Geld & Recht alle pijlers

Kosten uitvaart moeder worden op mij verhaald

08-04-2017 16:13 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Allereerst, ik heb dus geen band met mijn moeder, nooit gehad en we zien elkaar dus niet. Ze heeft een gokprobleem en dat werd zo erg dat op een bepaald moment ook de verzekeringspolis is geroyeerd wegens wanbetaling. (ik wist dit toen niet anders had ik het wellicht nog willen betalen). Inmiddels is dat niet meer te betalen (gezien haar gezondheid en leeftijd).



Als zij overlijdt en de gemeente regelt haar begrafenis, zullen ze de kosten op mij verhalen (dit is wettelijk zo geregeld). We zijn blij dat we net een beetje spaargeld hebben, dus ik word hier niet vrolijk van. Ze heeft al genoeg schade tijdens haar leven aangericht. Maar goed het is mijn moeder dus ik heb geen keus.



Maar hoe zit dat als haar levenspartner, ik weet dat ze samenleeft met iemand (niet getrouwd of geregistreerd oid) de opdracht geeft aan een begrafenisondernemer. Hij heeft ooit al gezegd dat ze de mooiste uitvaart krijgt die je kunt bedenken. Hij heeft echter geen geld. Ik mag toch hopen dat ze die niet bij mij komen verhalen.





Mijn vader leeft al jaren niet meer dit ter info
Alle reacties Link kopieren
quote:mick87 schreef op 08 april 2017 @ 19:41:

Ik weet dat als hij komt te overlijden ik erfgenaam ben. Maar een eventuele erfenis zal ik verwerpen. Voor zover ik weet ben ik ook niet verantwoordelijk voor kosten van zijn uitvaart.





[...]





Helaas wel... zie hier



http://www.vraagdenotaris ... e-uitvaartkosten-betalen/
Karma, en alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
quote:HasseSimonsdochter schreef op 08 april 2017 @ 18:31:

Maar even een andere invalshoek. TO jij wordt boos zeg je, dat je mogelijk voor de uitvaart opdraait. Vind je het dan wel eerlijk dat wij als gemeenschap daarvoor opdraaien? Mijn eer zou het overigens te na zijn. Ik heb het daarbij over de crematie, want de gemeente gaat geen begrafenis bekostigen. Dat wordt de goedkoopste crematie



Wij redden het financieel net, geen schulden maar ook geen dikke spaarrekening en dit zou dus kunnen betekenen dat we in de problemen komen of we bepaalde dingen niet kunnen doen omdat we de crematie van oma moeten betalen. Daar word ik boos om ! Waarom ? Omdat mijn hele leven al lijken uit de kast komen, ik al zo vaak problemen heb op moeten lossen, mijn jeugd verziekt is, mijn kids geen oma hebben en zelfs na haar dood we nog steeds " last " van haar hebben. Ik ben niet voor niets al jaren klaar met haar.

Die gemeenschap kan me even gestolen worden
Alle reacties Link kopieren
Gemeente is opdrachtgever



In sommige gevallen is er geen familie of een ander die de uitvaart wil verzorgen. In dat geval is de Gemeente (burgemeester) op grond van de Wet op de lijkbezorging verplicht om dat wel te doen.



De Gemeente kan – “voor zover de kosten niet worden gedekt door de bij de lijken gevonden, niet klaarblijkelijk aan anderen toebehorende goederen of gelden” – vervolgens die kosten verhalen op:

1.de nalatenschap (lees: de erfgenamen), en voor zover dat niet toereikend is:

2.de bloed- en aanverwanten die tot levensonderhoud van de overledene verplicht zouden zijn geweest volgens de artikelen 392-396 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek, dat zijn: 1.de echtgenoot/geregistreerd partner van de overledene;

2.de ex-echtgenoot/ex-geregistreerd partner van de overledene, voor zover deze onderhoudsplichtig was ten opzichte van de overledene;

3.de ouders;

4.de kinderen;

5.behuwdkinderen (schoonkinderen);

6.schoonouders;

7.stiefouders;

8.de verwekker van het overleden kind dat alleen een moeder heeft;

9.de man die als levensgezel van de moeder (van het overleden kind) ingestemd heeft met een daad die de verwekking van het kind tot gevolg kan hebben gehad;



3.de reder (de zeewerkgever), indien en voor zover kosten van de lijkbezorging op grond van artikel 416 Wetboek van Koophandel voor diens rekening komen.



Conclusie:



Als kind ben je verplicht de uitvaartkosten van je ouders terug te betalen aan de Gemeente, ook al ben je geen erfgenaam. Dit geldt zelfs als je al jaren geen contact meer met je ouders had.



BRON http://www.vraagdenotaris ... e-uitvaartkosten-betalen/
Karma, en alles komt goed
Maar zoals gezegd, er zijn ook gemeenten die hier coulant mee omgaan, en het dus niét op de nabestaanden verhalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spotty schreef op 08 april 2017 @ 19:47:

[...]





Wij redden het financieel net, geen schulden maar ook geen dikke spaarrekening en dit zou dus kunnen betekenen dat we in de problemen komen of we bepaalde dingen niet kunnen doen omdat we de crematie van oma moeten betalen. Daar word ik boos om ! Waarom ? Omdat mijn hele leven al lijken uit de kast komen, ik al zo vaak problemen heb op moeten lossen, mijn jeugd verziekt is, mijn kids geen oma hebben en zelfs na haar dood we nog steeds " last " van haar hebben. Ik ben niet voor niets al jaren klaar met haar.

Die gemeenschap kan me even gestolen wordenDat begrijp ik helemaal en de redenen die jij aandraagt zullen in veel gemeentes worden gezien als zwaarwegend en reden om de kosten niet te verhalen. Neem contact op met de gemeente waar je moeder woont en waar je verwacht dat ze zal komen te overlijden.
Karma, en alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Heel verhelderend stuk.



Dus, stel ik woon in een klein dorp, iedereen kent elkaar. Naast mij woont een oud vrouwtje die geen contact meer heeft met haar kinderen. Ik kom zo nu en dan eens bij haar buurten en houd zo een oogje in het zeil.

Op een ochtend vind ik haar dood in bed. Ik bel de huisarts of politie en vervolgens de plaatselijke uitvaartondernemer. (Bode) die ik ook al jaren ken want ik zat bij zijn dochter in de klas. Dus dat telefoontje is snel gepleegd.



En daarmee blijk ik de 'opdrachtgever' te zijn en dus ook verantwoordelijk voor de kosten?



En vervolgens moet ik maar zien (met behulp van notaris) of ik deze bij de kinderen kan verhalen. En wat als dat niet lukt?
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
quote:Vera8 schreef op 08 april 2017 @ 21:07:

Heel verhelderend stuk.



Dus, stel ik woon in een klein dorp, iedereen kent elkaar. Naast mij woont een oud vrouwtje die geen contact meer heeft met haar kinderen. Ik kom zo nu en dan eens bij haar buurten en houd zo een oogje in het zeil.

Op een ochtend vind ik haar dood in bed. Ik bel de huisarts of politie en vervolgens de plaatselijke uitvaartondernemer. (Bode) die ik ook al jaren ken want ik zat bij zijn dochter in de klas. Dus dat telefoontje is snel gepleegd.



En daarmee blijk ik de 'opdrachtgever' te zijn en dus ook verantwoordelijk voor de kosten?



En vervolgens moet ik maar zien (met behulp van notaris) of ik deze bij de kinderen kan verhalen. En wat als dat niet lukt?



Ik neem aan dat als jij dat telefoontje pleegt die man je buurvrouw komt ophalen.



Maar daarmee is gewoon het vervoer geregeld kwestie dat buurvrouw geen weken meer thuis ligt.

En niets over hoe groot / klein de begrafenis zelf moet zijn.



Da's aan de kinderen of de partner om te bepalen.



Voor 't zelfde geld ligt buurvrouw dus nog een week bij de begrafenisondernemer in de koelcel.





Als jij aan de begrafenisondernemer zegt ... "Ik wil een dienst met 150 man met een immense koffietafel na, ik wil haar begraven hebben op kerkhof A, ik wil kist X, ..." en je tekent dat nog ook ... dan pas betaal je, lijkt mij.

Maar als buurvrouw is de kans klein dat je dat effectief doet.
quote:Vera8 schreef op 08 april 2017 @ 21:07:

Heel verhelderend stuk.



Dus, stel ik woon in een klein dorp, iedereen kent elkaar. Naast mij woont een oud vrouwtje die geen contact meer heeft met haar kinderen. Ik kom zo nu en dan eens bij haar buurten en houd zo een oogje in het zeil.

Op een ochtend vind ik haar dood in bed. Ik bel de huisarts of politie en vervolgens de plaatselijke uitvaartondernemer. (Bode) die ik ook al jaren ken want ik zat bij zijn dochter in de klas. Dus dat telefoontje is snel gepleegd.



En daarmee blijk ik de 'opdrachtgever' te zijn en dus ook verantwoordelijk voor de kosten?



En vervolgens moet ik maar zien (met behulp van notaris) of ik deze bij de kinderen kan verhalen. En wat als dat niet lukt?Precies, jij geeft opdracht dus verantwoordelijk. Verhalen als particulier zal je voor naar de rechter moeten.
Alle reacties Link kopieren
Wat TinyBel zegt dus.



Hier een nuttig stukje



https://www.uitvaart.nl/j ... -cremeren-geven/4072/4072



Bron: www.uitvaart.nl
Karma, en alles komt goed
Overigens zou ik bij een buurvrouw altijd de politie of de dokter melden dat de kinderen niet meer langskomen en ze zelf laten bellen met die begrafenisondernemer. Ik neem immers aan dat er in een klein dorp geen 5 begrafenisondernemers zijn, dus die ene krijgt de klus bijna sowieso.

Kan er helemaal niets mislopen met de rekening want jij hebt hem niet persoonlijk gebeld.



Bij de dood van mijn schoonmoeder vroeg de politie zelf letterlijk of zij iemand moesten opbellen of mijn schoonvader dat zelf ging doen.

Zij mochten hem ook niet alleen achterlaten.

Blijkbaar plaatselijke procedure dat als er nog kinderen waren de politie moest blijven tot er één van de kinderen (of andere familie) was.

Om half 6 's ochtends uit ons bed gebeld dus of man zo snel mogelijk kon komen ...
Alle reacties Link kopieren
Meestal zijn de begrafenisondernemers (ook in de grote steden) prima op de hoogte wat te doen wanneer er geen nabestaande zijn.
Karma, en alles komt goed
quote:HasseSimonsdochter schreef op 08 april 2017 @ 18:31:

Maar even een andere invalshoek. TO jij wordt boos zeg je, dat je mogelijk voor de uitvaart opdraait. Vind je het dan wel eerlijk dat wij als gemeenschap daarvoor opdraaien?

Ja, ik vind het een stuk eerlijker als de gemeenschap dat betaalt! Als kind kun je je ouders niet uitzoeken. En er zitten er tussen die de naam ouder nou niet bepaald eer aandoen. Als kind heb je daarmee om moeten gaan, als volwassene kun je godzijdank eindelijk je eigen plan trekken. Zónder ouder. Of andersom, misschien heeft de ouder het contact met het kind wel verbroken.



Toch volstrekt belachelijk dat je iemands begrafenis moet betalen enkel en alleen omdat het toevallig je biologische ouder is maar je diegene al tig jaar niet gezien heeft en diegene zich ook nog nooit als ouder heeft gedragen en je nooit een band met diegene hebt gehad?



Ik heb mijn vader voor het laatst gezien toen ik 6 was. Hij heeft toen het contact verbroken; hij had meer kinderen en ik was de minst leuke . Einde verhaal, nooit meer gezien. Zou een mooie boel worden als ik straks zijn begrafenis mag gaan betalen, toedeledoeiiii... Ja, daar mag de maatschappij voor opdraaien. En ik vind het geen enkel probleem dat ik via mijn belastingafdrachten een klein beetje meebetaal aan de uitvaarten van soortgelijke gevallen.



(En ik lees in dit topic tot mijn grote schrik dat de gemeente die dan de uitvaart regelt de kosten alsnog op mij (en zijn andere kinderen) kan verhalen. Dat vind ik echt afschuwelijk. Niet zozeer vanwege het geld maar vanwege het principe. Ik was er eigenlijk aktijd vanuit gegaan dat je er niet mee bemoeien en de erfenis verwerpen genoeg was om er niet mee lastig gevallen te worden).
Alle reacties Link kopieren
quote:appeltjesgroen schreef op 08 april 2017 @ 21:30:

[...]



Ja, ik vind het een stuk eerlijker als de gemeenschap dat betaalt! Als kind kun je je ouders niet uitzoeken. En er zitten er tussen die de naam ouder nou niet bepaald eer aandoen. Als kind heb je daarmee om moeten gaan, als volwassene kun je godzijdank eindelijk je eigen plan trekken. Zónder ouder. Of andersom, misschien heeft de ouder het contact met het kind wel verbroken.



Toch volstrekt belachelijk dat je iemands begrafenis moet betalen enkel en alleen omdat het toevallig je biologische ouder is maar je diegene al tig jaar niet gezien heeft en diegene zich ook nog nooit als ouder heeft gedragen en je nooit een band met diegene hebt gehad?



Ik heb mijn vader voor het laatst gezien toen ik 6 was. Hij heeft toen het contact verbroken; hij had meer kinderen en ik was de minst leuke . Einde verhaal, nooit meer gezien. Zou een mooie boel worden als ik straks zijn begrafenis mag gaan betalen, toedeledoeiiii... Ja, daar mag de maatschappij voor opdraaien. En ik vind het geen enkel probleem dat ik via mijn belastingafdrachten een klein beetje meebetaal aan de uitvaarten van soortgelijke gevallen.



(En ik lees in dit topic tot mijn grote schrik dat de gemeente die dan de uitvaart regelt de kosten alsnog op mij (en zijn andere kinderen) kan verhalen. Dat vind ik echt afschuwelijk. Niet zozeer vanwege het geld maar vanwege het principe. Ik was er eigenlijk aktijd vanuit gegaan dat je er niet mee bemoeien en de erfenis verwerpen genoeg was om er niet mee lastig gevallen te worden).Ik ook.
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
Maar het is me nu niet helemaal duidelijk of de kosten op haar verhaald kunnen worden. Ik heb een soortgelijke situatie en ga er altijd van uit dat ik behalve een erfenis verwerpen weinig hoeft te doen wanneer mijn biologische vader overlijdt. Maar het kan dus zo zijn dat ik ineens geconfronteerd wordt met kosten van een uitvaart? Ik zie mijn vader al heel lang niet meer, draag al lang zijn achternaam niet meer, heb nooit een cent alimentatie ontvangen etc. Dus ik kan daar alsnog mee opgezadeld worden? Nu heeft mijn vader nog wel broers en zussen dus ik neem aan dat zij wel wat regelen. En zij weten ook hoe de situatie is.

Maar ik moet dus contact opnemen met de gemeente waar mijn vader woont?



@hassesimonsdochter: ik vind de opmerking die jij in dit topic plaatst zeer misplaatst en kwetsend. Heb je enig benul wat het betekent om geen contact meer met een ouder te hebben? En al heel veel sores te hebben meegemaakt? En dan kom jij hier aan met: " vind je het wel eerlijk als de maatschappij daar voor op moet draaien?" Ongelooflijk, zo'n opmerking getuigt niet echt van empathie .Echt een zeer onnodige opmerking. Maar goed, ja ik vind dat wel eerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Mick87 dat kan, maar alleen als je vader niets heeft geregeld (verzekering, geld achter de hand) en als er geen andere nabestaande (dit hoeven dus geen familieleden te zijn) die het gaan regelen.

Helaas kan niemand je echt zekerheid geven omdat je nooit weet waar iemand komt te overlijden. De plaats waar iemand komt te overlijden is nl bepalend bij welke gemeente de uitvaart moet gaan regelen indien er geen nabestaande zijn die dit op zich nemen.
Karma, en alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
quote:ADM schreef op 08 april 2017 @ 19:47:

Conclusie:



Als kind ben je verplicht de uitvaartkosten van je ouders terug te betalen aan de Gemeente, ook al ben je geen erfgenaam. Dit geldt zelfs als je al jaren geen contact meer met je ouders had.



BRON http://www.vraagdenotaris ... e-uitvaartkosten-betalen/



Quote dan ook even *alle* informatie uit die link:

"NB: In de genoemde wetsartikelen staan nog enkele uitzonderingen/beperkingen vermeld die ik hier onbesproken laat."



Dus dan gaan we even op zoek naar de wetsartikelen die de notaris noemt (392 Burgerlijk Wetboek en verder, link), scrollen we naar beneden, en dan lezen we daar bijvoorbeeld in artikel 399 :



"Artikel 399



De rechter kan de verplichting van bloed- en aanverwanten tot levensonderhoud matigen op grond van zodanige gedragingen van de tot onderhoud gerechtigde, dat verstrekking van levensonderhoud naar redelijkheid niet of niet ten volle kan worden gevergd; onverminderd hetgeen in de volgende afdeling is bepaald omtrent de voorziening in de kosten van de verzorging en opvoeding van minderjarige kinderen en stiefkinderen."



Mijn vertaling: als je bloedverwant het erg bont heeft gemaakt, dan kan niet van jou verlangd worden dat je voor iets van kosten opdraait (als ouder ben je wel altijd verantwoordelijk voor opvoeding/verzording van je minderjarige kind, maar dat was hier niet aan de orde).



Kortom: In principe moet je als kind voor een uitvaart van een ouder betalen - maar er zijn uitzonderingen. Als de gemeente de uitvaart verzorgt, en zij dat op jou komen verhalen, dan kun je dat aanvechten. Als je er met de gemeente niet uitkomt kun je het voor de rechter laten komen, en dan gaat die kijken of het redelijk is dat jij voor de kosten opdraait. Ik stel me zo voor dat dat in extreme gevallen sowieso niet zo is (bijv. als je misbruikt bent door je vader, oid) - maar ik weet niet waar precies de grens ligt (valt een ouder die nooit naar z'n kind heeft omgekeken daar ook onder? Dat zou uit jurisprudentie moeten blijken).



Artikel 397 zegt trouwens ook nog een en ander over draagkracht ("wordt enerzijds rekening gehouden met de behoeften van de tot onderhoud gerechtigde en anderzijds met de draagkracht van de tot uitkering verplichte persoon"). Dat zou er ook voor kunnen zorgen dat je niet hoeft te betalen.



Voor de duidelijkheid: ik ben geen jurist (maar ik hou wel van dingen uitzoeken ;) ). Als ik iets verkeerd zie, dan hoor ik het graag (met onderbouwing)!
Alle reacties Link kopieren
sorry voor het niet volledig quoten en dank voor de aanvulling.
Karma, en alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Hmm misschien is het toch handig dat ik eens een rechtsbijstandverzekering afsluit,voor het geval dat.



Ik neem aan dat t wel goedkomt. Er is over mijn vader een behoorlijk dossier te vinden.
Alle reacties Link kopieren
@Mick een rechtsbijstandsverzekering is altijd verstandig. Maar er zullen maar weinig gemeentes het tot een rechtszaak laten komen. De meeste zullen echt na een goed gesprek tot de conclusie komen dat het niet menselijk is om de kosten te verhalen. Dat is tenminste mijn ervaring. Helaas zal je nooit van te voren deze zekerheid krijgen.
Karma, en alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het al is gezegd maar heb niet alles gelezen.

mijn tante had al ook jaren geen contact met haar vader..was een slechte vader.. toen hij was overleden is ze naar de rechtbank gegaan en heeft ze volledig afstand gedaan van hem voor 50 euro... ze heeft nooit een cent hoeven te betalen.. is nu zo'n 5 jaar geleden, kan zijn dat de wet is veranderd maar dan zou ik het ook graag willen weten. Hier hetzelfde met mijn vader namelijk. Ik hield me vast aan het verhaal van me tante mocht het

zover komen.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn er toch eigenlijk nog best wat mensen die geen contact meer hebben met een ouder.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dit vorig jaar aan de hand gehad. Vader van vriend, waar hij al 30 jaar geen contact meer had, overleed.

Geen partner of andere erfgenamen, alleen een zoon dus de gemeente belde doodleuk met de mededeling dat mijn vriend de uitvaart moest betalen en hoe hij het geregeld wou hebben.



We hebben contact opgenomen met een advocaat en de gemeente mag dit idd doen.

Advies was om via een mail de gemeente te laten weten dat vriend er niets mee te maken wou hebben en zich ook niet verantwoordelijk voelde voor de uitvaart en bijbehorende kosten.



Daarnaast de erfenis verworpen bij de rechtbank en deze akte naar alle instanties/schuldeisers gestuurd die ook aankloppen.

Tot op heden niets meer vernomen van gemeente, maar misschien komt dit nog.



Ik las trouwens een paar keer dat de gemeente zou cremeren omdat dit goedkoper zou zijn.

Maar vader van vriend is begraven en wij begrepen dat de gemeente niet mag cremeren voor het geval er nog familie opduikt die het lichaam op kunnen eisen of iets in die trant
Alle reacties Link kopieren
Het verschilt per gemeente, en de meeste gemeenten zijn zuinig op hun centjes, maar er zijn ook best wat gemeenten die de kosten niet verhalen als duidelijk is dat er echt geen contact was tussen overleden ouder en kinderen.



TO: ik zou niets doen. Ik zou tegen haar partner zeggen: regel het maar zoals jij wil, maar ik wil er niks mee te maken hebben. Dan is het zijn pakkie-an want dan wordt hij opdrachtgever.



En als het dan toch een gemeentebegrafenis wordt en de betreffende gemeente is er zo een die wel verhaalt, dan kun je alsnog proberen of je daar een afbetalingsregeling mee kunt treffen. Maar zolang ze een partner heeft zullen ze eerst daar op de stoep staan.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Maar als de partner van moeder er een enorme dure bedoening van maakt (waar TO dus bang voor is) dan zit TO dus flink in de schulden als partner niet betaalt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Knuffelheks schreef op 10 april 2017 @ 12:48:

Maar als de partner van moeder er een enorme dure bedoening van maakt (waar TO dus bang voor is) dan zit TO dus flink in de schulden als partner niet betaalt.Nee hoor. Want dan is hij opdrachtgever. En dan draait hij op voor de kosten.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven