Geld & Recht alle pijlers

Huis niet meer kunnen betalen door baanverlies.

17-09-2014 12:03 133 berichten
Hallo,



Door diverse omstandigheden en daarnaast baanverlies is het erg moeilijk geworden om de vaste lasten te betalen en blijft er al helemaal niets over om te sparen voor als er bijvoorbeeld iets kapot gaat.



Nu is er een koophuis, gekocht met NHG. Huis verkopen is hierbij een optie en volgens de adviseur krijgt je urgentie bij de sociale woningbouw in dit geval.



Tips, advies allemaal welkom.

Weet het zelf niet zo goed wat het beste/verstandigste is om te doen.
Alle reacties Link kopieren
Stop maar met reageren dames, TO heeft een verzoek ingediend om het topic te verwijderen en haar account te anonimiseren.
Alle reacties Link kopieren
Maak eens een overzicht van hoeveel er binnenkomt en hoeveel er uitgaat. Dan weet je hoeveel je moet besparen en kan je gericht op zoek gaan naar bespaartips. Het is nogal een verschil of je 30 euro, 300 euro of 3000 euro per maand moet besparen om netto aan het einde van de maand op 0 uit te komen.
Een huurwoning is trouwens niet goedkoper, je krijgt geen urgentie voor deze situatie, urgentie is bij heel veel zaken die vrij urgent zijn al niet eens aan de orde.



Overigens kijken ze naar een bepaald jaar wat betreft je inkomsten, en als je al vol doet aan het maximum bedrag voor sociale huur dan krijgen anderen die al langer staan in geschreven voorrang (punten systeem). En dan kan je bij een goedkope woning lang wachten uiteraard, en een woning die misschien NU nog recht geeft op toeslag bij de volgende huur verhoging al niet meer, plus de verhuis kosten.



sorry maar als je man niet werkt en jij part time, dan is er toch genoeg tijd om te koken/folders uit te pluizen/goedkoop boodschappen te doen, of anders ga jij FT werken, als je moet bezuinigen kun je 2 dingen doen, minder uitgeven, meer werken, beste natuurlijk allebei. Iig moet er actie ondernomen worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniem170920141342 schreef op 17 september 2014 @ 12:42:

[...]





Ik weet dus echt niet hoe dat moet.



Serieus, doe niet zo slachtofferig. Wij zijn een gezin en kunnen makkelijk van 70 euro per week boodschappen doen, inclusief. luiers. Ik lees in al je post 'kan niet, weet niet'. Denk eens wat ruimer en kom uit je comfort zone. Je bent niet de enig die moet bezuinigen.



Verdiep je er eens in. Er zijn genoeg topics te vinden en het hele net staat vol met tips om te besparen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-09-2014 13:47
Reden: nick gewijzigd
% gewijzigd
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Hoi anoniem170920141342



Je hebt al vele tips gehad, doe er je voordeel mee.

Qua woningbouw verkoopt je adviseur totale nonsens. (woningbouw is mijn werk nl).

- je hebt vermoedelijk geen wachttijd

- urgentie wordt alleen toegekend op zware medische gronden (en dit doet bijna altijd de gemeente, niet de woningcorporatie zoals je adviseur zegt)

- qua inkomen verdien je vermoedelijk te veel, zie andere posts.

- je komt pas in aanmerking voor een sociale huurwoning als je geen koopwoning hebt.



Belangrijkste:

- huur is altijd duurder dan de hypotheek die je nu hebt. Het is een mythe dat er sociale huurwoningen voor een gezin zijn voor 300 euro of je moet recht hebben op alle mogelijke toeslagen ivm te lage inkomsten. Gezien wat je beschrijft qua uitgaven kan ik mij echt niet voorstellen dat jullie onder de 34.000 zitten.Gemiddeld zitten mensen met een sociale huurwoning op de 600 a 700 euro inclusief. Je kan dat ook makkelijk redden aangezien je van die 700 nog geld terug krijgt van de belasting.



Kortom, ga met een gratis buddy / coach inzicht krijgen in je financien. Dit kun je regelen met lokale welzijnswerk, dit is in elke gemeenste bijna standaard. Bezuinig flink op eten en andere ongein. TV-abbo kun je ook gewoon opzeggen. Auto heb je echt niet nodig. Met werk kun je vaak OV-regeling treffen. Bedenk of nu even doorzetten of je zit zo zonder huis, terwijl je dit echt had kunnen voorkomen.

Heel veel succes ermee en go for it!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-09-2014 13:46
Reden: nick gewijzigd
% gewijzigd
Weet je, als je gewoon wilt laten zien hoe zielig je bent en wilt zeuren, zeg dat dan gewoon. Dan hoeven anderen niet de moeite te nemen om met tips te komen. Veranderen kan niet in jouw geval, dus dan verkoop je je huis (dat is ook niet vermoeiend) en ga je ergens anders wonen (net zo duur of duurder).
Dubbeltje op zijn kant dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:BAMmetjebamie schreef op 17 september 2014 @ 13:05:

Je klinkt echt enorm gemotiveerd om te veranderen!



Dit is tekend voor een depressie of dat van haar partner.



To voelt energieloos aan en wil geen alternatieven proberen.

Of heeft geen energie of kan het niet opbrengen.

Dat kan dan zou ik hulp ervoor zoeken to.



Want als jij futloos bent en je partner zit in een depressie dan heb je daar denk ik ook weinig steun aan.

Dan lijtk het mij allemaal moeilijk om dingen te veranderen.



Je voeten groeien ? Die zijn na een bepaalde tijd toch uitgegroeit ?
quote:GateKeeper schreef op woensdag 17 september 2014 13:10 Stop maar met reageren dames, TO heeft een verzoek ingediend om het topic te verwijderen en haar account te anonimiseren.Die gaat ver komen in het leven..
Ben je depressief ofzoiets?
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniem170920141342 schreef op 17 september 2014 @ 12:32:

[...]





Ik heb nog nooit op een brommer gereden en daarnaast heb ik geen geld om een brommer aan te schaffen. En een brommer kost toch ook wel flink wat geld of niet?

Voor 300 euro is een fatsoenlijke Puch wel te krijgen. Een helm voor 50-100 euro. Verzekering is al goedkoper dan bij een auto en je kunt je no-claim meenemen dus wordt nog goedkoper, het verbruik is de helft tot een kwart van een auto (of nog minder?) en je betaalt geen wegenbelasting.



En op een Puch leren rijden is simpel, je hebt een gashendel (draaien) en een remhendel en pedaal.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-09-2014 13:46
Reden: nick gewijzigd
% gewijzigd
quote:matroesjka_ schreef op 17 september 2014 @ 13:15:

Dubbeltje op zijn kant dus.Meer dubbeltje op de rand denk ik haha!
Alle reacties Link kopieren
Weer zo eentje die alleen maar kan denken in onmogelijkheden en niet bereid is om een stapje extra te doen, want ze is moehoe

Pislink word ik van dat soort 'slachtoffers'.
quote:slagroom-met-dip schreef op 17 september 2014 @ 12:54:

Ik denk, dat ipv "huis niet kunnen betalen door baanverlies" moet zijn " luxe en dure boodschappen niet kunnen betalen door baanverlies" moet zijn!

Volgens mij is het zelfs: 'Huis niet kunnen betalen door luxe en dure boodschappen'.

Maar goed, we zien TO over een tijdje wel op tv, als ze niets wil veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Kruidvat heeft gewoon nummer 4 zal misschien ook weer wat schelen.
Alle reacties Link kopieren
.
flashy wijzigde dit bericht op 17-09-2014 13:48
Reden: TO is toch weg
% gewijzigd
Zoek iemand in je omgeving die elke week met je gaat zitten plannen: weeklijst avondeten, boodschappenlijst en drogisterijdingen. En dat in een budget van E75,00 p/week. Om mee te beginnen. Je geeft duidelijk aan het zelf niet te kunnen. Zoek dan iemand die je vertrouwt en die je op weg helpt.



Verhuizen met nu een brutohypotheek van E700,00 gaat je heel veel geld kosten: verhuizen, huis verkopen met restschuld, huurwoning die netto niet goedkoper is.



Je moet dus echt kijken naar andere dingen. Ik denk dat je enorm kunt besparen op je boodschappen.
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniem170920141342 schreef op 17 september 2014 @ 12:56:

Klinkt heel handig allemaal. Maar ik weet echt niet hoe ik dat zelf moet doen. Daarnaast heb ik erg veel last van vermoeidheid wat het ook lastiger/moeilijker maakt.



Het is écht niet zo moeilijk. En sowieso als je parttime werkt, dan heb je daar toch tijd voor, om je er een beetje in te verdiepen?

Het hoeven geen bijzondere gerechten te zijn, maar simpel aardappels/groeten/vlees om mee te beginnen, wat simpele pastagerechten. Echt, probéér het gewoon!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-09-2014 13:45
Reden: nick gewijzigd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:mara2 schreef op 17 september 2014 @ 13:16:

[...]





Dit is tekend voor een depressie of dat van haar partner.



To voelt energieloos aan en wil geen alternatieven proberen.

Of heeft geen energie of kan het niet opbrengen.

Dat kan dan zou ik hulp ervoor zoeken to.



Want als jij futloos bent en je partner zit in een depressie dan heb je daar denk ik ook weinig steun aan.

Dan lijtk het mij allemaal moeilijk om dingen te veranderen.





Ik ben bekend met depressie, dankje.



Maar geldgebrek houdt geen rekening met depressie of lichamelijke klachten.

Hulp kost ook geld dus TO zal toch echt even een flinke meid moeten worden en zelf veranderen.
Het is wél moeilijk om dingen te veranderen als je zelf vermoeid bent en een depressieve partner hebt en nog eens een kind en een halve baan. Aan onderuit trappen heeft TO sowieso niks.



Ik hoop dat het haar lukt kleine stapjes te maken. En hulp te krijgen in deze situatie. Een depressieve partner is niet niks, echt niet.



Alle reacties Link kopieren
Wil niet, kan niet, hebben ze niet, lukt niet...



Jij werkt parttime, je man is werkloos maar jullie kopen wel voorgesneden groente en pakjes en zakjes omdat zelf snijden en wat ingrediënten bij elkaar knikkeren te veel moeite is...?



Je hebt geen enkel inzicht in (jullie) financiën, je doet voor 150,- in de week boodschappen en miept dat je je huis moet verkopen.



Waar is het mis gegaan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 17 september 2014 @ 13:33:

Het is wél moeilijk om dingen te veranderen als je zelf vermoeid bent en een depressieve partner hebt en nog eens een kind en een halve baan. Aan onderuit trappen heeft TO sowieso niks.



Ik hoop dat het haar lukt kleine stapjes te maken. En hulp te krijgen in deze situatie. Een depressieve partner is niet niks, echt niet.



Ik beweer ook niet dat het makkelijk is maar het is niet echt zo dat ze een keus heeft he...
Alle reacties Link kopieren
Als je vermoeid bent, kun je bij het snijden van de groenten ook gaan zitten natuurlijk. Ravioli, spaghetti, nasi of bami maak je in 10 minuten. En kost niet de hele wereld. Kom op, TO, je kunt het vast!
Alle reacties Link kopieren
quote:BAMmetjebamie schreef op 17 september 2014 @ 13:31:

[...]



Maar geldgebrek houdt geen rekening met depressie of lichamelijke klachten.

Hulp kost ook geld dus TO zal toch echt even een flinke meid moeten worden en zelf veranderen.Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
'Hulp krijgt'? Waarom? Omdat het even niet zo gaat zoals ze zich had voorgesteld? Omdat ze met een depressieve partner zit? En zelf moehoe is? Omdat ze zelf niet kan bedenken dat voorgesneden groenten wel even wat duurder zijn dan niet-voorgesneden groenten, of beter- groente van de markt?

Voor elke psychische gesteldheid moet er opeens hulp komen. Hou op zeg, de zorg is duur zat en we zijn een maatschappij van zeurende, zanikende slapjanussen aan het worden die nog niet eens zonder hulp financieel verantwoord boodschappen kunnen doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven