Geld & Recht alle pijlers

Rondkomen van ¤20 per week

08-12-2014 15:25 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,



Dit onderwerp zal vast wel al een keer zijn aangesneden en toch post ik hem omdat ik na lang zoeken tussen alle topics toch geen bevredigend antwoord heb kunnen vinden.

Ook wil ik er even bij melden dat we absoluut niet zielig zijn, maar door de omstandigheden loopt ons leven op dit moment niet zoals we een aantal jaren geleden hadden bedacht..





Ik zal proberen de situatie uit te leggen.





Mijn man werkt als leidinggevende in een winkel en ik ben na jarenlang in de kinderopvang gewerkt te hebben anderhalf jaar geleden begonnen (na 3 maanden ww en 51 keer solliciteren op ALLE vacatures die ik maar kon vinden) bij een supermarkt begonnen. Minder loon dan voorheen, maar in ieder geval een inkomen.



Nu ben ik een half jaar geleden plotseling ziek geworden waardoor ik niet meer kan werken. Ik mag niet autorijden (lopen en fietsen gaat ook erg moeilijk) dus aan huis gebonden.



Helaas na een half jaar onderzoeken kunnen de medici niet vinden wat er met me aan de hand is en dus ben ik ziek, maar op papier niet. Er lopen nog onderzoeken, maar ze gooien het nu vooral op de psychische kant. Nu loopt mijn contract in 2015 af en kom ik opnieuw in de WW terecht. Ik ga er eigenlijk al vanuit dat het UWV mij zo snel mogelijk de ziektewet uitgooit en me een WW uitkering geeft. dit zal ik ongeveer 7 maanden krijgen.





Dan volgt nu het probleem.

Als ik nog ziek ben (zoals het er nu uitziet ga ik alleen maar meer achteruit) heb ik dus vanaf eind 2015 geen inkomen meer en moeten we het doen van alleen het inkomen van mijn man.



Alle dingen waar we op kunnen bezuinigen zijn er af (geen auto meer, niet meer sparen, niet sporten etc) geloof me.. ik zit heel erg op de financiën en alles wat eraf KAN is er dan ook echt af.

Dan blijft er onderaan de streep ¤20,- over voor huishoudelijke uitgaven, eten/drinken, medicijnen en kleding



We hebben geen schulden (behalve dan onze hypotheek) en ik zorg er ook wel voor dat dit niet gaat gebeuren!

als ik zou kunnen werken zou ik het zeker weten doen!

Bij verkoop van ons huis krijgen we een restschuld en ik wil geen schulden. (we vallen wel onder de NHG maar weet niet of het in ons geval positief zal uitpakken)



Ons koophuis is een strop om onze nek!

Ik heb uitgerekend wat we over zouden houden als we in een huurhuis zouden zitten ¤500 per maand!!



Mijn vragen

Zijn er mensen met een koopwoning die rond moeten komen van ¤20,- per week? dit houdt in: boodschappen, kleding, medicijnen etc.



Heeft iemand ervaringen met regelingen vd gemeente/overheid bij het bezit van een eigen woning?



Iemand ervaring met de verkoop van het huis onder NHG zonder uit elkaar te gaan (dus bij verlies werk of ivm ziekte)??





Met vriendelijke Groet

Alein
anoniem_212351 wijzigde dit bericht op 08-12-2014 15:29
Reden: verkeerde zinsopbouw
% gewijzigd
'Sometimes, you have to give up on people. Not because you don't care, but because they don't"
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is je dochter? Boven de 16 , dan wellicht werken voor haar eigen uitgaven ( kleding, uitgaan )?



En kan je man niet meer gaan werken?



Of kun je de hypotheek niet oversluiten?
never a failure, always a lesson
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel verwacht je dat de restschuld ongeveer zou zijn als je het nu te koop zet?
Enige wat je kan doen is nog eens alle vaste lasten 1 voor 1 bekijken. Kan er echt niet iets weg? Misschien de verzekeringen ergens anders onderbrengen? Scheelde ons 10 euro, zijn toch weer 12 broden. Zorgverzekering aanpassen? Als je echt, echt, echt niets meer kan wijzigen of opzeggen zit er niets anders op om of goedkoper te gaan wonen, of meer inkomsten genereren. Het laatste lukt nu niet dus ik zou dan zelf kijken hoe het plaatje er uit ziet als het huis verkocht wordt. Geen fijne optie, maar als je daardoor rond kan komen is dat wel wat waard.
Alle reacties Link kopieren
20 euro per week voor alleen eten met 3 personen is echt heel weinig. Je komt dan echt niet verder dan aardappels met een beetje wortel of pasta met ketchup. Prima voor een student aan het einde van de maand maar niet voor een gezin met 3 personen.

Kan je een lijstje van je vaste lasten laten zien hier?
Alle reacties Link kopieren
Pas eind 2015 heb je geen inkomen meer.

Meid, je speelt paniekvoetbal.

Misschien spring je het volgend jaar wel weer in het rond, weet jij veel.

En heb je allang weer een nieuwe baan.
Ik weet niet wat voor job je man doet, maar is het een optie dat hij nog gaat bijklussen in 't weekend of 's avonds?

Al brengt het 100 of 200 euro per maand op, maar da's wel 25 à 50 euro extra per week.



Als je zelf een kind hebt waar je nog voor kan zorgen, kan je dan eventueel ook niet af en toe letten op kinderen in de buurt of familie, in ruil voor wat voedsel?



Wees niet te beschaamd om je familie / omgeving duidelijk te maken dat jullie het krap hebben.

Wie weet is er wel iemand die wil bijspringen, of die af en toe wat teveel groenten in zijn tuin heeft staan of van die dingen.



20 euro voor alle boodschappen (eten, zorg, medicatie, ...) lijkt mij echt wel gewoon onbegonnen werk met 3 personen.
Alle reacties Link kopieren
20 Euro per week?

Daar moeten ook wasmiddelen en verzorgingsproducten ( evt. scheermesjes, gel, deo, tampons of maandverband en wc papier ) van af? En de kapper?

Voor drie man?

Niet te doen. Of je moet droog brood eten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Onmogelijk om van 20 euro per week te moeten eten. Zelfs voor 1 persoon is dat te weinig. Dat is 3 euro per dag!! Of maak je nou een typefout en bedoel je 20 euro per dag?

Zelfs hier (in Indonesie) lukt dat niet om rond te komen met 3 euro per dag.



Ik zou het huis verkopen en dat garantiefonds inschakelen.

Alhoewel ik niet geloof dat je met huren zoveel goedkoper uit bent.

Tenslotte, als je recht hebt op dat fonds, is je hypotheek ook niet hoger dan een bepaald bedrag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Alein schreef op 08 december 2014 @ 20:41:

[...]





Dank je wel voor het meedenken. Momenteel zit ik ook in zo'n traject (hoewel ik ook nog in het ziekenhuis loop) omdat ik zelf heel erg graag vooruit wil, en absoluut niet denk dat dit "het einde" is. Ik ben een jonge meid en ik vind het inderdaad moeilijk te accepteren dat ik ziek ben, maar ik begin het langzamerhand te accepteren (Dat is een geheel andere discussie)

Ik ben absoluut niet depressief en sta ontzettend positief in het leven en probeer alles aan te grijpen wat me maar beter kan maken.



Ondanks alle moeite worden op dit moment mijn klachten alleen maar erger en vandaar mijn vragen over situaties die misschien zullen komen.



Het feit blijft dus dat de meerderheid van de mensen hier helaas geen antwoord of tips kunnen geven over het rondkomen met absoluut het minimum van het minimum..



Wij zijn toch niet heel erg uitzonderlijk?



Er zijn wel vragen gesteld fie van belang kunnen zijn.



Je kan kwijtschelding aanvragen van de gemeentelijke belastingen. Of heb je dat nu al?

Tevens kan je aanspraak maken op de voedselbank als je minder dan 180 per maand vrij te besteden hebt. De toeslagen gaan omhoog maar hou dan rekening met je hypotheekrente. Deze teruggave wordt natuurlijk ook minder.



Loont het zich niwt naar de hypotheek te kijken en deze alvast over te sluiten? De rentes zijn laag momenteel
Alle reacties Link kopieren
Oh en is je kind al oud genoeg voor een krantenwijk? En misschien is het handig on wat voorbeelden te noemen van je vaste lasten. Soms denk je dat je alles al hebt wegbezuinigd maar een frisse blik is soms ook handig.



Heb je nog een duur tv abbo bijv.? Dat kan er dan meestal ook wel uit. Neem alleen internet, kijk je gewoon uitzending gemist. Maar goed daarvoor geef je momenteel te weinig informatie
Alle reacties Link kopieren
Jullie kunnen TO wel aanvallen, maar sommige van jullie lezen ook compleet niet. Ze zegt zelf dat ze haar kind niet kan helpen aankleden en naar school kan brengen. Lijkt me niet dat een kind wat geholpen moet worden met aankleden oud genoeg is om te werken.

Ik ben redelijk fel, mijn vader heeft dit 28 jaar geleden ook meegemaakt, hij moest zich maar niet aanstellen en gewoon doorgaan.

Na 3 jaar van onderzoek kwamen ze erachter dat hij MS heeft.

Gewoon doorgaan en niet aanstellen, want de artsen kunnen niks vinden.

Dat betekent echt niet dat er niks aan de hand kan zijn.

En het is dat mijn vader nog iets kan met zijn handen, anders kon hij werken ook vergeten.
Alle reacties Link kopieren
Samen met mijn kind kom ik rond van 25-30 euro per week aan boodschappen. We eten gezond en komen niets te kort. We kopen basisvoedingsmiddelen en niks kant en klaar. Kijken naar de aanbiedingen en ik fiets daarvoor tussen 3 winkels. Niet ideaal, maar het gaat. Met twee volwassenen lijkt het me toch vrij moeilijk om van nog minder rond te komen, en ik doe al redelijk kritisch boodschappen.
Als je wilt weten hoe het is om van ¤20,- per week rond te komen is dat nu nog makkelijk te doen. Probeer het eens een maandje (neem februari, mooi 4 weken). Zet jouw inkomen opzij en kijk of je het red. Dat geeft ook de prikkel om eens goed te kijken naar alle uitgaven.



Aan het eind van de maand kun je alles wat je extra hebt uitgespaard inzetten om wat leuks te doen én heb je meer spaargeld.



Kijk of je met je spaargeld je maandlasten omlaag kunt brengen. (isoleren, aflossen hypotheek, vervroegd oversluiten)



Dat geldt trouwens voor alle maanden komend jaar; probeer vooruit te sparen.
anoniem_199900 wijzigde dit bericht op 09-12-2014 10:12
Reden: typo
% gewijzigd
Eind 2015. Heb je dus nog een jaar om je huis te verkopen. Dat is waar je naar moet kijken. Of denk je dat je fijn woont als je wel een huis hebt, maar geen geld om te eten etc?

Als het scenario zo zwart wordt als jij schetst, heb je geen andere keus.

Het huis kun je domweg niet meer betalen.
Ik vraag me ook af of het UWV je zomaar uit de ziektewet gooit. Je hebt nu dan wel geen duidelijke diagnose, maar het lijkt me wel nogal duidelijk dat je echt niet kunt werken. Wie weet is het eind 2015 wel heel anders dan nu; ofwel je bent weer opgeknapt en kunt weer werken, of de artsen weten eindelijk wat je hebt en je kan worden afgekeurd (om maar even twee uitersten te noemen).



Goed van je dat je alles vast uit gaat zoeken, er zijn al wel goede tips gegeven ook, maar voor paniek lijkt het me nog wat te vroeg, je hebt nog een heel jaar de tijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:swimkim schreef op 09 december 2014 @ 09:54:

Jullie kunnen TO wel aanvallen, maar sommige van jullie lezen ook compleet niet. Ze zegt zelf dat ze haar kind niet kan helpen aankleden en naar school kan brengen. Lijkt me niet dat een kind wat geholpen moet worden met aankleden oud genoeg is om te werken.

Ik ben redelijk fel, mijn vader heeft dit 28 jaar geleden ook meegemaakt, hij moest zich maar niet aanstellen en gewoon doorgaan.

Na 3 jaar van onderzoek kwamen ze erachter dat hij MS heeft.

Gewoon doorgaan en niet aanstellen, want de artsen kunnen niks vinden.

Dat betekent echt niet dat er niks aan de hand kan zijn.

En het is dat mijn vader nog iets kan met zijn handen, anders kon hij werken ook vergeten.



Same here, mijn moeder bleek al 13 jaar MS te hebben en ze kwamen er pas achter toen ze niet meer kon slapen. Of eigenlijk, toen ze na een week niet slapen naar de huisarts ging en geen genoegen nam met 'ah, das gewoon stress, doe maar even rustig aan'.... 3 jaar later was er dan toch een antwoord op..

Medische wereld is maar een rare wereld.
Niet zo zeuren joh. Vogels, die hebben pas last van katers!
Kijk of je genoeg kunt sparen om eind 2015 je hypotheekrente voor de eerste 6 maanden vooruit kunt betalen. Dat scheelt in de HRA.



Verder sluit ik me aan bij Liara. Extra sparen in 2015 kan nooit kwaad, maar er is nog geen reden tot paniek.
quote:ZonnigKleintje schreef op 09 december 2014 @ 10:12:



Aan het eind van de maand kun je alles wat je extra hebt uitgespaard inzetten om wat leuks te doen én heb je meer spaargeld.



Het is natuurlijk wat leuks doen óf sparen, niet allebei.



20 euro per week voor boodschappen (incl. wasmidddelen en persoonlijke verzorging?) en kleding voor 3 personen is niet te doen. Dan is het toch nog meer bezuinigen (ook op het huis als het niet anders kan) of zorgen voor meer inkomsten.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je er nu al over nadenkt trouwens, maar zou nog niet in paniek raken. Tijd genoeg om van alles op touw te zetten



Je zou een budgetcoach kunnen vragen eens naar je uitgaven / inkomsten te kijken. Die zien vaak dingen die niemand zo snel opvallen en hebben daarnaast handige tips.



Overigens was mijn moeder al die tijd van haar onderzoeken gewoon ziekgemeld hoor, nou was dat al jaren geleden natuurlijk, maar dat lijkt me nu toch ook te kunnen?
Niet zo zeuren joh. Vogels, die hebben pas last van katers!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken!



Ik ben er zodra ik in de ww/ziekte wat uitkering zit ¤1000 netto op achteruit in vergelijking met het loon wat ik in de kinderopvang kreeg.



Ik werkte toen meerdere uren dan dat ik afgelopen jaren in een supermarkt heb gewerkt. Destijds verdiende ik ¤1500 netto en met 70% van mn loon in de supermarkt kom ik rond de ¤500 euro netto per maand uit. Het kan dus wel.



Februari 2012 ¤1500 per maand

februari 2015 ¤500 netto per maand



Maar met mij ¤500 in de maand en het salaris van mijn man kunnen we rondkomen hoewel het dan ook flink opletten is en er zijn al heel wat aanpassingen geweest. Je zult me niet horen klagen hoor!



Als het moet verkoop ik zo mijn huis.. maar ik wil inderdaad het liefst schulden vrij blijven. Maar als ik zo wat dingen lees komen we misschien in aanmerking voor de NHG en we staan al heel lang ingeschreven bij de woningbouw.



Ik verbaas me gewoon dat, dat je met een koophuis zo in de problemen kunt raken.

dat mensen met een ruim boven modaal inkomen een aantal jaren later door omstandigheden buiten hun eigen schuld om financieel zo in de knoop zitten. En dat dit iedereen kan gebeuren.



Ik zal mn doem scenario's weer terug in de kast zetten er er maar vanuit gaan dat ik inderdaad een ziektewet uitkering krijg en hopelijk snel al dan niet gedeeltelijk weer lekker aan het werk kan.
'Sometimes, you have to give up on people. Not because you don't care, but because they don't"
Doemscenario's in de kast zetten lijkt me een goed idee. Maar het is denk ik wel verstandig om vast eens te informeren bij de NHG wat precies de voorwaarden en procedures zijn in geval van verkoop. Dan weet je tenminste vast hoe e.e.a. in zijn werk gaat, mocht het toch nodig blijken.
Alle reacties Link kopieren
Alein, wij zitten (zo goed als) in de schuldsanering en hebben een koophuis. We hebben ontzettend getwijfeld of we ons huis moeten verkopen of niet. Van de sanering hoeft het niet want we kunnen het betalen. De reden dat we het kunnen betalen is dat we nog volledig aflossingsvrij kunnen lenen. We hebben geen overlijdingsrisico verz., want daar zijn we uitgezet. Nu is het goedkoper dan huren, want we hebben te veel inkomen om huursubsidie te krijgen. Maar als je kan huren dan zou ik het doen. Je hebt toch NHG? Dan is er toch niks aan de hand? Wij hebben ook geen NH, wat erg erg erg dom is.

Nu hebben wij dus niks over voor onderhoud aan de woning, wat eigenlijk zeer dringend nodig is. Hier door stijgt de waarde van de woning dus niet.

Je zegt dat je ook al best lang staat ingeschreven, dan zou ik echt gaan huren.
Een ander scenario om eens uit te zoeken:

- kom je in aanmerking voor een (gedeeltelijke) wajong of wia? Dat scheelt misschien ook al wat, en als jij, zoals je aangeeft, ADL al niet meer redt, dan denk ik dat je daar misschien wel voor in aanmerking komt. Is misschien al meer dan de ww, en mogelijk is je huidige werkgever bereid om je aan te houden als hij niet hoeft op te draaien voor de dagen dat jij ziek bent. Daarnaast kan het jou wat lucht geven, omdat je dan iets minder op je tenen hoeft te lopen op je werk en niet over je grenzen hoeft gaan.



Verder zou je kunnen kijken of je in het aankomende jaar al wat houdbare producten in kunt slaan: pasta, rijst, wasmiddel, schoonmaakartikelen, toiletpapier, scheermesjes, tampons/maandverband, gedroogde peulvruchten, pofmais, havermout, limonadesiroop... Heel veel dingen zijn lang tot bijna eeuwig houdbaar, en zo heb je een voorraadje voor als het mis gaat. Op die manier kun je je dan, zeker de eerste tijd, focussen op versproducten (groente, zuivel, vlees, fruit) en hoef je even geen rekening te houden met die andere boodschappen. Daarnaast is het misschien een goed idee om eens te gaan kijken naar recepten die je goedkoop kunt maken (vrekwaardig eten is er hier een, maar je kunt ook googlen op vriezerkoken bijvoorbeeld) en die recepten alvast eens uitproberen. Als de zomermaanden dan weer komen, kun je langzaamaan een voorraad gaan maken van dingen als pastasaus, zelfgetrokken bouillon/zelfgemaakte soep, prutjes voor over de rijst en evt vlees uit de aanbieding. Die dingen gooi je in de vriezer, waardoor je straks weer wat meer ruimte hebt in je budget.
Owja, wat betreft huren...



Hou je er ook rekening mee dat je een volledig uitgewoonde woning kunt krijgen dan? En dat je zelf nog iets op de vloeren moet gooien, evt verf tegen de muren en gordijnen voor de ramen moet hangen? Hebben jullie daar ook budget voor?



(en dan heb ik het nog niet over of jullie nu mogelijk inbouwapparatuur hebben, of de kosten van een stel verhuizers...)
Alle reacties Link kopieren
Sinds oktober doe ik voor ¤20 in de week boodschappen. De houdbare dingen koop ik 1x Per half jaar in. Vlees koop ik 1x in de 3 maand tenzij er echt een hele goedkope aanbieding is.



We eten erg gezond. Gelukkig ben ik creatief genoeg om gerechten te verzinnen.

We eten 3x per week vlees, 2x per week een ei in plaats van een stuk vlees, 1x in de week eten we bij ouders mee en 1 dag in de week eten we kliekjes.



Helaas is de hypotheek oversluiten geen optie want dan komen we door de boete op een hogere rentepercentage uit dan we momenteel hebben.



Mijn kind is 5 dus kan helaas geen bijbaantje zoeken want dat is kinderarbeid.
'Sometimes, you have to give up on people. Not because you don't care, but because they don't"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven