Geld & Recht alle pijlers

Rondkomen van ¤20 per week

08-12-2014 15:25 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,



Dit onderwerp zal vast wel al een keer zijn aangesneden en toch post ik hem omdat ik na lang zoeken tussen alle topics toch geen bevredigend antwoord heb kunnen vinden.

Ook wil ik er even bij melden dat we absoluut niet zielig zijn, maar door de omstandigheden loopt ons leven op dit moment niet zoals we een aantal jaren geleden hadden bedacht..





Ik zal proberen de situatie uit te leggen.





Mijn man werkt als leidinggevende in een winkel en ik ben na jarenlang in de kinderopvang gewerkt te hebben anderhalf jaar geleden begonnen (na 3 maanden ww en 51 keer solliciteren op ALLE vacatures die ik maar kon vinden) bij een supermarkt begonnen. Minder loon dan voorheen, maar in ieder geval een inkomen.



Nu ben ik een half jaar geleden plotseling ziek geworden waardoor ik niet meer kan werken. Ik mag niet autorijden (lopen en fietsen gaat ook erg moeilijk) dus aan huis gebonden.



Helaas na een half jaar onderzoeken kunnen de medici niet vinden wat er met me aan de hand is en dus ben ik ziek, maar op papier niet. Er lopen nog onderzoeken, maar ze gooien het nu vooral op de psychische kant. Nu loopt mijn contract in 2015 af en kom ik opnieuw in de WW terecht. Ik ga er eigenlijk al vanuit dat het UWV mij zo snel mogelijk de ziektewet uitgooit en me een WW uitkering geeft. dit zal ik ongeveer 7 maanden krijgen.





Dan volgt nu het probleem.

Als ik nog ziek ben (zoals het er nu uitziet ga ik alleen maar meer achteruit) heb ik dus vanaf eind 2015 geen inkomen meer en moeten we het doen van alleen het inkomen van mijn man.



Alle dingen waar we op kunnen bezuinigen zijn er af (geen auto meer, niet meer sparen, niet sporten etc) geloof me.. ik zit heel erg op de financiën en alles wat eraf KAN is er dan ook echt af.

Dan blijft er onderaan de streep ¤20,- over voor huishoudelijke uitgaven, eten/drinken, medicijnen en kleding



We hebben geen schulden (behalve dan onze hypotheek) en ik zorg er ook wel voor dat dit niet gaat gebeuren!

als ik zou kunnen werken zou ik het zeker weten doen!

Bij verkoop van ons huis krijgen we een restschuld en ik wil geen schulden. (we vallen wel onder de NHG maar weet niet of het in ons geval positief zal uitpakken)



Ons koophuis is een strop om onze nek!

Ik heb uitgerekend wat we over zouden houden als we in een huurhuis zouden zitten ¤500 per maand!!



Mijn vragen

Zijn er mensen met een koopwoning die rond moeten komen van ¤20,- per week? dit houdt in: boodschappen, kleding, medicijnen etc.



Heeft iemand ervaringen met regelingen vd gemeente/overheid bij het bezit van een eigen woning?



Iemand ervaring met de verkoop van het huis onder NHG zonder uit elkaar te gaan (dus bij verlies werk of ivm ziekte)??





Met vriendelijke Groet

Alein
anoniem_212351 wijzigde dit bericht op 08-12-2014 15:29
Reden: verkeerde zinsopbouw
% gewijzigd
'Sometimes, you have to give up on people. Not because you don't care, but because they don't"
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie blueeyes,



Omgerekend wat we uitgeven met het vakantiegeld is ¤75 per maand... Dus wat we normaal per maand uitgaven doen we nu 1x per jaar.



Ik denk dat mijn systeem misschien lastig is te begrijpen of moeilijk over te brengen is naar anderen.



Ik zal vandaag of morgen even kijken qua recepten en boodschappen lijstjes. Misschien kan ik zo anderen helpen.

Maar het is wel lastig omdat ik bij het maken vd recepten er van uitga wat ik zelf in huis heb.



Ik zal een poging wagen.
'Sometimes, you have to give up on people. Not because you don't care, but because they don't"
Alle reacties Link kopieren
Je systeem is idd behoorlijk ingewikkeld voor buitenstaanders. Niet erg, als het voor jou werkt. Maar die ¤20 klopt natuurlijk niet helemaal. In totaal is het meer, dat is ook wat mensen probeerden aan te geven. Jij doet van die ¤20 alleen nog wat je nodig hebt die week ( vers dus). Ik doe van mijn budget alles ( benzine, cadeaus, vers, houdbaar, dagje weg enz).

Zelf vind ik mijn manier makkelijker, ieder zijn ding toch.



Toch blijf ik je totaal bedrag heel weinig vinden en vraag mij idd af wat je eet en hoe gezond dat dan is. Fruit en groente is best duur.



Dus ik ben benieuwd naar wat recepten. Maakt me niet uit dat ze gemaakt zijn met wat je zelf in huis hebt. Ik krijg dan iig een idee.

En wie weet leer ik er nog wat van, wat nieuwe budget recepten zijn altijd welkom.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Ik zou stoppen met vlees eten. Is niet gezond en vervang alles waar je gehakt voor gebruikt voor bonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me toch nog steeds af hoe je met 3 personen vers en gezond kunt eten van zo'n bedrag. Ik kan het niet en ik koop echt de aanbiedingen van de supermarkten binnen fietsafstand! Alleen al elke dag een stuk fruit voor mij en mijn kind, daar gaat behoorlijk wat geld aan op, zeker in de winter.



Gisteren aten wij bijvoorbeeld aarappeltjes met verse wortelen, een komkommer en een gebakken ei. Simpel, voedzaam en lekker. Als ik daar het brood bijtel en het beleg, fruit en koffie/thee, dan zitten we hoe dan ook met een schijnbaar goedkoop gerecht op een voedingsdagbudget van over de 5 euro. En dan zijn wij met 2tjes, een volwassene en een kind. Ik ben echt benieuwd hoe jij het wel doet, want mij lukt het niet.

En dan had ik alle kruiden, zout etc in huis. Als die op zijn moet ik die ook van het weekbudget kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:globe80 schreef op 10 december 2014 @ 13:53:

Ik zou stoppen met vlees eten. Is niet gezond en vervang alles waar je gehakt voor gebruikt voor bonen.



Mag iemand even zelf weten of hij vegetarier wordt?



Wat stierenstront dat het niet gezond is. Het is maar net hoeveel en welk vlees je eet. To eet 3x per week vlees, niks mis mee.



Ik ben een aantal jaar vegetarier geweest. Ik was ziek en ben weer begonnen met vlees eten. Nu voel ik me weer goed.

Had ijzer tekort en b12 tekort. Constant moe, slap.

Het is niet voor iedereen weg gelegd.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Ik snap echt helemaal niks van dit systeem. Hoe kun je nou voor een heel jaar tegelijk al je houdbare spullen kopen? Hoe weet je dan wat je nodig hebt? Maar goed, ieder zijn ding uiteraard.



Maar dan nog vind ik 20 euro per week voor verse dingen, medicijnen en kleding erg weinig.
quote:Alein schreef op 10 december 2014 @ 12:38:

Ik vind het toch wel bijzonder hoe sommige mensen reageren.



Ik heb in een eerdere reactie al benoemd dat ik nu al voor ¤20 in de week rondkom, momenteel wel alleen boodschappen. Dit doe ik vanaf oktober en dat gaat goed.



In het overzicht wat je eerder postte ga je uit van een jaarbudget voor eten van 420 euro. Dat is 8 euro per week. Ik ben echt heel benieuwd hoe je van plan bent dat te doen. Volgens mij is dat (in Nederland) onmogelijk.
Ik kan mij niet voorstellen dat je van 20 euro per week kan leven met kind. Hoe doe je dat dan met verjaardagsfeestjes, kleding, schoolgeld en noem maar op aan al die extra dingen die toch altijd voorkomen.

Ik zou er denk ik niet eens gezond van kunnen koken in de week en gezond eten vind ik geen luxe maar noodzakelijk, zeker voor de kinderen.



Het huis zou ik niet verkopen. Denk niet dat je uiteindelijk goedkoper uit bent met huren en schuld inlossen. Daarnaast weet je niet hoe de langer termijn toekomst eruit gaat zien, misschien wordt je weer beter en kan je later weer fulltime gaan werken.

Ik zou vooral gaan investeren in jouw gezondheid. Je volgt al een revalidatieprogramma schrijf je, dat is goed. Ik neem aan dat alles daar ook goed bijgehouden wordt betreft progressies die je maakt. Wat denk je zelf betreft de toekomst lichamelijk gezien en boek je nu vooruitgang door de revalidatie?

En eerlijk is eerlijk, ik ben toch ook wel benieuwd wat je beperkingen zijn. Niet om te oordelen hierover, ik ken je niet en weet niet wat jij voelt. Heb je pijn, uitval? In gehele lichaam of gedeeltelijk en hoe zorg je zelfstandig voor een kindje van 5 dan, eten koken, huis schoonmaken, boodschappen tillen, pannen afgieten etc..



Overigens geloof ik wel dat je ziek kunt zijn terwijl artsen niets kunnen vinden. Zelf aan den lijfe ondervonden waardoor ik tijdelijk arbeidsongeschikt ben geweest. Was heel frustrerend.



Verder idd nu al proberen van 20 euro te leven zodat je tevens kunt sparen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MadameQetesh schreef op 10 december 2014 @ 13:29:

Dus ik ben benieuwd naar wat recepten. Maakt me niet uit dat ze gemaakt zijn met wat je zelf in huis hebt. Ik krijg dan iig een idee.

En wie weet leer ik er nog wat van, wat nieuwe budget recepten zijn altijd welkom.Heb je het topic met budgetrecepten al gezien?
Alle reacties Link kopieren
quote:mala8 schreef op 10 december 2014 @ 14:35:

[...]





Heb je het topic met budgetrecepten al gezien?Nee wist niet dat die er was. Bedankt ga ik even opzoeken.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Je bent ziek zeg je, maar de doktoren kunnen niks vaststellen. Tegelijkertijd ben je zo met je ziekte bezig dat je kind denkt dat je doodgaat. Dat denkt het niet voor niets, dat idee komt ergens vandaan. Van jou denk ik zo. De meeste mensen die denken dat ze doodgaan aan hun ziekte hebben daadwerkelijk te horen gekregen van hun arts dat ze terminaal zijn of een zeer ernstige ziekte hebben. Mensen die symptomen hebben, zich ziek voelen maar waar de doktoren niks kunnen vinden, mankeren of iets exotisch (een enkele keer) of hebben iets psychosomatisch (meestal), of hebben een kneus van een arts. Hoe dan ook, de meeste mensen met chronische onverklaarbare ziekten denken niet dat ze doodgaan en krijgen dat al helemaal niet te horen van hun arts.



Ik denk dat het een goed idee zou kunne zijn om eens een psychiater te raadplegen. Wat je ook mankeert, wat je nu aan het doen bent met je voorbereiden op een leven als arbeidsongeschikte, levend van bijna niks, met een kind dat bang gemaakt is dat je doodgaat, lijkt me zeer ongezond.



Wat zijn je symptomen?
Alle reacties Link kopieren
Leg nou nog eens uit hoe je 1 euro per week voor verse groenten (en fruit dan?? ) combineert met lekker en gezond eten voor 3 personen?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Echt niemand die op het idee komt om TO een gezellig kerstpakket te brengen? Of even wat over te maken?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 10 december 2014 @ 14:48:

Wat je ook mnakeert, wat je nu aan het doen bent met je voorbereiden op een leven als arbeidsongeschikte, levend van bijna niks, met een kind dat bang gemaakt is dat je doodgaat, lijkt me zeer ongezond.





Eens.

Je voorbereiden op de toekomst is nuttig, maar ik krijg ook wel het gevoel dat je je wel heel erg verzoend hebt met het idee dat je over een jaar nog zo ziek bent dat je dan nog steeds 0 inkomen kunt genereren.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 10 december 2014 @ 14:51:

Echt niemand die op het idee komt om TO een gezellig kerstpakket te brengen? Of even wat over te maken?Wat lost dat op? Zoiets is hartstikke aardig maar toch geen structurele oplossing....
Waarom zou TO hier haar symptomen en klachten op moeten schrijven? Daar gaat haar vraag helemaal niet over en het doet er hier ook niet toe. Ze is nu ziek, nog bezig met onderzoeken en met revalideren. Lijkt me voldoende informatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:liara schreef op 10 december 2014 @ 15:09:

Waarom zou TO hier haar symptomen en klachten op moeten schrijven? Daar gaat haar vraag helemaal niet over en het doet er hier ook niet toe. Ze is nu ziek, nog bezig met onderzoeken en met revalideren. Lijkt me voldoende informatie.

Wat een gemiep. TO kan zelf wel beslissen of ze antwoord wil geven op een simpele vraag of niet. Zo niet, dan even goede vrienden. Revalideren? Hoe kun je revalideren als er niet eens bekend is wat je mankeert?

Ik neem tenminste aan dat TO een volwassen vrouw is en jou niet nodig heeft om zich te beschermen tegen de grote boze buitenwereld.
quote:MadameQetesh schreef op 10 december 2014 @ 13:57:

[...]





Mag iemand even zelf weten of hij vegetarier wordt?







Dat jij weer overgestapt bent op vlees is misschien goed voor je B12 niveautje, maar al die dierlijke vetten hebben het lezen nog niet bevorderd. Ik zeg namelijk nergens dat zij dat niet zelf mag weten. Het is een tip. Zoals er hier veel tips staan. Geheel vrijblijvend, doe er mee wat je wilt.



Maar bij jou zit vast iets anders dwars omdat het je gelijk triggert. Daar is TO in ieder geval niet mee geholpen, jouw persoonlijke B12 tekort verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Het is een belachelijke tip. Beetje beweren dat vlees ongezond is. Dat is gewoon dikke onzin. Ja als je de hele tijd vlees eet ja. Te is nooit gezond.



Een vegetariers leven is niet perse ook goedkoper. Je moet je helemaal aanpassen en zorgen dat wat je niet uit vlees haalt elders weg haalt.

Dus om te zeggen dat vlees ongezond is is gewoon niet waar.



En niveauTJE? Praat niet zo kinderachtig joh, komt erg neerkijkend over.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 10 december 2014 @ 14:51:

Echt niemand die op het idee komt om TO een gezellig kerstpakket te brengen? Of even wat over te maken?Dat valt tegen hè?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Met 20 euro in de week kun je alleen heel goedkoop vlees eten en dat is meestal niet zo gezond.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Ze haalt het vlees van een ander potje.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
quote:MadameQetesh schreef op 10 december 2014 @ 16:40:

Ze haalt het vlees van een ander potje.Zoals ik het heb begrepen doet ze nu alle boodschappen van die 20 euro. In de toekomst moet daar alles van, ook medicijnen, huishoudelijk, onvoorzien e.d.
Alle reacties Link kopieren
To goochelt met cijfers, het is niet duidelijk wat die 20 nou is. Klopt iig niet met de enveloppen die ze ook had, en soms is er dan vakantiegeld: extra, boven op die 20 om daarvan houdbaar te kopen? Maakt mij ook niet uit, hoe je het ook wendt of keert: dit is doodlopende weg. De test van je leven-en dat van je kind- met zo weinig geld doen is geen oplossing. Ok blijf erbij: zoek hulp gericht op herstellen en inkomsten genereren! Dat lijkt mij de enige duurzame oplossing.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 10 december 2014 @ 16:43:

[...]





Zoals ik het heb begrepen doet ze nu alle boodschappen van die 20 euro. In de toekomst moet daar alles van, ook medicijnen, huishoudelijk, onvoorzien e.d.



Zoals ik het begreep is die ¤20 nu wat ze iid per week uitgeeft.

Maar ze heeft andere potjes ( 1 medicijnen enz, 1 vlees, 1 houdbaar en nog 1) waar ze 1x per jaar alles van haalt voor het hele jaar. Alleen vlees 4x per jaar.

Hoe dan ook, het blijft een apart systeem. Maar als het voor haar werkt.

Maar dan nog is ¤20 erg weinig.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven