Geld & Recht alle pijlers

Vrij te besteden: Wat is normaal bij modaal?

26-04-2017 11:06 261 berichten
Alle reacties Link kopieren
Salaris is weer binnen en nadat ik alle rekeningen, vaste lasten en wat spaargeld opzij heb gezet, heb ik zo'n 450 euro over voor mezelf om uit te geven aan kleding, uit eten met vriendinnen en leuke dingen doen. Zelf vind ik dit geen vetpot, maar vriend vond het netjes. (Hij houdt zelf trouwens wel meer over)



Nou was ik toch wel benieuwd wat normaal is. En na wat googlen kom ik bedragen tegen van 50 euro, maar ook 1500 euro tegen!! Allebei wel extreme uitersten.



Even voor de beeldvorming. Samenwonend met 2 jonge kinderen. Partner en ik krijgen salaris op eigen rekening binnen en storten naar rato op de gezamelijke rekening (boodschappen/luiers/vaste lasten huis/gezamelijke spaar/etc en de hypotheek rekening. Wat overblijft is voor onszelf vrij te besteden.



Ik houd dus zo'n 450 euro over. Is dit normaal met een modaal inkomen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Vergeetmenietje1980 schreef op 26 april 2017 @ 12:29:

Want je moet ook elke maand uit eten?wat een zuur gezeur zeg. Ik ga minimaal 2 x per maand uit eten, 1 x met man lief en/of vrienden erbij en 1 x alleen met vriendinnen. Want ja: ik heb daar wel het geld voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 15:21:

Ja ik koop ook niet iedere maand schoenen voor ze. In principe ben ik ook van de koopjes hoor. Ga vaak naar kledingbeurzen en kan daar vaak wel goed slagen. Hoewel het wat minder wordt, nu ze niet meer in de superkleine maatjes zitten. Dan is het toch vaak al meer gedragen en ziet het er niet super meer uit.



Maar laatst had ik (vrij uitzonderlijk) een duur kledingsetje voor de oudste gekocht van Z8, totaal 115 euro. Vrij buitensporig, maar met de gedachte dat de kwaliteit dan zo goed is dat de jongste het met de tijd ook kan dragen. Hier was mijn vriend het dus ook niet mee eens, en daar wil hij dan ook niet aan mee betalen.

Achteraf ook zonde van het geld, want er zat na nog geen 2x dragen al een gat in het rokje nadat ze ergens achter bleef haken. Werd dus gelijk gestraft voor mijn uitgave haha.Ai ai. Dat doen mijn kinderen ook, koop je wat duurs, maken ze er direct een onuitwasbare vlek op. Of, in het geval van mijn oudste, vindt hij het bij nader inzien toch niet meer leuk en wil hij het niet meer aan. Dus ik koop nog maar zelden een kledingstuk dat duurder is dan 20 euro. En zeker voor de oudste niet teveel, want hij heeft toch zijn favorieten, waardoor hij de rest dan nooit aantrekt. De kwaliteit van Z8 schijnt trouwens eigenlijk niet zo best te zijn, ook al is het duur. Veel dingen gaan snel pillen.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad 3 in totaal. Oftewel een 1e paar schoenen voor de jongste, zomerschoenen en sandalen voor de oudste. Ruim 200 euro.
quote:diedietje schreef op 26 april 2017 @ 15:08:

Volgens mij pas je je uitgaven snel aan aan wat je hebt.



Ik denk dat dat dus sterk verschilt van persoon tot persoon. Mijn krantenabonnement blijft even duur, net als het favoriete gerecht in mijn lievelingsrestaurant. Als ik 10x meer zou verdienen/rijker zou zijn etc hoef ik niet het tienvoudige te betalen voor krant of restaurant.



Blijft de mogelijkheid nog over dat je ineens drie kranten gaat aanschaffen of in andere kledingwinkels gaat kopen of dat je in plaats van vier keer per jaar ineens tien keer per jaar gaat uit eten, maar als je daarvoor kiest dan vermoed ik eigenlijk dat je daar ook zónder die financiële middelen eigenlijk stiekem ook al wel een beetje het type voor was. Dan was de enige reden dat je dat niet deed/kocht een financiële.
Alle reacties Link kopieren
Tja, wat is vrij te besteden?

Wij houden na alle vaste lasten (alles wat via automatische incasso gaat) samen zo'n 2000 euro over. Daar sparen we 750 euro van en ongeveer 400 euro gaat op aan boodschappen. dus houden we 850 euro samen over om vrij te besteden. Maar daar wordt van alles van gekocht. Spullen voor in huis, kleding voor onszelf en zoon, lunch op werk, uit eten, tanken, etc.



Onder het variabele bedrag vallen dus ook wel dingen die we 'nodig' hebben, hoewel het ene meer dan het andere. Als ik sec kijk naar wat ik echt aan mezelf uitgeef, is dat zeker geen 450 euro per maand. Ik denk zo'n 50 euro kleding (meestal 3 keer per jaar een groot bedrag), 60 euro uiterlijke verzorging, 100 euro lunch/koffie/etc en dan houdt het wel zo'n beetje op. Maar volgende week ga ik naar de sauna en dan ben ik ineens veel meer kwijt dan 'normaal'.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 26 april 2017 @ 15:42:

[...]





Ik denk dat dat dus sterk verschilt van persoon tot persoon. Mijn krantenabonnement blijft even duur, net als het favoriete gerecht in mijn lievelingsrestaurant. Als ik 10x meer zou verdienen/rijker zou zijn etc hoef ik niet het tienvoudige te betalen voor krant of restaurant.



Blijft de mogelijkheid nog over dat je ineens drie kranten gaat aanschaffen of in andere kledingwinkels gaat kopen of dat je in plaats van vier keer per jaar ineens tien keer per jaar gaat uit eten, maar als je daarvoor kiest dan vermoed ik eigenlijk dat je daar ook zónder die financiële middelen eigenlijk stiekem ook al wel een beetje het type voor was. Dan was de enige reden dat je dat niet deed/kocht een financiële.Dat denk ik ook, maar dat geldt met name voor de variabele kosten (waar het nu over gaat). Ik kan me wel voorstellen dat je misschien bijna net zo veel overhoudt met een groter inkomen, omdat je dan met dezelfde spendeerruimte een duurder huis/andere auto/etc. kunt kopen. En inderdaad wellicht iets meer variabele lasten, omdat je nu dingen laat die je misschien wel zou willen maar obv je huidige budget het geld niet waard vindt. Ik zou bv. als ik meer te spenderen had, betere kleding kopen. Maar ik spaar liever een paar honderd euro meer op dit moment dan dat ik dat doe - je kunt het tenslotte niet 2 keer uitgeven (of wegzetten EN uitgeven).
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 26 april 2017 @ 15:27:

[...]





'hebben ze gekost': het is voor 2 kinderen.oh ja, verkeerd gelezen,sorry
Alle reacties Link kopieren
Oeh lala lekker toch! Ik weet niet wat normaal is, denk dat dat voor iedereen verschillend is. Maar wat ik zelf wel ervaren heb is dat wij nu veel minder te besteden heb omdat ik niet werk. Maar daardoor ga je ook meer opletten op je uitgaves en dan ga je keuzes maken. Voorheen deden we dat niet, en dan kan het heel snel gaan. Dan denk je, ik heb zoveel te besteden maar achteraf gaat ook echt veel op aan 'onzin' dingen. Ook is het als je denkt het zijn kleine bedragen, kan het ook heel snel oplopen en is het alsnog een groot bedrag. Misschien een ideetje om het een maand bij te houden? Zo heb je meer inzicht en weet je waar je geld naar toe gaat.
Maar wat sparen jullie samen in de maand dan? Want dat bedrag mis ik nog even.
€250,- vrij te besteden per maand voor mij en dochter.

Het gaat op aan uitjes, kleding/schoenen, en buiten eten.
Of €450,- normaal is, is voor iedereen anders. Als je een paar ton per jaar verdient dan is het slechts fooi, maar zit je in de bijstand, dan is het een enorm bedrag dat je dan vrij te besteden hebt.



Ik kan €450 per maand makkelijk weggooien aan leuke dingen en kleding etc.. maar ik vind het zonde, dus doe het niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:maylo schreef op 26 april 2017 @ 16:13:

Maar wat sparen jullie samen in de maand dan? Want dat bedrag mis ik nog even.



200 voor de kinderen en 150 voor overig in/rondom het huis etc. Wat vriend op zn eigen rekening spaart weet ik niet precies, maar zal ook variabel zijn, net als bij mij.



@Kumiko, klopt, daarom vroeg ik ook wat normaal is bij modaal.
Ik vind het heel veel geld om uit te geven aan zo maar. Hoeveel kleding heeft een kind nodig?
Alle reacties Link kopieren
quote:7102 schreef op 26 april 2017 @ 11:15:

Je zit vast te solliciteren naar complimenten of zo.. Ik begrijp dit soort topics echt niet.Precies dit.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje € 450,- per maand aan zakgeld...en jij vind dat geen vetpot.

Sorry...dat snap ik dus niet.

Mja...
Alle reacties Link kopieren
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 16:54:

[...]





200 voor de kinderen en 150 voor overig in/rondom het huis etc. Wat vriend op zn eigen rekening spaart weet ik niet precies, maar zal ook variabel zijn, net als bij mij.



@Kumiko, klopt, daarom vroeg ik ook wat normaal is bij modaal.



Dan vind ik het persoonlijk best een flink bedrag ten opzichte van de 350 euro die jullie sparen. Ik zou zelf dan wat meer apart zetten, maar dat is misschien ook afhankelijk van de situatie.Heb je al een flink bedrag op je spaarrekening, zit je al in je droomhuis met keuken, badkamer en meubels die nog 5-10 jaar meegaan,heb je pas een nieuwe auto en ga je geen grote uitgaven doen, hoef je ook niet meer te sparen dan voor je onderhoud en vakanties. Wij willen de komende jaren een ander huis, daar mogelijk nog in verbouwen (afhankelijk van de koopsom en wat er nodig is op kortere of langere termijn) en ook binnen 5 jaar een andere auto. Dan zou ik het zelf zonde vinden om zo veel 'zo maar' aan mezelf te spenderen.



Ik denk dus dat je het niet vanuit het perspectief moet bekijken of het veel of weinig is, maar meer wat je verder nog wil. En als dat allemaal geborgd is, wat maakt het dan uit of het veel of weinig is in verhouding met anderen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat jullie weinig sparen tov van jullie gezamenlijk inkomen. Dat is EUR 1800,00 per jaar, bij een kleine tegenslag is dat zo weer op. Maar je man spaart ook nog voor zichzelf, doe jij dat ook voor jezelf?
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 16:54:

[...]





200 voor de kinderen en 150 voor overig in/rondom het huis etc. Wat vriend op zn eigen rekening spaart weet ik niet precies, maar zal ook variabel zijn, net als bij mij.



@Kumiko, klopt, daarom vroeg ik ook wat normaal is bij modaal. Ik vind dat jullie weinig sparen ten opzichte van jullie zakgeld, 350 euro tegenover 900 euro.
Alle reacties Link kopieren
350 sparen we gezamenlijk en afzonderlijk sparen we dan ook nog. Als je het zo bekijkt, klopt die verhouding niet inderdaad. Maar bijvoorbeeld tegen de tijd dat het geld vrijkomt is het voldoende voor beide meiden om te studeren en rijbewijs te halen etc.



We wonen in nieuwbouw en ik verwacht geen grote uitgaven hieromheen. Auto is net 'nieuw'. Heb hem overgekocht nadat ik er zelf zakelijk 5 jaar in heb gereden. Dus op dat gebied verwacht ik simpelweg geen grote uitgaven. Kan zo snel ook even niet verzinnen wat we dan nog meer tegen kunnen komen op korte termijn.
Alle reacties Link kopieren
Holymoly (fijn voor je hoor, daar niet van..) maar 450 euro 'over'? en je man dus ook minimaal dat bedrag? ik ben al blij als wij iedere maand het einde een beetje zonder horten en stoten redden... na boodschappen, tanken en wat verplicht sparen haha ben ik helemaal leeg. Kleding van de kinderen gaat van de kbs en voor ons als mijn man wat extra heeft (eindejaars, bhv etc. of we allebei ons vakantiegeld krijgen). Echt, ik zou een moord doen (bij wijze van) voor dat bedrag!
Alle reacties Link kopieren
quote:Roshak schreef op 26 april 2017 @ 17:34:

350 sparen we gezamenlijk en afzonderlijk sparen we dan ook nog. Als je het zo bekijkt, klopt die verhouding niet inderdaad. Maar bijvoorbeeld tegen de tijd dat het geld vrijkomt is het voldoende voor beide meiden om te studeren en rijbewijs te halen etc.



We wonen in nieuwbouw en ik verwacht geen grote uitgaven hieromheen. Auto is net 'nieuw'. Heb hem overgekocht nadat ik er zelf zakelijk 5 jaar in heb gereden. Dus op dat gebied verwacht ik simpelweg geen grote uitgaven. Kan zo snel ook even niet verzinnen wat we dan nog meer tegen kunnen komen op korte termijn.

Werkloosheid of arbeidsongeschiktheid en daardoor na maximaal 2 jaar een veel lager of zelfs geen inkomen voor 1 van jullie beiden?

Verder kun je sparen om de hypotheek versneld af te lossen, scheelt je in de maandkosten als je dochters ouder en dus duurder worden.

Hoeveel vind je voldoende over 16 jaar voor je dochters? Studeren kost alleen al aan collegeld en boeken 15000 euro per kind. Net ongeveer op het moment dat je keuken ook aan vervanging toe is...
quote:Kumiko schreef op 26 april 2017 @ 16:38:

Of €450,- normaal is, is voor iedereen anders. Als je een paar ton per jaar verdient dan is het slechts fooi, maar zit je in de bijstand, dan is het een enorm bedrag dat je dan vrij te besteden hebt.



Ik kan €450 per maand makkelijk weggooien aan leuke dingen en kleding etc.. maar ik vind het zonde, dus doe het niet.



Ik denk dat het er niet zoveel toe doet hoeveel je verdient maar veel meer wat je wensen en behoeften zijn om uit te geven.



Twee personen die ieder evenveel verdienen én ook precies evenveel overhouden na overtrek van de vaste lasten kunnen een compleet ander idee hebben of het bedrag dat zij over houden veel is, afhankelijk van waar je behoeften liggen.



Houd je 450,- over en ligt het bedrag dat je besteedt aan zaken als kleding kopen en uit eten maandelijks op 50,- of 100,- (en voelt dat ook als voldaan) dan heb je daar een ander idee bij dan wanneer je eigenlijk het liefst drie keer in de week uit eten gaat en je elke maand wel schoenen van 500,- zou willen kopen. Dan ervaar je die 450,- misschien als weinig terwijl je rationeel weet het dat niet weinig is.



Dus los van of iemand veel of weinig verdient, veel of weinig overhoudt etc ben je eigenlijk in het (financiële) voordeel wanneer je uitgeefwensen lager liggen dan je inkomsten.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Marana_ schreef op 26 april 2017 @ 18:05:

[...]



Werkloosheid of arbeidsongeschiktheid en daardoor na maximaal 2 jaar een veel lager of zelfs geen inkomen voor 1 van jullie beiden?

Verder kun je sparen om de hypotheek versneld af te lossen, scheelt je in de maandkosten als je dochters ouder en dus duurder worden.

Hoeveel vind je voldoende over 16 jaar voor je dochters? Studeren kost alleen al aan collegeld en boeken 15000 euro per kind. Net ongeveer op het moment dat je keuken ook aan vervanging toe is...



Als dat geld vrijkomt, spreken we van circa 45k. Ruim voldoende om van te studeren.



Mijn hypotheekadviseur heeft mij altijd gezegd dat het niet interessant is vervroegd af te lossen. Weet even niet meer hoe of wat precies, maar dat zit altijd in Mn achterhoofd.
Dit vind ik echt een hele rare vraag. Wat boeit het wat een ander te besteden heeft? Waarom kijken naar wat een ander heeft? Bovendien, woonlasten en dat soort dingen is voor iedereen verschillend, ongeacht inkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:450 euro over voor mezelf om uit te geven aan kleding, uit eten met vriendinnen en leuke dingen doen.Blijkbaar is het dus heel raar dat ik dit niet veel vind...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven