Geld & Recht alle pijlers

Hoe kom ik het beste op voor mijn rechten hier?

29-07-2016 15:12 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Okee, om even een korte samenvatting te maken:

Ik ben al 2 jaar niet meer op vakantie geweest wegens mijn werk.

Ik doe namelijk een BBL opleiding en ik moet nog 1 jaartje maar het probleem wat zich steeds voordoet is: Geld!



Ik wil dus deze zomer weer graag op vakantie maar steeds krijg ik weer advies van mijn ouders om in september of oktober te gaan omdat het dan goedkoper is.

Het probleem daarmee is dan dat er dan haast geen zon meer schijnt op de plekken waar ik heen wil.

Op mijn werk heb ik er al over gesproken over dat ik in september op vakantie wil maar zij vragen dan: 'Moet je dan niet naar school? Je bent nog student'



Op zich hebben ze wel gelijk maar ik vind het gewoon vervelend worden.

Ik heb leuk werk, daar niet van (eindelijk leuk werk na al die jaren) maar ik heb steeds het idee dat eigenlijk iedereen om me heen me helemaal niets leuks gunt.



Zelfde geval als met mijn rijlessen, ik wil graag weer verder met mijn rijlessen maar toen zeiden mijn ouders steeds: 'Ja, als je op jezelf woont!'. (Inmiddels woon ik al bijna 2 maanden zelfstandig)

En ik schaam me al jaren dat ik nog geen rijbewijs heb nadat ik na 7 lessen wegens financiële redenen moest stoppen. Soms geeft het me ook het gevoel dat ik als een loser gezien wordt door anderen die hem al wel hebben.



Ik heb steeds het idee dat anderen steeds voor me bepalen wat ik moet doen terwijl ik inmiddels al volwassen ben (ik ben 22 jaar).

Steeds als ik daarover discussieer met mijn ouders zeggen ze steeds: 'We willen je alleen maar helpen!' (Ik heb namelijk een lichte vorm van autisme).



Maar ik word er gewoon niet meer goed van.

En ik vind het niet eerlijk ook.



Hoe los ik dit probleem op?
Alle reacties Link kopieren
Dit probleem los je op door zelfstandige keuzes te maken. Als je twijfelt aan de haalbaarheid ervan, kun je ook met anderen (die wat verder van je afstaan dan je ouders) overleggen wat zij in die situatie zouden doen.



Bedenk wel dat weinig geld hebben terwijl je een studie volgt niks met eerlijk of oneerlijk te maken heeft. Iedereen die studeert of werkt heeft beperkingen. Ook werkgevers geven geen vrij als dat jou uitkomt. Dat gaat ook altijd in overleg en soms betekend dat je je moet voegen naar je baan.



Dus probeer gevoelens van oneerlijkheid los te laten en kijk naar wat haalbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Je bent 22. Je kunt je vakantie plannen wanneer jij dat wilt (en het qua werk en studie mogelijk is) en rijlessen nemen wanneer jij dat wilt. Mits je het kan betalen natuurlijk.



Dus hoezo bepalen anderen wat je doet? Jij laat anderen bepalen wat je doet! Trek je eigen plan.
Wil je in de zomer op vakantie? Doen. Wil je in het najaar op vakantie? Doen. Doe wat jij wil.



Jij bent de enige die jou iets leuks kan gunnen.
Je lost je probleem op door 2 dingen: zelf zorgen voor een financiële buffer, dus een goedgevulde spaarrekening, en door keuzes zelf te maken (en te onderbouwen) en je niet af te laten leiden van je pad.



Je zegt dat je nu op jezelf woont: heb je de mogelijkheid om naast je vaste lasten een vast bedrag per maand te sparen? Op die manier kun je een eigen vakantiegeldpotje aanleggen, dat je kunt gebruiken om in de zomer van op vakantie te gaan. In september gaan - wanneer je in principe 1 dag les hebt, toch? - is geen optie, want je kunt geen lessen missen voor een vakantie. De zomervakantie is daar ideaal voor.



Hetzelfde geldt voor rijles: kun je je rijinstructeur vragen om een indicatie van hoe lang hij verwacht dat je bezig gaat zijn? Dan weet je wat voor bedrag je ongeveer gespaard moet hebben om je rijbewijs te kunnen halen. Zorg ervoor dat je daar sowieso 1 keer zakken bij telt (dus 500-600 euro, voor 1 keer aanvragen en een aantal lessen) zodat je redelijk veilig zit. Op die manier kun je ook je rijbewijs bij elkaar sparen.
Alle reacties Link kopieren
Door met ze te praten en ze te vragen jou duidelijker uit te leggen waarom dingen soms niet handig zijn, of zelfs echt niet kunnen.

Geld dat er niet is, of wat bv nodig is om een gezonde reserve op te bouwen, kun je beter niet uitgeven.



Ik vind het trouwens helemaal niet 'raar' als iemand geen rijbewijs heeft hoor; dat staat ook los van leeftijd of zelfstandig wonen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrijp beheer dus niet je eigen financien maar worden die door je ouders beheerd? Ik neem aan dat zij je inzicht kunnen geven in de bestedingsruimte die je hebt en op basis daarvan kun je dan kijken hoeveel geld je beschikbaar hebt om op vakantie te gaan en wat daarvan de consequenties zijn. Stel dat je weinig bestedingsruimte hebt, dan kun je misschien wel op vakantie, maar niet midden in de zomer naar een populaire dure vakantiebestemming, maar misschien wel een goedkope vakantie ergens anders.

Datzelfde geldt voor je rijlessen. Kijk naar hoeveel ruimte je hebt, passen daar rijlessen in? Of moet je eerst een periode sparen en kun je het je daarna veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Je weet toch zelf hoeveel geld je hebt en hoeveel de reis kost die je wil maken?



En je bent een grote meid, dus je kan zelf bepalen of je lessen kan missen. Heb je geen presentieplicht? Zou zonde zijn als je vakken opnieuw moet doen, omdat je op vakantie wilde.



Ik denk dat het probleem niet bij je ouders ligt, maar bij jou. Ik ben 10 jaar ouder en mijn ouders roepen ook nog continue van alles aan advies, dat doen ouders nou eenmaal, maar ze weten dat ik mijn eigen plan trek. Dank voor het advies ma, maar mijn idee lijkt me beter, doeg!
Alle reacties Link kopieren
Als je naar school gaat moet je in de schoolvakanties op vakantie. Je kan wel daarbuiten gaan maar dan mis je school.



Rijlessen kun je gewoon nemen, als je ze kunt betalen.



Als je te weing geld hebt kun je misschien een bijbaan zoeken voor het weekend?
Alle reacties Link kopieren
Dan zal je jezelf minder afhankelijk op moeten stellen: dus niet is zou dit willen, maar Ik ga dit doen.

Maar laat wel zien dat je er over nagedacht hebt, in september op vakantie gaan als je dan les hebt is niet slim.

Er zijn legio mensen die heel goed kunnen zonder rijbewijs, maar ja als jij laat merken dat je jezelf daarom zielig vindt, gaan anderen jou ook als zielig zien.

Misschien kun je boeken lezen over assertiever worden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Waarom stel je dat rijbewijs niet uit tot je je opleiding hebt afgerond? Je kunt niet alles tegelijk.

En verder: maak je eigen keuzes en handel daar naar, binnen de mogelijkheden die je hebt.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
22 is geen gekke leeftijd hoor, om nog geen rijbewijs te hebben ;) Ik ben vorig jaar pas gaan lessen en heb hem dit jaar gehaald, en ik ben net 25 geworden.

verder sluit ik me aan bij de rest, maak je eigen keuzes! Heb je je geld in eigen beheer?
Je komt niet over als een volwassen vrouw maar als een stampvoetende kleuter. "Ik mag ook noooooit wat!' Ga geld verdienen en besteed dat aan rijles als je wil. Ik vind het niet raar dat je werk er wat van zegt dat je op vakantie wil want die bieden jou een werkplek aan die samenhangt met je opleiding volgens mij en die mensen willen zich ook niet lopen uitsloven voor jou als jij dan op vakantie gaat en straks je opleiding niet haalt. Je mag vaak maar zoveel uur missen als je dus op vakantie gaat heb je nog weinig speling en dus kans op zakken. Kom op zeg je gaat heus niet dood van een jaartje extra niet op vakantie. Over een jaar ben je klaar en heb je alle tijd. Ik ben in 10 jaar studeren twee keer op vakantie geweest waarvan een keer een goedkoop hutje in de Ardennen in de herfst en ik denk dat ik wat harder moest leren en werken dan jij en ik leef nog hoor dus 3 jaar geen vakantie tijdens je mbo ga je echt overleven. Neem er desnoods een baantje naast zodat je volgend jaar wel geld hebt om weg te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Betalen jouw ouders jouw rijlessen en vakantie? Of andere zaken voor jou?

Heb je geen geld daarvoor?

Dan moet je niet zeiken. Er zijn zoveel mensen die financieel prioriteiten moeten stellen en dus nog veel langer dan 2 jaar wensen moeten uitstellen omdat nu eenmaal niet alles kan.



Beheer je zelf je geld? Heb je een behoorlijke financiële buffer na betalen rijlessen rij examen, vakantie en eventueel mocht je het van plan zijn aanschaf auto (en dan denk ik aan minimaal 2500 euro na deze uitgaven)?

Dan moet je lekker zelf doen waar je zin in hebt en het advies van je ouders negeren.
Wie betaalt, bepaalt.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet gek dat je werkgever zich afvraagt waarom je in september op vakantie wil, terwijl je in de zomer minstens 6 weken vrij van school bent.

Waar wil je op vakantie dat er volgens jou in september geen zon zou schijnen?

Je doet een BBL opleiding en krijgt dus salaris, dus je kunt best in de zomer op vakantie. Er zijn genoeg goedkope vakanties te vinden.



En waarom zou je je schamen dat je geen rijbewijs hebt? Heb je dat rijbewijs nodig?

Je kunt het niet betalen zeg je, dan zit er dus niks anders op dan te wachten. Je moet nog een jaar naar school. Dan kun je dus volgend jaar zomer starten met lossen. Soms kun je niet alles meteen krijgen wat je wilt.
Alle reacties Link kopieren
Newsflash:

Vakantie is GEEN recht.

Een rijbewijs is GEEN recht.



Als je beide wel wilt, kun je daar gewoon voor kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon je eigen pad volgen. Als je keuzes maakt waar je zelf achter staat, is het goed.



Het valt mij ook op dat er best wat mensen zijn die denken dat ze overal wat van moeten vinden en dit dan ook vooral naar een ander uit moeten spreken. Opmerkingen over waar je woont of wilt gaan wonen, je kapsel, je kleding, je vakantie, je werk, etc. Ik vind dit soort 'bemoeienis' ook ontzettend irritant, want ik hoef me helemaal niet te verantwoorden naar een ander door uit te leggen waarom ik bepaalde keuzes maak.



Dus ik geef je het advies dat ik mezelf ook geef:

Accepteer dat veel mensen (goed bedoeld) ongevraagd advies geven. Laat alles dat niet relevant is van je afglijden en maak je eigen keuzes in het leven.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
Als je zelfstandig zaken wil beslissen en uitvoeren, moet je zorgen dat je zelfstandig bent. Dat betekent dat je geestelijk en met name financieel zelfstandig bent.
Alle reacties Link kopieren
Rijbewijzen, auto's en vakantie zijn een luxe die voorbij gaan aan mensen met weinig geld.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dit zijn helemaal geen zaken waar je recht op hebt. Verwend trouwens om zo te denken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:plumplum schreef op 29 juli 2016 @ 15:36:

Gewoon je eigen pad volgen. Als je keuzes maakt waar je zelf achter staat, is het goed.



Het valt mij ook op dat er best wat mensen zijn die denken dat ze overal wat van moeten vinden en dit dan ook vooral naar een ander uit moeten spreken. Opmerkingen over waar je woont of wilt gaan wonen, je kapsel, je kleding, je vakantie, je werk, etc. Ik vind dit soort 'bemoeienis' ook ontzettend irritant, want ik hoef me helemaal niet te verantwoorden naar een ander door uit te leggen waarom ik bepaalde keuzes maak.



Dus ik geef je het advies dat ik mezelf ook geef:

Accepteer dat veel mensen (goed bedoeld) ongevraagd advies geven. Laat alles dat niet relevant is van je afglijden en maak je eigen keuzes in het leven.



Dat is toch totaal niet relevant in dit verhaal?

Ik lees nergens dat TO onbedoeld advies krijgt.
Je ouders verwarren BBL met werk. Jij kunt nu niet buiten het hoogseizoen op vakantie, omdat je nog een opleiding volgt. Feit is dat je dan misschien, door de hogere prijs, niet heel ver kunt of heel lang weg kunt.



Ik ben 27 en ook met rijles bezig. Dus het is niet gek. Jij ontleent er een bepaald zelfbeeld aan, dat is wel gek. Ben je meer of minder mens als je een rijbewijs hebt?
quote:viva-amber schreef op 29 juli 2016 @ 15:41:

Dit zijn helemaal geen zaken waar je recht op hebt. Verwend trouwens om zo te denken.Dat
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook rijscholen waar je in nature kunt betalen, heb je helemaal geen geld voor nodig.
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven