Geld & Recht alle pijlers

salaris gezin

21-10-2012 19:02 470 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit topic meer geopend uit nieuwsgierigheid, hoeveel geld komt er maandelijks binnen en hoeveel kinderen hebben jullie of jij? En is dit voldoende of te weinig om rond te komen ?
Alle reacties Link kopieren
quote:Iselin schreef op 02 februari 2017 @ 14:30:

[...]





Heb je al eens gekeken of je recht hebt op zorgtoeslag? Wij hebben namelijk een vergelijkbaar inkomen. Wij hebben wel een koophuis dus de hypotheekrente mogen we van ons inkomen aftrekken waardoor het verzamelinkomen voor de toeslagen lager is dan het bruto inkomen per jaar.Ik weet dat we recht hebben op meer KGB (rond de 100) maar ik bouw dit op als soort spaarpotje en vraag het terug als ik aangifte heb gedaan. Zorgtoeslag is 8 euro per maand in 2017 zie ik. Dus die kan ik dan meteen mee opvragen. Dank je wel voor de tip !
Alle reacties Link kopieren
quote:Spotty schreef op 02 februari 2017 @ 11:14:

2 volwassenen, 2 kids en hond en kat

Gezinsinkomen 2100 netto (man fulltime, ik 12 uur per week)

Toeslagen 42 per maand (KGB)

Teruggave belasting maandelijks 150

Vaste lasten 1569



Iedere maand dus 723 over om van te leven. Ik pin iedere week 150 euro en daar moeten we het mee doen. (boodschappen, tanken, uitjes en extra dingen). Kleding koop ik als de kinderbijslag er is. Alles wat er op de rekening staat aan het einde van de maand gaat naar spaarrekening.Knap dat je dat kunt! 150 per week voor 4(!) personen.
Alle reacties Link kopieren
quote:missmadame schreef op 02 februari 2017 @ 15:39:

[...]





Knap dat je dat kunt! 150 per week voor 4(!) personen.



20 euro benzine (we doen bijna alles op de fiets, geen auto nodig voor werk/school)

4 dagen eten we braaf aardappels, groenten en vlees

1 dag vette hap (schil patatjes zelf)

2 dagen rijst of pasta

In het weekend is er chips en lekkere dingen en frisdrank. Door de week gewoon water/siroop, sap



Meestal zit ik rond de 100 euro aan boodschappen. Dus blijft er 30 euro over per week. Dit gaat in een envelop. Soms haal ik het niet met 100 euro (als ik wasmiddel moet hebben of een keer rundvlees wil eten) dan pak ik het uit die envelop. Ook een keertje een ijsje oid of een kadootje gaat uit die envelop. We hebben vroeger met nog minder moeten rondkomen, en dat blijft toch in je systeem zitten. Dus alles is heel gestructureerd en duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
@Spotty, echt heel knap! Probeer ook meer vaste potjes te maken alleen in praktijk toch lastiger dan in je hoofd
Alle reacties Link kopieren
quote:Spotty schreef op 02 februari 2017 @ 15:56:

[...]





20 euro benzine (we doen bijna alles op de fiets, geen auto nodig voor werk/school)

4 dagen eten we braaf aardappels, groenten en vlees

1 dag vette hap (schil patatjes zelf)

2 dagen rijst of pasta

In het weekend is er chips en lekkere dingen en frisdrank. Door de week gewoon water/siroop, sap



Meestal zit ik rond de 100 euro aan boodschappen. Dus blijft er 30 euro over per week. Dit gaat in een envelop. Soms haal ik het niet met 100 euro (als ik wasmiddel moet hebben of een keer rundvlees wil eten) dan pak ik het uit die envelop. Ook een keertje een ijsje oid of een kadootje gaat uit die envelop. We hebben vroeger met nog minder moeten rondkomen, en dat blijft toch in je systeem zitten. Dus alles is heel gestructureerd en duidelijk.



Wij zijn met 2 volwassenen, 3 kinderen, grote hond en kat. Wij hebben 175 euro per week, maar dan wel inclusief kleding.



750 euro per maand wordt als volgt besteed:



400 boodschappen (90 gemiddeld per week)

20 euro kapper

60 benzine (niet nodig voor werk/school)

60 huishoudelijke uitgaven (waaronder huisdieren)

20 cadeaus

60 uitjes

130 kleding (jonge kinderen dus groeien snel uit de kleren, krijgen wel vaak kleding van vrienden en wordt doorgegeven aan jongere zus)



Wij doen het eigenlijk net als jullie. 4 dagen groente vlees aardappels, 1 dag eten we bij familie, 1 dag pasta en op zondag brood of pannenkoeken. Hier geen frisdrank, alleen water, ranja, thee. In weekend chips, koekjes en fles wijn. Kids krijgen gewoon ranja in een beker mee naar school en fruit. Meeste doen we op de fiets, behalve wekelijkse boodschappen en dingen die verder weg zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sosa85 schreef op 23 januari 2017 @ 06:30:

[...]





Goed voor elkaar.

Wel jammer dat je het nodig vindt moeders die thuis willen blijven te bekritiseren.Waar doet ze dat dan?
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
Voor degenen die zo weinig uitgeven: zitten jullie kinderen op een sport of iets dergelijks? En ik merk dat er voor de kinderen vaak dingen voorbij komen. Oudste moet een laptop voor school, beide kinderen hebben schoolfoto's, schoolzwemmen kost ook geld, oudste had vorig jaar een zeilkamp in groep 8 waar we 150 euro voor moesten betalen etc. Hoe doen jullie dat?



En sparen jullie dan ook nog voor onvoorziene uitgaven, eigen risico zorgverzekering en dergelijken?



Ik vind het knap dat jullie het redden, ik zou het heel moeilijk vinden. Niet zozeer voor mezelf, maar met kinderen vind ik het lastig.
Alle reacties Link kopieren
Dat vraag ik me ook af. Misschien nog heel jonge kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je niet wat meer werken spotty? Of kan dat niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:pamelacourson schreef op 02 februari 2017 @ 19:05:

Voor degenen die zo weinig uitgeven: zitten jullie kinderen op een sport of iets dergelijks? En ik merk dat er voor de kinderen vaak dingen voorbij komen. Oudste moet een laptop voor school, beide kinderen hebben schoolfoto's, schoolzwemmen kost ook geld, oudste had vorig jaar een zeilkamp in groep 8 waar we 150 euro voor moesten betalen etc. Hoe doen jullie dat?



En sparen jullie dan ook nog voor onvoorziene uitgaven, eigen risico zorgverzekering en dergelijken?



Ik vind het knap dat jullie het redden, ik zou het heel moeilijk vinden. Niet zozeer voor mezelf, maar met kinderen vind ik het lastig.



Mijn twee oudste kinderen zitten op sport. De oudste heeft net zijn B diploma gehaald. De middelste begint in september met A diploma. Pakket A en B is samen 525 euro. Onze jongste zit op de peuterspeelzaal (kost 60 euro per maand). Ze gaan allemaal mee met alle schoolreizen en uitjes. Ze gaan naar alle feestjes waarvoor ze worden uitgenodigd. Geven zelf ook feestjes (bijv. naar een speeltuin). Ze hebben alle drie een goede merkfiets. De kinderbijslag sparen wij volledig voor studie later (wel op onze eigen naam).



Het salaris bedraagt 2180 euro netto per maand. Vaste lasten zijn 1300 euro en huishoudbudget (boodschappen etc) 750 euro per maand. De 130 euro die overblijft is voor eigen risico rekeningen, kleine aankopen etc. Vaak blijft daar een groot deel van op de rekening staan en gaat mee naar de volgende maand.



Vakantiegeld, toeslagen en belastingteruggave gaat rechtstreeks naar de spaarrekening.



In totaal sparen wij bijna 30% van ons totale netto inkomen. Dit komt neer op ruim 10.000 euro per jaar. Daarvan kunnen wij makkelijk een kapotte wasmachine en onderhoud aan auto en koophuis betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:takeesja schreef op 02 februari 2017 @ 19:31:

Waarom ga je niet wat meer werken spotty? Of kan dat niet?



Wie zegt dat ze werkt en dat überhaupt wil?



Ik werk een paar uur per week onbetaald. Super leuk om te doen en geeft veel voldoening. Maar een betaalde baan is hier niet nodig......wij zijn happy met ons inkomen en hoe we het besteden. Het leven bestaat uit meer dan alleen geld verdienen en uitgeven toch? Het gaat erom dat er voldoende binnenkomt om te kunnen leven zoals jij wilt.
Alle reacties Link kopieren
Hier tussen de maandelijks bruto inkomen op € 5.200,-

Eerste kindje op komst maar voorlopig nog met zijn 2'en.



Vaste lasten:

Hypotheek € 900,-

Water, gas en licht €120,-

Zorg + aanvullende verzekering € 260,-

TV en internet € 50,-

Auto + verzekering € 150,-

Sporten € 150,-

Boodschappen € 250,-

Leuke dingen doen € 250,-

Kleding/verzorging € 200,-



Totaal: € 2.330,- blijft er nog zo'n € 1.200,- over voor sparen en extra's zoals weekendje weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:pamelacourson schreef op 02 februari 2017 @ 19:05:

Voor degenen die zo weinig uitgeven: zitten jullie kinderen op een sport of iets dergelijks? En ik merk dat er voor de kinderen vaak dingen voorbij komen. Oudste moet een laptop voor school, beide kinderen hebben schoolfoto's, schoolzwemmen kost ook geld, oudste had vorig jaar een zeilkamp in groep 8 waar we 150 euro voor moesten betalen etc. Hoe doen jullie dat?



En sparen jullie dan ook nog voor onvoorziene uitgaven, eigen risico zorgverzekering en dergelijken?



Ik vind het knap dat jullie het redden, ik zou het heel moeilijk vinden. Niet zozeer voor mezelf, maar met kinderen vind ik het lastig.



2 kids van 10 en 12. Zitten beide op een sport (is opgenomen in de vaste lasten)

Schoolzwemmen hebben we niet. Extra kosten voor school gaan van de spaarrekening



Eigenlijk hebben we maar weinig onvoorzien. Alle rekeningen zijn teruggerekend naar maand en opgenomen in de vaste lasten. Eigen risico betalen we per maand, net als gemeentelasten en zuivering. In de vaste lasten zit 25 euro onvoorzien. 25 euro per kind spaar en 100 euro spaar voor auto/vervanging inboedel. Hier betalen we dus de onderhoudsbeurten auto van (hebben kleine oude auto van 12 jaar met weinig comfort dus wat er niet in zit kan niet kapot



Vakantiegeld gaat naar de spaar, evenals de kinderbijslag en eventuele andere teruggaves.



We hebben dus geen spontaan budget voor dagje Efteling ofzo, dan moet dat van de spaarrekening gehaald worden. Doen we niet zo snel. En ondanks dat we niet zon hoog inkomen hebben, hebben we genoeg spaargeld bij elkaar verzameld de afgelopen jaren. Zou er een nieuwe middenklasse auto van kunnen kopen, maar wij zijn tevreden zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:takeesja schreef op 02 februari 2017 @ 19:31:

Waarom ga je niet wat meer werken spotty? Of kan dat niet?Heb altijd fulltime gewerkt, met de kinderen parttime en later even gestopt (ivm mantelzorg voor schoonmoeder). Toen bleek ik een ernstige vorm van reuma te hebben waardoor ik geen 100 meter meer kon lopen, laat staan werken. Later kwam daar nog een chronische aandoening bij, maar na veel medicatie en geduld ben ik in staat om 12 uur te werken, meer lukt fysiek gewoon niet omdat we ook een kind met een ASS hebben wat veel energie kost.
quote:ay_caramba schreef op 23 januari 2017 @ 18:20:

Partner en ik samen totaal €1200 en hebben 1 kind. Kunnen er redelijk van leven. (Buitenland, lonen stuk lager maar vaste lasten ook)



Daar zou ik absoluut niet van rond kunnen komen. Dan zou ik zelfs verkassen als je daar zo weinig verdient.

Is er wel geld voor af en toe iets leuks?
Alle reacties Link kopieren
Phoe wat heftig Spotty!
Alle reacties Link kopieren
quote:HappyJoyJoy schreef op 02 februari 2017 @ 20:08:

Hier tussen de maandelijks bruto inkomen op € 5.200,-

Eerste kindje op komst maar voorlopig nog met zijn 2'en.



Vaste lasten:

Hypotheek € 900,-

Water, gas en licht €120,-

Zorg + aanvullende verzekering € 260,-

TV en internet € 50,-

Auto + verzekering € 150,-

Sporten € 150,-

Boodschappen € 250,-

Leuke dingen doen € 250,-

Kleding/verzorging € 200,-



Totaal: € 2.330,- blijft er nog zo'n € 1.200,- over voor sparen en extra's zoals weekendje weg.



Volgens mij mis je nog wat vaste lasten als ik naar je lijstje kijk.

Gemeentelasten, zuivering, water, opstal/inboedelverzekering, mobiele telefoon.



Ons lijstje

Hypotheek 403

Eneco 210

Levensverzekering hypotheek 200

Opstal/inboedel/avp 44

Auto (wegenbelasting + verzekering) 35

sparen kids 50

sparen auto/inboedel 100

Sporten kids 18

Zuivering 16

Gemeente 68

Zorg 254

Eigen risico 38

Uitvaart 16

Water 20

onvoorzien 25

mobiel 12

Ziggo 60



Totaal 1569
Alle reacties Link kopieren
quote:mommy2014 schreef op 02 februari 2017 @ 16:17:

@Spotty, echt heel knap! Probeer ook meer vaste potjes te maken alleen in praktijk toch lastiger dan in je hoofd Hahaha ja dat moet je echt even aanleren.
Alle reacties Link kopieren
quote:takeesja schreef op 02 februari 2017 @ 23:48:

Phoe wat heftig Spotty!Het viel echt allemaal samen toen op een heel verkeerd moment. Ik dacht even 2 jaar er tussenuit (dus zelf ontslag genomen, daar was ook geld voor) en daarna weer aan de bak maar dat liep helemaal anders en dan gaat je spaarpot hard. Maar goed je leert zo wel met geld omgaan, toen we allebei werkten wist ik niet eens wat een pak melk kostte, ik gooide alles in mijn kar en klaar. Dure vakanties, nieuwe auto dus ik ken beide kanten nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Spotty schreef op 02 februari 2017 @ 15:23:

[...]





Ik weet dat we recht hebben op meer KGB (rond de 100) maar ik bouw dit op als soort spaarpotje en vraag het terug als ik aangifte heb gedaan. Zorgtoeslag is 8 euro per maand in 2017 zie ik. Dus die kan ik dan meteen mee opvragen. Dank je wel voor de tip !Je kunt tot september 2017 ook nog de zorgtoeslag over 2016 aanvragen en terugkrijgen, misschien ook interessant

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven