Geld & Recht alle pijlers

Huur vragen aan werkloze kinderen

14-10-2014 17:21 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie?



Ik ben 26 en werkloos door economische redenen. Door omstandigheden ben ik dus terug bij mijn ouders komen inwonen. Maandelijks heb ik een uitkering van ongeveer 700 euro.



Hoeveel vinden jullie dat ik moet afgeven van de uitkering? Ik wil uiteraard niet zomaar op de kosten van mijn ouders leven en vind ook niet dat zij mij enige hulp verschuldigd zijn.



Ik slaap wel op de zetel in de living, dus een eigen kamer heb ik niet. Zelf kan ik ook niet kiezen wanneer ik ga slapen, mijn broers komen in het weekend om 4/5u thuis en mijn studerende broer blijft soms tot 2u s' morgens in de living aan de eettafel werken. Mijn andere broer staat om 4u op om te gaan werken. Echt slapen doe ik dus niet.

Ik help in het huishouden, kuis alle ruimten, ga wel eens naar de winkel of speel chauffeur voor mijn broer, leen mijn auto uit...



Verder betaal ik zelf grotendeels mijn eigen eten omdat ik een dieet moet volgen zonder suiker of koolhydraten. Het enige dat ik mee eet zijn het vlees en de groenten bij het avondmaal.



Uiteraard betaal ik mijn naft, autoverzekering, gsmkosten, kleren enzo zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:frofroe schreef op 14 oktober 2014 @ 18:08:

Omdat hij gewoon zo is Ik mag er niets van zeggen, want dan ben ik een zaag.



Wat een onzin.



Ga jij zolang in zijn bed liggen, tot hij een keer klaar is. Moet je eens zien hoe vaak hij dan nog beneden blijft leren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Sta je al ingeschreven voor een sociale woning? Klop eens aan bij het Sociaal Huis in jouw gemeente. In sommige gemeenten huurt het OCMW huizen/appartementen, om ze dan goedkoper aan te bieden aan mensen met een uitkering/leefloon.



In welke omgeving zoek je iets?
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geloof ik liever een kamer van 350 euro huren en verder op een houtje bijten dan dat ik op deze manier bij mijn ouders zou willen zitten. Ik vind het echt heel raar dat zij van jou hetzelfde verwachten als van je broer, terwijl hij kost en inwoning krijgt, jij het moet doen met een plekje op de bank in een huiskamer die je broer demonstratief inpikt en jij vervolgens ook nog het hele huishouden in je eentje moet doen en taxichauffeur moet spelen voor hem. Het lijkt wel een moderne versie van Assepoester.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
In België is een kamer huren moeilijker. De meeste kamerverhuurders willen enkel studenten en vragen een studiebewijs.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
Je slaapt in een stoel, niet eens op een bank? Dan ben je toch gebroken?

Krijg je echt niet meer dan 700 euro per maand aan uitkering als je op jezelf woont?



Dat aparte dieet, als dat voor gezondheidsredenen is neem ik aan dat je dat ook al had toen je eerst nog thuis woonde. Moest je toen ook je eigen boodschappen doen? Is diegene die nu boodschappen voor het hele gezin doet nooit bereid om ook de dingen in te kopen die jij eet?



Ik krijg bijna het gevoel dat je er helemaal niet welkom bent, zo weinig rekening wordt er met je gehouden. Wat een nare situatie:(
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:DorothyParker schreef op 14 oktober 2014 @ 18:24:

In België is een kamer huren moeilijker. De meeste kamerverhuurders willen enkel studenten en vragen een studiebewijs.Dan zou ik bijna zeggen: ga de grens over en zoek een kamer/studio in Nederland.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Prima om net als je broer E250 te betalen, maar dan ook dezelfde 'rechten' als je broer. Dus een eigen slaapkamer en je eten word betaald, bijzonder dieet is daarbij niet van belang, dat kunnen ze van dat geld best voor je betalen.



Voor alleen een stoel in de woonkamer, waar je nog niet eens de hele nacht ongestoord kunt slapen, en een beetje gas/water/licht zou ik hooguit E50 over hebben.
Erger je niet, maar verbaas je!
Als je ouders je geld vragen vind ik ze belachelijk bezig. Je gaat je eigen kind die geen cent te makken heeft toch niet plukken, zeker niet als je er niet eens 'n eigen kamer hebt!
Als jij er ook huishoudelijke klussen doet, moeten ze dat maar zien als betaling voor kost en inwoning.
Alle reacties Link kopieren
Je had natuurlijk ook allang een zelfopblaasbaar matras aan kunnen schaffen en dat elke avond opmaken. Had je ook kunnen slapen op de overloop, of in de keuken, of,......
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Zetel = bank. To slaapt op de bank in de leefruimte.



Die uitkering van 700 euro is zo laag omdat To bij haar ouders woont. Als je alleen woont, krijg je een veel hogere uitkering/leefloon.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 14 oktober 2014 @ 18:38:

Je slaapt in een stoel, niet eens op een bank? Dan ben je toch gebroken?

Krijg je echt niet meer dan 700 euro per maand aan uitkering als je op jezelf woont?



Dat aparte dieet, als dat voor gezondheidsredenen is neem ik aan dat je dat ook al had toen je eerst nog thuis woonde. Moest je toen ook je eigen boodschappen doen? Is diegene die nu boodschappen voor het hele gezin doet nooit bereid om ook de dingen in te kopen die jij eet?



Ik krijg bijna het gevoel dat je er helemaal niet welkom bent, zo weinig rekening wordt er met je gehouden. Wat een nare situatie:(



Een zetel in Vlaanderen = een bank in Nederland Dus op zich niet ZO slecht. Ik ga eens rondhoren of ik een hogere uitkering kan krijgen als ik verhuis en mijn domicilie op een ander adres laat zetten.



Het speciale dieet ben ik pas sinds kort aan het volgen, nadat duidelijk was dat ik erg gevoelig ben aan suikers en dit ook mijn bloedsuikerspiegel erg beïnvloedde. Ik voel me met dit dieet veel beter, maar het is in de ogen van mijn ouders een keuze. Ik durf gewoonweg niet vragen deze voeding te kopen. Leven op gewone voeding kan ook, maar met mindere levenskwaliteit.



Dat ik niet welkom ben voel ik erg hard. Ik hoor ook regelmatig dat ik uit huis moet, dat ze 'lang genoeg voor me gezorgd hebben' en dat het mijn schuld was dat ik ontslagen ben. Niet zo leuk.
Solliciteer je wel? Ik kan me namelijk zomaar voorstellen dat je ouders geen zin meer hebben in nog een kind weer terug in huis, en daarom zo doen.
Heb je geen goede vriend[en] waarbij je tijdelijk kunt verblijven totdat je een eigen woning hebt gevonden?

Ik zou nog liever in de tuin in een tent bivakkeren dan in deze situatie bij je ouders inwonen.

100 euro is naar mijn mening wel de max.
Alle reacties Link kopieren
quote:frofroe schreef op 14 oktober 2014 @ 18:51:

[...]





Dat ik niet welkom ben voel ik erg hard. Ik hoor ook regelmatig dat ik uit huis moet, dat ze 'lang genoeg voor me gezorgd hebben' en dat het mijn schuld was dat ik ontslagen ben. Niet zo leuk.



Nee, vast niet leuk.

Maar ik vind ook dat het een keer klaar moet zijn met op hangende pootjes naar je ouderlijk huis terug gaan.

Als het goed is zijn zowel jij als je ouders op een bepaald moment toe aan een eigen plek. Dat is heel natuurlijk.

Er zullen toch wel meer mensen in België zijn die met een uitkering iets huren? Die trekken toch niet allemaal weer bij hun ouders in?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
[quote]frofroe schreef op 14 oktober 2014 @ 17:32:

Een kamer huren kost spijtig genoeg nog erg veel geld. Kamers voor onder de 350¤ vind je bijna niet, dan nog eten, autoverzekering en naft betalen om rond te rijden naar sollicitaties...





Kamer in Antwerpen. 250 all in



KOTEN VOOR 250.00 EUR ALL INCLUSIEF!



Wil jij een rustige en gezellige kot in de bruisende stad?

Deze gemeubelde studentenkamers zijn recent volledig gerenoveerd. Per verdieping is er een sanitair blokje voorzien, en een keuken die samen dienen gebruikt te worden door de mensen die een kamer hebben op dezelfde verdieping. Prijzen voor de koten komen tot 250 EUR all inclusief!!

Is centraal gelegen. Bezichtiging is mogelijk na afspraak. Heb je interesse, stuur me maar een mailtje of neem contact op .





Zo duur zijn ze niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Frofroe, schrijf je in voor een sociale woning (je krijgt als alleenstaande dan meestal wel een appartement, maar die prijzen liggen erg laag).



Ga naar het Sociaal Huis. Daar kan je gratis met een maatschappelijk werkster en juriste praten. Deze mensen kunnen jou beter helpen.



En wat erg dat je je onwelkom voelt in je ouderlijk huis.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me ook goed kunnen voorstellen dat zij het niet prettig vinden om een 26 jarig kind in huis te hebben dat de kasten leeg eet en heel de dag op de bank ligt en tv kijkt.



Maar dat is niet het geval, ik solliciteer echt wel. Zij zien mij regelmatig vertrekken met de auto en zien ook de CV's en motivatiebrieven openstaan op de pc.



Het is alsof ze zoveel druk op me willen zetten dat ik niet anders kan dan uit huis gaan. Ze helpen mij niet in deze situatie, integendeel, ik heb het gevoel dat ze het mij moeilijker proberen te maken. Maar dit is slechts tijdelijk! Heel erg dat zij dit niet begrijpen.



Ik heb vrienden waar ik ook gewoon op de bank kan gaan slapen, maar dat wil ik hen niet aandoen. Dan zit ik uiteindelijk nog in dezelfde situatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:DorothyParker schreef op 14 oktober 2014 @ 18:59:

Frofroe, schrijf je in voor een sociale woning (je krijgt als alleenstaande dan meestal wel een appartement, maar die prijzen liggen erg laag).



Ga naar het Sociaal Huis. Daar kan je gratis met een maatschappelijk werkster en juriste praten. Deze mensen kunnen jou beter helpen.



En wat erg dat je je onwelkom voelt in je ouderlijk huis.Héél erg bedankt voor deze informatie! Ik wist niet waar ik terecht kon, nu heb ik tenminste een startpunt
Alle reacties Link kopieren
Ga morgen nog eens alle uitzendbureau's langs. Door regelmatig persoonlijk langs te komen, merken ze dat je ook écht wilt werken.



In welke sector zoek je werk?
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
Frofroe, in sommige gevallen betaalt het OCMW ook de huurwaarborg. Ik ken de juiste voorwaarden niet, maar zou hier toch eens achter horen als ik jou was.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Een bijdrage betalen terwijl je nog niet eens geen eigen kamer/ leefplek hebt?

No way en fijn dat je ouders dat blijkbaar vragen, is dat soms normaal in België, een kind op de bank laten slapen en daar nog geld voor te vragen?

Hoewel anderzijds het wel weer zo is dat een 26-jarige IMHO wel wat beter kan dat dit. Maar voor tijdelijk (en hoelang is tijdelijk in dit geval?) is een bijdrage iet makkelijk te bepalen want: ze moet maar op de bank slapen met alle gevolgen van dien. Hoe triest, . als jhte je ouderlijk huis is, waar is jouw slaapkamer van toen je er nog woonde gebleven dan? Gevapeuriseerd soms, zomaar in ene?
Jeetje ik vind dit echt ongelofelijk rot voor je..
Alle reacties Link kopieren
quote:frofroe schreef op 14 oktober 2014 @ 19:03:

Ik zou me ook goed kunnen voorstellen dat zij het niet prettig vinden om een 26 jarig kind in huis te hebben dat de kasten leeg eet en heel de dag op de bank ligt en tv kijkt.





Ik heb vrienden waar ik ook gewoon op de bank kan gaan slapen, maar dat wil ik hen niet aandoen..



Je doet het je ouders toch ook aan? hard gezegd; je plekje is er niet meer; je broer heeft je kamer, de ruimtes die jij en je spullen innamen zijn gevuld met andere spullen.

Dat je niet op de bank hangt geloof ik best, maar je zal al je kleding en toiletspullen ergens uit hebben moeten stallen, 's morgens ligt de bank vol dekens die ook weer ergens opgefrommeld moeten worden tijdens de dag etc. wat er misschien voor zorgt dat je ouders het als een enorme rommel beschouwen.

Je ouders vinden het maar " gedoe " , dat dieet wat je hebt.

Ze zullen ongetwijfeld van je houden, maar kinderen die eenmaal op zichzelf hebben gewoond die passen vaak ook niet meer zo goed tussen het gezinsleven.

Zo gaan die dingen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Het vreemde is, ik behoor niet eens tot een kansengroep. Ik heb twee bachelor diploma's. Zo zie je maar dat bij economisch ontslag iedereen de dupe kan zijn, niet alleen de kansarme groepen.



Morgen ga ik naar de uitzendbureaus! Het maakt me al niet uit wat voor werk ik aangeboden krijg, zolang ik maar snel een eigen plekje kan vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven