Geld & Recht alle pijlers

Rondkomen van ¤20 per week

08-12-2014 15:25 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,



Dit onderwerp zal vast wel al een keer zijn aangesneden en toch post ik hem omdat ik na lang zoeken tussen alle topics toch geen bevredigend antwoord heb kunnen vinden.

Ook wil ik er even bij melden dat we absoluut niet zielig zijn, maar door de omstandigheden loopt ons leven op dit moment niet zoals we een aantal jaren geleden hadden bedacht..





Ik zal proberen de situatie uit te leggen.





Mijn man werkt als leidinggevende in een winkel en ik ben na jarenlang in de kinderopvang gewerkt te hebben anderhalf jaar geleden begonnen (na 3 maanden ww en 51 keer solliciteren op ALLE vacatures die ik maar kon vinden) bij een supermarkt begonnen. Minder loon dan voorheen, maar in ieder geval een inkomen.



Nu ben ik een half jaar geleden plotseling ziek geworden waardoor ik niet meer kan werken. Ik mag niet autorijden (lopen en fietsen gaat ook erg moeilijk) dus aan huis gebonden.



Helaas na een half jaar onderzoeken kunnen de medici niet vinden wat er met me aan de hand is en dus ben ik ziek, maar op papier niet. Er lopen nog onderzoeken, maar ze gooien het nu vooral op de psychische kant. Nu loopt mijn contract in 2015 af en kom ik opnieuw in de WW terecht. Ik ga er eigenlijk al vanuit dat het UWV mij zo snel mogelijk de ziektewet uitgooit en me een WW uitkering geeft. dit zal ik ongeveer 7 maanden krijgen.





Dan volgt nu het probleem.

Als ik nog ziek ben (zoals het er nu uitziet ga ik alleen maar meer achteruit) heb ik dus vanaf eind 2015 geen inkomen meer en moeten we het doen van alleen het inkomen van mijn man.



Alle dingen waar we op kunnen bezuinigen zijn er af (geen auto meer, niet meer sparen, niet sporten etc) geloof me.. ik zit heel erg op de financiën en alles wat eraf KAN is er dan ook echt af.

Dan blijft er onderaan de streep ¤20,- over voor huishoudelijke uitgaven, eten/drinken, medicijnen en kleding



We hebben geen schulden (behalve dan onze hypotheek) en ik zorg er ook wel voor dat dit niet gaat gebeuren!

als ik zou kunnen werken zou ik het zeker weten doen!

Bij verkoop van ons huis krijgen we een restschuld en ik wil geen schulden. (we vallen wel onder de NHG maar weet niet of het in ons geval positief zal uitpakken)



Ons koophuis is een strop om onze nek!

Ik heb uitgerekend wat we over zouden houden als we in een huurhuis zouden zitten ¤500 per maand!!



Mijn vragen

Zijn er mensen met een koopwoning die rond moeten komen van ¤20,- per week? dit houdt in: boodschappen, kleding, medicijnen etc.



Heeft iemand ervaringen met regelingen vd gemeente/overheid bij het bezit van een eigen woning?



Iemand ervaring met de verkoop van het huis onder NHG zonder uit elkaar te gaan (dus bij verlies werk of ivm ziekte)??





Met vriendelijke Groet

Alein
anoniem_212351 wijzigde dit bericht op 08-12-2014 15:29
Reden: verkeerde zinsopbouw
% gewijzigd
'Sometimes, you have to give up on people. Not because you don't care, but because they don't"
quote:markovic schreef op 10 december 2014 @ 15:30:

[...]



Wat een gemiep. TO kan zelf wel beslissen of ze antwoord wil geven op een simpele vraag of niet. Zo niet, dan even goede vrienden. Revalideren? Hoe kun je revalideren als er niet eens bekend is wat je mankeert?

Ik neem tenminste aan dat TO een volwassen vrouw is en jou niet nodig heeft om zich te beschermen tegen de grote boze buitenwereld.Guttegut, waar slaat dit nou op. TO heeft allang gezegd dat ze haar klachten hier niet uit de doeken wil doen, maar toch blijven mensen (zoals o.a. jij) daarover doorzeuren. Nee, ze heeft mij ongetwijfeld niet nodig om haar te beschermen tegen de boze buitenwereld, maar dat soort gezuig irriteert mij en daar zeg ik dan wat van. Moet kunnen op een openbaar forum he.
quote:liara schreef op 10 december 2014 @ 17:58:

[...]





Guttegut, waar slaat dit nou op. TO heeft allang gezegd dat ze haar klachten hier niet uit de doeken wil doen, maar toch blijven mensen (zoals o.a. jij) daarover doorzeuren. Nee, ze heeft mij ongetwijfeld niet nodig om haar te beschermen tegen de boze buitenwereld, maar dat soort gezuig irriteert mij en daar zeg ik dan wat van. Moet kunnen op een openbaar forum he.



Ja dat mag en mensen mogen om dezelfde reden daarom ook vragen wat haar beperkingen dan zijn.

Jij noemt dat dan gezuig. Ik vraag het mij oprecht af , niet om te zuigen maar vanwege interesse en wellicht dat daar nog Tips/ideeën /informatie op te geven is wat To kan helpen hiermee verder te komen.
Alle reacties Link kopieren
Thnx Liara.



Ik stop ook met reageren. Ik dacht echt antwoorden te krijgen op mijn vragen. Van vele die wel de situatie nemen zoals ik hem beschreef en dus niet reageerden met een bevooroordeelde blik en zelf hun conclussies trokken.

Wij gaan contact opnemen met uwv en mijn situatie eerlijk uitleggen, en ook bellen met de hypotheek adviseur.



Doordat ik beoordeeld word en nu zelfs mensen ervan uitgaan dat ik rare dingen zeg tegen mijn kind waardoor mijn kind denkt Dat ik doodga is wel heel kort door de bocht. Mijn kind ziet dat haar moeder ziek is, mijn symptomen zijn nou eenmaal niet te verbergen voor een kind van vijf. Ze weet dat er iets is en wij vertellen haar eerlijk dat ik niet alles meer kan als voorheen maar dat het wel weer over gaat en dat alles goed komt.



Ik lees niet eens de viva, misschien moet ik mensen op mijn eigen niveau zoeken want hoe sommige mensen hier reageren verbaasd me echt! Zo ga je toch niet met ekaar om? En dat om een kleine omschrijving van mijn omstandigheden en drie simpele vragen....



Dus indd wat doe ik op zo'n forum? Heb ik ook echt spijt van! Account verwijderen en niet meer omkijken.



Het laatste wat ik nog kwijt wil...

Iedereen krijgt vakantiegeld.. Waarom snappen jullie niet dat wij dus niet meer geld te besteden hebben per maand, omdat we dit geld gebruiken om onze boodschappen te halen ipv dit wekelijks nig erbij te doen.



Als jullie het geld niet uitgeven hebben waar blijft dat geld dan? dat geld kun je dan toch ook gebruiken om je maandlasten te kunnen betalen? Ben ik nu echt de enige die dit verband ziet?



We geven het niet uit aan vakantie of dit geld op de spaar rekening te zetten (dat doen we met de belasting teruggave) we geven het uit aan houdbare prducten waar we een heel jaar lang wat aan hebben.

Ik heb een inventarisatie lijst met alles wat we in het jaar nodig hebben in kaart gebracht. Dat jullie niet over de toekomst nadenken en geld opmaken zodra het op je rekening staat is jullie probleem!!



Als ik dus macaroni wil maken heb ik dus alleen de verse ingrediënten nodig, want alle houdbare dingen heb ik al in huis (macaroni, tomatensaus, kruiden) en hoef alleen de groente erin bovenop de vaste weekboodschappen te kopen. (Bijv ui, paprika, courgette) Als je dit niet snapt... Niet mijn probleem



Ik wens de mensen succes die me netjes antwoorden hebben gegeven en ik bedank hen voor het meedenken.



Liefs Alein.
'Sometimes, you have to give up on people. Not because you don't care, but because they don't"
TO, los van al het andere, is er al eens gekeken naar je voedingspatroon? Niet omdat je niet gezond eet, maar om eens te kijken of het misschien zo is dat je bepaalde voedingsstoffen niet goed opneemt? Of misschien zijn er voedingsmiddelen die je wat extra energie kunnen geven. Het is misschien geen totale oplossing, maar het kan je wel ondersteunen. Daarnaast, als blijkt dat er wat mis is en je een structureel tekort hebt (doordat je iets niet opneemt) kan de huisarts ook je bepaalde extra sterke multi-vitamines voorschrijven, die dan evt ook vergoedt kunnen worden.



Iets meer energie zou misschien al kunnen helpen, als ik het zo lees.
Alein, ik wens je veel succes!
Alein, mocht je dit nog lezen...



Op dit forum zitten veel mensen die net als jij niet de viva lezen. Ik merk zelf vooral dat ze heel direct zijn en recht door zee. De meesten hier krijgen de kriebels van vaag omschreven situaties of ziektes.



Dat is niet iets wat beschreven staat, het is gewoon zo. Daarbij is het misschien goed om te vermelden dat er hier al een poosje een soort bedel-topic-virus heerst. In deze topics omschrijft iemand een zeer zielige situatie, maar blijft vaag over een aantal zaken (denk aan: uithuiszetting dreigt, maar waarom is onduidelijk, of vriendin is in de problemen geraakt, moet vluchten en zit nu ergens op een geheim adres zonder eten). Daarna komt er een directe of indirecte vraag/smeekbede om geld/eten/tips voor onderdak. Ik denk dat sommige forummers daarom iets directer tegen je waren, door de combinatie van het geheim willen houden van wat je mankeert (je goed recht overigens) en je vraag om hulp. Ik begrijp die reactie van hen uit, maar ik begrijp ook dat dat rauw op je dak kan vallen als je hier nieuw bent.



Je situatie is in zoverre uniek dat jij veel verder vooruit kijkt dan de meeste mensen hier, en dat jij van een worst-case-scenario uitgaat. Daarnaast heb je een nogal ingewikkelde berekening met je spaarpotten, een die velen hier niet begrijpen/volgen. De combinatie maakt je uniek. Ver vooruit denken komt hier voor. Veel reacties bestaan dan uit 'wie dan leeft, die dan zorgt'. Doemscenario's ook. Meestal is het dan 'volgende week' of 'volgende maand' of 'nu'. Dan komt er een lijstje met inmiddels bijna standaard tips (voedselbank, goedkope supermarkt, weggeefhoek/topic, pannenkoeken & havermout, eieren ipv vlees, ga naar instanties, kerk, stichtingen) en tips om het voor de maand erop anders aan te pakken met het budget (vooruit koken, plannen, voorraad aanleggen...). Beide reacties werken niet voor jou, en door jouw unieke situatie heeft eigenlijk niemand anders tips voor je... Ik snap dat dat heel moeilijk is, maar dat kun je ons niet verwijten.



Daarnaast heeft dit forum een beetje de neiging om naar alle kanten van de zaak te willen kijken. Net als het programma 'Ik kan het niet alleen' van RTL komen daardoor soms vragen en opmerkingen die misschien niet leuk zijn, maar die misschien wel nodig zijn...



Ik kan goed begrijpen dat je liever andere antwoorden had gehad. Ik denk dat je graag iets had willen horen als 'ja, wij redden het zelfs van nog minder, dus 20 euro moet makkelijk kunnen!' of 'joh, wij hadden hetzelfde, en toen zijn we daar en daar heen gegaan en die hebben het toen voor ons opgelost'. Helaas worden liever-koekjes niet gebakken, en zeker niet op het VF...



Je bent echt niet de enige tegen wie zo gedaan wordt. Misschien is het een idee om eens een paar andere topics te lezen? 'Huis uitgezet worden...' bij psyche bijvoorbeeld, of een paar van de relatie-topics. Dan kun je zien dat er echt niet alleen zo tegen jou gedaan wordt, maar dat het bij dit forum hoort.
To, misschien moet je overwegen om je belastingteruggave op maandelijks te zetten. Je hebt echt een potje nodig voor dingen buiten je boodschappen om. Verder veel succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven