Geld & Recht alle pijlers

Kosten uitvaart moeder worden op mij verhaald

08-04-2017 16:13 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Allereerst, ik heb dus geen band met mijn moeder, nooit gehad en we zien elkaar dus niet. Ze heeft een gokprobleem en dat werd zo erg dat op een bepaald moment ook de verzekeringspolis is geroyeerd wegens wanbetaling. (ik wist dit toen niet anders had ik het wellicht nog willen betalen). Inmiddels is dat niet meer te betalen (gezien haar gezondheid en leeftijd).



Als zij overlijdt en de gemeente regelt haar begrafenis, zullen ze de kosten op mij verhalen (dit is wettelijk zo geregeld). We zijn blij dat we net een beetje spaargeld hebben, dus ik word hier niet vrolijk van. Ze heeft al genoeg schade tijdens haar leven aangericht. Maar goed het is mijn moeder dus ik heb geen keus.



Maar hoe zit dat als haar levenspartner, ik weet dat ze samenleeft met iemand (niet getrouwd of geregistreerd oid) de opdracht geeft aan een begrafenisondernemer. Hij heeft ooit al gezegd dat ze de mooiste uitvaart krijgt die je kunt bedenken. Hij heeft echter geen geld. Ik mag toch hopen dat ze die niet bij mij komen verhalen.





Mijn vader leeft al jaren niet meer dit ter info
Alle reacties Link kopieren
quote:Spotty schreef op 08 april 2017 @ 16:31:

Mijn moeder heeft voor zover ik weet ruim 50.000 schuld en geen bezittingen of eigen woning. De waarde van de uitvaartpolis zal misschien 1000 euro zijn



De voor mij belangrijke spullen heb ik na het overlijden van mijn vader al meegenomen (foto albums).



Maar als ik praktisch nadenk en mijn moeder overlijdt, zal hij dus mij of een begrafenisondernemer bellen. Als hij mij eerst belt moet ik het regelen (en dus alles betalen), als hij de begrafenisondernemer belt, moet hij betalen (wat hij niet kan dus zal hij het snel op mij afschuiven hem kennende).



Ik vind dit op de site van een notaris, kortom ik draai er altijd voor op, hoe ik de erfenis ook aanvaard heb !



Conclusie:

Als kind ben je verplicht de uitvaartkosten van je ouders terug te betalen aan de Gemeente, ook al ben je geen erfgenaam. Dit geldt zelfs als je al jaren geen contact meer met je ouders had.Je kunt als kind niet onterfd worden, dus blijf je altijd erfgenaam. Niets regelen voor de uitvaart, als jou daarom gevraagd wordt. Ze laten je moeder heus niet boven de grond staan. Direct de overlijdensakte opvragen in de gemeente en verwerpen bij de rechtbank, ook namens je kinderen. De schade zoveel mogelijk beperken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 april 2017 @ 16:45:

[...]



Nee. Helaas. Onder de kosten van de uitvaart kom je niet uit.Ik heb mijn post al aangepast. Ik las het net op een juridische website. Toch wel erg raar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 08 april 2017 @ 16:44:

[...]





Inderdaad, ik denk ook dat ze best een eind komen met dwang.



http://www.uitvaartinfoth ... rheden/socialedienst.html

Begrafenis of crematie van gemeentewege - Bijzondere Bijstand

In artikel 21 van de Wet op de lijkbezorging staat dat de gemeente de plicht heeft om de uitvaart te verzorgen als er iemand binnen de gemeentegrenzen komt te overlijden van wie geen nabestaanden bekend zijn of waarvan de nabestaanden niet in staat zijn de uitvaart te betalen. De gemeente wordt dan de opdrachtgever van de uitvaart. De gemeente bepaalt ook hoe de uitvaart zal verlopen: sober; met of zonder familie; wel of geen gelegenheid tot afscheid nemen; wel of geen bloemen, enzovoort.



Zijn er geen nabestaanden bekend of zijn de nabestaanden niet in staat om de uitvaart te betalen dan wordt een ondernemer, door de gemeente of de nabestaanden, gebeld in de plaats van overlijden die de uitvaarten van de gemeentewege verzorgt. Deze ondernemer regelt de uitvaart en handelt de zaken verder af met de gemeente.





Niet bekend of niet in staat, staat er toch ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Maar als er nog een partner is gaan ze eerst daar kloppen.
quote:Fee-de-Goede schreef op 08 april 2017 @ 16:47:

Maar als er nog een partner is gaan ze eerst daar kloppen.Dat ligt eraan of de partner ook officieel de partner is, lees ik net.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spotty schreef op 08 april 2017 @ 16:31:

Maar als ik praktisch nadenk en mijn moeder overlijdt, zal hij dus mij of een begrafenisondernemer bellen. Als hij mij eerst belt moet ik het regelen (en dus alles betalen), als hij de begrafenisondernemer belt, moet hij betalen (wat hij niet kan dus zal hij het snel op mij afschuiven hem kennende).



Ik vind dit op de site van een notaris, kortom ik draai er altijd voor op, hoe ik de erfenis ook aanvaard heb.Je hoeft alleen maar te zeggen dat jij het niet regelt, dan zet jij je handtekening niet onder de uitvaartopdracht. Het is natuurlijk niet zo dat omdat haar partner jou belt, je het 'dus' moet regelen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 april 2017 @ 16:47:

[...]



Begrafenis of crematie van gemeentewege - Bijzondere Bijstand

In artikel 21 van de Wet op de lijkbezorging staat dat de gemeente de plicht heeft om de uitvaart te verzorgen als er iemand binnen de gemeentegrenzen komt te overlijden van wie geen nabestaanden bekend zijn of waarvan de nabestaanden niet in staat zijn de uitvaart te betalen. De gemeente wordt dan de opdrachtgever van de uitvaart. De gemeente bepaalt ook hoe de uitvaart zal verlopen: sober; met of zonder familie; wel of geen gelegenheid tot afscheid nemen; wel of geen bloemen, enzovoort.



Zijn er geen nabestaanden bekend of zijn de nabestaanden niet in staat om de uitvaart te betalen dan wordt een ondernemer, door de gemeente of de nabestaanden, gebeld in de plaats van overlijden die de uitvaarten van de gemeentewege verzorgt. Deze ondernemer regelt de uitvaart en handelt de zaken verder af met de gemeente.





Niet bekend of niet in staat, staat er toch ?



Ja, maar wat is precies niet in staat zijn en wie bepaald dat?

Het staat dus niet vast dat TO zeker te weten geen kosten krijgt. Wat jij toch bedoelde?



Of ben je nu van standpunt veranderd door die link?
Wat vervelend voor je. Misschien kan zij haar lichaam aan de wetenschap nalaten. Ik zou het nl behoorlijk asiociaal vinden als ik weet dat ik schulden heb en mijn kinderen na mijn dood voor mij de kosten van mijn begrafenis op moesten ophoesten. Dat zijn nl geen misselijke bedragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 08 april 2017 @ 16:47:

Maar als er nog een partner is gaan ze eerst daar kloppen.Moet het wel een " officiële " zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 08 april 2017 @ 16:49:

[...]





Ja, maar wat is precies niet in staat zijn en wie bepaald dat?

Het staat dus niet vast dat TO zeker te weten geen kosten krijgt. Wat jij toch bedoelde?



Of ben je nu van standpunt veranderd door die link?





Ik denk nog steeds wat ik net ook al wist, hoor.

Lees anders die link nog iets verder door.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovely7 schreef op 08 april 2017 @ 16:50:

Wat vervelend voor je. Misschien kan zij haar lichaam aan de wetenschap nalaten. Ik zou het nl behoorlijk asiociaal vinden als ik weet dat ik schulden heb en mijn kinderen na mijn dood voor mij de kosten van mijn begrafenis op moesten ophoesten. Dat zijn nl geen misselijke bedragen.



Haar moeder kan dat wel bij leven besluiten, maar ik vraag me af hoe dat gaat als zij overleden is: iémand zal die opdracht moeten geven? En wat als diegene dat niet wil?



Ook heb ik laatst gehoord dat wr voldoende lichamen beschikbaar waren, en een 'acceptatiestop' was. Maar misschien is dat ondertussen/tegen die tijd wel anders.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:Knuffelheks schreef op 08 april 2017 @ 16:34:

Nee. Als hij jou belt, en jij zegt hem vervolgens dat jij het niet gaat regelen zal hij een andere oplossing moeten vinden.

De gemeente zal ws wel proberen het op jou te verhalen, maar wettelijk kunnen ze je daar niet toe dwingen.



Je hebt gelijk, ik kan dan gewoon weigeren het te regelen. Dan zal het gemeente worden en uiteindelijk ik (wat ik tot nu toe gelezen heb hebben de gemeenten in processen altijd gewonnen in het terugvorderen van de kosten op kinderen)



Dat maakt me ergens heel boos, mijn ma heeft nooit nagedacht over dingen, heeft altijd voor het vaderland weg geleefd, ik heb de juiste keuzes gemaakt, de dingen op orde en dan zal ik door dit gedoe zelf in de (financiële) problemen komen. Ik hoop maar dat de schuldeisers die ze heeft (wehkamp, neckermann, DK bij bank) bij mij wegblijven, of kunnen die ook de vordering op mij verhalen ?
quote:Spotty schreef op 08 april 2017 @ 17:05:

[...]





Je hebt gelijk, ik kan dan gewoon weigeren het te regelen. Dan zal het gemeente worden en uiteindelijk ik (wat ik tot nu toe gelezen heb hebben de gemeenten in processen altijd gewonnen in het terugvorderen van de kosten op kinderen)



Dat maakt me ergens heel boos, mijn ma heeft nooit nagedacht over dingen, heeft altijd voor het vaderland weg geleefd, ik heb de juiste keuzes gemaakt, de dingen op orde en dan zal ik door dit gedoe zelf in de (financiële) problemen komen. Ik hoop maar dat de schuldeisers die ze heeft (wehkamp, neckermann, DK bij bank) bij mij wegblijven, of kunnen die ook de vordering op mij verhalen ?Als je officieel verwerpt via notaris of de rechtbank, niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 08 april 2017 @ 16:48:

[...]





Je hoeft alleen maar te zeggen dat jij het niet regelt, dan zet jij je handtekening niet onder de uitvaartopdracht. Het is natuurlijk niet zo dat omdat haar partner jou belt, je het 'dus' moet regelen.Dat klopt, maar deze man is een alcoholist en als hij mij belt zal hij zwaar onder invloed zijn en dus niet in staat (of weten) wat te doen. Ergens hoop ik maar dat het in een ziekenhuis oid gebeurt.
Bel die notarislijn even joh.

Dan weet je in ieder geval hoe het zit en weet je, als het zover is, wat je wel en niet verplicht bent.

Het voorkomt dat je dan vanuit emotie reageert en hou je makkelijker je hoofd erbij.
Alle reacties Link kopieren
Dat ga ik zeker even doen. Heb geen zin om voor verrassingen te staan.
quote:gizzmo-returns schreef op 08 april 2017 @ 17:07:

[...]





Als je officieel verwerpt via notaris of de rechtbank, niet.Je kan gewoon de erfenis beneficiair aanvaarden.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 april 2017 @ 16:53:

[...]





Ik denk nog steeds wat ik net ook al wist, hoor.

Lees anders die link nog iets verder door.Ik heb geen idee wat je punt is. Was het met jou eens. Maar whatever.
Alle reacties Link kopieren
Die polis is 1000 euro waard; daar moeten ze toch iets sobers voor kunnen doen?
quote:Fee-de-Goede schreef op 08 april 2017 @ 17:18:

[...]

Je kan gewoon de erfenis beneficiair aanvaarden.Als je weet dat er enorme schulden achterblijven, en je wil er niets mee te maken hebben, dan is verwerpen een betere optie. Als je beneficiair aanvaardt, moet je namelijk wel al het regelwerk nog doen.
Misschien heel stom hoor maar hoe gaan 'ze' na dat jij dat kan betalen?

Als jij je geld van de spaarrekening haalt ben je toch een kale kip?

Sterkte met deze situatie.
quote:Spotty schreef op 08 april 2017 @ 17:05:

[...]





Dat maakt me ergens heel boos, mijn ma heeft nooit nagedacht over dingen, heeft altijd voor het vaderland weg geleefd, ik heb de juiste keuzes gemaakt, de dingen op orde en dan zal ik door dit gedoe zelf in de (financiële) problemen komen. Ik hoop maar dat de schuldeisers die ze heeft (wehkamp, neckermann, DK bij bank) bij mij wegblijven, of kunnen die ook de vordering op mij verhalen ?Als jouw moeder echt € 50.000 aan schulden heeft moet jij als een speer naar een notaris, want anders erf je, als volle dochter, al die schulden.
Alle reacties Link kopieren
quote:deepspace schreef op 08 april 2017 @ 17:37:

[...]



Als jouw moeder echt € 50.000 aan schulden heeft moet jij als een speer naar een notaris, want anders erf je, als volle dochter, al die schulden.Echt niet.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:deepspace schreef op 08 april 2017 @ 17:37:

[...]



Als jouw moeder echt € 50.000 aan schulden heeft moet jij als een speer naar een notaris, want anders erf je, als volle dochter, al die schulden.Hoezo? Dat hoeft echt niet hoor. Hoeft pas als moeder daadwerkelijk overleden is, dan kan ze aangeven dat ze de erfenis verwerpt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het voorgaande topic, met een vergelijkbare vraag, destijds ook gevolgd. Ik meende daaruit begrepen te hebben dat je, door te verwerpen, er helemaal buiten komt te staan en dat daardoor de uitvaartkosten ook niet op jou kunnen worden verhaald, noch de schulden van de overledene. Eventuele baten (in geld of goederen) komen jou dan ook niet meer toe.



Wees hierin wel alert: zodra je een voet over de drempel doet en het oude schilderijtje van moeders meeneemt dan heb je de erfenis alsnog aanvaard. Ook wanneer je terloops 'ja' antwoordt op een vraag van de gemeente mbt tot de uitvaart maakt dat je verantwoordelijk. Dit kan heel ver, en via slinkse wijze gaan.



Maar nu ik dit topic zo lees twijfel ik of ik bovenstaande info wel juist geïnterpreteerd heb?



Kan iemand duidelijkheid geven?
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven