Geld & Recht alle pijlers

alimentatie / onderhoudsgeld

26-08-2016 14:30 132 berichten
Hey,

Hier in huis loopt het momenteel bepaald niet op rolletjes. En de kans is dan ook dat we een punt achter onze relatie gaan zetten (we zijn niet getrouwd maar hebben wel twee kindjes en een huis).

Nu is er eigenlijk maar één ding dat mij zorgen baart en dat zijn onze kindjes. Ik wil dat ze niets te kort gaan komen. Ik ben er zeker van dat we prima een omgangsregeling (of hoe noem je dat) zullen vinden. En financieel gaan we er ook wel uitraken.

Maar voor we die onderhandelingen beginnen. Kan iemand me een idee geven hoe dit in principe bepaald wordt? Ik (de man) wil namelijk net als mijn huidige partner ruim genoeg wonen om onze kindjes genoeg ruimte te geven. En jullie begrijpen dat dit natuurlijk financieel wel het een en ander met zich mee brengt.

Ik heb al rond gekeken maar vond nergens echt een richtlijn hoe het bepaald wordt.
quote:tvandattum schreef op 26 augustus 2016 @ 17:33:

[...]

Maar dat is toch helemaal niet dreigen? Je was er zelf niet eens bij. Of wel?

....

Bereid je voor op het slechtste. En het kan zelf natuurlijk ook geen kwaad om te informeren.

Sterkte.



Was een van de eerste dingen die er mij ingewreven en duidelijk gemaakt werden toen ze thuis kwam. Bovendien ken ik haar ouders, dus ja, dat was een serieuze bedreiging.

....

Eerst therapie proberen en van daar ga ik verder werken.
quote:elske1975 schreef op 26 augustus 2016 @ 17:36:

Ik kan me de reactie van de vader wel voorstellen. Jij bent op zoek naar een manier om zo weinig mogelijk geld te betalen voor het onderhoud van jouw kinderen. Waarom zou je nu een risico nemen en een bedrijf beginnen? Dat kan wel eens verkeerd uitpakken voor de toekomst van je kinderen.Ik wil een eerlijk bedrag betalen! Waar heb ik ooit gezegd dat ik voor een minimum wil gaan?

Mijn huidige werkgever sluit eind dit jaar zijn bedrijf, dus ik moet sowieso ander werk zoeken. Ik ben zelfstandig in bijberoep, maar door tijdsgebrek is dit eerder een zelf bedruipende hobby.
quote:Renmuis schreef op 26 augustus 2016 @ 17:39:

[...]

Bovendien ken ik haar ouders, dus ja, dat was een serieuze bedreiging.Je schoonouders kunnen het recht niet buigen. Zij willen gewoon het beste voor hun kleinkinderen. Er zijn genoeg vaders die na een scheiding weigeren kinderalimentatie te betalen. Waarom spreken jullie trouwens geen co-ouderschap af? Dan betaal je geen kinderalimentatie maar zorg je 50 % voor je kinderen.
quote:Renmuis schreef op 26 augustus 2016 @ 17:42:

[...]

Ik wil een eerlijk bedrag betalen! Waar heb ik ooit gezegd dat ik voor een minimum wil gaan?Je denkt aan een bedrag van 200 euro. Dat is een zeer minimaal bedrag voor 2 kinderen.
Wauw wat een aannames en zelfbedachte invullingen over wat to z'n bedoelingen zijn ..... schaamteloos!



To: mijn ex betaald per kind €160,- per maand. Maar dat heeft hij voor elkaar gekregen door vaste lasten aan te voeren die totaal niet meer aan de orde waren (3 weken later zou hij gaan samenwonen bij zn nieuwe scharrel in huis, en was er helemaal geen sprake meer van al die vaste lasten). Zijn draagkracht werd dus veel minder. Volgens de oorspronkelijke berekening had hij officieel rond de €250 per kind horen te betalen. Hij ziet de kinderen anderhalve dag in de 2 weken, meer wil hij niet. Partnerallimentatie van hem ontvangen heb ik geweigerd voor mijn eigen trots, om vooral geen afhankelijkheid naar hem meer te hebben.
quote:Niboma schreef op 26 augustus 2016 @ 17:58:

To: mijn ex betaald per kind €160,- per maand. Maar dat heeft hij voor elkaar gekregen door vaste lasten aan te voeren die totaal niet meer aan de orde waren (3 weken later zou hij gaan samenwonen bij zn nieuwe scharrel in huis, en was er helemaal geen sprake meer van al die vaste lasten). Zijn draagkracht werd dus veel minder. Volgens de oorspronkelijke berekening had hij officieel rond de €250 per kind horen te betalen.Handige tips voor TO om de kinderalimentatie te ontduiken. Daar hebben die kinderen echt iets aan.
quote:elske1975 schreef op 26 augustus 2016 @ 17:44:

[...]





Je schoonouders kunnen het recht niet buigen. Zij willen gewoon het beste voor hun kleinkinderen. Er zijn genoeg vaders die na een scheiding weigeren kinderalimentatie te betalen. Waarom spreken jullie trouwens geen co-ouderschap af? Dan betaal je geen kinderalimentatie maar zorg je 50 % voor je kinderen.



Nee hoor. Als de draagkracht scheef is bij co-ouderschap kan er ook sprake zijn van alimentatieplicht.



quote:elske1975 schreef op 26 augustus 2016 @ 17:47:

[...]





Je denkt aan een bedrag van 200 euro. Dat is een zeer minimaal bedrag voor 2 kinderen.



Dat weet hij dus niet en daarom vraagt hij het.



Volgens mij krijgt TO de rekening hier gepresenteerd vanwege alle vaders die voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten.

Ik lees hier echt onwetendheid ipv onwil.
quote:Renmuis schreef op 26 augustus 2016 @ 17:35:

Ik ben een in België woonachtige Nederlander.



Ik had gehoopt dat in de pijler geld-recht iets minder emotioneel hierop gereageerd zou worden. Een mens mag zicht toch informeren?

Als jullie willen kapittelen, lees dan ook even mijn topic "Ik ben op..." in de pijler relaties. Daar mogen jullie mijn gedrag beoordelen zoveel jullie willen, maar hier houd ik me liever alleen over mijn vraag bezig.



Misschien wel handig om dan meteen te vermelden waar je woont om te beginnen.



En je hebt netjes zat tips gehad. Alleen niemand kan concrete bedragen noemen omdat het niet zo werkt en de meesten dus ook nog eens niets weten van Belgisch recht hier in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
quote:elske1975 schreef op 26 augustus 2016 @ 17:59:

[...]





Handige tips voor TO om de kinderalimentatie te ontduiken. Daar hebben die kinderen echt iets aan.

Ach to weet in ieder geval nog wat alimentatie is en dat hij dat zal moeten betalen.

Mijn ex vertrok en was echt serieus verbaasd dat hij voor zijn kinderen moest betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Renmuis schreef op 26 augustus 2016 @ 17:39:

[...]





Was een van de eerste dingen die er mij ingewreven en duidelijk gemaakt werden toen ze thuis kwam. Bovendien ken ik haar ouders, dus ja, dat was een serieuze bedreiging.

....

Eerst therapie proberen en van daar ga ik verder werken.





Een bedreiging is: ik maak je af. Of ik maak je dood.

Een advocaat of notaris willen bellen, is hun goed recht.



Maar er valt inhoudelijk niets zinnigs te zeggen over bedragen. Dat hangt af van jouw inkomen, het inkomen van je ex en de mate waarin je voor je kinderen gaat zorgen. Althans in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
alimentatie België

Ze hebben daar geen vaste berekening dus vermoed dat alles via advocaten moet.

Sowieso moet to een advocaat nemen als toekomstige ex dat ook doet.
Als de kinderen altijd bij je ex zijn, zoals jij wilt, moet je haar in elk geval de helft betalen van wat fulltime kinderopvang voor 2 kinderen zou kosten. In NL is dat zo 2000 euro, de helft is 1000 euro. Daarnaast moet je haar betalen voor de huisvesting, maaltijden en kleding van de kinderen. De helft van die kosten is iets van 400?



Dus iets van 1400 euro lijkt mij redelijk.
€ 1400,- beetje serieus blijven hè. het

Momenteel storten we ieder maandelijks €1250,- op een gezamenlijkerekening en daar kunnen we alles ( behalve onze eigen kleding en eigen extra's) mee betalen. En dat is inclusief de hypotheek.
quote:hannaeva schreef op 26 augustus 2016 @ 19:09:

Als de kinderen altijd bij je ex zijn, zoals jij wilt, moet je haar in elk geval de helft betalen van wat fulltime kinderopvang voor 2 kinderen zou kosten. In NL is dat zo 2000 euro, de helft is 1000 euro. Daarnaast moet je haar betalen voor de huisvesting, maaltijden en kleding van de kinderen. De helft van die kosten is iets van 400?



Dus iets van 1400 euro lijkt mij redelijk.Waar baseer je dit in vredesnaam op, totaal niet correct.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 26 augustus 2016 @ 19:14:

[...]





Waar baseer je dit in vredesnaam op, totaal niet correct.

Op haar hele dikke duim denk ik.

Totale onzin dus.
quote:Renmuis schreef op 26 augustus 2016 @ 19:13:

€ 1400,- beetje serieus blijven hè. het

Momenteel storten we ieder maandelijks €1250,- op een gezamenlijkerekening en daar kunnen we alles ( behalve onze eigen kleding en eigen extra's) mee betalen. En dat is inclusief de hypotheek.Ja maar straks wordt het leven duurder. Als je uit elkaar gaat zijn er 2 huizen en huishoudens te bekostigen.
Ik denk dat je beter nog een keer terug naar school gaat en over eerlijk verdelen leert.



Tuurlijk wordt het relatief duurder. En tuurlijk moet ik haar geld geven. Maar sowieso nooit zoveel als( laatstaan meer dan) we nu elk bijdragen om makkelijk rond te komen.
Waarom niet?
quote:hannaeva schreef op 26 augustus 2016 @ 21:09:

Waarom niet?Omdat haar inkomen hoger is dat het zijne? En het gaat alleen om kinderalimentatie he? Hij hoeft haar niet te onderhouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:hannaeva schreef op 26 augustus 2016 @ 19:09:

Als de kinderen altijd bij je ex zijn, zoals jij wilt, moet je haar in elk geval de helft betalen van wat fulltime kinderopvang voor 2 kinderen zou kosten. In NL is dat zo 2000 euro, de helft is 1000 euro. Daarnaast moet je haar betalen voor de huisvesting, maaltijden en kleding van de kinderen. De helft van die kosten is iets van 400?



Dus iets van 1400 euro lijkt mij redelijk.





Hoezo de helft van fulltime kinderopvang? Je verzint hier maar wat.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex zou overigens 170€ per maand moeten betalen, TO. Voor één kind.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
quote:jean_grey schreef op 26 augustus 2016 @ 21:12:

[...]





Omdat haar inkomen hoger is dat het zijne? En het gaat alleen om kinderalimentatie he? Hij hoeft haar niet te onderhouden.Nee, maar als zij elke dag de kinderen opvangt, moet hij haar daarvoor betalen. En hij moet nog steeds de helft van de huisvesting, eten en andere kosten voor zijn kinderen betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hannaeva schreef op 26 augustus 2016 @ 21:26:

[...]





Nee, maar als zij elke dag de kinderen opvangt, moet hij haar daarvoor betalen. En hij moet nog steeds de helft van de huisvesting, eten en andere kosten voor zijn kinderen betalen.Ze is geen kinderopvang he, het zijn haar eigen kinderen.
At the end of each day, life should ask: "Do you want to save changes?"
quote:hannaeva schreef op 26 augustus 2016 @ 21:26:

[...]





Nee, maar als zij elke dag de kinderen opvangt, moet hij haar daarvoor betalen. En hij moet nog steeds de helft van de huisvesting, eten en andere kosten voor zijn kinderen betalen.
@ hannaeva, misschien is het beter dat je stopt met reageren op dit topic gezien je blijkbaar geen benul hebt wat je eigenlijk zegt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven