Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB
Alle reacties Link kopieren
Dank voor het nazoeken, Fossa
Alle reacties Link kopieren
Leuk om jullie verhalen over de uitzet te lezen! Ik mag er na deze week waarschijnlijk aan beginnen. Athans over huizen. Ik heb al veel gekocht, moet nog vooral de 'grote stukken'

- witgoed: koel-vries, wasmachine, gasfornuis

- bank en misschien hier en daar een kast.

- gordijnen en lampen



Servies, bestek, pannen (dank appie), koffiezetter, kasten en bijzettafels/salontafel heb ik al. Vloer ligt er al in, even kijken wat voor staat die is



Als jullie nog tips hebben, zeer welkom!
Alle reacties Link kopieren
Marktplaats! Ik scoorde een prima gasfornuis voor 25 euro. En even langs een weggeefwinkel als je nog iets kleins zoekt (huisraad etc).

Zorg tijdig voor vervoer en evt. sjouwhulp voor het witgoed. Alvast toezeggingen hebben voor gebruik van een auto helpt. Hoeft niet eens een heel grote te zijn.



Gordijnen: IKEA of stof van de markt. Als je zelf geen naaiskills hebt je moeder, een vriendin, tante of oma lief aankijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluuus schreef op 21 februari 2017 @ 09:58:

Marktplaats! Ik scoorde een prima gasfornuis voor 25 euro. En even langs een weggeefwinkel als je nog iets kleins zoekt (huisraad etc).

Zorg tijdig voor vervoer en evt. sjouwhulp voor het witgoed. Alvast toezeggingen hebben voor gebruik van een auto helpt. Hoeft niet eens een heel grote te zijn.



Gordijnen: IKEA of stof van de markt. Als je zelf geen naaiskills hebt je moeder, een vriendin, tante of oma lief aankijken.



Thanks! Ik heb zelf wel een auto en rijbewijs dus huur anders gewoon een bus. Ik was idd al op marktplaats aan het snuffelen, maar ben een klein beetje huiverig voor gasfornuizen. Wat als die aankoppelslang versleten is? Kan ik dat snel checken?



Naaien van gordijnen is een goede! Nog niet aangedacht! Even kijken of ik iemand ken met een naaimachine. Ik kan het opzich zelf (ja een 'jonkie' die dat gewoon heeft geleerd ) dus dat scheelt ook
Alle reacties Link kopieren
quote:RP7 schreef op 21 februari 2017 @ 10:08:

[...]





Thanks! Ik heb zelf wel een auto en rijbewijs dus huur anders gewoon een bus. Ik was idd al op marktplaats aan het snuffelen, maar ben een klein beetje huiverig voor gasfornuizen. Wat als die aankoppelslang versleten is? Kan ik dat snel checken?



Naaien van gordijnen is een goede! Nog niet aangedacht! Even kijken of ik iemand ken met een naaimachine. Ik kan het opzich zelf (ja een 'jonkie' die dat gewoon heeft geleerd ) dus dat scheelt ook

Ik lees op google dat je dat kunt checken met behulp van afwasmiddel. Een nieuwe slang kost iets van 15 euro, dus daarvoor zou ik het niet laten.



Wat gordijnen betreft, mijn schoonmoeder kan goed naaien, maar heeft voor ons alleen de vitrages gemaakt. De overgordijnen heb ik gewoon laten maken bij Leenbakker/Kwantum. Een deel van de vitrages heb ik uit de restantenbak gehaald bij de Kwantum. Daar zaten ook wel overgordijnen bij, maar dan moet je net geluk hebben.
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip: laat mensen weten dat je nog witgoed etc. zoekt. Je zult versteld staan van wat mensen op zich wel kwijt willen, maar niet willen sjouwen bijvoorbeeld. Als ze dan via-via horen dat iemand iets zoekt, kun je het zo komen ophalen. Met een beetje goodwill en een bos bloemen kom je een heel eind.
Alle reacties Link kopieren
quote:bubbelwijn schreef op 20 februari 2017 @ 10:24:

Ik weet niet zeker of het hier al is genoemd, maar per 1 april 2017 vervalt de tijdsklem van de KapitaalVerzekering eigen woning. (KEW). Tot nu toe moest je minimaal 15 of 20 jaar verplicht inleggen om het zonder boete op te kunnen nemen. Vanaf 1 april hoeft dat dus niet meer.



linkje naar het artikel.



Voor ons is dat heel gunstig, omdat we dan kunnen af lossen zonder boete.



Dat had ik inderdaad ook gelezen Bubbelwijn, en ik heb meteen mijn bank gebeld voor een berekening. Daar wisten ze nog van niets... Ik wil eerst eea goed doorrekenen, want ik weet nog niet zeker of het wel een voordeel oplevert. Dat komt natuurlijk doordat de betaalde hypotheekrente aftrekbaar is en je al snel een beter rendement haalt dan het netto rentebedrag.



Dat is sowieso iets waar ik nog wel eens mijn twijfels over heb. Ik begrijp dat het aflossen van de hypotheek hoog op ieders lijstje staat en ik vind het zelf ook een aantrekkelijk idee. Toch lijkt het niet in alle gevallen de meest verstandige optie (even los van het goede gevoel dat een afbetaald huis ongetwijfeld geeft!).

Neem bijvoorbeeld een hypotheek van 250.000 euro. Bij 5% rente (even met ronde bedragen gerekend, wij betalen zelf 4,9%) betaal je 12.500 euro rente per jaar, met een aftrek van 42% betaal je netto 7.250 euro.

Stel dat je die 250.000 hebt liggen en je besluit je hypotheek af te lossen, dan bespaar je daarmee dus 7.250 euro per jaar. Maar diezelfde 250.000 zou je ook in een indexfonds kunnen beleggen. 5% Rendement is daar heel realistisch -> 12.500 euro. Onder de streep is het dan dus voordeliger om die hypotheek aan te houden en de kosten te betalen uit het rendement. Of zie ik iets over het hoofd?

Onze rentevaste periode loopt pas over 3 jaar af en de hypotheek en belastingschijven zijn in ons geval anders dan in het voorbeeld, maar ik neem daardoor nog wel even de tijd om erover na te denken. Ik heb de bankspaarrekening overigens al wel volgestort, mijn twijfel zit 'm bij het daadwerkelijk aflossen van de hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
quote:RP7 schreef op 21 februari 2017 @ 09:06:

Leuk om jullie verhalen over de uitzet te lezen! Ik mag er na deze week waarschijnlijk aan beginnen. Athans over huizen. Ik heb al veel gekocht, moet nog vooral de 'grote stukken'



Mijn ervaring is dat je pas na een paar maanden doorkrijgt welke indeling echt lekker werkt in een nieuwe ruimte. Mijn tip is dan ook om de aankoop van kasten en andere grotere meubels uit te stellen tot je wat ervaring in je nieuwe huis hebt. Je leert dan waar de looproutes liggen, en welke hoekjes juist wat meer meubels kunnen gebruiken. Daarmee voorkom je dat je straks misschien een plekje moet zoeken voor meubels die achteraf toch niet zo lekker werken in de indeling.

Wel een fijn vooruitzicht, veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
quote:Neem bijvoorbeeld een hypotheek van 250.000 euro. Bij 5% rente (even met ronde bedragen gerekend, wij betalen zelf 4,9%) betaal je 12.500 euro rente per jaar, met een aftrek van 42% betaal je netto 7.250 euro.

Stel dat je die 250.000 hebt liggen en je besluit je hypotheek af te lossen, dan bespaar je daarmee dus 7.250 euro per jaar. Maar diezelfde 250.000 zou je ook in een indexfonds kunnen beleggen. 5% Rendement is daar heel realistisch -> 12.500 euro. Onder de streep is het dan dus voordeliger om die hypotheek aan te houden en de kosten te betalen uit het rendement. Of zie ik iets over het hoofd?

Onze rentevaste periode loopt pas over 3 jaar af en de hypotheek en belastingschijven zijn in ons geval anders dan in het voorbeeld, maar ik neem daardoor nog wel even de tijd om erover na te denken. Ik heb de bankspaarrekening overigens al wel volgestort, mijn twijfel zit 'm bij het daadwerkelijk aflossen van de hypotheek.



Het is een kwestie van afwegen van rendement vs risico. Daarbij komt nog de gevoelskwestie van schuldenvrij willen zijn (niet voor iedereen een even grote invloed).

Voordelen versneld aflossen: risico-arm*, overzichtelijk, voorspelbaar, gevoelskwestie (schuldenvrij zijn)

Voordelen beleggen ipv versneld aflossen: hoger langjarig rendement zolang HRA blijft, geld is toegankelijk / opneembaar, Edit: flexibeler, want vanuit belegging toch nog versneld aflossen is makkelijker dan vanuit afgelost huis geld opnemen om te beleggen.



*niet risico-vrij, want het zou best kunnen dat afgeloste huizen in de toekomst anders belast gaan worden (naar box3, zodat je er VRH over zou moeten afdragen). Daarentegen kan ook de HRA worden afgeschaft, waardoor het verschil in rente-opbrengst bij beleggen en rentekosten van de hypotheek afneemt; dan zou versneld aflossen weer gunstiger worden. Oftewel:
Alle reacties Link kopieren
quote:FrisFruit schreef op 21 februari 2017 @ 11:51:

[...]





Dat had ik inderdaad ook gelezen Bubbelwijn, en ik heb meteen mijn bank gebeld voor een berekening. Daar wisten ze nog van niets... Ik wil eerst eea goed doorrekenen, want ik weet nog niet zeker of het wel een voordeel oplevert. Dat komt natuurlijk doordat de betaalde hypotheekrente aftrekbaar is en je al snel een beter rendement haalt dan het netto rentebedrag.



Dat is sowieso iets waar ik nog wel eens mijn twijfels over heb. Ik begrijp dat het aflossen van de hypotheek hoog op ieders lijstje staat en ik vind het zelf ook een aantrekkelijk idee. Toch lijkt het niet in alle gevallen de meest verstandige optie (even los van het goede gevoel dat een afbetaald huis ongetwijfeld geeft!).

Neem bijvoorbeeld een hypotheek van 250.000 euro. Bij 5% rente (even met ronde bedragen gerekend, wij betalen zelf 4,9%) betaal je 12.500 euro rente per jaar, met een aftrek van 42% betaal je netto 7.250 euro.

Stel dat je die 250.000 hebt liggen en je besluit je hypotheek af te lossen, dan bespaar je daarmee dus 7.250 euro per jaar. Maar diezelfde 250.000 zou je ook in een indexfonds kunnen beleggen. 5% Rendement is daar heel realistisch -> 12.500 euro. Onder de streep is het dan dus voordeliger om die hypotheek aan te houden en de kosten te betalen uit het rendement. Of zie ik iets over het hoofd?

Onze rentevaste periode loopt pas over 3 jaar af en de hypotheek en belastingschijven zijn in ons geval anders dan in het voorbeeld, maar ik neem daardoor nog wel even de tijd om erover na te denken. Ik heb de bankspaarrekening overigens al wel volgestort, mijn twijfel zit 'm bij het daadwerkelijk aflossen van de hypotheek.Een jaar later hoef je die 7250 ook niet meer te betalen, en een jaar later weer niet, de rest van je leven niet meer. Dus je kan je spaarpotje weer heel snel laten groeien, om te beleggen. Van rente betalen wordt alleen de bank beter, jij niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:FrisFruit schreef op 21 februari 2017 @ 11:51:

[...]

Stel dat je die 250.000 hebt liggen en je besluit je hypotheek af te lossen, dan bespaar je daarmee dus 7.250 euro per jaar. Maar diezelfde 250.000 zou je ook in een indexfonds kunnen beleggen. 5% Rendement is daar heel realistisch -> 12.500 euro. Onder de streep is het dan dus voordeliger om die hypotheek aan te houden en de kosten te betalen uit het rendement. Of zie ik iets over het hoofd?

Onze rentevaste periode loopt pas over 3 jaar af en de hypotheek en belastingschijven zijn in ons geval anders dan in het voorbeeld, maar ik neem daardoor nog wel even de tijd om erover na te denken. Ik heb de bankspaarrekening overigens al wel volgestort, mijn twijfel zit 'm bij het daadwerkelijk aflossen van de hypotheek.Je hebt op zich gelijk, maar het is maar net hoe je staat tegenover beleggen. Ik denk er wel over en ben me aan het inlezen over groen/duurzaam beleggen, dat spreekt me het meest aan. Maar ik vind het wel een risico. Als je de inlegkosten en beheerkosten (bij een fonds) meerekent dan vind ik 5% aan de hoge kant om op te rekenen. Voor hetzelfde geld gaat het slecht met de beurs en wordt het niet 5% maar -5%. Verder betaal je wel vermogensrendementheffing over geld dat je belegd hebt (tenzij groene beleggingen, maar daar haal je zeker geen 5% op) en niet als je ermee aflost. Dus er gaat zo nog 1% af van je beleggingsrendement. Dan nog denk ik dat je in theorie wel gelijk hebt dat beleggen (meestal) voordeliger is dan aflossen, maar in de praktijk is het voor mijn nachtrust fijner om af te lossen (onze rente is zelfs maar 3,75% dus nog een stukje lager dan de 5% waar jij mee rekent). Wat er eventueel nog overblijft na maximaal aflossen (per jaar of als het hele huis afgelost is) en een flinke buffer op de spaarrekening overweeg ik wel te beleggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsertje schreef op 21 februari 2017 @ 12:34:

[...]



Een jaar later hoef je die 7250 ook niet meer te betalen, en een jaar later weer niet, de rest van je leven niet meer. Dus je kan je spaarpotje weer heel snel laten groeien, om te beleggen. Van rente betalen wordt alleen de bank beter, jij niet.



Het rente-op-rente effect werkt twee kanten op hè: aflossen is gunstiger dan helemaal niet aflossen (en niet beleggen). Dat is duidelijk lijkt me.

Maar als het beleggen daadwerkelijk meer (langjarig!) rendement oplevert, gaat het mijnsinziens toch om het verschil in (netto!) rente als je wilt berekenen wat het meeste oplevert. Want het resultaat van beleggen stapelt nl. ook (dwz: beleggen gaat steeds meer opleveren over lange termijn).



Nicole heeft overigens wel een punt: neem ook kosten van beleggen en VRH mee, deze moet je van het te verwachten rendement aftrekken. Echter, ik denk dat 5% dan nog steeds best conservatief geschat is, als je breed gespreid en internationaal belegt mag je een gemiddeld rendement van zo'n 7% verwachten (gecorrigeerd voor inflatie). 7% - VRH - fondskosten (zoek een goedkope broker. DeGiro is bijv. gratis en dan betaal je aan het fonds nog geen 0,2%) = (ongeveer) 5%

Is het geen optie om je hypotheek open te breken en een lagere hypotheekrente te bedingen? 4,9% klinkt voor de huidige maatstaven best hoog. Maar geen verstand van de kleine lettertjes of van spaarhypotheken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluuus schreef op 21 februari 2017 @ 12:42:

[...]

Is het geen optie om je hypotheek open te breken en een lagere hypotheekrente te bedingen? 4,9% klinkt voor de huidige maatstaven best hoog. Maar geen verstand van de kleine lettertjes of van spaarhypotheken.Volgens mij wordt de laatste tijd steeds duidelijker dat het bijna nooit loont om een hypotheek open te breken. Er is ook een Radar uitzending over geweest dacht ik. Je betaalt de misgelopen rente (dus de gewonnen winst voor jezelf) bijna helemaal aan de bank in de vorm van een boete en je zit opnieuw voor langere tijd aan een bepaalde rente vast. Zeker als je geld hebt om veel extra af te lossen dan is het niet lonend.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad wel VRH, beheerkosten meenemen en dat je geen woningwaarde forfait meer betaalt na het aflossen van je hypotheek. Natuurlijk ook je zenuwen, want niet iedereen voelt zich prettig bij beleggen.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
quote:nicole123 schreef op 21 februari 2017 @ 13:00:

[...]





Volgens mij wordt de laatste tijd steeds duidelijker dat het bijna nooit loont om een hypotheek open te breken. Er is ook een Radar uitzending over geweest dacht ik. Je betaalt de misgelopen rente (dus de gewonnen winst voor jezelf) bijna helemaal aan de bank in de vorm van een boete en je zit opnieuw voor langere tijd aan een bepaalde rente vast. Zeker als je geld hebt om veel extra af te lossen dan is het niet lonend.Dit heb ik ook gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Oversluiten is inderdaad lang niet altijd voordeliger en bij een bankspaarhypotheek is de rente over je spaartegoed gelijk aan je hypotheekrente, waardoor een hoge rente juist voordelig kan zijn. Bij afsluiten heb ik de looptijd al op 20 jaar gesteld, aan het eind van de rit is de hypotheek 100% afgelost, ook als ik verder niets zou wijzigen. Mijn inleg in het bankspaardeel is daardoor structureel al wat hoger. Tussentijds aflossen is wel weer lastiger, hoewel dat met de gewijzigde regels weer iets is verbeterd.



Met beleggen heb ik al jaren ervaring, eerst in een duurzaam aandelenfonds en via een bank, maar een tijd geleden heb ik het grootste deel ondergebracht bij DeGiro. Dat scheelt inderdaad in de kosten en werkt ook nog eens veel prettiger! Sinds de start van 2017 (dus 7,5 week) 2,4% rendement behaald, dus die VRH heb ik er al wel uit. Mijn ervaring over de afgelopen jaren is inderdaad dat 5% conservatief geschat is, maar ik reken mezelf niet graag rijk en heb liever dat een scenario meevalt dan tegen ;)



De flexibiliteit die hierboven genoemd werd, is inderdaad wel een factor die ik wil meewegen. Stel dat ik mijn baan kwijt zou raken (ben alleenverdiener, dus de impact zou groot zijn), dan is een periode van werkloosheid makkelijker op te vangen vanuit eigen middelen dan wanneer het geld al in stenen zit.



Met het eigenwoningforfait had ik inderdaad geen rekening gehouden. Daar ga ik me eens verder in verdiepen.
In het kader van minder afval, vroeg ik me af of er hier iemand is die gebruik maakt van herbruikbare boterhamzakjes/lunchzakjes, zoiets als dit: http://www.greenjump.nl/P ... es/Boterhamzakje-18-x-165



Zo ja, wat is de ervaring met dit soort zakjes? Ik ga ze dan overigens zelf maken, maar voordat ik me eraan waag wil ik wel graag weten of het makkelijk te gebruiken is of dat het iets is dat snel ergens ligt stof te happen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Avondzon schreef op 22 februari 2017 @ 13:57:

In het kader van minder afval, vroeg ik me af of er hier iemand is die gebruik maakt van herbruikbare boterhamzakjes/lunchzakjes, zoiets als dit: http://www.greenjump.nl/P ... es/Boterhamzakje-18-x-165



Zo ja, wat is de ervaring met dit soort zakjes? Ik ga ze dan overigens zelf maken, maar voordat ik me eraan waag wil ik wel graag weten of het makkelijk te gebruiken is of dat het iets is dat snel ergens ligt stof te happen.ik heb een lunchskin die ik al jaren gebruik. Ideaal! (vind ik dan...) Kan ook in de vaatwasser.
Alle reacties Link kopieren
quote:Avondzon schreef op 22 februari 2017 @ 13:57:

In het kader van minder afval, vroeg ik me af of er hier iemand is die gebruik maakt van herbruikbare boterhamzakjes/lunchzakjes, zoiets als dit: http://www.greenjump.nl/P ... es/Boterhamzakje-18-x-165



Zo ja, wat is de ervaring met dit soort zakjes? Ik ga ze dan overigens zelf maken, maar voordat ik me eraan waag wil ik wel graag weten of het makkelijk te gebruiken is of dat het iets is dat snel ergens ligt stof te happen.Ik kende het nog niet. Het ziet er wel gezellig uit, met zo'n printje. Wij gebruiken gewoon broodtrommels, wat zou het voordeel zijn van zo'n zakje t.o.v. een broodtrommel? Ik zie zelf vooral nog nadelen ten opzichte van een broodtrommel: je brood wordt eerder geplet en bij ons draait de vaatwasser wel dagelijks maar de wasmachine meestal alleen in het weekend. Dus in plaats van 1 broodtrommel zouden we dan meerdere broodzakjes nodig hebben.
Die broodzakken kun je meer dan 1x gebruiken voordat je hem hoeft te wassen. Binnenkant is geplastificeerd.



Wij gebruiken broodtrommels én boterhamzakjes. In een broodtrommeltje vind k dat de boterhammen toch wat uitdrogen als ik er geen zakje omheen doe. Nu hergebruik ik mijn zakjes waar mogelijk, maar mijn dochter en mijn man niet. Ik vind dat wel zonde eigenlijk.



Gemberpannekoek: bevalt goed dus! Fijn om te horen!
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 22 februari 2017 @ 14:04:

[...]





Ik kende het nog niet. Het ziet er wel gezellig uit, met zo'n printje. Wij gebruiken gewoon broodtrommels, wat zou het voordeel zijn van zo'n zakje t.o.v. een broodtrommel? Ik zie zelf vooral nog nadelen ten opzichte van een broodtrommel: je brood wordt eerder geplet en bij ons draait de vaatwasser wel dagelijks maar de wasmachine meestal alleen in het weekend. Dus in plaats van 1 broodtrommel zouden we dan meerdere broodzakjes nodig hebben.Dit dus. En daarnaast, mijn man neemt 7 boterhammen mee, dat past ook beter in een broodtrommel dan in een zakje. Naast de 7 boterhammen neemt hij ook een plakje ontbijtkoek mee, die gaat wel in een boterhamzakje bij de trommel in. Maar ik heb ook een trommel met een tussenwandje (verplaatsbaar) waar die koek ook achter kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Avondzon schreef op 22 februari 2017 @ 14:10:

Die broodzakken kun je meer dan 1x gebruiken voordat je hem hoeft te wassen. Binnenkant is geplastificeerd.



Wij gebruiken broodtrommels én boterhamzakjes. In een broodtrommeltje vind k dat de boterhammen toch wat uitdrogen als ik er geen zakje omheen doe. Nu hergebruik ik mijn zakjes waar mogelijk, maar mijn dochter en mijn man niet. Ik vind dat wel zonde eigenlijk.



Gemberpannekoek: bevalt goed dus! Fijn om te horen!

Ander trommeltje nemen. Ik heb nog een hele oude, die gebruik ik liever niet meer, want daar zitten gaatjes in de bodem.

Mijn man gebruikt het zakje voor de koek ook de hele week. Als de kinderen een keer overblijven gooien ze het zakje wel weg. Maar zij blijven zo sporadisch over dat zo'n zakje niet uit kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben daarin wel fan van Sistema, voor mijn brood heb ik deze . Beleg (humous) doe ik dan apart in een dressingbakje. Nu ben ik een kleine eter en heb ik aan twee boterhammen genoeg. Mijn snacks doe ik dan weer in andere kleine bakjes. Gaat echt perfect.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
We gebruiken ook broodtrommels, maar als je daarin ook nog een plastic zakje doet kan ik me wel voorstellen dat je naar een duurzame oplossing zoekt. Dat het er dan ook nog eens leuk uitziet en fijn om te gebruiken is motiveert alleen maar om het ook werkelijk te gebruiken lijkt me. Als los zakje zou ik het niet prettig vinden, omdat het brood dan al snel geplet wordt.
Boodschappen week 15-21 feb: 150,-

Oke, wel inclusief een keer luiers, twee keer bakker incl worstenbroodjes en veel vooruit gekocht voor de komende week (dus het zal zich wel herstellen) maar toch, wel een groot bedrag weer. En niet eens veel aanbiedingen/bulk. Aangezien we er niet per se op letten de weekboodschappen zo laag mogelijk te houden begin ik echt te denken dat ofwel onze levensstandaard hoger ligt dan ik zelf eigenlijk zou willen geloven of dat producten vaak veel duurder zijn dan ik denk (of allebei).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven