Geld & Recht alle pijlers

'Leuke dingen budget'

20-03-2017 15:19 136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iedere maand maak ik keurig een overzicht van de planning en de bijkomende kosten van de komende maand. Globale plannen welke langer bekend zijn, reken ik langer vooruit. Bij het maken van deze planning kan ik mijn hele budget al opschrijven en is dit fictief al uitgegeven, terwijl de maand nog moet beginnen. Dat betekent dat er dus geen ruimte meer is voor 'spontane' dingen (als zijnde terrasjes, bioscoopbezoeken)



Ik heb mezelf een maandbudget van € 250,00 gegeven om uit te geven aan 'leuke dingen'. Dit bedrag is bijna 15% van mijn nettosalaris, daarnaast spaar ik nog zo'n 25%. 'Leuke dingen' bevat volgens mijn definitie :

Drankjes na het sporten in de sportkantine, een etentje, feestjes (festivals, kermissen, Vierdaagsefeesten, Koningsdag etc.), verjaardagscadeaus, jaarlijks de ANWB en ook eens in het kwartaal mijn wegenbelasting.



Iets wegstrepen lijkt geen optie (ik zeg al vaak nee tegen plannen omdat het niet meer past); de kantine is gezellig én goed voor de teambuilding, de kermis is een jaarlijks gebeuren waar iedereen naar uitkijkt, en zo geldt er eigenlijk ook van alles voor de rest. Uit eten doe ik niet eens iedere maand, een festival of stapavond ook niet. En toch, dit budget is hartstikke krap. Kleding is hier in principe niet in begroot (uitgezonderd bijvoorbeeld een speciale outfit voor een bruiloft), Ik houd niet van winkelen en begroot dit niet standaard in, koop eens in het jaar een paar nieuwe kledingstukken die ik achteraf verreken.



Hoe doen jullie dit? Iedere maand een bedrag begroten of 'zien waar het geldschip strandt'? Bezuinigen jullie hier speciaal op of laten jullie (ongecontroleerd) de touwtjes vieren? Ik zou het handig vinden om even te reflecteren en te vergelijken met anderen- er valt ongetwijfeld genoeg van elkaar op te steken
Nee. Geen leuke dingen budget. Ik doe het zoals het komt. Ene maand geef ik niets uit. Andere maand weer veel
ANWB en wegenbelasting vind ik geen leuke dingen.
Wel een spaarbudget, geen leuke dingen budget.
Geef jezelf zakgeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluisi schreef op 20 maart 2017 @ 15:25:

ANWB en wegenbelasting vind ik geen leuke dingen.Nee klopt, maar ik wil het ook niet van mijn spaargeld betalen en omdat het de enige niet-maandelijkse lasten zijn, ook niet bij mijn maandelijkse lasten optellen. Vandaar even zo de oplossing.
ANWB en wegenbelasting zijn vaste lasten.

Ik betaal de wegenbelasting maandelijks.
Ik budgetteer niet, ik wil gewoon zo min mogelijk uitgeven, maar wil wel genieten van dingen waar ik wel geld aan uitgeef. Dus ik ga liever een keer goed uit eten in een goed restaurant dan drie keer in een goedkope pizzeria of zo. Uit eten met mijn lief valt overigens binnen ons boodschappenbudget.

Verjaardagscadeautjes besteed ik niet veel aan. Binnen de familie hebben we dat afgeschaft voor de volwassenen. En vrienden vieren alleen bijzondere verjaardagen (gelukkig, ik heb liever niet ieder weekend een verjaardag). Ik doe niet aan drankjes na het sporten (ik loop hard, geen kantine in de buurt). En feestjes, uitgaan etc doe ik eens per maand gemiddeld denk ik.

Ik geef per maand ongeveer 100 euro privé uit aan dit soort dingen (los van gezamenlijke dingen met mijn lief, wat van de gezamenlijke rekening gaat). Voor mij werkt zien waar het schip strandt dus heel goed, ik geef er echt niet veel aan uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vergeetmenietje1980 schreef op 20 maart 2017 @ 15:26:

Wel een spaarbudget, geen leuke dingen budget.



Dus je hebt salaris - vaste lasten - spaargeld = vrij te besteden? Merk je dat dit opgaat of varieert dit?



Ik heb alle lasten zo op elkaar afgestemd, dat na aftrek van alle lasten en het spaargeld er exact het bedrag uit de OP overblijft
Alle reacties Link kopieren
Ik reken alles door naar jaarlijkse kosten en deel het dan door 12. Ik heb een rekening voor woonlasten, privelasten, boodschappen en een spaarrekening.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een leuke dingen budget, maar daar loop ik op voorop.

Ik heb het geld "over" van vorige maand. Dat kan ik de komende maand gebruiken voor "leuke" dingen.

Bij mij gaat het dan om uit eten of een terrasje of een bloemetje etc. Wegenbelasting en de anwb staan bij mij onder de vaste lasten.



Als mijn geld van vorige maand op is, dan geen extra's meer. Heel simple eigenlijk. Ik geef geen geld uit van de maand waarin ik leef. Zo houd ik het meeste geld wel over.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb idd ook een leuke dingen budget. Omdat ik elke maand wel zoiets als een etentje/bios/verjaardag (of ander feestje)/vriendinnenavond/datenight met vriend (overigens gaan de laatste twee genoemde veelal gepaard met de eerste twee genoemde dingen ;)). De ene maand is dat wat meer dan de ander, ik bedenk van tevoren wat ik die maand heb en hoeveel geld ik er aan uit wil geven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn leuke dingen budget is trouwens 100,- per maand.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elle1976 schreef op 20 maart 2017 @ 15:30:

Ik reken alles door naar jaarlijkse kosten en deel het dan door 12. Ik heb een rekening voor woonlasten, privelasten, boodschappen en een spaarrekening.



Wat een mooi systeem. De ene maand zal er meer uitgaan dan de andere maand denk ik, niet alles wordt tegelijk afgeschreven waarschijnlijk. Merk je dan niet dat het begrote bedrag toch op gaat, ondanks dat het een maand van lagere lasten was, en je in theorie de betreffende 'duurdere' maand te krap zit?



Stomme uitleg, ik hoop dat je me begrijpt
quote:Meauve01 schreef op 20 maart 2017 @ 15:29:

[...]





Dus je hebt salaris - vaste lasten - spaargeld = vrij te besteden? Merk je dat dit opgaat of varieert dit?



Ik heb alle lasten zo op elkaar afgestemd, dat na aftrek van alle lasten en het spaargeld er exact het bedrag uit de OP overblijft Maak jij het op als je 3 dagen voor het einde van de maand ziet dat er nog geld over is?
Alle reacties Link kopieren
Oh ik pin altijd maar een eind heen.



De vaste lasten gaan met een automatische afschrijving van mijn rekening en mijn spaargeld laat ik ook de dag nadat het salaris is gestort automatisch afboeken naar de spaarrekening. Voor boodschappen hebben lief en ik een en/of rekening waar we allebei een bedrag op storten, als het op is, storten we wat bij of betalen we even van onze eigen rekening (komt eigenlijk nooit voor trouwens). En voor de rest pin ik maar wat, er staat toch wel genoeg op de rekening en ik heb niet zulke dure wensen. Af en toe een boek, vorige week nieuwe schoenen, dat soort uitgaven.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen budget, we zien wel waar het schip strand inderdaad maar dat is ook eigenlijk nooit een probleem. Maar 200 euro (haal ik even de ANWB en wegenbelasting eraf) per maand aan leuke dingen vind ik niet krap, dan moet je toch wat meer keuzes maken. Er zijn hele gezinnen die na de vaste laten minder dat dat bedrag overhouden voor alles inclusief eten.. Dat verandert jouw situatie niet maar dat helpt misschien het gevoel dat het krap is wat relativeren.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al blij als ik de maand door kom, wat nou leuke dingen budget. Wat een bedrag 250 euro om leuke dingen te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ChantalZr7 schreef op 20 maart 2017 @ 15:31:

Ik heb wel een leuke dingen budget, maar daar loop ik op voorop.

Ik heb het geld "over" van vorige maand. Dat kan ik de komende maand gebruiken voor "leuke" dingen.

Bij mij gaat het dan om uit eten of een terrasje of een bloemetje etc. Wegenbelasting en de anwb staan bij mij onder de vaste lasten.



Als mijn geld van vorige maand op is, dan geen extra's meer. Heel simple eigenlijk. Ik geef geen geld uit van de maand waarin ik leef. Zo houd ik het meeste geld wel over.'leuke dingen budget' van salaris wat op 23e wordt gestort, gebruik ik dan tot de komende 23e. Jij doet dit dus net andersom begrijp ik? Wat knap dat je van € 100,00 zo goed uit de voeten komt
Dus je gaat niet elke maand uit eten, je hebt niet elke maand een festival en ook niet maandelijks een stapavond. Hoe komt het dan dat de 250 euro opgaat? Toch niet aan die paar drankjes? Heb je dat al eens bijgehouden of terug gekeken?



En anwb en wegenbelasting hoort er natuurlijk niet bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 20 maart 2017 @ 15:33:

[...]



Maak jij het op als je 3 dagen voor het einde van de maand ziet dat er nog geld over is?Eh, dat is er eigenlijk nooit
Alle reacties Link kopieren
Waarom valt wegenbelasting onder leuke dingen budget? Of je moet een Porsche hebben dan begrijp ik dat wel.
Sinds ik er in salaris zo'n 1000 euro netto op achteruit ben gegaan, budgetteer ik ook. Ook omdat ik merkte dat er in sommige maanden wel 800 euro doorheen ging aan 'leuke dingen' en dat vond ik een beetje overdreven. Nu heb ik per maand voor mezelf dit te besteden aan extra's:

150 voor uitstapjes/uit eten

150 voor kleding

100 voor klussen/huishoudelijke dingen die gekocht moeten worden

100 voor cadeautjes en andere onvoorziene dingen



Dit is allemaal voor ons als gezin (man en ik en 2 kinderen)



En dan nog 50 euro alleen voor mezelf om leuke dingetjes van te kopen.



Daarnaast hebben we natuurlijk gewoon alle vaste lasten en boodschappen en sparen we. En als het zo uitkomt dat ik het niet red met mijn potjes dan haal ik gewoon wat geld van de lopende- of spaarrekening. Maar op deze manier heb ik er wat meer vat op wat er nou precies uitgaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:7102 schreef op 20 maart 2017 @ 15:35:

Waarom valt wegenbelasting onder leuke dingen budget? Of je moet een Porsche hebben dan begrijp ik dat wel.Ik kopieer even mijn reactie van hierboven. Ik wil het ook niet van mijn spaargeld betalen en omdat het de enige niet-maandelijkse lasten zijn, ook niet bij mijn maandelijkse lasten optellen. Vandaar even zo de oplossing.
Alle reacties Link kopieren
quote:kwartje schreef op 20 maart 2017 @ 15:35:

Dus je gaat niet elke maand uit eten, je hebt niet elke maand een festival en ook niet maandelijks een stapavond. Hoe komt het dan dat de 250 euro opgaat? Toch niet aan die paar drankjes? Heb je dat al eens bijgehouden of terug gekeken?



En anwb en wegenbelasting hoort er natuurlijk niet bij.Drankjes in de kantine komt ongeveer neer op zo'n € 70 schat ik. Daarnaast trek ik vaak de knip voor een kaartje of klein cadeautje links en rechts (ben ik al aan het afleren). Ik heb niet iedere maand én een etentje én een festival én etc. etc. maar afwisselend..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven