Geld & Recht alle pijlers

salaris gezin

21-10-2012 19:02 470 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit topic meer geopend uit nieuwsgierigheid, hoeveel geld komt er maandelijks binnen en hoeveel kinderen hebben jullie of jij? En is dit voldoende of te weinig om rond te komen ?
Mooi gezegd Geronimo
quote:Geronimo2 schreef op 22 januari 2017 @ 12:03:

Wat een wantrouwen en veroordelingen hier. Het is helemaal niet vreemd dat sommige mensen een heel hoog inkomen hebben. Ieder bedrijf en iedere instelling heeft een of meerdere directeuren en zeker in de randstad, waar de meeste bedrijven zich bevinden, heb je dus ook veel meer mensen met een heel hoog inkomen.

Het punt was meer dat al die directeuren wel in dit topic lijken te posten. Statistisch gezien zijn er natuurlijk niet zoveel directeuren. Je zou daarom eerder op elke 50 posts maar 1 met een heel hoog inkomen verwachten.



(En het Viva forum is niet alleen voor de randstad veronderstel ik?)
Ik denk ook niet dat dit topic een goede afspiegeling is van de samenleving. Het is maar net wie er post he, betekent nog niet dat het niet waar is
Alle reacties Link kopieren
Precies, je hoeft geen directeur te zijn om een hoog inkomen te hebben



Ik heb zelf een normaal inkomen, iets boven de 2000 euro, maar daar zitten mijn reiskosten ook in, en ik werk bijna fulltime, dus volgens mij een standaard inkomen.

maar mijn kinderen zijn de deur uit en ik kan er goed van rondkomen, ik doe geen gekke dingen en heb geen dure smaak en hobbys'

Mijn vriend verdiend 2x zoveel als mij, werkt ook fulltime, geen directeur ;)

Maar daar horen dan ook weer andere verantwoordelijkheden bij dan bij mijn baan



Hij beseft het heel goed dat hij in een luxe positie zit mijn zijn salaris, als we gaan samen wonen dan hebben we het gewoon goed. En dan willen we kijken of we bv allebei 4 dagen per week kunnen gaan werken



Maar maar 2 dagen werken ofzo trekt me niet, ik wil gewoon meedoen in het arbeidsproces, en vrij zijn is pas leuk als je daarvoor hebt gewerkt, altijd vrij zijn is na een tijdje ook vervelend denk ik

Nu genieten we, vaak uit eten, mooie vakantie boeken, gewoon een leuk jurkje kopen als ik daar zin in heb, terrasjes, theater

Met parttime werken zou dat voor mij niet meer haalbaar zijn
Toen wij nog geen kinderen hadden werkte ik ook fulltime. Dan heb je het idd wat ruimer. Nu met kinderen hebben we andere keuzes gemaakt.

Overigens kan PT in mijn werk prima en meer dagen kdv is ongeveer net zo duur als wanneer ii minder ga werken. Dan ben ik liever zelf iets meer thuis
Alle reacties Link kopieren
quote:Sosa85 schreef op 22 januari 2017 @ 12:37:

Toen wij nog geen kinderen hadden werkte ik ook fulltime. Dan heb je het idd wat ruimer. Nu met kinderen hebben we andere keuzes gemaakt.

Overigens kan PT in mijn werk prima en meer dagen kdv is ongeveer net zo duur als wanneer ii minder ga werken. Dan ben ik liever zelf iets meer thuisToen mijn kinderen klein waren heb ik de eerste 3 jaar niet gewerkt, en daarna ook parttime. Ik had ook niet meer willen werken destijds
Sosa, maar waarom zou het niet waar zijn denk je? Ik denk op zich ook niet dat het een afspiegeling van de samenleving is maar ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die over zijn inkomen liegt (omhoog dan).



Wel heb ik het idee dat er anders gekeken wordt naar mensen die zeggen dat ze 9000 euro per maand verdienen (en zeggen er goed van rond te komen) dan dat iemand dat over 1500 euro per maand zegt. Ook al werken ze allebei 70 uur in de week en zeggen ze dat ze energie krijgen van hun baan. De tweede persoon wordt dan bijna nooit geloofd.
Alle reacties Link kopieren
quote:baukelien schreef op 22 januari 2017 @ 12:24:

[...]



Het punt was meer dat al die directeuren wel in dit topic lijken te posten. Statistisch gezien zijn er natuurlijk niet zoveel directeuren. Je zou daarom eerder op elke 50 posts maar 1 met een heel hoog inkomen verwachten.



(En het Viva forum is niet alleen voor de randstad veronderstel ik?)



Je hoeft echt geen directeur te zijn om een wat hoger inkomen te hebben. Mijn man en ik hebben beiden een universitaire opleiding en inmiddels rond de 25 jaar werkervaring.

In onze omgeving zijn redeljk wat ingenieurs, juristen en economen die vrijwel allemaal een prima inkomen hebben.
Trust me, directeuren postten hier echt niet. Hebben ze geeneens tijd voor of zin in. Dus al die zg. hoge salarissen moet je met een hele grote korrel zout nemen.
quote:NYC schreef op 22 januari 2017 @ 12:44:

Sosa, maar waarom zou het niet waar zijn denk je? Ik denk op zich ook niet dat het een afspiegeling van de samenleving is maar ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die over zijn inkomen liegt (omhoog dan).



Wel heb ik het idee dat er anders gekeken wordt naar mensen die zeggen dat ze 9000 euro per maand verdienen (en zeggen er goed van rond te komen) dan dat iemand dat over 1500 euro per maand zegt. Ook al werken ze allebei 70 uur in de week en zeggen ze dat ze energie krijgen van hun baan. De tweede persoon wordt dan bijna nooit geloofd.Ik zeg toch juist: betekent niet dat het niet waar is... ik geloof het best hoor
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluisi schreef op 22 januari 2017 @ 12:47:

Trust me, directeuren postten hier echt niet. Hebben ze geeneens tijd voor of zin in. Dus al die zg. hoge salarissen moet je met een hele grote korrel zout nemen.Ik zie ook niet in waarom iemand hierover zou liegen. Je klinkt wel wat afgunstig
quote:Sosa85 schreef op 22 januari 2017 @ 12:50:

[...]





Ik zeg toch juist: betekent niet dat het niet waar is... ik geloof het best hoorOh verkeerd gelezen inderdaad. Ik las 'betekent nog niet dat het waar is'. Ik denk namelijk wel dat het gemiddelde inkomen van de forummers hier - en van hun partners - een flink stuk hoger is dan 'de afspiegeling van de maatschappij'.
quote:pearle schreef op 22 januari 2017 @ 13:00:

[...]





Ik zie ook niet in waarom iemand hierover zou liegen. Je klinkt wel wat afgunstigAfgunstig geenszins, het is alleen tegen elkaar opbieden. Niet alles geloven wat je leest.
quote:Pluisi schreef op 22 januari 2017 @ 12:47:

Trust me, directeuren postten hier echt niet. Hebben ze geeneens tijd voor of zin in. Dus al die zg. hoge salarissen moet je met een hele grote korrel zout nemen.En waarom niet? Is dat een ander slag mensen in jouw ogen of zo? Je zal het niet geloven maar mensen met een hoog (of extreem hoog) inkomen zijn net echte mensen. Altijd grappig dat je respect moet hebben voor bijstandsniveau of modaal maar alle vooroordelen uit de kast mag trekken als mensen groot verdieners zijn. Misschien posten hier relatief veel mensen met een hoog inkomen omdat het ook wel eens leuk is om je er niet voor te moeten schamen of te verantwoorden. Nederland als Hemaworst, je krijgt kritiek als het hele gezin steunt op één inkomen en als je heel veel geld hebt mag je daar weer tegenaan schoppen. Ik wordt altijd behoorlijk sacherijnig van mensen zoals jij, jouw frustratie reageer je af op mensen die een ander pad bewandelen en die moeten dan in de verdediging gedrongen worden en bewijzen dat ze wel aardig en leuk kunnen zijn.
quote:Geronimo2 schreef op 22 januari 2017 @ 13:10:

[...]





En waarom niet? Is dat een ander slag mensen in jouw ogen of zo? Je zal het niet geloven maar mensen met een hoog (of extreem hoog) inkomen zijn net echte mensen. Altijd grappig dat je respect moet hebben voor bijstandsniveau of modaal maar alle vooroordelen uit de kast mag trekken als mensen groot verdieners zijn. Misschien posten hier relatief veel mensen met een hoog inkomen omdat het ook wel eens leuk is om je er niet voor te moeten schamen of te verantwoorden. Nederland als Hemaworst, je krijgt kritiek als het hele gezin steunt op één inkomen en als je heel veel geld hebt mag je daar weer tegenaan schoppen. Ik wordt altijd behoorlijk sacherijnig van mensen zoals jij, jouw frustratie reageer je af op mensen die een ander pad bewandelen en die moeten dan in de verdediging gedrongen worden en bewijzen dat ze wel aardig en leuk kunnen zijn.

Dank je!



Ik krijg hier áltijd commentaar en gezeur en het wordt nooit geloofd dat ik én een leuke baan heb, én geen 60 uur per week hoef te werken én meer verdien dan mijn man én mijn gezin daarvan kan onderhouden. Waarom is dat zo ongeloofwaardig en waarom mag ik daar niet blij mee zijn en ook trots op?



En nee ik ben geen directeur. Maar als huisarts, advocaat, consultant, auditor, belasting adviseur, piloot, luchtverkeersleider, accountant, chirurg, bedrijfsjurist, beleidsmedewerker, econoom, hoogleraar, business controller, manager in allerlei vormen en maten, etc etc kan je ook een heel prima salaris hebben. En daar zijn er behoorlijk veel van hoor.
quote:Geronimo2 schreef op 22 januari 2017 @ 12:03:

Wat een wantrouwen en veroordelingen hier. Het is helemaal niet vreemd dat sommige mensen een heel hoog inkomen hebben. Ieder bedrijf en iedere instelling heeft een of meerdere directeuren en zeker in de randstad, waar de meeste bedrijven zich bevinden, heb je dus ook veel meer mensen met een heel hoog inkomen. Wij hebben ook een torenhoog inkomen maar dat is niet alleen opleiding gerelateerd maar heeft ook te maken met leeftijd en hoe je bezig bent met je werk. Je hebt mensen met een lage opleiding die voor zichzelf beginnen en er een enorm inkomen mee genereren.



Dat mensen die 70 uur per week werken geen vrije tijd hebben en altijd moe zijn is een vooroordeel. De mensen die dat doen hebben vaak een hoog energieniveau en gaan veel effectiever met hun tijd om. Het zijn vaak doeners die niet houden van op de bank hangen maar dan liever gaan sporten of tijd besteden aan hobby, kinderen o.i.d.



Binnen de randstad fokt iedereen elkaar ook enorm op als het gaat om uitgaves dus moeten de inkomsten ook omhoog en wordt er dus veel gewerkt. Al die bezwaren over alles van één inkomen te doen vind ik zo paranoïde. Heerlijk toch als je elkaar ontlast door een pact te sluiten dat de één werkt en de ander kinderen en huishouden doet. Dan heb je een minder groot huis, een klein goedkoop autootje en vakantie in Nederland, wat maakt dat uit als daar tegenover staat dat de tijd die je samen hebt kwaliteitstijd is.



Op het gevaar af dat alle werkende stellen met kinderen over me heen vallen, ik zie als absoluut voordeel dat er meer rust is in zulke gezinnen. Geen gehaast 's morgens omdat je zelf op tijd op je werk moet zijn, er is tijd om te luisteren, kinderen kunnen meteen naar huis na school en dan is er ook iemand voor ze, als partner van werk thuiskomt kan ook iedereen aan tafel.



Iedereen kan altijd in de bijstand terecht komen en als je daar naar wil leven en handelen is dat prima maar dat is wel je persoonlijke angst en om van daaruit mensen die een andere keuze maken altijd maar als dom/naïef af te schilderen is absurd. Ik denk dat dit soort reacties vaak voortkomen uit een vorm van jaloezie. Blijkbaar hebben deze mensen minder vertrouwen in hun partner en relatie, zijn ze altijd bang dat ze zichzelf tekort doen of dat hun partner hun tekort doen. Vertrouwen is minder waard dan je eigen spaarrrekening. Samen al je geld op één rekening storten zie je eigenlijk ook nog maar zelden, je woont samen, je houdt van elkaar, je hebt samen kinderen, je deelt alles met elkaar behalve je geld. Daar zit ook al wantrouwen in want stel dat de ander dan meer geld uitgeeft dan de ander, dat kan natuurlijk niet, een gunfactor is blijkbaar absoluut not done binnen een relatie.



Tja, ik vind in jouw post ook weer behoorlijk wat vooroordelen en aannames terug komen. Jammer.

Ik woon in de Randstad, maar ik herken dat 'opfokken etc' wat jij beschrijft helemaal niet. Veel mensen die ik ken (woonachtig in de Randstad) werken niet alleen voor de financien, maar hebben daarnaast allerlei andere (intrensieke) motivatoren om te werken, bijv. ontwikkeling, zelfstandigheid. Ze lopen al helemaal niet te koop met hun eventuele goede salaris (van de meeste mensen weet ik het niet eens).



Daarnaast zie jij het als voordeel dat minder werken rust geeft in de familie en meer kwaliteitstijd? Hebben wij onrust dan? Waar denk jij dat uit af te kunnen leiden?

We hebben s'ochtends voldoende tijd met de kinderen, totaal geen stress. De kinderen gaan na school lekker met kun klasgenoten spelen bij de BSO, vinden ze helemaal geweldig en het is leerzaam voor ze. Waarom zou dat minder goed zijn dan uit school thuiskomen waar ik zit te wachten? We hebben beiden een middag in de week vrij, om met ze naar de sportclub te gaan, te helpen op school en het weekend spenderen wij alle tijd aan onze kinderen. We hebben ook nog voldoende tijd om met ze te praten gelukkig.

Doordat we beiden werken, hebben we daarnaast de financiele middelen om allerlei leuke dingen met ze te doen.



Het zou goed zijn wanneer mensen eens wat minder vooroordelen/ aannames zou hebben en een andere keuze zouden respecteren. Misschien eens een keertje vragen hoe het werkelijk in elkaar steekt? De gezinnen die ik ken, waar beide ouders werken (32 -40 u) ervaren helemaal geen stress, zij vinden het prima te doen. Zij zijn gelukkig met hoe zij het geregeld hebben samen (en dat is voor ieder gezin weer anders, net wat bij hen past).
quote:MaryCrawley schreef op 22 januari 2017 @ 13:40:

[...]



Dank je!



Ik krijg hier áltijd commentaar en gezeur en het wordt nooit geloofd dat ik én een leuke baan heb, én geen 60 uur per week hoef te werken én meer verdien dan mijn man én mijn gezin daarvan kan onderhouden. Waarom is dat zo ongeloofwaardig en waarom mag ik daar niet blij mee zijn en ook trots op?



En nee ik ben geen directeur. Maar als huisarts, advocaat, consultant, auditor, belasting adviseur, piloot, luchtverkeersleider, accountant, chirurg, bedrijfsjurist, beleidsmedewerker, econoom, hoogleraar, business controller, manager in allerlei vormen en maten, etc etc kan je ook een heel prima salaris hebben. En daar zijn er behoorlijk veel van hoor.Van mij mag je daar zeker trots op zijn!
quote:MaryCrawley schreef op 22 januari 2017 @ 10:30:

[...]



Ook dit vind ik nogal ehhh apart. Jij gaat zelf nu juist niet in op de inhoud. Bij je eerdere reactie op mij reageerde je vooral over iets anders en en nu al helemaal niet inhoudelijk.



Reageer eens op het punt dat kopen vaak goedkoper is dan huren, op de zekerheid die je inbouwt met 2 banen en de stress die de afhankelijkheid met zich meebrengt. En de stress bij de werkende partner dat die persoon geen ruimte heeft minder te gaan werken en meer tijd met evt kinderen door te brengen. Dat is wat ik zie namelijk. Als we het dan over de inhoud hebben.

Euh ja, kopen kan voordeliger zijn dan huren. Hadden we daar discussie over?

Zekerheid met 2 banen? Schijnzekerheid. Niks is nl zeker op dit gebied.

Stress bij werkende partner? Omdat deze niet minder kan werken? Als dat zo is moet je ssmen andere afspraken maken. Lijkt me duidelijk. Over de invulling samen moet je het wel allebei eens zijn.
Man. Het is ook nooit goed. Ik snap niet zo goed dat er altijd 2 kampen zijn; de tweeverdieners en de gezinnen met een thuisblijfmoeder. Hoe dafuq cares? Maak je lekker druk om jezelf.



Ik vind het vooral fascinerend dat er van uit gegaan wordt dat het altijd maar een keuze is. Als moeders gaat werken, maar meer aan kinderopvang kwijt is dan dat ze netto verdient, is werken natuurlijk niet zo heel aantrekkelijk voor de moeder. Anders geldt hetzelfde: in sommige gevallen moeten beide ouders werken om alles te kunnen bekostigen.



En afgezien van het financiële plaatje heb je ook mensen die thuis kunnen blijven en mensen die dat niet kunnen.



Qua tijdbesteding aan de kinderen: Kwaliteit boven kwantiteit, toch? Als een thuisblijfmoeder de hele dag Candy Crush speelt, is ze wel thuis maar alsnog niet aanwezig. En nee, ik zeg niet dat alle thuisblijfmoeders dat doen.
quote:Pruttie schreef op 22 januari 2017 @ 14:26:

Man. Het is ook nooit goed. Ik snap niet zo goed dat er altijd 2 kampen zijn; de tweeverdieners en de gezinnen met een thuisblijfmoeder. Hoe dafuq cares? Maak je lekker druk om jezelf.



Ik vind het vooral fascinerend dat er van uit gegaan wordt dat het altijd maar een keuze is. Als moeders gaat werken, maar meer aan kinderopvang kwijt is dan dat ze netto verdient, is werken natuurlijk niet zo heel aantrekkelijk voor de moeder. Anders geldt hetzelfde: in sommige gevallen moeten beide ouders werken om alles te kunnen bekostigen.



En afgezien van het financiële plaatje heb je ook mensen die thuis kunnen blijven en mensen die dat niet kunnen.



Qua tijdbesteding aan de kinderen: Kwaliteit boven kwantiteit, toch? Als een thuisblijfmoeder de hele dag Candy Crush speelt, is ze wel thuis maar alsnog niet aanwezig. En nee, ik zeg niet dat alle thuisblijfmoeders dat doen.Zo is dat.
quote:Pluisi schreef op 22 januari 2017 @ 11:55:

Mn man zorgt dat het binnen komt, ik dat het er weer uit gaat. Eerlijk verdeeld.

Doen we al 30 jaar zo. Als hij weg wil gaat hij maar, maar dan laat ik hem wel partneralimentatie betalen, en de helft van zn pensioen gaat ook naar mij. Dus dat gaan we dan maar niet doen.Partneralimentatie is leuk, maar als hij dan van zijn huidige salaris opeens twee huishouden moet haan onderhouden is de partneralimentatie niet genoeg om van te leven. Hoe wil je dat gaan oplossen? Aanvullende bijstand of zelf toch gaan werken. Je komt dan alleen uit een enorm ongunstige positie.
quote:Pluisi schreef op 22 januari 2017 @ 11:55:

Mn man zorgt dat het binnen komt, ik dat het er weer uit gaat. Eerlijk verdeeld.

Doen we al 30 jaar zo. Als hij weg wil gaat hij maar, maar dan laat ik hem wel partneralimentatie betalen, en de helft van zn pensioen gaat ook naar mij. Dus dat gaan we dan maar niet doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:baukelien schreef op 22 januari 2017 @ 12:19:

[...]



Eens! Ik zou er ook niet gelukkig van worden.Ik ook niet op de manier waarop NYC het schetst. Maar ik word toch ondanks alle drukte wel gelukkig van uitdagend werk en zelfstandig opereren. En dat is soms moeilijk te combineren met 100% relaxte weekenden en lange vakanties, maar dat zij dan zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:MaryCrawley schreef op 22 januari 2017 @ 13:40:

[...]



Dank je!



Ik krijg hier áltijd commentaar en gezeur en het wordt nooit geloofd dat ik én een leuke baan heb, én geen 60 uur per week hoef te werken én meer verdien dan mijn man én mijn gezin daarvan kan onderhouden. Waarom is dat zo ongeloofwaardig en waarom mag ik daar niet blij mee zijn en ook trots op?



En nee ik ben geen directeur. Maar als huisarts, advocaat, consultant, auditor, belasting adviseur, piloot, luchtverkeersleider, accountant, chirurg, bedrijfsjurist, beleidsmedewerker, econoom, hoogleraar, business controller, manager in allerlei vormen en maten, etc etc kan je ook een heel prima salaris hebben. En daar zijn er behoorlijk veel van hoor.Ja, die zijn er . En nee, bij mij/ons gezin straalt het hoge inkomen er ook niet aan de buitenkant vanaf, bij de meeste van mn collega's ook niet. Ik werk rond de 40 uur per week waarvan een deel na kinderbedtijd en 1 dag per weel thuis. Vrijdagmiddag ben ik vrij en de weekenden zo veel mogelijk. Zit echt niet altijd gestressed aan de telefoon als een soort jaren '80 beurshandelaar ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:MadameJean schreef op 22 januari 2017 @ 16:12:

[...]





Ja, die zijn er . En nee, bij mij/ons gezin straalt het hoge inkomen er ook niet aan de buitenkant vanaf, bij de meeste van mn collega's ook niet. Ik werk rond de 40 uur per week waarvan een deel na kinderbedtijd en 1 dag per weel thuis. Vrijdagmiddag ben ik vrij en de weekenden zo veel mogelijk. Zit echt niet altijd gestressed aan de telefoon als een soort jaren '80 beurshandelaar ofzo.



Er komt hier een tweede bij. Er zit een beetje twijfel of ik van 3,5 naar 3 dagen werken zou gaan. We redden het nu met 1 kind ook met 3,5 dagen en man 5 dagen en soms wat meer. Kind is er nu wel de helft van de tijd.

Man werkt op de raarste tijden en is daardoor overdag flexibel. En die flexibiliteit maakt het makkelijker.

We zijn het in ieder geval over eens dat hij voor mij ook goed is buiten de deur wat te doen. Los nog van dat ik in die 3,5 dagen meer geld mee naar huis breng dan hem. We hopen wel dat hij me inhaalt



Ik moet er niet aan denken dat ik afhankelijk zou zijn van partneralimentatie (die beperkt van duur is). Het gaf me een enorm goed gevoel dat ik na scheiding een huis heb kunnen kopen en zoon kan onderhouden.



Alles kan stuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven