Gezondheid alle pijlers

de ongemakken van de overgang

22-08-2016 13:44 3831 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Sinds een half jaar zo ongeveer ben ik begonnen met de pre menopauze zoals dat chique heet.

De menstruaties zijn veel heviger dan normaal en duren ook zeker 2 a 3 dagen langer.

Het verschijnsel pijn in alle ledematen alsof er overheen gewalst is heb ik ook.

De psychische kant vind ik veel erger.

Ben in een rollercoaster van emoties terecht gekomen waarin ik mezelf soms zo onredelijk vind reageren op situaties maar kan ze niet tegen gaan.

Ben een ontzettende twijfelaar geworden. Heb heel veel moeite met gezag gekregen en kan overal om huilen.

Mijn huisarts wil er voorlopig niets mee doen....het hoort bij je leeftijd en het wordt weer beter kreeg ik te horen.

Voel me sommige momenten ontzettend verdrietig en alleen en verlang dan ineens naar iemand naast me en andere momenten kan ik euforisch van de daken schreeuwen dat ik alles alleen kan en me daar prettig bij voel.



Zijn er misschien dames hier die er met mij over willen schrijven in een ongedwongen sfeer?

Het forum vrouw en overgang heb ik uiteraard bekeken maar dat is het niet voor mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:kattija schreef op 21 januari 2017 @ 18:55:

[...]





femarelle? door de huisarts voorgechreven?



nee, kijk op femarelle.nl

te koop bij apotheek of via de webshop.

Maar niks voor mij, ik blijf gewoon de pil slikken: qlaira met natuurlijke hormonen haha
Ik heb maar drie jaar de pil geslikt en wil dat graag zo houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:kattija schreef op 21 januari 2017 @ 18:06:

[...]





even terug van weggeweest. Kompleet afgebrand en half geburnout geweest. gaat nu weer. Die kleine bloedingen.

Ik heb ze ook. en nu vertrouw ik het niet meer. na 11 dagen zie ik na het plassen na het afvegen en roze gloed op het wc papier. Dat moet iets van bloed zijn maar geen menstruatie. Vind dit toch weer eng



Dat hoort er allemaal bij. Kunnen restjes oud bloed zijn. Of restjes baarmoederslijmvlies. De baarmoederwand wordt dunner tijdens de overgang.

Ik heb 2 jaar lang last gehad van bruinige, rozeachtige afscheiding tussen onregelmatige menstruaties door. Hoorde er allemaal bij volgens de huisarts. Nu ben ik echt menopauzaal en heb er geen last meer van.
Alle reacties Link kopieren
Dank le Amarna.



Fijn te weten dat het erbij hoort
Hallo everybody.

waar ik erg last van heb is dat ik enorm down ben voor mijn menstruatie. ik heb dat altijd al een beetje gehad maar nu is het echt verschrikkelijk. Ik zit het allemaal niet meer zitten, wil scheiden en kind bij man laten, van de flat springen dat soort gevoelens. Bijna niet meer te doen!

Wie herkent dit? Zouden hormonen hier ook bij kunnen helpen?

voor man en kind is dit ook verschrikkelijk want ik huil veeeeel te vaak en te snel.
Alle reacties Link kopieren
Huilen doe ik de laatste 20 jaar al snel en veel. Ontroering bij optredende kinderen en puppy's op internet. Emotioneel incontinent noemt een vriendin dat



Ik dacht geen last te hebben van ongeduldig of kattig gedrag, maar kreeg van de week een telefoontje van mn zus dat ik toch wel heel erg losging tegen mn moeder maar wat op letten dan, want dat verdient mn moeder natuurlijk niet.



Verder werd ik 2 weken terug door de pil heen ongesteld. Doorslikken, (van die pil dus ) was het advies vd huisarts, maar na een week vloeien én migraine toch maar gestopt. Toen nog een week ongesteld, of nouja, vloeien, met migraine, nu gelukkig weer 'normaal'



Nog 2,5 pilstrip en dan weer een tijdje pilloos proberen.

Izzy, ik wilde ook nooooit weer aan de pil, maar was toch wel opgelucht toen alles weer even redelijk normaal was. 3 vd 4 cyclusweken ongesteld was ik zat.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Fifty, een vriendin van mij had dat heel erg, die depressieve gevoelens.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:fifty schreef op 23 januari 2017 @ 18:33:

Hallo everybody.

waar ik erg last van heb is dat ik enorm down ben voor mijn menstruatie. ik heb dat altijd al een beetje gehad maar nu is het echt verschrikkelijk. Ik zit het allemaal niet meer zitten, wil scheiden en kind bij man laten, van de flat springen dat soort gevoelens. Bijna niet meer te doen!

Wie herkent dit? Zouden hormonen hier ook bij kunnen helpen?

voor man en kind is dit ook verschrikkelijk want ik huil veeeeel te vaak en te snel.



heel herkenbaar!

Ik slik wel de pil , maar dat helpt dus ook niet genoeg tegen PMS.

Ik ben nu bezig met monnikspeper dat moet je 3 maanden gebruiken voordat het effect heeft.

Het beste is denk ik gewoon je ervan bewust zijn dat je zo heftig reageert alleen vanwege je hormonen.
Alle reacties Link kopieren
St. janskruid zou ook moeten helpen
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
ENANDERS fIFTY IS HET GEEN SCHANDE OM EEN TIJDJE ANTI DEPRESSIVA TE GEBRUIKEN.

CAPSlock he.



Ik heb meerdere malen in mijn leven ad gebruikt.

je komt er ook weer vanaf hoor.

Het helpt even de scherpe randjes eraf te halen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees momenteel het boek 'Te Lijf' van Isa Hoes en Medina... (ik weet haar achternaam niet)

In het boek staat dat er verschillende redenen zijn dat we niet zoveel weten over de overgang. Ten eerste is het geen sexy onderwerp (duh) en veel werd vroeger ook geschaard onder 'hysterie van de vrouw' (veel vrouwen blijken echt emotionele problemen te krijgen, tot depressies toe.. daar kwamen de sherry-(k)uurtjes dan weer vandaan... natuurlijk kregen hormonen geen 'schuld', want eea werd alleen onderzocht door mannen, weten zij veel.. maar je bent dus niet raar Fifty) Een andere reden is, dat zo'n 100 jaar terug de meeste vrouwen al overleden voordat ze in de overgang kwamen En tot die tijd waren ze zwanger (gechargeerd).. dus sja.. misschien moeten we het positief bekijken, dat we deze klachten hebben?
Later is nu
Volgens mij heb ik het hier al eens genoemd, maar ik las een tijd terug dat mensen en ik meen olifanten of orca's de enige diersoorten zijn waarvan de vrouwtjes in leven blijven als ze zich niet meer kunnen voortplanten. Dat relativeert ook best wel.
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn ook gelijk de dieren, die hun jongen lang opvoeden, dus logisch is het wel.
Later is nu
Wat grappig om te weten. Relativeert ook wel een beetje. Bedankt voor jullie reacties. Ik ben op zich niet anti antidepressiva maar ik wil het niet nemen voor 1 week in de 5 weken.

Ik ben net weer ongesteld geworden en eigenlijk is de pms nu meegevallen. Die ene zeer depressieve dag vorig weekend en wat losse traantjes afgelopen week. Mwah, en natuurlijk slap haar, zere borsten en heupen en een paar slechte nachten maar daar kan ik prima mee dealen.



Hoe is het met jullie?
Mijn hormonen doen nu zo'n beetje elke 2 tot 3 weken een poging een menstruatie op te wekken. Mislukt steeds, maar ik zit wel met krampen en vocht vasthouden. Dat laatste is nogal frustrerend omdat ik nog een kilo of 2-3 af wil vallen tot m'n streefgewicht. Zo dichtbij, en steeds weer teruggefloten worden door dat stomme vocht.



Maar verder zal ik maar niet klagen, het verdwijnen van de opvliegers is heerlijk.



Laatste echte menstruatie was in oktober, dat schiet ook alweer op. Kan niet wachten tot het een jaar geleden is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn laatste menstruatie is nu dik vijf maanden geleden. Zou het ein-de-lijk?!....



Wel word ik helemaal gek van de vele opvliegers. Ik heb veel stress momenteel en ik krijg om het half uur een heftige opvlieger, het zweet breekt me dan letterlijk uit en ik krijg een knalrood hoofd (mijn collega's noemen me al 'liefkozend' Tomatina ). Ook 's nachts nog steeds erg last van helaas.

Ik ga de femarelle proberen, was jij het die die tip gaf Izzy?
...
Ja dat was ik. Ben ermee begonnen toen ik ook overdag zoveel opvliegers had en 's nachts het dekbed regelmatig van me afgooide.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd, hoop dat het mij net zo goed helpt als bij jou.
...
Ik gebruik nog steeds trouw de progesterallcreme en ben sinds een maand een beetje ongesteld maar voel me superfit. Dat menstrueren is jammer (ook al is het heel weinig en maar een dag of 3) want ik dacht na 7 maanden stilte dat ik er vanaf was. Het rare is alleen dat ik nu tijdens mijn ovulatie, de stemming en migraine(wel veel minder dan ooit) heb van mijn menstruatie . Nachtzweten heb ik niet meer. Dus, hoewel het al een paar maanden een makkie vindt en er van geniet, snap ik er helemaal niets meer van. Of die progesterall is echt een wondercreme of ik zit in het oog van de menopauzale orkaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net het boek 'Te Lijf' uit.

Er staat veel bruikbare informatie in over wat er in je lichaam gebeurt. Verschillende deskundigen komen aan het woord, op allerlei vlak. De hoofdstukken over 'mooi' hadden van mij niet gehoeven. Een heel hoofdstuk over huidverzorging door 1 beautycentrum (oid) 1 grote reclame-productie, voor mijn gevoel. Het hoofdstuk over kleding heb ik vervolgens overgeslagen. Qua voeding was ik wel blij dat er juist gewaarschuwd wordt voor de hypes.

Verder blijk ik het zelf met rust nemen en dingen accepteren ipv ertegen te vechten al heel goed te doen. Scheelt misschien dat ik al jaren met pijn leef, veel adviezen zijn toch hetzelfde.



Al met al: wel een aanrader vond ik, maar geen hoogstandje. Wel fijn dat Isa en Medina verschillende klachten hebben, zoals je dat hier ook ziet. Ook fijn dat er eens over geschreven wordt. Dat er eens aandacht aan besteed wordt en dat men er eens bij stil,gaat staan dat het geen ziekte is, maar ook geen aanstellerij.



Tip in elk hoofdstuk: stoppen met roken en drinken. Gelukkig rook ik niet en drink ik niet veel.
Later is nu
quote:Geronimo2 schreef op 29 januari 2017 @ 21:10:

Ik gebruik nog steeds trouw de progesterallcreme en ben sinds een maand een beetje ongesteld maar voel me superfit. Dat menstrueren is jammer (ook al is het heel weinig en maar een dag of 3) want ik dacht na 7 maanden stilte dat ik er vanaf was. Het rare is alleen dat ik nu tijdens mijn ovulatie, de stemming en migraine(wel veel minder dan ooit) heb van mijn menstruatie . Nachtzweten heb ik niet meer. Dus, hoewel het al een paar maanden een makkie vindt en er van geniet, snap ik er helemaal niets meer van. Of die progesterall is echt een wondercreme of ik zit in het oog van de menopauzale orkaan?Toen ik een paar weken stopte met de progesterall kreeg ik nachtzweten, droge huid en ogen, en sliep ik dramatisch slecht. Toen weer begonnen te smeren en ik verbeterde enorm. Inmiddels slik ik ook soja-isoflavonen en gebruik maca poeder. Nergens last meer van.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren gespoken met mijn man over hoe ik me voel. Ik ben moe, heb het hele weekend op de bank doorgebracht. En ik voel me emotioneel. Ik heb het gevoel dat ik veel dingen geestelijk niet heb verwerkt en vaak vliegt het me aan. Ook heb ik last van stemmingswisselingen en vaak zweten, terwijl ik zit en lichamelijk niets doe.



Ik ben nu 44 en bijna 3 maanden niet meer ongesteld geweest. Dat niet meer ongesteld worden vind ik prima. Ben wel heel erg veel aangekomen, dus ik moet echt meer bewegen. Ik denk dat ik nu wel in de overgang zit. Als ik nu achteraf kijk, is het 2 jaar geleden begonnen. Toen sloeg ik soms een ongesteldheid over. Heb een burn-out gekregen en heb sindsdien medicijnen om te kunnen slapen.

Misschien is die burn-out gekomen door begin van de overgang? Ik heb geen last gehad van overmatig ongesteld worden, wat ik bij sommigen van hier lees. Maar de emoties die heb ik wel en ik baal er van. Voel me gewoon ongelukkig, terwijl ik geen reden heb om me zo te voelen.
Ja dat kunnen inderdaad overgangsklachten zijn, bij sommigen is het vooral lichamelijk, maar je kunt ook geestelijk een behoorlijke knauw krijgen. Is het een idee om naar de huisarts te gaan om dit te bespreken?
Alle reacties Link kopieren
Chantal, ik beschrijf net boven jou dat ik het boek van Isa Hoes en Medina Schuurman heb gelezen. Zij beschrijven precies wat jij beschrijft en deskundigen vertellen dat bij vrouwen vaak burn-out of iets dergelijks geconstateerd wordt, terwijl ze in de overgang zijn. Het is jammer dat hier nog te weinig van bekend is bij huisartsen!



In de jaren 70 werden vrouwen in de overgang zelfs opgenomen als depressief. Je kunt de overgang ook beschrijven als een jarenlange PMS. Nou, daar word je ook niet vrolijker van



Sterkte!
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop maar dat het niet jaren gaat duren nog. Ik zit er, denk ik al 2 jaar vol in nu.

Mag van mij nu wel klaar zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven