing, op zoek naar een instelling, wachttijd, ondertussen geen overbrugging want te duur/complex/lastig... Reken rustig maar een paar maanden tot een half jaar. En mochten de ouders in bezwaar gaan over de beslissing, dan ben je zo maar een jaar verder.
TO, ik zou een plantje kopen en ze welkom heten in de flat. En dan even rustig informeren 'goh, ik zag dat jullie zoon een helmpje op heeft, valt hij zo vaak?'. Waarschijnlijk komt het gesprek dan vanzelf op gang.
Ik vind dit echt een heftig probleem, als ik lees wat Mick87 en Blueeyes schrijven.



Als ik het goed begrijp, wordt zelfstandig wonen dus gezien als hét doel om naar te streven, ongeacht de ernst van de problematiek. Tegelijkertijd is daar niet genoeg begeleiding voor beschikbaar.



Daarnaast mogen mensen dus zelf bepalen of ze hulp willen en heeft de omgeving het nakijken als deze mensen buiten hun schuld volledig door het lint gaan doordat ze worden overvraagd. Dat anderen, maar ook de persoon zelf, daar vreselijk veel last van hebben, speelt dus nergens echt een rol
Is iedereen ook zo coulant als de gemiddelde drugs- e/o alcoholverslaafde zwerver een aantal keer per week zo te keer gaat in de straat?
quote:PowerCube schreef op 12 april 2017 @ 14:09:

Ik vind dit echt een heftig probleem, als ik lees wat Mick87 en Blueeyes schrijven.



Als ik het goed begrijp, wordt zelfstandig wonen dus gezien als hét doel om naar te streven, ongeacht de ernst van de problematiek. Tegelijkertijd is daar niet genoeg begeleiding voor beschikbaar.



Daarnaast mogen mensen dus zelf bepalen of ze hulp willen en heeft de omgeving het nakijken als deze mensen buiten hun schuld volledig door het lint gaan doordat ze worden overvraagd. Dat anderen, maar ook de persoon zelf, daar vreselijk veel last van hebben, speelt dus nergens echt een rol

Zolang een rechter geen RM uitspreekt en/of de woningbouw geen voorwaarden stellen aan het huren van een woning, ja.



Ik woonde ook een tijdje in een wijk waar een eehm... concentratie van probleemgevallen was. Een van de probleemgevallen presteerde het om een stoeptegel bij een van de buren door het raam te flikkeren. Mocht gewoon terugkomen van de woningbouw (nadat hij was opgepakt en in de gevangenis had gezeten). Gevalletje strafblad van 13 kantjes, te slecht voor ISD, te goed voor opname. Bewoner van die woning zat op de bank achter het raam, was als door een wonder niet geraakt. Wat zei de woningbouw: 'het is jammer dat het niet erger is afgelopen'.
quote:MoirenPhae schreef op 12 april 2017 @ 14:11:

Is iedereen ook zo coulant als de gemiddelde drugs- e/o alcoholverslaafde zwerver een aantal keer per week zo te keer gaat in de straat?Ik zou daar helemaal niet coulant in zijn. Ik zou gewoon sowieso niet coulant zijn als mensen hier regelmatig door het lint gaan op straat en agressief gedrag vertonen zoals beschreven door TO. Maar kennelijk heb je dan geen poot om op te staan en is het een probleem waarvoor niemand verantwoordelijkheid neemt, dus vette pech voor de betrokkenen. Ik vind dat heel vreemd.
quote:blueeyes*3 schreef op 12 april 2017 @ 14:21:

[...]



Zolang een rechter geen RM uitspreekt en/of de woningbouw geen voorwaarden stellen aan het huren van een woning, ja.



Ik woonde ook een tijdje in een wijk waar een eehm... concentratie van probleemgevallen was. Een van de probleemgevallen presteerde het om een stoeptegel bij een van de buren door het raam te flikkeren. Mocht gewoon terugkomen van de woningbouw (nadat hij was opgepakt en in de gevangenis had gezeten). Gevalletje strafblad van 13 kantjes, te slecht voor ISD, te goed voor opname. Bewoner van die woning zat op de bank achter het raam, was als door een wonder niet geraakt. Wat zei de woningbouw: 'het is jammer dat het niet erger is afgelopen'.Waaruit ik opmaak dat zo'n woningbouwvereniging kennelijk geen wettelijke mogelijkheden heeft om zo'n huurder op straat te zetten. Te bizar voor woorden.
quote:PowerCube schreef op 12 april 2017 @ 14:21:

[...]



Ik zou daar helemaal niet coulant in zijn. Ik zou gewoon sowieso niet coulant zijn als mensen hier regelmatig door het lint gaan op straat en agressief gedrag vertonen zoals beschreven door TO. Maar kennelijk heb je dan geen poot om op te staan en is het een probleem waarvoor niemand verantwoordelijkheid neemt, dus vette pech voor de betrokkenen. Ik vind dat heel vreemd.





De meesten vinden hier dat je in gesprek moet gaan, want hij kan er toch niets aan doen door zijn beperking.



En dat vind ik echt onzin. En ook iemand met een beperking kan gewoon agressief en gevaarlijk zijn, helemaal als hij onder invloed is zoals in de OP beschreven.
quote:PowerCube schreef op 12 april 2017 @ 14:24:

[...]



Waaruit ik opmaak dat zo'n woningbouwvereniging kennelijk geen wettelijke mogelijkheden heeft om zo'n huurder op straat te zetten. Te bizar voor woorden.

Natuurlijk niet.

Je kan toch niet iedereen die in aanraking met de politie komt op straat zetten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven