Geld & Recht alle pijlers

alimentatie / onderhoudsgeld

26-08-2016 14:30 132 berichten
Hey,

Hier in huis loopt het momenteel bepaald niet op rolletjes. En de kans is dan ook dat we een punt achter onze relatie gaan zetten (we zijn niet getrouwd maar hebben wel twee kindjes en een huis).

Nu is er eigenlijk maar één ding dat mij zorgen baart en dat zijn onze kindjes. Ik wil dat ze niets te kort gaan komen. Ik ben er zeker van dat we prima een omgangsregeling (of hoe noem je dat) zullen vinden. En financieel gaan we er ook wel uitraken.

Maar voor we die onderhandelingen beginnen. Kan iemand me een idee geven hoe dit in principe bepaald wordt? Ik (de man) wil namelijk net als mijn huidige partner ruim genoeg wonen om onze kindjes genoeg ruimte te geven. En jullie begrijpen dat dit natuurlijk financieel wel het een en ander met zich mee brengt.

Ik heb al rond gekeken maar vond nergens echt een richtlijn hoe het bepaald wordt.
Alle reacties Link kopieren
Wat is precies je vraag? In je titel heb je het over alimentatie en je vraag lijkt te gaan over je woonruimte.
Alle reacties Link kopieren
http://www.alimentatiewij ... alimentatie-behoefte.html



Kun je een en ander invullen en volgt er een alimentatie voorstel.

Jullie hebben geen samenlevingscontract ofzo waarin jullie al het nodige geregeld hebben?
Nee, enige dat in principe geregeld is is wat er met onze woning gebeurd bij overlijden. Verder ligt niets vast.



Mijn vraag is eigenlijk hoe men de hoogte van de alimentatie / onderhoudsgeld op een eerlijke manier kan bepalen. (op die manier weten we ook ongeveer wat onze budgetten zijn om ergens anders te wonen).
In samenspraak kan je alles afspreken wat je wil. Lukt dat niet beslist de rechter naar draagkracht.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me ook afhankelijk van of jouw (ex)partner een inkomen heeft of niet.
Alle reacties Link kopieren
In overleg kun je alles bepalen al ligt het er ook aan welke verdeling je maakt met de kinderen. Bij co- ouderschap betaal je in principe niks aan elkaar maar zorgt iedere ouder voor de nodige zaken en neem je bijvoorbeeld een spaarrekening om maandelijks iets op te storten voor grote uitgave zoals boeken, schoolgeld etc.



Als je de kinderen in weekend hebt en je ex de hele week kun je haar kinderallementatie betalen. Partneralimentatie is dan weer mogelijk op basis van vrije keuze is ook inkomensafhankelijk. Dus ligt denk vooral aan wat en samen afspreekt.
Alle reacties Link kopieren
Dochter is grotendeels bij mij, om het weekend bij haar vader. Wij hebben een berekening gemaakt van de kosten voor ons kind, daar staat een deel toeslagen tegenover (kinderopvang met name) en voor wat overblijft dragen we ieder de helft bij. Nou ja, dat was het idee, in de praktijk betaalt die lummel helemaal niks.



Je kunt afspreken wat je wil, de link die eerder geplakt werd geeft je een beetje richting al. Komen jullie er niet uit, dan bepaalt de rechter.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
Oh maar ik ben er van overtuigd dat we er uit zullen komen. Maar het moet natuurlijk zo eerlijk mogelijk gezien mijn loon momenteel een heel stukje lager is. Bovendien gaat dat binnenkort ook onzekerder zijn doordat ik binnenkort samen met iemand een bedrijfje wil gaan opstarten. Daarnaast gaan de kindjes waarschijnlijk vaker bij de mamma gaan en zeker in school vakanties, gezien mijn partner voor de klas staat. Ik wil ook niet gierig zijn, maar het moet wel realistisch blijven.



En ik wil niet zo'n lummel zijn. Ik wil het liefst een zo gezond mogelijke relatie onderhouden indien het uiteindelijk toch spaak loopt. Na onze laatste discussie echter heeft mijn partner met haar ouders gesproken over de problemen en die dreigen al met advocaten enz. Het is daarom dat ik mezelf het liefst alvast "bijschool".
Weet je partner al dat jij er al klaar mee bent?
We hebben het al een paar keer de revue laten passeren ja. Maar we willen wel nog proberen hoor.

Zelf wil ik binnenkort in therapie gaan om mij te helpen alles op een rijtje te zetten, als blijkt dat ik daar echt iets aan heb, gaan we een 2de poging tot relatie therapie doen.
Alle reacties Link kopieren
Houd je dan ook je baan nog, naast dat eigen bedrijf? Want als je binnen afzienbare tijd een ander huis moet gaan zoeken, gaat dat niet makkelijk worden met een vers opgestart eigen bedrijf.

En waarom kiezen jullie niet voor co-ouderschap?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Dan kan je misschien toch je daar op richten nu?

En mocht het toch niet lukken samen mediation inschakelen? Kan je meteen een goed ouderschapplan laten vastleggen ect.
Nou dan lijkt de alimentatie-vraag me wat voorbarig.

Ga eerst maar eens proberen je relatie uit het slop te trekken ipv je toekomstige leven alleen al helemaal regelen.
Alle reacties Link kopieren
Vraag anders een oriënterend gesprek aan bij een advocaat. Die kan je vertellen waar je rekening mee moet houden. Dat betekent niet dat je niet in (relatie)therapie kunt gaan, maar ik kan me voorstellen dat als je vrouw beïnvloed wordt door met advocaten dreigende ouders, je iets meer voorbereid wil zijn voor het geval dat.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
@monatala. Helaas ben ik me daar terdege van bewust. Maar gezien het nieuwe bedrijf eigenlijk een samensmelting is van 2 bestaande bedrijfjes, zal dat wellicht snel in orde zijn. Tot die tijd zal ik desnoods ergens iets goedkoop moeten huren.

Ik zou er voorlopig ook geen probleem mee hebben zelf "op kot" te gaan en mijn officiële post etc elders te laten toekomen. Ik kan de kindjes daar wel niet opvangen, maar hier valt altijd wel een mouw aan te passen. Bovendien denk ik dat het in eerste instantie belangrijk is dat de kindjes bij de mamma blijven tot ze een beetje aan de situatie 'gewoon' zijn geraakt.

MAAR! zover zijn we nog niet. Ik ben nu gewoon indicatief bezig met zoeken wat de financiële impact is.
quote:SallySpectra schreef op 26 augustus 2016 @ 15:07:

Nou dan lijkt de alimentatie-vraag me wat voorbarig.

Ga eerst maar eens proberen je relatie uit het slop te trekken ipv je toekomstige leven alleen al helemaal regelen.Weet ik. Maar als iemand bij mij dreigt met advocaten, wil ik me daar op voorbereiden. Ik weet namelijk zeker dat de ouders momenteel al contact hebben met hun advocaat, notaris en weet ik veel wie. (ja, het zijn dat soort mensen)
Alle reacties Link kopieren
Maar je wil nu weten wat je vrouw jou zou betalen als jullie uit elkaar gaan? Kun je niet gewoon allebei zorgen voor genoeg inkomen voor jezelf en kind en alleen de kosten van kind verdelen?
Belg?
Alle reacties Link kopieren
Als de kindjes nu bij de mama blijven hoeft zij jje sowieso niets te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe de Belgische wetgeving is, maar hier mag je bij uitelkaar gaan niet bewust zomaar een minder betaalde baan nemen/onzeker eigen bedrijf opstarten als je daarmee minder alimentatie kan betalen of juist meer wil vangen.
Je wilt niet gierig zijn zeg je, maar zo klink je helaas wel.
Uiteraard ga ik er vanuit dat ik ga betalen als de kindjes voornamelijk bij haar blijven! Ik vraag me gewoon af op hoeveel dat komt. 200 of 300 per maand of nog meer?



Waar lezen jullie dat ik geld van haar zou willen?

En mijn bedoeling met het oprichten van dat bedrijf is wel om meer te gaan verdienen dan ik nu doe. En ik ben ook niet te tam iets naast het bedrijfje te doen tot dat bedrijf goed draait.
quote:Renmuis schreef op 26 augustus 2016 @ 15:43:

Uiteraard ga ik er vanuit dat ik ga betalen als de kindjes voornamelijk bij haar blijven! Ik vraag me gewoon af op hoeveel dat komt. 200 of 300 per maand of nog meer?



Dat ligt er aan... vooral ook in welk land je woont bijvoorbeeld.

Vind maar raar topic trouwens.
quote:Renmuis schreef op 26 augustus 2016 @ 15:43:

Uiteraard ga ik er vanuit dat ik ga betalen als de kindjes voornamelijk bij haar blijven! Ik vraag me gewoon af op hoeveel dat komt. 200 of 300 per maand of nog meer?Dat kunnen we dus nooit zeggen. Hangt van allerlei factoren af. Neem zelf een advocaat zou ik zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven